Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الرابع عشر 14 بقلم حسناء رمضان

وحشني ياجميل.. 
جاكي: وحشك برص ياحيوان وكمان جاي لحد هنا برجلك! 
ـ والله انا عشانك الِف العالم كله.. 
جاك: مين دا! 
جاكي: محمود 
محمد: نعم! 
جاك: عايز اي! 
محمود: مش تسلمي عليا ياجوجو
جاك: “بحده”.. ولاااا.. كلامك معايا انا
محمود: مين الاخ دا! 
جاكي: ملكش دعوه.. وبعدين اتفضل امشي من هنا
محمود: عيب كدا.. دانا جاي لحد عندك
محمد: انت هتمشي بالذوق ولا امشيك انا! 
محمود: انا همشي.. بس وهي معايا.. 
جاك: قلبك مقويك ماشاء الله
محمود: ماهي قلبي
جاك: ااه.. طب انت لو مقصرتش ف الكلام دلوقتي، مش هخليك تعرف تتكلم تاني
محمود: ياماا.. تصدق خوفت
جاك: مانت لازم تخاف.. انت عيل يابابا
محمود: بقولك اي يانجم.. ابعد عن طريقي احسنلك
جاك: ولو مبعدتش! 
محمود: انا كلامي مش معاك.. انا جايلها هي وهي اللي تقرر اذا كانت هتيجي معايا ولا لا.. 
محمد: ومين قالك انها عايزاك
محمود: حتى لو مش عايزاني.. انا عايزها
جاك:”بغضب” انا لحد دلوقتي بكلمك بذوق.. بلاش تخليني اقلب عليك.. 
محمود: وانتوا مالكوا ياشباب.. هي مش من عيلتكوا يعني ولا هي اختكوا ولا حاجه.. مالكوا زعلانين لي! 
محمد: مين قال انها مش من عيلتنا.. وبعدين متخيل انها ممكن تبص لبلطجي زيك! 
محمود: بلطجي!… طب تمام.. ع الاقل البلطجي دا بيحبها.. بيحبها وممكن يبيع الدنيا كلها عشانها بس هي ترضى.. 
جاك: “بعصبيه” وهي مش راضيه… يبقاا نخلي عندنا دم ونمشي.. 
محمود: تؤ تؤ.. مانا مش عندي دم.. 
راح جاك مسكه من قميصه وضربه بالبوكس ف وشه.. 
جاك: يعني طلع عندك دم اهو! 
محمود: كدا بقااا انت زودتها قووي.. انا هاخدها سواء برضاك او غصب عنك.. دي هتبقى مراتي.. فاهم! 
جاك: لا دانت غبي بقاا ومبتفهمش
كان لسه هيمد ايده عليه 
ـ استنى.. 
بصينا لقينا بابا دخل.. 
بابا: اي الهمجيه دي!.. مين سمحلك تعمل كدا! 
جاك: هو الكلام دا ليا ولا ليه بس عشان مش فاهم! 
بابا: ليك طبعا.. هو معملش حاجه غلط.. 
جاك: “بصدمه”.. جاي ياخدها بالعافيه.. 
بابا: وانا موافق.. انت مالك! 
جاك: دانت بجح بقاا
بابا: مبسوطه!.. مبسوطه وابوكي بيتهان قدامك كدا! 
محمد: هي ملهاش دعوه.. انت اللي مش محترم وجبت لنفسك قلة القيمه.. 
محمود: مش عايزين رغي كتير.. احنا جايين ناخدها وهنمشي من غير مشاكل.. 
“جاك بصلي لقاني بعيط” 
جاك: بس هي مش هتمشي.. 
بابا: ومين هيمنعني! 
جاك: اناا.. انا همنعك.. واظن انت عارف انا ممكن اعمل اي كويس.. 
محمود: متقدرش تعمل حاجه… عارف لي!.. عشان انا ممكن ادفنك هنا.. 
جاك: اتفضل… اتفضل واقف لي!.. ادفني يلا.. 
بابا: جاك!.. ابعد عن طريقي احنا مش عايزين مشاكل.. 
عمو احمد: انت اي اللي جرى لعلقك انا عايز افهم.. اي الجحود دا؟ 
فيروز: البت مش هتمشي من هنا.. واعلى مافي خيلك اركبه.. 
بابا: جاكي امشي معايا من سكات.. 
