Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثلاثون 30 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثلاثون 30 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثلاثون 30 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثلاثون 30 بقلم حسناء رمضان

سنين ومرت، زي الثواني ف حُبك انت، وان كنت اقدر، احب تاني، هحبك انت ????????
وقفت مكاني من الصدمه… 
اي الدم دا… كان في اثار دم ناشف ع الارض.. رفعت وشي فلمحت طيف عدى بسرعه.. 
انا كنت خايفه بس ف نفس الوقت عندي فضول اعرف اي دا.. 
مشيت وراه بالراحه.. بصيت ع الحيطان لقيت كلام مكتوب بطريقه غريبه ودم ع كل الحيطان.. 
مشيت شويه لقيت مكتوب بالدم ع الحيطه
 ” حتى الفَناء “… 
حطيت ايدي عليها وحسيت بانفاس حد واقف ورايا… 
قلبي كان بيدق جامد… 
_________________
فيروز: هند محمد لسه مجاش! 
هند: لسه.. 
فيروز: طب نادي عطيات وتعالي عشان اقولكوا ع اللي هنعمله بكرا.. 
هند: ليه هو بكرا في اي! 
فيروز: جايلنا ضيوف… 
هند: ضيوف مين! 
فيروز: قرايبنا هيقعدوا عندنا يومين كدا.. 
هند: دا بجد! 
فيروز: ايوا.. نادي سما ونور من فوق وانزلي.. 
هند: حاضر… 
__________
محمد: انت ازاي تعمل كدا ياحيوان انت.. 
ـ انا عبد المأمور ياباشاا.. جاك بيه هو اللي قالي اعمل كدا.. 
محمد: جاك!!.. وجاك هيعمل كدا ليه! 
ـ معرفش يافندم.. هو اللي قالي كدا ومكنتش اقدر اقوله لا.. 
محمد: طب غور من وشي… وانا هتصرف.. 
__________
لفيت وانا حاسه ان قلبي هيقف.. 
واول ماشوفته اتخضيت.. كان واقف ف الضلمه ووشه مش باين.. 
ـبغضب: بتعملي اي هنا!! 
جاكي بخوف: انت مين! 
طلع لقدام وقربلي وطلع جاك… 
جاكي بصدمه: جاك!!! 
جاك بغضب: مين سمحلك تدخلي هنا.. 
جاكي: انا شوفت طيف حد داخ…. 
لسه مكملتش كلامي ولقيته بيقرب مني وبيبصلي بنظرات حاده وملامحه كلها جد… 
جاكي: اي.. 
مكنش بيرد وبيقرب مني وانا برجع لورا.. 
جاكي: جاك.. في اي.. 
خبطت ف الحيطه اللي ورايا وهو قرب جامد وحط ايده حواليا ع الحيطه.. 
جاكي: ابعد عني.. 
مشى ايده ع الكلام المكتوب وبص ع الحيطه… 
جاك بشرود: دا مكان خاص… خاص جدا.. محدش بيدخل هنا.. مينفعش حد يعرف حاجه عن هنا.. 
جاكي: هو انت مش كنت مسافر! 
كان باصص ع الكلام وشارد.. 
جاكي: جاك.. 
بصلي.. 
جاكي: مش كنت مسافر! 
جاك: لا مسافرتش.. 
جاكي: ومرجعتش ليه! 
جاك: رجعت.. 
كان قريب مني قوووي وانا قلبي بيدق جامد وهو عمال يعرق.. 
جاكي: طب.. ممكن تبعد.. 
بعد عني… وعطاني ضهره.. 
جاك: امشي..
كنت همشي بس مقدرتش اقاوم فضولي وكان عندي اسئله كتير…  
جاكي: المكتوب دا لحبيبتك! 
لف وبصلي جامد.. 
جاك: تعرفي حبيبتي منين! 
جاكي: انا شوفت صورتها معاك… 
جاك: شوفتيها فين! 
جاكي: احم.. ع بروفايلك..  
جاك: ودخلتي لي من الاول ع بروفايلي.. 
جاكي: مجاوبتش ع سؤالي
جاك: مش مضطر.. اتفضلي امشي.. 
جاكي: طب اي اثار الدم دي.. 
جاك بعصبيه: جااااكي امشيييي.. 
جاكي: هو حد اتقتل هنا! 
جاك: اخرسييي بقااا
اتخضيت منه لانه زعق جامد وبصيت لقيته مسك دماغه وقعد يلف ف المكان وبيترعش.. 
جاكي بخوف: جاك.. جاك في اي.. 
قعد ع الارض وضم رجله وفضل ماسك دماغه وبيتنفس بصوت عالي وبسرعه وخايف.. 
قعدت قدامه.. 
جاكي: جاك.. جاك في اي طيب.. 
كان دافن دماغه بين رجله وبيترعش جامد… 
رفعت وشه ولقيته كله عرق.. 
جاكي: اهدى اهدى.. مفيش حاجه… طب قولي مالك
جاك: زعلت مني.. 
رد وهو بيترعش وصوته كله خوف.. 
جاكي: مين اللي زعلت منك! 
جاك: هي.. زعلت مني.. 
جاكي: لا مزعلتش منك.. هترجعلك خلاص اهدى.. مش محتاجه كل دا.. 
رفع وشه وبصلي ودموعه نزلت.. 
جاك: هترجعلي! 
جاكي: ايوا.. اكيد مش هتسيبك كدا.. 
بصلي بنظرات يأس.. 
جاك: ماتت.. 
حطيت ايدي ع بوقي من الصدمه… 
وهو رجع خبى وشه تاني.. 
جاكي: انا اسفه طيب.. مكنتش اقصد.. انا… 
 اتكلم وهو مازال ف الحاله دي.. 
جاك: قتلها.. قتلهااااا.. قتلهااا الحيواااان.. 
جاكي: جاك اهدى.. مين اللي قتلها.. 
سابني وقام وواضح انه مكنش ف وعيه وكان مُغَيب تماما… 
مشي وقرب من الحيطه وفضل يضرب دماغه فيها… 
جريت عليه.. 
جاكي: جاك اي اللي بتعمله دا… بس دماغك اتفتحت.. 
جاااااك.. 
زقني بعيد اتخبطت ف القزاز وايدي اتعورت.. 
قومت تاني لقيته مسك سكينه وباصص لإيده… 
جاكي: جاك لا… جاااك ارجوك ارميها.. 
بصلي وعنيه عماله تتملي دموع… 
جاكي: اهدى.. كل حاجه هتبقى كويسه.. 
جاك بخفوت: سابتني ومشت… 
جاكي: معلش.. استحمل.. بس ارمي دا من ايدك ارجوك.. هتعور نفسك.. 
جاك: طب انا مموتش معاها ليه! 
جاكي: بعد الشر… عشان مكتوبلك تعيش.. اديني السكين بقاا.. 
جاك: بس انا مش عايز اعيش.. انا عايزها هي.. 
جاكي: هي ف مكان احسن دلوقتي.. هي مستنياك اكيد.. 
جاك: هروحلها.. 
جاكي: جاااك.. ارمي السكين دا.. 
رفع السكين وبص ع ايده وقرب السكين منها… 
____________________
فيروز: فهمتوا! 
نور: ايوا احنا مالنا يعني.. ماحنا كدا كدا عندنا جامعه ومش هنبقى هنا.. 
فيروز: لا ياختي مفيش جامعه.. هتغيبوا بكرا.. 
نور: بس انا عايزه اروح.. 
فيروز: لا يانور مش هتروحي.. عيب هما جايين يقعدوا معانا.. 
هند: خلاص يانور دا يوم.. من امتى وانتي بتحبي الجامعه يعني.. 
سما: هي جاكي فين! 
فيروز: طلعت اوضتها.. ممكن تكون نامت.. 
محمد وعمي رجعوا وكان شكلهم متضايقين.. 
فيروز: خير في اي! 
محمد بعصبيه: ابقي اسالي جاك.. 
فيروز: جاك.. وجاك ماله
عمو احمد: انا مش فاهم.. ازاي جاك يعمل كدا! 
محمد: معرفش بقاا.. ابقوا رنوا واسالوه… انا طالع اوضتي.. 
فيروز: بس لو تقولي اي اللي حصل.. 
عمو احمد: اللي حصل ان جاك باع اسهم الشركه بالخساره… دا غير انه رفض يتعامل مع اهم ناس ف البلد معرفش ليه! 
