Uncategorized

رواية ابنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

 رواية ابنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل الثاني 2 بقلم رحمة أيمن

: رقم مين ده يا رحمه!
_”بتوتر ” هو…
“تجري هنا لهم بلهفه وتنزع الهاتف منه بقوه وقلق” 
هنا بتوتر: ده دكتور جديد عندهم ومبتحبوش وانت عارف رحمه عنيفه حبتين 
:  ههه انتي مشكله 
_….. 
“تنظر لهنا بستغراب فتشير لها بصمت فيشعر معاذ بوجود شيئ غريب لا يعلمه” 
:  يلا عشان الفيلم بدا 
هنا: معرفش اي عمر وسلمي الي سمعنا الف مره ده، رحمه انتي ممله وربنا 
_ ملكيش دعوه بحبه 
هنا: حبك برص يختي، معاذ بالله جيب غيره
: بدال رحمه عايزه يبقي اكيد هنسمعه 
_”تخرج رحمه لسانها بمرح وبتستم بخبث “
هنا: اه منا قلقاس العيله دي يا عالم يا معفنه 
رحمه ومعاذ معا: بس يااض 
“يقمون بضحك”
بعد ساعتين….
سعاد: يلا عشان الوقت تاخر، هنا ومعاذ علي نوم يلا، رحمه يلا 
_”بحزن ” استني اما اسمع الجزء تاني طااا 
سعاد: يلا يا بت وراكي جامعه بكره، بعده اجازه عشان كرونا ابقي اسهري برحتك، يلا 
: تمام يا ست الكل، سلام يا حوم 
هنا: تصبحي علي خير يا فوزيه 
_ ههه سلام 
لان مينفعش نقعد مع بعض في بيت واحد فماما فاتحت بيت خالتو وظبطته ورحمه ساكنه فيه هي وطنط هبه الي بتنضف البيت لينا 3 مرات في الاسبوع ولان جوزها مسافر ماما اقترحت عليها تقعد مع رحمه عشان متسبهاش لوحدها واحيانا هنا واحيانا ماما، كل واحد يوم كده بس نفسي اسال سوال، هو دوري جاي امتي؟
خلاص متجوبوش اني اسف.
_ مساء الخير يا طنط هبه 
هبه: مساء الخير يا ضنايه، احضرلك حاجه تاكليها 
_ لاء يا طنط شكرا كلت تحت، هروح انام تصبحي علي خير 
هبه: انا بكره هوصل البلاد يومين يا بنتي، المدام حكتلك 
_ اه يا طنط، هنا او خالتو هيبقي يجو يقعدو معايا متقلقيش 
هبه: ماشي يا بنتي بارك الله فيكي 
_ توصلي بسلامه يا طنط 
هبه: عايزه حاجه اجبهالك من هنيك، جولي متتكسفيش مني 
_ ههه لاء يا طنط شكرا ربنا يخليكي
هبه: تصبحي علي خير 
_ وانتي من اهله 
“دخلت جوه غيرت وفردت شعري كده عشان يتهوي وبعدها صليت وترميت علي السرير، منتظره رساله منه زي كل يوم”
محادثه واتس 
Mizo: تصبحي علي خير يا وردتي 
_وانت من اهله يا ميزو 
Mizo: نامي كويس 
_ حاضر 
” تقريبا كده اليوم كمل، وكده هعرف انام ول اي “
اليوم التالي…. في السياره 
_ انت ابن خالتي القمر والله 
: استر 
_ لي ديما فهمني صح كده 
: انا عارف المحن ده ورا اي 
_ محن يا زباله طيب بزمتك دي اشكال واحده تقلها محن 
: اقنعتيني والله انتي صح 
_”ببرائه ” ميزوو 
: استر تاني 
_ ههه خلاص بقي هقول، كنت عايزه 500 جنيه 
: لي 
_ اشتري لبس 
: اخر طقم جبتيه كان امتي، فكريني كده 
_ اول امبارح لي 
: لاء ول حاجه خالص 
_ اقلك الصراحه ول نلف وندور 
: اي السوال المنطقي ده لفي ودوري طبعا 
_ ههه يا عم اسمع بقي بجد 
: قولي يا اخره صبري 
_ خطوبه واحده صحبتي قريب، ولانها مبتحبنيش قررت احضر خطوبتها، لان القلوب عند بعضها يعني وعايزه اكون احلي منها ونبي 
: طيب بالعقل كده في حد بكون احلي من العروسه نفسها 
_ لاء فوق يا شئلاشه ده انا اجمد واحده في دفعه هنهزر 
: ههه ماشي يا شئلاشه محدش يقدر يقول غير كده روق بس 
_ ها هتديني 
: امم لينا كام رحمه مفلسانه يعني 
_ شالله يخليك يا ولاه يا رب 
: ههه طيب يلا عشان الجامعه 
_ الحجاب لو سمحت 
: تؤ سوري امي منعاني 
_ خلاص قاعده جمبك هنا مونساك ومش مهم جامعه 
: هنستهبل بقي 
_ والله ده الي عندي 
:”بتنهيد ” عنيده 
_ بارد 
 زي ما قولت وهقول ديما، دي الي طلبتها عمرها ما تترفض، ماما ديما بتقولي اني مدلعها جدا واني مينفعش اديها كل الي هي عايزه بس انا عارف انها بنتي وانا الي مربيها فعشان كده هي ناضجه وواعيه اكتر من اي اعرفه
“تخرج من السياره وترجع لها مجددا”
_ معاذ 
: اي نسيتي حاجه  
_ لو ممعكش خلاص، بص عند هنا في فاستين كتير و…
: هعدي عليكي بالعربيه نروح نشتري واحد اشطا 
_ هههه يخي احلي مسا عليك 
: يا بنتي اتكلمي زي البنات مره في حياتك، هما اختروكي هناك غلط اصلا 
_ باي يستا وشكرا 
:”هه مش بقول بتي “
في الجامعه….
هنا: اي يا بت قرفاني يوم اجازتي كمان 
_ عالم رايحه الجامعه في عز الحر يا باشا وناس نايمه بتاكل في البيت، شايفه الظلم طيب 
هنا: يا بومه بكره زفت ريحه الجامعه، بصالي في يوم هنام فيه روحي منك لله 
_ كنت برن اسالك، عايزه القميص لونه اي اجبهولك معايا 
هنا: ريحه تشتري لبس من غيري 
_ تؤتؤ معاذ هيجي معايا، عشان اجيب فستان 
هنا:…..
_ هنا انتي معايا 
هنا: اممم هتروحي خطوبه الحلزونه يعني 
_ اها نفسي اكدها اوي
هنا: ههه يلا يا هبله 
_ طيب بصي هقفل انا عشان اتاخرت علي المحاضره سلام 
هنا: البسي الكمامه 
_ خلاص بطلو رخامه بقي مش انتي واخوكي، بااي 
____________
عايز اركز مفيش فايده، لسه الاسم الي شوفته مستغربه، اكتر حاجتين بعرفهم فيها هي وهنا، طولهم زاد ول لاء والتاني بيكدبو ول لاء!
عليا: قهوتك يا معاذ 
: شكرا يا عليا 
“تذهب لجلوس علي مقعدها وتنظر له بستغراب فياتي احد من خلفها بقوه”
علي: بخخخ، ههه 
عليا: يخربيتك خضتني يا علي 
علي: الجميل سرحان في اي 
عليا: مش مظبوط صح 
علي: اه حبيب القلب سرحان من الصبح ومش مركز في حاجه خالص 
عليا: طب متعرفش مالو 
علي: هو مش صحبي اوي كده، ثانيا من كتر ما ادبه بحس انه مش سكتي 
عليا: قصدك بغض البصر وزوق ومبكلمش بنات معانا خالص وشيك اوي وملامحه رقيقه، انت نفسك تكون زي ومش عارف
علي: ههه ضحكتيني، انا مبحبش اكون غير باد بوي يا قمر لو عايزه تجربي 
عليا: روح علي مكتبك يا علي وعدي اليوم 
علي: خليكي قاعده كده بتحبي من بعيد ويتجوز في يوم ويخلف وانتي لسه مكانك كده مرقباه يا نيله 
عليا بنرفذه: عارف يا علي لو ممشتش من قدامي هعمل فيك اي 
علي: خلاص يا مزه ماشي، سلام 
“تراقبه لفتره وتشعر بديق من كلام علي وترجع لعملها مجددا بقلق”
محادثه واتس
_ميزو انا خلصت، هستناك 
Mizo: نص ساعه وكون عندك 
_ تمام 
“وهي تمشي وتنظر للهاتف غير منتبها تصتدم باحد بالغلط”
_ عذرا جدا 
امين: ول يهمك ههه 
_”الصوت ده مش غريب عليا “
يتبع….. 
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!