محمد: لا حضرتك اللي هتتفضل تمشي بدل مااطلبلك البوليس.. 
“راح محمود مشي عليا ومسكني من ايدي وشدني جامد عشان امشي معاه”
محمود: امشي معايا.. 
جاكي: اوعى ايدي ياحيوان.. 
“جاك اتحرك ومسك ايده وفضل يضرب فيه لحد ماخرشم وشه”
وبابا استغل انشغال الكل معاهم وشدني معاه عشان اطلع.. 
بابا: امشي.. 
جاكي: “بعياط”.. سيبني.. مش هاجي معاك.. ااه ايدي.. حرام عليك… سيبني بقاا.. جااااك
جاك سمع صوتي وبص وراه لقاه بياخدني بالعافيه.. 
جاك: “بحده”.. هتشيل ايدك ولا اشيلها انا! 
بابا: ابعد عني بقولك.. دي بنتي.. 
راح جاك شايل ايده بالعافيه وخباني وراه.. 
جاك: لا مش بنتك.. ولا عمرها هتكون بنتك.. 
واتفضل انت والحيوان دا بره.. 
بابا: طب ماشي.. همشي.. بس انتي شكلك نسيتي.. ولا انتي استغنيتي عن امك! 
افتكرت اللي قاله قبل كدا ودموعي فضلت تنزل بغزاره.. 
بابا: معنديش مشكله امشي دلوقتي.. بس صدقيني لو مشيت، عمرك ماهتشوفيها تاني.. 
محمود: ايوا.. معاه حق.. انا كمان عارف مكانها.. ومستعد اوديكي هناك.. 
جاك بصلي وسكت.. 
جاكي:”بدموع” لي!.. لي يابابا!.. لي حابب تشوفني كدا!.. طب لي مبتحبنيش!.. مش انا ضناك!.. طب انا زعلتك ف اي!.. 
بابا: “بغضب”.. ومين قال انك ضنايا!.. انتي واحده قذره.. انتي متعرفيش انا بكرهك قد اي انتي وامك.. انتوا خربتولي حياتي.. معرفش انا كنت عملت اي ف حياتي عشان ربنا يبليني ببنت زيك ولا بامك.. طب انتي عارفه! من شدة كرهي ليكي..كنت هدفنك وانتي صغيره.. خدتك وروحت مكان بعيد كدا ف الصحرا وكنت هدفنك.. بس مقدرتش للاسف.. كنتي صغيره وبتعيطي.. بس ياريتني كنت عملت كدا وارتحت.. 
الكلام كان نازل زي الرصاص عليا وانا واقفه مصدومه ودموعي بتنزل لوحدها.. 
بابا: فاكره اللي كان بيحصلك وانتي صغيره!.. كنت ببقى عارف.. وشايف وسامع.. بس مكنتش بعمل حاجه.. كنت بستمتع وانا بشوفك بتتعذبي قدامي كدا.. لو تعرفي انا كمان كنت باخد فلوس ع كدا.. 
محمود: خلاص ياعمي.. كفايا كدا! 
بابا: دلوقتي قدامك اختيار من الاتنين.. ياتتجوزي ياتنسي امك دي خالص.. 
الكل كان واقف مصدوم ومحدش عارف يتكلم والبنات بيعيطوا.. 
جاكي: “بعياط”.. هي فين! 
محمود: مستعد اخدك عندها النهارده.  بس نكتب الكتاب.. 
جاك: انتوا عالم قذره.. مفيش ف قلوبكوا رحمه.. ع جثتي لو جاكي طلعت من هنا.. 
محمود: انت مضايق نفسك كدا لي ياجدع انت!.. تكنش عملت معاها حاجه! 
جاك: اخرس ياحيوان دي اشرف منك.. 
راح مشي عليه وكمل ضرب فيه
بابا: بس.. كفايه لحد كدا.. وانتي شوفي هتعملي اي عشان نمشي.. 
محمد: هتعمل اي ف اي!.. مستحيل توافق طبعا.. انت بتحلم.. 
فيروز: “بعياط”.. سايق عليك النبي ياخويا.. قولها امها فين ومشي البلطجي دا من هنا.. 
بابا: قولتي اي! 
جاك بصلي وهز دماغه بيقولي لا.. 
جاكي: “بقهر” هتوديني عند امي! 