فيروز: اكيد ليه اسبابه… 
عمو احمد: مانتي مش متخيله اي اللي هيحصل بعد اللي عمله دا.. 
وسابها ومشي هو كمان… 
___________
جاكي: جاك هات السكين.. عشان خاطري سيبه.. 
رمى السكين بقوه ف الحيطه واتكلم بصوت عالي.. 
جاك: اناااا تعبان اناااا.. محدش حاسس بيا.. انا عايزها هي.. انتي لي مش عايزه تفهمي.. انا مليش حد هنااا.. 
كان بياخد نفسه بصعوبه ومازال بيعرق.. 
قعد ع الارض تاني ومسك راسه.. 
روحت قعدت جنبه.. 
جاكي: جاك!.. ممكن تهدى.. كل حاجه هتتحل.. 
هز راسه بمعنى لا
جاكي: كل حاجه هتبقى كويسه والله.. 
رفع راسه وبصلي وفجأه تنح.. 
جاكي: في اي.. 
بصيت لقيته قام وقف ومشي خطوتين.. 
جاك: اسيل انتي جيتي! 
وحشتيني.. 
قومت بصيت ملقتش حد.. كان واقف والحيطه قدامه.. 
جاك: مش قولتي المره اللي فاتت انك مش هتمشي! 
مشيتي ليه انا فضلت مستنيكي ومنمتش.. بس مش مشكله المهم انك جيتي تاني.. 
اختفيتي فين.. وحشتيني قووي.. هو انا موحشتكيش طيب!.. احنا كنا هنتجوز ياروحي.. وكنتي هتبقي مراتي ومحدش هيقدر يكلمك… انا.. انا جهزت كل حاجه.. 
دانا حتى نقيت اسامي ولادنا… مش كان نفسك تجيبي مني بنوته!.. طب.. م مش انتي قولتي مش هسيبك ابدا.. 
وقولتي انك متقدريش تمشي وتسيبيني لوحدي.. 
اديني لوحدي اهوو.. 
طب خلاص.. مش هعاتبك.. بس.. بس تعالي.. انا هستناكي.. اهو هقعد اهو وهستناكي متأخريش.. ماشي!…تعالي عشان انا خايف.. خايف ومستنيكي تيجي تحضنيني عشان انام… 
ع عارفه.. مش انتي ك كان نفسك ف بيت معزول قدام البحر!.. ونقعد فيه انا وانتي بس… 
جبته.. والله جبته وزي مانتي كنتي عايزه بالظبط… وكمان بالالوان اللي بتحبيها… وجبت موتوسيكل كمان عشان انتي مبتحبيش العربيات… 
ان انا مستنيكي اهو والله.. بس متأخريش.. هعمل الاكل اللي بتحبيه كله ومش هقولك اعملي حاجه.. ومش هتخانق فيكي تاني والله.. وهمسك نفسي.. و ومش هتعصب تاني.. 
بس ارجعي… ارجعي بالله عليكي كفايه كدا.. انا بمووووت… 
كان منهار من العياط وواضح فعلا انه بيكلم حد… وانا كنت واقفه اعيط ومش مصدقه اللي انا شايفاه… 
هو ازاي بيحبها كل الحب دا.. وازاي حد بالقوه اللي باينه للناس دي ويبقى بالمنظر دا!!… 
جاك: اسيل!.. اسيل انتي مشيتي تاني!!!… حرام عليكي بقااا.. انا عملتلك اي عشان كل دا… بالله عليكي ياشيخه تعالي.. 
روحت قعد جنبه ومسكت ايده لقيتها تلج… 
بصلي وعيط.. 
جاك: مشت تاني… 
جاكي بعياط: خلاص.. 
بصيت لقيته حضني جامد وفضل يعيط وجسمه كله بيتنفض… 
جاك بانهيار: انا عايزها… قوليلها انتي طيب.. قوليلها جاك بيحبك.. قوليلها هعمل كل حاجه هي بتحبها… قوليلها هيوديكي تركيا زي ماكنتي عايزه… 
والنبي قوليلها تسامحني… 
جاكي: اهدي خلاص.. خلاص.. 
فضلت حاضناه معرفش قد اي.. بس هو مكنش حاسس بحاجه… 
فضلنا كدا شويه وانا بطبطب ع جسمه وهو بيتنفض… 
جاك: جاكي! 
جاكي: اي.. 
جاك: متسبنيش.. خليكي معايا.. انا خايف.. 
جاكي: متخفش.. انا معاك.. خلاص.. 
سكت شويه وبعدين اتكلم وهو ف حضني… 
جاك بخفوت: قتلها.. 
جاكي: هو مين!.. 
جاك بشرود: عمر.. قتلها عشان محبتوش.. عشان حبتني اناا… ك كانت جايه تقابلني عشان ننقي فستان الفرح مع بعض… جبنا الفستان وانا جبت البدله وجهزنا كل حاجه وكنا مروحين مبسوطين وبنضحك… 
كنا هنركب العربيه وفجأه ناس طلعوا علينا… 
فلاش باااااك…. 
جاك: انا مبسوط قووووي.. امتى والفرح ييجي بقاا.. 
اسيل: اخيرا شوفتك واقع.. امال كنت عامل نفسك تقيل ومفيش منك اتنين ليه! 
جاك: انتي اللي مفيش منك اتنين والله.. 
اسيل: ياختي قمر… يلا بقاا عشان نلحق نروح.. 
طلعوا بالعربيه وف نص الطريق ف مكان مقطوع..
عربيه وقفت قدامهم.. فنزلوا.. 
نزل شوية رجاله كتار ومسكوه ومعرفش يتحرك منهم
وهي عمر مسكها وقعدها قدامه.. وطلع سكينه.. 
جاك: عمر لا… لا ياعمر.. 
عمر: مش دا اللي انتي اختارتيه.. وحياة امك لاندمه انك ظهرتي ف حياته.. واعيشه باقي عمره موجوع… 
اسيل: ابعد عني… سيبني بقولك.. 
جاك: عمررر.. هعمل اللي انت عايزه بس سيبها… 
عمو حط السكينه ع رقبتها… 
جاك: عمررررر… لا ارجووك.. ارجووك لا.. انا هعمل اللي انت عايزه.. عمررررر
_________
بااااااك… 
جاك بانهيار:  اغتصبها.. اغتصبها قدامي وبعدين دبحها… دبحهااا… دبحها قدامي ومعرفتش اعمل حاجه ياجاكي… كانت بتستنجد بيا وانا بتفرج… انا غبي.. 
رماها وجه وفضل يضرب فيا وسابنا ف الطريق ومشي.. 
كنت بعيط بصوت ومش قادره اسيطر ع نفسي وهو منهار تماما… 
ازاي حد يجيله قلب يعمل كدا… اي الجبروت دا… 
جاكي: ربنا هيجيبلك حقك.. 
جاك: خدته بنفسي.. 
فلاش باااااك
عمر كان مع صحابه ف ديسكو بالليل… جاك دخل ومكنش شايف قدامه حد وبيدور عليه.. عمر شافه وطلع يجري وجاك جري وراه… فضلوا يجروا كتير لحد ماوصلوا مكان مفهوش حد وعمر وقع… 
عمر: انت عايز اي! 
جاك: روحك.. 
عمر: ههه.. وبكدا هترجعلك مثلا.. خلاص انسى.. هي ماتت.. ماتت
جاك مسكه من رقبته وفضل يضرب فيه لحد ماوشه كله جاب دم… 
عمر: اضرب زي مانت عايز.. انا كدا مرتاح وانت موجوع كدا وهتفضل كدا طول عمرك… ومش عايز حاجه تاني.. 
جاك سابه وقام طلع المسدس… 
عمر: جاك لا.. جاك.. 
______
بااااك… 
ضربته بكل الرصاص اللي كان ف المسدس.. وبردو مرتاحتش… ولعت فيه.. وبعدين اكتشفت انه ارتاح.. وقلبي انا اللي لسه قايد لحد دلوقتي.. 
عمرها ماهتسامحني.. 
كنت بحاول امسك نفسي عشان اهديه… 
جاكي: ممكن تهدى طيب.. كدا هتتعب.. 
مردش.. 
جاكي: جااك.. جاك.. 
لقيته مبيردش ووشه كله مليان دم … 
 يتبع..
لقراءة الفصل الحادي والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد