Uncategorized

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس 5 بقلم ملك الصباغ

 رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس 5 بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس 5 بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس 5 بقلم ملك الصباغ

Malak Ayman, [18 Jul 2021 at 8:19:55 PM]:
…ساد الصمت بضع ثواني قبل ان يقول فارس: وبس كده يا ٱسر
ٱسر بشك: يعني دلوقتي عاوز تفهمني انها بتخاف منك للدرجة دي عشان ضربتها وقتلت عناصر الشرطه اللي معاها وبس ده كله عشان ايه عشان معاها ادله تدينك يا باشا طب مش قولتلي ليه مش بلغتيني لي
هاا رد يافارس 
ليصرخ في ٱخر كلماته 
لتقاطعهم سديم: بصم هي هتفوق كمان نص ساعه وانا حسب دراستي لعلم النفس المفروض البنت مش تتعرض لاي ضغوطات زي مثلا انها تشوف فارس
لتقاطعها فارس في غضب: ازاي انا هاخدها بكره اساسا  عندي الڤيلا و… 
ليشير له ٱسر بيده بمعني اصمت 
لتكمل سديم: ولازم تحس اننا دايما في صفها ونحاول نفهمها ونحسسها بدفئ العيله لإما كده هيجيلها انهيار عصبي وهيكون بأضرار سيئه علي صحتها  
لتكمل كلامها ناظره لٱسر: بص يا أبيه البنت صعبت عليا اوي انا هبقي مسؤله عن علاجها ايه رأيك 
أبيه
ٱسر: ماشي يا سديم تقدري تتطلعي ترتاحي 
تعال يا فارس اوضه المكتب ورايا
ليدلف فارس إلي غرفه المكتب 
ٱسر بعتاب وغضب وصوت عالي: من امته يافارس واحنا بنمد ايدنا علي حريم يا فارس رد عليا يا فارس بنتاجر في مخدرات اه دعاره اه لكن امته مدينا ايدينا علي واحده دي مش رجوله يا فارس رد عليا 
يا فارس من امتتتتتتتتته
قال ٱخر كلماته صارخا في وجه الاخر
فارس بخوف من غضب ٱسر: الصراحه هي عصبتني يا ٱسر
ٱسر: ولو يافارس مش توصل انك تمد ايدك علي بنت فاهم
فارس: فاهم
ٱسر وهو يحاول تنظيم انفاسه: بص يافارس عهد هتفضل هنا لمده شهر وهتتعالج علي ايد سديم انت عارف ان سديم دكتوره نفسيه شاطره وشكل البنت جالها صدمه انك قتلت عناصر الشرطه صحابها قدامها وفوق كده مديت ايدك عليها وانت تمتنع انك تيجي هنا يافارس فاااااااااااااااااااهم. 
فارس بذعر: فاهم بس…
ٱسر بمقاطعة: لابس ولا مبسش انا قولت اللي عندي واذا كان علي الشنطه  فمش ليك دعوه وانا هفضل ادورلك عليها تروح يافارس لو احتجت اي حاجه معاك رقمي ابقي اتصل عشان عهد قربت تصحي عشان المهدأ اللي سديم اديتهولها  مدته نص ساعه بس وانا مش عاوزها تشوفك عشان مش يحصل اللي حصل. 
فارس:حاضر 
ليتوجه فارس إلي الباب وأثناء مروره بغرفه عهد يتوقف عندما يري باب غرفتها مفتوح فيتجه إليه وبسمه خبيثه علي ثغره.
____________________________
عند ٱسر في المكتب
يخرج هاتفه لاجراء مكالمه
ٱسر:الو 
الطرف الاخر: خير ياباشا
ٱسر:هبعتلك اسم بنت تجبلي اسمه يا صادق انت عارف انك صاحبي وانك اكتر واحد بثق فيه وانت عارف قد ايه بكره فارس ولازم نستغل الفرصه عشان ننتقم منه علي اللي عمله. 
ليقول بشرود:جالك يوم يافارس
صادق:انا مش فاهم حاجه.
ٱسر:لما تنزل هحكيلك انت هتنزل من اسكندريه امته  
ده سديم نزلت
صادق بلهفه:بجد نزلت امته؟ وازاي؟ ومع مين؟ وليه؟
ٱسر بضحك:اهدي يا عم سوما العاشق باين اوي انك مدلوق اهدي  ومش تنسي انك بتكلم اخوها لما توصل القاهره احكيلك وبرده عاوزك تشوف الموضوع بتاع البنت اللي اسمها عهد   وكل حاجه في حياتها حاسس ان فارس بيكدب.
صادق بحب اخوي:حاضر يا ٱسر هفضل معاك لاخر نفس عشان تنتقم من فارس يالا استودعتك الله سلام يا صحبي
ٱسر:سلام يا صادق.
ليغلق هاتفه ويتجه إلي الخارج ولكنه يتوقف حين  يسمع صوت في غرفة عهد فيصدم  مما يسمعه……
___________________________
في غرفه عهد تستفيق لكن بهيئه اغرب من ذي قبل بهدوء تتذكر كل لحظه قتل مرت امام عينيها وانها خسرت اخوتها بسبب ماذا؟ بسبب انها كانت تريد ان تكشف الحق كانت تريد كشف فارس وعصابته للمجتمع وتخليص المجتمع من امثالهم الذين يعملون اعمال غير شرعيه تحت مسمي شركات او مصانع و…إلخ 
 وفي الاصل هم يقمون بأعمال غير شرعيه وما يشجعهم سوي هؤلاء الوزراء الذين يدعمونهم وربما من اكبر رجال المجتمع يدعمونهم 
لتبتسم في تهكم ووجهها شاحب وتبدأ الدموع تسيل علي وجنتيها كما يهبط المطر من السماء وهي تدعوا الله ان يرحم اخوتها فلقد ماتوا بسبب عملها بسبب انها شرطيه وكانت تفعل عملها بحق لكن احيانا يقلب السحر علي الساحر لتخسر اخوتها بسبب شخص متوحش شخص عديم الضمير وأعمي الشيطان قلبه عن الحق جعله يتجه نحو شهاواته يالك من ضعيف ايها الانسان امام الشيطان نعم الشيطان يدرس الانسان سنوات ليعرف نقطه ضعفه ليدخل له منها يجعله يرتكب كل الذنوب.
اخرجها من افكارها وبكائها في صمت صوت الباب يفتح ليدلف منه فارس بسرعه وقبل ان تستوعب كمم فمها بيده قائلا بشر وعينيه ترسل اشعه حارقه لها:اششششششش مش تتكلمي خالص انا مش …
ليكمل قائلا بخبث:شاطره يا حلوه والله ما هسيبك يا عهد فكره لما اتحديتيني  مش هعديها علي خير ان شاءالله لو وصل اني اقتلك او اعمل فيكي اللي انا عايزه بس كلها شهر يا قطه تقعدي مع ٱسر تتعالجي وبس هاجي اخدك وهوركي النجوم في عز الضهر يالا سلام.
كان يقف عند الباب بأعين تتطلق شراره وعندما شعر ان فارس سيخرج ابتعد واختبئ خلف الحائط ليرحل فارس بكل برود كأنه لم يفعل شيء.
ليهمس ٱسر:والله لوريك يا فارس علي اللي بتعمله بعد ما سمحتك 
ليتجه إلي غرفتها للاطمئنان عليها لكنه يجدها فاقده للوعي ليحملها بسرعه بين يديه ويضعها علي السرير ويحضر احد البرفيون الخاص به ويضعها عند انفها لتبدأ في التململ في الفراش لتستيقظ وتنظر لٱسر في صمت وكأنها تستغيذه بنظراتها طالبه منه المساعده ليرحمها من ذاك المسمي فارس ولكنها لا تجرأ علي التكلم وما أصعب من خوف وألم تخفيه في فؤادك 
ليفهم ٱسر نظرتها  فيغمض  عينيه فملم 
هي انسانه لكنها لم تشعر بالراحه يوماً ما بسبب ذاك المسمي فارس
ليردف قائلا:انا ٱسر دكتور فارس بيه وانتي؟
قال ذلك وهو ينظر إليها مستشفاً رده فعلها لكنها صامته وملامحها متجهمه لا توحي بشيء 
لم تجبه لكن ظلت صامته 
ٱسرر  بكذب:بصراحه انا مش عارف الضغوطات اللي اتعرضتي ليها وصلتك للحاله دي 
قال ذلك محاولا جعلها تتكلم لكنها لا تجدي اي رده فعل سوي الصمت …الصمت فقط
لم يسأم من حالتها لينتفض قائما وهو يقول:اشوفك بخير يا ٱنسه واتمني ترتاحي عشان حالتك النفسيه محتاجه راحه.
ليخرج من الغرفه تاركا الاخري غارقة في عالم اللوم والخذلان فقط تلوم نفسها علي انها سبب مقتل اخوتها لكنها ليست السبب السبب هو انعدام ضمير البشريه فاصبحوا وحوش لا تعرف معني الرحمه لتغمض عينيها تتمني لو كان كل ما مرت به مجرد حلم مجرد كابوس اسود لتستيقظ منه لتكتشف ان والديها لم يموتا واخوتها لم يقتلوا واختها لم تغتصب  
لكن مهما تمنينا سيظل ذلك هو الواقع …الواقع المرير بكل مساوئه 
لتهمس: يالله ساعدني
وتغمض عينها لتذهب لعالم الاحلام الذي ربما تجد فيه الراحه
____________________
عند ٱسر ينطلق مسرعا إلي غرفه سديم 
يفتح الباب لتنتفض الاخري من مكانها فيردف الاخر قائلا:سديم انا هتجوز الاسبوع الجاي جهزي نفسك.
سديم بصدمه:ايييييييييييييييه
ٱسر:زي ما سمعتي.
سديم:بس……………
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!