Uncategorized

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم حسناء رمضان

 رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم حسناء رمضان

 
رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم حسناء رمضان

رواية قلبي ليس بيدي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم حسناء رمضان

“وايه الدُنيا سوىٰ عيونك” ♥????
_____________________
فيروز: امال فين جاكي! 
جاك: مشت.. 
فيروز: اوعى تكون زعلتها.. 
جاك: ياشيخه بس بقاا.. انتي ع طول ظلماني كدا! 
فيروز: لا مانا عارفك كلامك دبش.. 
جاك: انااا!!!.. والله ابدا.. دي بتقولي ياسطا ويابو الصحاب وبتاع فخاد.. انا بتاع فخاد يافيروز!!!! 
فيروز: ماهي معاها حق.. انت زودتها قوي مع البت دي.. 
جاك: خليها تشرب.. 
فيروز: وانت بتغيظها ليه! 
جاك: مش بغيظها.. انا مالي بيها.. 
فيروز بخبث: ياواااد.. عيب عليك.. مش ع فيروز الكلام داا… انت جبت البت دي هنا عشان تغيظ جي.. وفضلت قريب منها وبتتلزق فيها عشان تضايق جاكي.. مع ان دا مش طبعك.. ولا انت ليك ف كدا… 
جاك: امال ضربتيني ليه لما انتي عارفه كدا! 
فيروز: عشان دي قلة ادب.. بس قولي.. بتحب تغيظها ليه! 
جاك: عادي.. بتسلى.. 
فيروز: بتتسلى ولا عشان تخليها تغير عليك.. 
جاك: وهي هتغير عليا ليه! 
فيروز: جاك انت حبيتها! 
جاك: لا طبعا.. انتي بتقولي اي.. 
فيروز: قولي الحقيقه.. اشمعنى دي اللي بتهزر معاها كدا.. وبتضحك ومفرفش مع انك اصلا نكدي.. 
جاك: محبتهاش يافيروز.. ولا عمري هحبها… كل الحكايه اني برتاح معاها معرفش ليه… يمكن عشان فيها شبه من اسيل.. نفس الشقاوه واللسان.. 
بس انا بحب اسيل.. مستحيل حد يدخل قلبي غير اسيل… وبعدين انا اصلا راجع امريكا تاني.. فكدا كدا مينفعش اتعلق بحد.. لا هي ولا غيرها.. 
فيروز: مش يمكن دي يابني عوض ربنا ليك… اسيل مشت من زمان.. وانت استحملت كتير… يمكن دي تكون طبطبة ربنا ع قلبك… 
جاك: لا.. محدش هيقدر ياخد مكان اسيل.. 
فيروز: طب ع الاقل اديها فرصه.. يمكن تحبها.. 
جاك: فيروز اقفلي والنبي… 
______________________
كنت عماله اقاومه وازقه بعيد وهو مش واعي لحاجه لحد ماخبطته ف الشباك ونزلت اجري بسرعه… 
فضلت اجري كتيرر وانا بعيط ومش مصدقه لحد ماوصلت لمكان فيه ناس… وقفت تاكسي ورجعت… 
_______________________
شهد: الله ياماما.. الاكل هنا تحفه… ولا اي الفواكه دي… 
مرات عمي: ولا البسين.. شوفتي البسين عامل ازاي! 
عماد: امال زينا عايشين ف كهف.. 
مرات عمي: ماتحاول بقاا.. 
عماد: هي مش طايقاني اصلا… 
مرات عمي: يابني خليك مفتح كدا.. حاول توقعها.. ولو معرفتش، حاول توقع اي واحده من هنا.. البنات كتير اهوو.. 
عماد: هحاول… 
________________________
خبطت ع الباب وفيروز فتحت لقتني بعيط ومتبهدله.. 
فيروز بخضه: يالهوي يابنتي!.. اي اللي عمل فيكي كدا.. 
جاك جه بسرعه… 
جاك: جاكي!!.. اي اللي حصل… 
كنت بعيط ومش قادره اتكلم… 
فيروز: طب تعالي.. تعالي اقعدي.. 
قعدت وجابتلي مايه وقعدوا جنبي… 
جاك: اهدي وقوليلي اي اللي حصل.. مش كنتي مع محمد! 
جاكي بعياط: م محمد.. 
جاك: ماله! 
جاكي:  ا اتهجم عليا… 
جاك: نعم!!!!… انتي بتقولي اي! 
فيروز: اي اللي بتقوليه دا يابنتي!.. محمد ميعملش كدا… 
جاكي: كان شكله شارب… واتهجم عليا وانا ف العربيه وانا عرفت اجري منه ورجعت ع هنا.. 
جاك: طب بس بس بطلي عياط… فيروز انتي مستوعبه!! 
فيروز: استنى انا هرن عليه… بس وحياتك عندي.. لو دا حصل بجد..ماهيطلع عليه صبح… 
جاكي: لا انا هرجع اخد بابا وهمشي… 
سابتني ودخلت جابت الفون… 
جاك: بس اسكتي.. احنا هنتصرف.. 
جاكي: لا… انا عايزه امشي.. 
جاك: طب خلاص.. بطلي عياط… هي هترن عليه وانا هعلمه الادب.. 
فيروز: انا رنيت عليه وهو جاي ف السكه.. 
قعدوا يهدوني لحد ماجه واول مادخل فيروز مسكته وقعدته… 
فيروز بغضب: اي اللي حصل.. 
محمد:……. 
فيروز: ماترد عليا
محمد:…… 
راحت ضربته بالقلم وانا اتخضيت.. 
فيروز: بتتجهم ع جاكي يامحمد!!… جاكي!!… انت اتجننت! 
محمد: مكنتش ف وعيي.. 
فيروز: وعي اي ونيلة اي.. وانت بتشرب ليه اصلا… 
فضلت تضرب فيه وانا قاعده اعيط وجاك قام وحاشها عنه… 
جاك: اللي حصل دا صح! 
محمد: مكنتش ف وعيي ياجاك.. 
راح ضربه بالبوكس ف وشه وفضل يضرب فيه وفيروز مش عارفه تحوشه… 
جاك: هتفضل طول عمرك وسخ… فاشل وبتاع بنات… امشي اطلع بره ومشوفش وش اهلك هنا تاني.. 
بصيت لقيته قام وجه قعد ع الارض قدامي وعنيه كلها دموع… 
محمد بقلة حيله: انا اسف.. معرفش عملت كدا ازاي.. 
جاك: فيروز طلعيه بره… 
فيروز خدته ومشي…. 
فيروز: لا حول ولا قوة الا بالله… انا مش عارفه اي اللي بيحصل دا.. 
جاك: فيروز!.. جاكي مش هتمشي من هنا.. 
فيروز: لا تمشي فين.. بعد اللي حصل دا لازم تفضل هنا.. وبلاها جامعه اليومين دول لحد ماجاك يقوم ويبقى هو يوصلك… لحد مانشوف هنعمل اي مع الحيوان دا.. 
جاك: فيروز انا لو شوفته تاني مش هرحمه… 
جاكي: ياجماعه هو مكنش واعي لحاجه.. محمد اكيد ميعملش كدا.. 
جاك بعصبيه: وانتي بتدافعي عنه ليه انتي كمان! 
فيروز: بالراحه ياجاك.. ماهو بردو محمد ميعملش كدا الا لو كان مش ف وعيه فعلا.. دا اتغير جدا عن الاول وبيخاف عليها اكتر من نفسه.. 
جاك: وبعدين!.. نجيبه نبوس راسه يعني!!… لازم يتعاقب ع اللي عمله دا… 
جاكي: لا.. انا همشي.. انا من ساعة ماجيت والمشاكل نازله عليكوا.. انا السبب ف كل دا اصلا… 
فيروز: انتي السبب اي بس.. هو اللي انتي شوفتيه قليل.. 
فيروز: قومي ياحبيبتي ارتاحي.. والصبح يحلها ربنا…. 
جاكي:……. 
جاك: قومي ياجاكي… بطلي عياط وقومي 
جاكي: ايوا بس انا مش معايا هدوم.. وهدومي دي متبهدله.. 
جاك: خشي البسي اي حاجه من عندي… 
مسحت دموعي ودخلت فتحت الدولاب وهو قاعد مع فيروز بره… 
طب انا هلبس اي دلوقتي.. كله كبير عليا.. ولبسه كله اسود.. 
طلعت بيجامه سودا ولبستها وطلعت… 
جاكي: احم… 
هما شافوني وحاله من الضحك سيطرت عليهم والحقيقه معاهم حق.. ماهو دا مش منظر… 
جاكي: كانت فكره لا بأس بهاا… 
جاك بضحك: انتي شوفتي نفسك ف المرايه! 
جاكي: احم.. شوفت.. 
جاك: وملقتيش غير دي وتلبسيها!!! 
جاكي: مانت اللي هدومك كلها كبيره… 
جاك: انتي اللي شبر ونص.. انا مالي.. 
فيروز: بس متضايقهاش… ادخلي ياحبيبتي نامي… 
جاك: بت.. دي اكتر بيجامه بحبها.. اياك يحصل فيها حاجه… 
بصتله بقرف ودخلت… 
البنطلون كان واسع وطويل عليا قوي والبيجامه جايه لحد ركبتي وواسعه جدا عليا واكمامها ف ذمة الله.. ولكوا ان تتخيلوا المنظر بقااا… 
دخلت قلعت الطرحه وقعدت ع السرير واتنهدت… 
يارب هو انا مش هخلص من المصايب دي… يارب انا عايزه ارتاح بقااا.. 
حاولت انام بس معرفتش.. فضلت قاعده مكاني ع السرير بفكر… 
ايوا بس محمد ميعملش كدا… هو بيخاف عليا جدا… بس بردو غلط… ياربببي…. 
فضلت قاعده شويه وبعدين جتلي مسدج.. فتحت بزهق.. 
ـ مش عارفه تنامي! 
كان جاك.. شوفت المسدج وابتسمت بغلب… 
جاكي: تؤتؤ.. 
جاك: مش عارف اي تؤتؤ بتاعتك دي.. ماتتكلمي زي الناس… ع العموم اطلعي لو حابه.. انا قاعد ف البلاكونه لو حابه تيجي يعني.. 
جاكي: اوكي.. 
طلعت لقيته قاعد وقافل النور بس في اضاءه كويسه يعني وفيروز مش موجوده…. 
جاكي: امال فين فيروز! 
جاك: نامت… 
جاكي: تمام.. 
جاك: انا اسف.. اسف بالنيابه عن محمد.. بس صدقيني هو مش كدا… 
جاكي: عارفه.. عشان كدا مش عارفه اكرهه.. يمكن زعلانه منه بس هيفضل غالي عليا بردو… 
جاك: ياقلبك… مبعرفش اسامح حد اذاني… 
جاكي: لو اذاك بقصد… اما لو بدون مايقصد عادي.. 
جاك: طب فرفشي بقاا عشان انا مش متعود عليكي كدا… 
جاكي: اقوم ارقص يعني.. 
جاك: ياريت.. 
جاكي: اتلم.. 
جاك: طب تحبي تسمعي اي! 
جاكي: اي حاجه… ولا استنى اشغل انااا… فتحت موبايلي وشغلت اغنية الف ليله وليله لام كلثوم… 
جاك: يارايق انت… 
ضحكت وسكت.. 
فضلنا ساكتين واحنا قاعدين جنب بعض ع الارض وباصين للسما والهوا تحفه وام كلثوم بتقول… 
“الليل وسمااه.. ونجومه وقمره.. وقمره وسهره.. وانت وانااا… 
ياحبيبي انااا.. ياحياتي انااا… 
كُلنا كُلنا.. ف الحُب سوااا…… والهوى.. ااه منه الهوى.. ااه منه الهوى 
اااه.. منه الهوى… سهران الهوى.. يسقينا الهنا.. ويقول بالهنا… 
ياحبيبي… يلا نعيش ف عيون الليل.. ونقول للشمس.. تعالي تعالي.. بعد سنه، مش قبل سنه… 
دي ليلة حب حلوه.. بألف ليله وليله.. ألف ليله وليله… بكل العمر.. هو العمر ايه غير ليله، زي الليله….. ♥????”
الاغنيه كانت تحفه وماشيه جدا مع الجو والدنيا حلوه.. 
بس انا مكسوفه… انا مكسوفه اجدعاااان… ليلة حب اي بس… ياريتني ماشغلت ولا اتنيلت… 
بصيت لقيته فجأةً بدأ يغني بهدوء مع الاغنيه وهو سرحان…. 
جاك: ازاي ازاي ازاي.. اوصفلك ياحبيبي ازاي.. قبل مااحبك كنت ازاي ياااحبيبي… كنت ولا امبارح فاكراه.. ولا عندي بكرا استناه… ولا حتى يومي عايشاه ياحبيبي… 
كان بيغني وهو شارد ومبتسم ابتسامه خفيفه ومندمج..
والصراحه صوته قمرررر قووووي… اي ياض الجمال دااا.. مكنتش اعرف ان صوته حلو كدا… 
بدات اغني انا كمان معاه بهدوء…. 
احنا الاتنين: يا حبيبي… ياحبيبي اييه اجمل من ليل واتنين زينا عاشقين… 
تايهين… ماحناش حاسين العمر، ثواني ولا سنين ياحبيبي…. 
“بصلي وابتسم”… 
حاسين اننا بنحب وبس نحب وبس…. 
عايشين لليل والحب وبس… 
ياحبيبي الحب حياتنا وبيتنا وقوتنا… 
للناس دنيتهم واحنا لينا دنيتنا…. 
وان قالوا عن عشاقه.. بيدوبوا ف نار اشواقه، اهي ناره دي جنتنا.. والحب… الحب عمره ماجرح.. عمره عمره.. ماجرح…. 
ولا عمر بستانه طرح.. غير الهنا وغير الفرح… 
ياحبيبي.. يلا نعيش ف عيون الليل.. ونقول للشمس.. تعالي تعالي.. ياشمس تعالي.. بعد سنه مش قبل سنه.. دي ليلة حب حلوه بالف ليله وليله.. بكل العمر.. هو العمر اي غير ليله.. زي الليله… ♥????”… 
كنا بنغني ومندمجين مع الاغنيه قووي وبنلحن كمان وبنبص لبعض ونبتسم ونرجع نغني ونبص للسما تاني.. وحقيقي اول مره احس بمعنى الاغنيه مع اني بقالي سنين بسمعها….. 
ـ ايوا ياراايقين… 
كان صوت فيروز جاي من جوااا… فضحكنا احنا الاتنين وسكتنا.. 
وام كلثوم كملت…. 
“ياقمر ليلي.. ياضل نهاري.. ياحبي.. ياايامي الهنيه… 
عندي لك اجمل هديه… كلمه.. كلمة الحب اللي بيها، تملك الدنيا ومافيها.. واللي تفتحلك، كنوز الدنيا دياا.. قولها ليا.. قولها للطير.. للشجر.. للناس.. لكل الدنيا… قول.. قول الحب نعمه.. مش خطيه.. 
الله محبه… الخير محبه.. النور محبه… 
ياااارب.. تفضل حلاوة سلام اول لُقى ف ادينا.. وفرح اول معاد، نلقى الشموع حوالينا.. 
ويفوت علينا الزمان، يفرش امانه عليناااا…. يااارب… 
ولا عُمر كاس الفُراق المُر يسقينا.. ولا يعرف الحُزن، مَطرحنا ولا يجينا… وغير شموع الفرح، ماتشوف لياليناااا… ليالينا ياحبيبي… ♥????”.. 
صوت ام كلثوم ف اخر الليل مع السما الصافيه والبحر قدامنا والهوا يرد الروح حاجه تاااااااني…. 
الجو كان رايق وتحفه وحقيقي نسيت اللي حصل النهارده ومبقتش متضايقه ولا اي حاجه… 
فضل الصمت مسيطر ع المكان.. ماعدا ام كلثوم.. دي مفيش حاجه تقدر تسيطر ع جمااال وروقان صوتها… 
شويه وجاك قطع الصمت داااا… 
جاك: تحبي نلعب! 
__________________________
نهى: البت مرجعتش لحد دلوقتي… هتكون فين كل دا!! 
هند: انا بدات اقلق عليها.. ومحمد كمان موبايله مقفول.. 
نهى: انا متاكده انهم مخبيين حاجه.. 
سما: هيخبوا اي يعني!.. ياجماعه اكيد بيتمشوا او حاجه.. مانتي عارفه محمد بيحب يسهر… 
هند: ممكن.. بس يقفل تليفونه ليه! 
سما: ماهو ع طول قافل فونه.. اي الجديد يعني.. 
هند: خلينا قاعدين مستنيين اهو.. 
__________________________
محمد كان قاعد عند قبر مامته ودموعه نازله…. 
محمد بكسره: وحشتيني.. وحشتيني ياامي… 
اتكسرت جامد بعدك.. سيبتيني ليه… طب انتي عارفه ان بابا بيتخانق معايا لما بيعرف اني بجيلك!… 
وحشتيني قووي.. بقيت بعمل حاجات كتير غلط… 
واديني اهو النهارده عملت مصيبه كبيره مستحيل اسامح نفسي عليها… محدش حاسس بيا ياامي… انا تعبت والله.. تعبت وعايز اجيلك… 
______________
جاكي: اشطا.. بس هنلعب اي! 
جاك: اممم.. بتعرفي تلعبي شطرنج! 
جاكي: تؤتؤ.. 
جاك: يادي تؤتؤ بتاعتك دي.. امال بتعرفي تلعبي اي!!.. 
جاكي: امممم.. ممكن افلام.. 
جاك: اشطا.. ابدأي.. بس خلي عندك ضمير والعبي كويس… 
بدأت العب وامثل وهو بيحاول يستنتج انا بقول اي… 
جاك: مش فاهم… 
جاكي: قدامك محاوله واحده.. لو معرفتش، هاخد بوينت.. 
رجعت مثلت تاني…. 
جاك: جاكي حبيبتي.. كدا انتي بتقوري محشي مش بتمثلي… 
جاكي: مانت اللي غبي ومش فاهم.. 
جاك: انا غبي.. 
جاكي: ايون.. بقالي ساعه بشرح وانت مبتفهمش اصلا.. 
راح ضربني ف كتفي… 
جاك: طب اتلمي بقاا.. 
جاكي: ياحيوااان.. ايدك تقيله.. 
جاك: يا ايه!!!.. 
روحت ضربته ف صدره.. 
جاكي: حيوان وستين حيوان.. انا غلطانه اني بلعب معاك.. 
جاك: انتي اي اللي جابك اصلا.. قومي قومي روقي الجو شويه.. جاتك القرف… 
جاكي: ولاااا اتلم يااااض.. 
جاك: بت.. هجيبك من شعرك.. 
جاكي: طب لو راجل اعملها.. خليني اجيبك نصين.. 
جاك: هاهوو.. انتي مش شايفه شكلك!!..دانتي شبر ونص.. دانا اقيسك ع ركبتي ياحلوه.. 
جاكي: ولاااا.. متخلنيش اخرب عليك ياااض.. 
جاك: اي يابت السرسجه دي.. ماتقومي تاخديني قلمين… 
ـ سبحان مغير الاحوال… انتوا مش كنتوا لسه بتغنوا ورايقين دلوقتي!!!.. قلبتوا من شبراااا ليه!!… 
بصينا لقيناها فيروز.. 
جاكي: عمال يستقوى عليا اكمني بنت ومش هعرف ارد يعني… 
جاك: نعم ياختي… دي شرشحتلي والمصحف… دانا خوفت… 
فيروز: طب وعهد الله لو مالميتوا نفسكوا لانا جايبه الشبشب.. انا قولت اهووو.. 
جاك: لا شبشب لا.. خلاص انا هقعد ساكت والله.. 
جاكي: هو بيوجع قوي كدا.. 
جاك: هاتيه خليها تجربه يافيزوو.. 
جاكي: لاااا… اجرب اي.. شكرا مش عايزه.. 
فيروز: انا داخله واياك اسمعكوا بتتخانقوا تاني… 
سابتنا ودخلت.. 
جاك: عاجبك كدا! 
جاكي: وانا مالي.. مانت اللي مهزء.. 
جاك: بت.. اتلمي والله هضربك.. 
جاكي: طب جرب كدا.. 
ـ وبعدييييين… اجيب الشبشب!!! 
جاكي: لا يافيزوو… دا جااك دا حبيبي.. يانهار.. عسل ياناس… 
جاك بضحك: ايوا جيبي ورا كدا… 
جاكي: شخصيتها قويه الصراحه… 
جاك: والشبشب اقوى وحياتك… 
سكتنا شويه… 
جاكي: الا صحيح… 
جاك: ارغي.. 
جاكي: هو انت ليه كنت بتحط ايدي ع قلبك وتنام… 
ملامحه اتغيرت شويه.. 
جاك: احم.. بتسالي ليه.. 
جاكي: لا فضول عادي… لو مش حابب تقول اشطا… 
جاك بتنهيد: عشان اتطمن… 
جاكي: يعني اي… 
جاك: الداده اللي كانت معايا ف امريكا وانا صغير كانت ع طول بتعمل كدا.. ومكنتش بعرف انام غير كدا.. عشان كنت بحلم بكوابيس وبقوم مخضوض.. وطبعا مكنش حد بيهتم.. فكانت بتدخل ع صوت عياطي وتعمل كدا.. فانا اتعودت ع كدا.. عشان كدا لما بتجيلي نوبة الخوف دي، لازم احط حاجه غاليه ع قلبي… 
يعني لو في حد بحبه ممكن امسك ايده.. لو مش معايا حد زي مابيحصل اغلب الوقت، بحط صورة اسيل… 
جاكي: اممم.. والنوبه دي بتجيلك كتير! 
جاك: اغلب الوقت… بس انا اسف يعني لو ضايقتك وقتها.. انا بس محستش بنفسي وانا بعمل كدا…  
جاكي: لا لا خالص… انا بس كنت مستغربه.. لان بالليل لما نعست ف اوضتي، كنت بتترعش اوي بالليل وكنت خايف.. ولما انا عملت كدا انت هديت ونمت ع طول… 
جاك: هو انتي ليه مناديتيش ع حد او تصحيني انتي.. 
جاكي: استنيتك تصحى بس مصحتش.. وانا نعست… 
جاك بضحك: ايوا ف حضني… 
جاكي: هااا.. 
 ابتسم وبص ف الارض.. 
جاكي: انت مش كنت نايم.. وبعدين لما انت صحيت انا كنت قومت… 
جاك: صحيت بالليل.. 
جاكي: احلف!!!… 
جاك بابتسامة: والله.. 
جاكي: ومخرجتش ليه! 
جاك: انا قومت وقعدت شويه عشان استوعب المنظر وبعدين جيت اقوم بس معرفتش… 
جاكي: يعني اي معرفتش! 
جاك: احم.. يعني كنتي متبته فيا جامد… 
جاكي: انااااا!!! 
جاك: ايوا.. بس انتي كنتي نايمه يعني ومش حاسه بحاجه… 
جاكي: ومشلتش ايدي ليه.. ولا كنت تصحيني.. 
جاك: كنتي حاضناني جامد والله.. وبعدين بصراحه كنت مرتاح جدا واول مره انام كدا.. فغمضت عيني ع طول ونعست تاني… 
سكت وبصيت قدامي من الكسوف… 
جاك: متقلقيش.. انا محترم.. معملتش حاجه.. 
جاكي: لا عارفه.. انا بس.. 
جاك: فكك فكك… تعالي نعد النجوم.. 
بصيتله وضحكت.. 
جاكي: انت اهبل ياسطا! 
جاك: يلا بس… 
بصيت لقيته نام ع الارض وبص للسما…. 
جاك: يلا نامي…وشغلي اغنيه كمان…  
شغلت ونمت انا كمان جنبه وقعدنا نتسابق ف عد النجوم ونضحك ونهزر وبعدين محسناش بحاجه تاااااني????… 
__________________
هند: لا كدا اكيد في حاجه… 
سما: هي نهى راحت فين! 
هند: تقريبا نعست جواا.. 
سما: طب جربتي ترني ع جاكي! 
هند: جربت بس مش بترد… 
فضلوا كدا لحد الصبح…. 
________________
“استوووووب… نوصف ابطالنا بقااا… 
*محمد: باد بوي طايش كدا ودمه خفيف وفرفوش..واجتماعي.. شكليا بقاا.. املس وابيضاني وعنيه بني وطويل وعنده عضلات وشعره طويل وكيرلي….. 
*جاك: هو باد بوي بس راسِي وتقيل ف نفسه.. وجوده ليه هيبه كبيره.. وشخصيته ليها رهبه كدا… قاسي نوعا ما وجد ع طول ومش اجتماعي… شكليا… لونه خمري شويه وعنيه رمادي غامق وشعره طويل وناعم وهو طويل وعنده عضلات بردو بس مش اوڤر يعني.. حاجه كدا قمر وتقريبا جسمه كله عباره عن عضلات… واملس هو التاني… 
*ادم: دمه خفيف ومحترم وهادي.. وشكليا.. عيونه خضرا وعنده دقن وحاجه قمر اصلا… 
*جاكي: مشاكسه نوعا ما.. بس هاديه وخجوله ومنطويه.. شكليا.. عنيها عسلي وقصيره وكفايه كدا… 
___________________________
الصبح طلع وانا بدات افوق… 
فتحت عيني لقيتني نايمه وجاك نايم جنبي.. 
لقيت حد غطانا عشان كان الجو برد.. 
وهو نايم ع كتفي وايده عليا…. 
احييييييييه…. اي داااا…. 
قومت شيلت ايده بالراحة عشان مينفعش يصحى ويشوف المنظر دا عشان هيبقى شكلي مقرف قوووي… 
حاولت ابعد عنه بالراحه راح مسك فيا جامد.. 
جاك بنعس: لا خليكي.. اسيل انتي من زمان ماجيتيش.. خليكي شويه… 
مكنتش عارفه اعمل اي.. لحد ماحاولت اني اشيل ايده وشلتها بصعوبه والحمد لله انه مصحيش… 
غطيته ودخلت ع جوه بسرعه.. ملقتش فيروز … امال مين غطانا… 
دخلت اتوضيت وصليت ودخلت المطبخ… 
البنطلون كان طويل عليا ومكنتش عارفه اتحرك فيه روحت شمرته وظبطت الدنيا يعني وقعدت اعمل فطار وانا بغني ورايقه… 
جاكي: القلب يعشق كل جميل… وياما شوفتي.. وياما شوفتي جمال ياعين… 
واللي صدق ف الحب قليل… وان دام يدوم، يوم ولا يومين… اللي صدق… ف الحب.. قليل قليل.. 
واللي هويته اليوم.. دايم وصالُه دووم.. 
لسه بلف وشي لقيت حد ورايااا… 
جاكي: اعااااااا… 
جاك: اي يابنت المجنونه… 
جاكي: ياخي منك لله… اي ياسطا حد يخض حد كدا… 
جاك: مانتي اللي مندمجه مع كلام الحب بتاعك دااا… 
جاكي: طب كح ولا اعمل اي حاجه.. وبعدين انت واقف كدا ليه اصلا… روح شوف وراك اي يلا.. 
جاك: ولا حاجه… 
جاكي: ايوا وبعدين… قصدك هتفضل واقفلي كدا زي المره اللي فاتت!… امشي ياجاك… 
جاك: هقف ساكت والله… بس قوليل بتعملي اي… 
جاكي: ياسطا واقفه ف المطبخ ع الصبح كدا.. هكون بعمل ايييي… 
جاك: هو انتي عنيفه ليه.. ماتهدي.. المفروض انك بنت.. يعني بلاش دبش.. 
جاكي: ااه عايزني مسهوكه زي البت بتاعتك.. 
جاك: اي البت بتاعتك دي… 
جاكي: ياراجل.. 
جاك: طب معلش اعمليلي قهوه عشان مصدع… 
جاكي: هاتشووووووو…. 
جاك:……. 
جاكي: بتبصلي كدا ليه! 
جاك: لا اصلك لو عطستي كدا وانا نايم هقوم مخضوض… اي العطسه دي… انا راجل ومبعطسش كدا… 
جاكي: خليك ف حالك يااخ والنبي… 
جاك: ماشي… بس البيجامه بتاعتي عامله شغل… 
جاكي: يعم متخلنيش اقلعها دلوقتي… 
جاك بخبث: ياريت… 
روحت اتمشيت ومسكت السكينه.. 
جاكي: ع فكره انا خُلقي ضيق.. لو سمعتك بتستظرف تاني، هدخل السكينة دي ف بطنك واطلعها من رقبتك… 
جاك بخوف: زي المحشي!! 
جاكي: زي المحشي.. 
جاك: احم.. حاضر.. 
جاكي: مبتجوش غير بالعين الحمرا… 
جاك: طب خلاص يلا نغني.. 
جاكي: ياسطا انت رايق ياسطا.. 
جاك: ماهو انا مش هبقى رايق كدا كل يوم… انا اصلا من زمان مغنتش… 
جاكي: بس صوتك حلو ياسطا.. مقولتش ليه.. 
جاك: مش حلو.. انتي هتحليه من عندك! 
جاكي: لا ياسطا بالله حلو جدا… بص خد قطع الحاجات دي وانا اعملك القهوه وتعالى نغني يلا… 
*ياما عيون شاغلوني. *
جاك: اشطا حافظها… 
الاتنين: ياما عيون شاغلووووني… لكن ولااا شغلووووني… الا عيونك انت… دول بس اللي خدوني خدوني… وبحُبَك امروووووني… 
امروني احب لقيتني بحب… ااه لقيتني بحب وادوب ف الحب… 
ادوب ف الحب وصبح وليل… ولييييل على بابه… 
بصينا لقينا فيروز واقفه ومربعه ايدها وبتتفرج علينا… 
فيروز: لا ماهو كدا في حاجه… 
جاك بضحك: والله مافي حاجه ياست.. احنا بس رايقين فبنغني… 
بصتلنا بخثبت وهزت دماغها وسابتنا ودخلت… 
جاكي: تفتكر فكرت ف اي.. 
جاك: لا ادري يااختاااه… 
جاكي: طب اتفضل قهوتك واتكل ع الله بقااا.. 
فجأه الباب خبط… 
جاك: اي دا.. انتي مستنيه حد! 
جاكي: لا… مش المفروض محدش يعرف المكان هنا! 
جاك: ومش ممكن يكون محمد بعد اللي حصل امبارح… 
جاكي: طب استنى افتح ونشوف… 
طلعت وفتحت الباب و لقيتها…..
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!