جاك: جاكي لا.. متعمليش كدا.. 
بابا: هوديكي طبعا.. 
محمد: جاكي دا بيضحك عليكي.. بيعمل كدا بس عشان توافقي وينقذ نفسه من السجن.. 
محمود: امك عايزاكي.. من زمان بتسال عليكي.. وكل يوم بتعيط ياحرام.. قربت تموت من القهر عليكي.. هتسيبيها كدا.!؟ 
جاك: انت تخرس خالص.. جاكي لا.. ارجوكي لا.. والله بيضحكوا عليكي.. لو امك عايشه انا هجيبهالك
بابا: هتتخلي عن امك عشان العيال دي! 
فيروز: اوعي توافقي ياجاكي… اوعي
بابا: ع فكره.. هي تعبانه جدا واحتمال تموت ان شاء الله يعني.. 
عمو احمد: بطل قرف بقاا ياخي.. اي الوساخه دي! 
هند: “بعياط”.. جاكي خليكي معانا واحنا والله هنلاقيها.. هما مش هيودوكي عندها.. 
بابا: متصدقيش.. محدش يعرف مكانها غيرنا.. 
راحت فيروز مشت عليه وفضلت تضرب فيه.. 
فيروز: انت اييي.. جبروووت.. اي الوساخه اللي انت فيها دي.. حرام عليك يااخي دي بنتك من لحمك.. هتبيعها لكلب زي دا عشان تنقذ نفسك!.. 
بابا: ابعدي عني انتي كمان.. محدش ليه دعوه.. انا اب وحش.. متدخلوش بقاا.. وانتي اخلصي وشوفي هتيجي معانا ولا نمشي.. 
جاكي: موافقه.. 
جاك: لا.. قولتلك لاا.. انتي كدا بتضيعي نفسك.. 
جاكي: “بعياط”.. انا ضايعه من زمان.. 
محمد: جاكي.. بالله عليكي.. والله العظيم هجيبلك امك.. بس بلاش تمشي.. والله هيضروكي.. 
جاكي: انا اسفه.. غصب عني.. دي امي.. ع الاقل بقاا عندي امل اعيش عشانه.. 
جاك: وانتي معاه هتبقي عايشه! 
جاكي: امي هتبقى معايا ف المقابل.. مش شايف ان دي حاجه تستاهل!.. 
عمو احمد: لا يابنتي متروحيش.. دي ناس وسخه ومحدش ضامن هيعملوا فيكي اي! 
بابا: اظن انتوا سمعتوا بنفسكوا… اتفضلي قدامي من سكات ومن غير مشاكل
محمد:”بعصبيه ودموعه نازله” مش هتمشي.. انتي سامعه انااا بقولك ايي… مش هتمشي بقولك.. 
محمود: ها ياهانم.. هنفضل كدا كتير.. 
جاكي: اوعدني انك هتوديني.. 
محمود: “بضحك”.. اوعدك ياست.. ممكن نمشي بقاا.. 
بصيتلهم وشوفت ف عنيهم كلهم دموع وحسره وخوف عليا مع انهم مش اهلي.. حتى عمي دموعه كانت بتنزل.. 
جاك كلمني وعيونه كلها دموع.. 
جاك: مليش اني امنعك.. بس للمره الاخيره بقولك لا.. 
جاكي: مش بإيدي.. سلام
يلا.. 
محمود مسك ايدي وخدني وماشيين.. 
بصيت ورايا.. كلهم واقفين وف عنيهم حزن كبير ورجاء اني ممشيش.. جاك دموعه نزلت ف اللحظه الاخيره بعد ماكان بيعاند معاها… 
طلعنا بره وركبنا العربيه وفجأه لقيت حد بيجري ورانا بصيت لقيته محمد… 
بصلي من الشباك وهو بيعيط.. 
محمد: جاكي لا.. جاكي ارجوكي لا.. بالله عليكي.. بالله عليكي خليكي معايا.. متسيبنيش.. انا محتاجك.. جاكي اناا…. 
مكملش كلامه راح محمود طلع بالعربيه.. بصيت ورايا لقيته قعد ف الارض وعمال يعيط…. 
………… 
محمود: وع اي الفرهده دي كلها.. ماكنتي ركبتي معانا من سكات.. 
بابا: حيوانه.. والله لاندمك ع اليوم اللي اتولدتي فيه.. 
كنت ساكته وبعيط.. 
محمود: والغبي بتاعك دا، والله لاعلمه الادب انه فكر يمد ايده عليا.. همحيه من ع وش الدنيا.. 
جاكي: لااا.. انت كنت عايزني اناا.. واديني معاك اهو.. ملكش دعوه بحد فيهم.. 
محمود: وانتي خايفه عليه ليه!.. لو طلع اللي ف دماغي صح، والله لانهي حياتكوا انتوا الاتنين.. 
جاكي: اخرس ياوسخ انا مش زيك.. 
راح بابا ضربني بالقلم وشدني من شعري.. 
بابا: مسمعش صوتك لحد مانوصل… انتي فاهمه! 
………. 
ف الڤيلا: 
جاك: “بعصبيه “.. واقفين لي!!.. خلاص مشت… 
فيروز: “بعياط”.. سيبتوها تمشي لي حرام عليكوا.. حرام عليكوا دي تعبانه ومش حمل وجع قلب.. ربنا ينتقم منهم.. 
جاك: عايزانا نعمل اي!!.. فضلنا نترجاها وبردو سابتنا ومشت.. خلاص تستحمل بقاا نتيجة غبائها.. 
فيروز: اخرس ياواد انت.. غباء اي اللي بتتكلم عنه!.. دي باعت نفسها عشان بس تشوف امها.. انت اللي غبي عشان سيبتها تمشي.. 
جاك: وانا مالي.. هو انا جوزها عشان اتحكم فيها..هي حره.. وبعدين خلاص اقفلوا الموضوع دا.. وانتوا اطلعوا لموا حاجتها من فوق ورجعوها… 
عمو احمد: مش عايز اسمع صوت حد فيكوا…. 
“راح سابهم ودخل اوضته” 
هند: جاك.. جاك بالله عليك روح وراها.. متسبهاش.. 
جاك: “بحزن”… لا.. مش هروح.. حتى لو روحت.. مش هترجع معايا.. وبعدين خلاص بقاا.. خلاص.. كانت ضيفه ومشت.. قفلوا بقااا الموضوع دا.. 
“سابهم وخرج لقى محمد قاعد ع الارض ودموعه نازله”
بصله بصه طويله وركب عربيته ومشي… 
……….. 
في مكان بعيد و مهجور.. 
محمود: انزلي.. 
جاكي: انتوا جايبيني هنا ليه! 
بابا: امشي وانتي ساكته.. 
دخلنا جوه لقيت بيت قديم ومهجور ومفيش غيرنا والمكان شكله مرعب.. 
دخلنا وبصيت لقيت محمود جاي ومعاه حبل.. 
جاكي: هتعمل اي! 
محمود: متقلقيش.. مش هعمل دلوقتي.. انا بس هربطك مش اكتر.. وبعد كدا نبقاا نشوف هنعمل اي ياجميل.  
جاكي:”بعياط”.  بابا انت هتسيبه يعمل فيا كدا.. 
بابا: اخرسي يابت.. ومتقوليش بابا دي تاني.. 
محمود ربطني بالحبل وقعدني ف الارض.. 
جاكي: انتوا عايزين مني اي!.. مش قولتوا هتودوني عن امي.. 
بابا: “بضحك”.. امك مين ياحلوه.. امك انا رميتها من زمان ومعرفش مكانها.. بس اللي اعرفه انها اكيد ماتت والكلاب كلت لحمها.. 
جاكي: انا بكرهك.. بكرهك.. انت حجر.. 
راح شدني من شعري.. 
بابا: اغلطي زي مانتي عايزه.. بس صدقيني هتندمي.. بس الصبر.. 
كانوا ماشيين وسايبيني.. 
جاكي: انتوا هتمشوا وتسيبوني هنا لوحدي!!! 
محمود: ااه.. هنمشي ونسيبك.. بس متقلقيش هرجعلك تاني ياقمر.. دانا مصدقت.. 
فضلت اصوت باعلى صوتي… 
راح حط حاجه ع بوقي عشان مزعقش.. 
محمود: ريحي نفسك.. مفيش فايده.. محدش هيسمعك.. 
راحوا سابوني ومشوا وانا فضلت اعيط وبعدين محستش بنفسي… 
………….. 
تاني يوم.. 
فوقت ولسه بفتح عيني لقيت تلات شباب قدامي… 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد