Uncategorized

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

 رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

رواية عشق في جنان (خلفة مجانين 2) الفصل الثاني 2 بقلم أسماء حبيب

خالد بغضب ،،،،، راااااااحمه .
رحمه من وري احمد،،،، نحم يا بابا عايز شاي !
خالد ،،،، اعمل فيكي أي ، كل سنه تعملي مصيبه ، انتي مش زي ملك لي لازم مشاااكل ، خدي هنا مش تجري .
رحمه وجريت عند السفره ،،،، وربنا يا بابا التكتور سليم سلومه ابو زلومه هي الي غلطان ، انا كنت بتسله في الموبيل بس ، دا حتي شرحه معقد .
خالد وبيجري وراه حولين السفره ،،،، شرحه معقد ولا انتي الي دماغك فيها طوب.
رحمه ،،،، دادي بلييز متغلطش في دماغي ، أصلها غليه عليه ، وبعدين هو انتي لي بتقارني بملك ، ثواني هروح اقتلها واجيلك .
رحمه طلعت تجري بسرعه علشان خالد مش يمسكها .
احمد ،،،، والله العظيم عسل يا خواتي ، انا بحب رحمه وبموووت في مصايبها .
خالد ،،،،، مش ناقص شلل انتي كمان ، يااا عم هكتبها بأسمك ورتاح منها .
احمد ???? ،،،، بجد طب امتي .
خالد ،،،، احمد هو انتي كان عندك خال اهبل ، انا بهظر دي نو عيني ، بس طلعه عندها تلات تربع ضربين زي اختك .
احمد ،،،، كنت عايز يكون عندي بنت ، كله من حنان مش عايزه تخلف تقول كفايه انتي وياسين عليه جبتولي جلطه  ودنها تصوت اه وربنا .
خالد ،،،، هههههه طب والله بتفهم .
ابو نرمين الي صحي من النوم ،،،، هو انتم كنتوا بتخانقوا لي ! مش بعرف انام عستين علي بعض في ام البيت ده .
خالد ،،،،، والله يا عمي دي رحمه ، عمله مصيبه في الجامعه .
رحمه الي رجعت تاني ???? ،،،، اقعد اظلمني ظلومه كدا ، هتروحوا النار ركبين توكتوك بحمار علي فكره .
خالد وشعلق رحمه من افاها ورفعها من علي لأرض ،،،،، لي يااااعنيه لييي مش تكوني انتي يا شللل ، انا غلطان الي سميتك رحمه دا انتي شلللل .
رحمه ،،،، جدوووووووا ، خليه يبعد عني يا جدوا اعاااااء .
ابو نرمين ،،،،، اياك دسبها يا خالد .
رحمه ،،،، مسم ، جدوا بيحبني اوي يا خالوا .
احمد ،،،، جداااااً.
رحمه ،،،، بص بقي يا سي بابا ، نزلني اجبلك ماما .
خالد ،،،، لا يختي خوفت انا !
نرمين ،،،، خاااااالد .
خالد ساب رحمه الي وقعت علي لأرض ،،،،، نرمين ، خير يا حببتي .
نرمين ،،،، انتي ازاااااي يا خالد تزعق لرحمه ها ، دي بنتك يا اخي ، مش تقسوا عليها زي ما قسوت عليا ، بنتي حببشي مظلومه وانا هروح اخزء عيون الدكتور ده علي فكره بكره .
خالد ،،،، بعيد عن الدكتور ، انا بقسوا عليكي ، ياااااربي صبرك ، وبعدين بنتك الي غلطانه يا هانم .
نرمين ،،،، فشر ، رحومتشيييي عمرها مابتغلط عاارف لي .
خالد ???? ،،،، لي يختي .
نرمين ،،،، علشان انا نرمين الي مفيش مني اتنين وخلفتها.
رحمه وبتمسك ايد والدتها ،،،، وانا رحمه رحومه إلي علطول مظلومه ، يلا يا ولدتشي.
نرمين ،،، يلا يارحومتشي ، ناس ظلاليم اصلا .
رحمه وهي مشيه مع نرمين ،،،، ايوه ظلاليم اوي .
خالد ،،، شفت شلل كدا يا عمي ، بقول ربنا هيديها بعد الجواز ، خلفتلي وحده اشل منها ، هو انا عملت اي في دنيتي يارب . 
احمد ،،،، انك دخلت البيت ده ههههه وفكرت تتجوز نرمين ، البس وانتي ساكت .
ملك ،،،، بابا ، عامل اي النهارده في الشغل ! ، ازيك يا جدوا .
خالد ،،،، هييي دي هييي دي العقله ، تعالي يا قلبي ، انا الحمد الله .
ابو نرمين ،،،، حبيبت جدوا انتي يا ملوكه .
ملك ،،، قلبي انتي يا جدوا ، ألقيش عريس شبهك كدا هههههه.
رحمه ودخلت تاني ،،،، يخراشي ، بتشقطي عريسي يا واطيه دا انتي اختي ، ليييي اه قلبي انقسم نصيبين من الوجع .
ابو نرمين ،،،، بس يا لمضه .
رحمه ،،،، جدوا دا بتاعي .
ملك ،،،، لاء بتاعي .
ابو نرمين ،،،، خلاص بتعكم انتم لاتنين .
رحمه ،،،، امممم خلاص يا ملك ، انا هاخد الراس ، وانتي الرجلين .
خالد ،،،، رحمه ، هو انتي اي الي جابك تاني .
رحمه ????،،، جايه علشان اطلع الكيكه من الفرن ، يلا بقي يكش يطمر فيكم وتبطلوا تظلموني يا ظلاليم ..
حنان دخلت واتصدمه صدمه عمرها لما شافت الشقه الي لسه مخلصاها .
خالد ،،، احم يلا يا ولاد خلونا نطلع .
رحمه ،،،، يلا بسرعه .
ملك ،،، وانا اوحبذ انا نطلع فعلاً.
خالد وعيالوا طلعوا بعد مشافوا حنان الي كانت هطلطم .
احمد ،،،، حياتي جت من السوق ، جبتيلي الموز يا حنون .
حنان ،،،،، لاااااااااااااااااااااااااااااااااء ، ولا هجبلك ، حرام عليك يا احمد هو انا مش قولت خلي بالك من الشقه ومش عايزه بهدله ، يا اخي منك لله .
احمد ،،،، نعممم مجبتيش موووز يختي ، وانا الي قاعد مستني ، طيب يا حنان ، هاكل الكيكه وهطفش من البيت ومش هتلاقيني علشان تعبت من خناقك .
حنان دخلت المطبخ وطلعت الكيكه علشان متتحرقش ،،،، اتفش يا احمد ، خدها واتتتفش ، انا خلاص تعبت منك .
ابو نرمين ،،،، معلش يا حنان هو مهمل.
احمد ،،،،، بابا كدا ضيعت برستيجي الزوج لي انا الراجل هنا وابهدل برحتي علي فكره .
حنان ،،،، وانا بقي الخدامه الي ابوك جبهالك ، لمؤخذه يا عمي .
احمد ،،،، ايييون ، انتي خدامه ، مش عجبك يا حنان هتجوز عليكي علي لأقل هتجبلي بنوته عسل زيها  .
حنان ،،،، ومين الحماره البهيمه دي الي هترضي بيك .
احمد ،،،، مش انتي ارضيتي بيا .
حنان ،،،، اااه.
احمد ،،،، يبقي اكيد في حماره غيرك هترضي بيا ????.
ابو نرمين ،،،، اسكت يا احمد وتهد بقي .
حنان ،،،، واللله ، طب انا بقي الي ماشيه ، ومش رجعه يااااحمد .
احمد ،،،، حنان ، حنااااوي ، هي هتمشي بجد ولا اي نهار ازرق .
بعد عشر دقايق ياسين داخل ،،،،، الله يا ضهري ، الله يسامحك يا عمتوا ، مني لله انا كنت سرحت بشويه معيز  ارحملي وكنت هكسب علي لأقل .
حنان ،،، ابعد عنيييي ابعد .
احمد ،،،، معلش معلش معلش حقك عليا والله انا بحبك ، طب هتسيبيى احمد جوزك وتروحي فين !
حنان ،،،، في اي دهيه ، وسسسع ..
ياسين ،،،، في اي بس يا ماااما اهدي ، هي راحه فين يا بابا .!
احمد ???? ،،، سيبانه وراحه في داهيه .
حنان ،،،، ياسين يلا تعاله وصلني .
ياسين ،،،، يا حببتي يا مامتي ، اهدي بس هو مش احنا عيلتك هتروحي في داهيه لييي بس .!
حنان بصت لياسين بغضب .
ياسين ،،،، اتفضلي يلا يا حببتي .
احمد اتصل علي صلاح وكريم مكالمه جماعيه ،،،، السلام عليكم 
صلاح وكريم ،،،، وعليك السلااام ..
احمد ،،،، اجتماع طارق يا جماعه ، اخوكم بيضيع .
صلاح ،،، خييير .
احمد ،،،، هنام سيباني وراحه في داهيه تاخدها ، هي قالتلي كدا .
كريم ،،،، اختييييي ، حرام عليك عملت فيها اي !
احمد ،،،،معملتش حاجه ، هي ياباني وطفشت .
صلاح ،،،،، هههههه والله كتر خيرها 22 سنه مستحمله واحد بغلستك وهبلك ده دي حطمت الرقم القياسي .
احمد ،،،، المشكله ان هي سيبه البيت وسخ ، طب مش تنضفه وتمشي طيب .
صلاح وكريم ،،،، احماااااااااااااد.
احمد ???? ،،،، بتزعقلي يلي تتشك منك ليه ، طب وربنا منا مطلقها .
أما ياسين الي اخد والدته ونزل وفي العربيه …..
ياسين ،،،، ماما .
حنان ،،،، مش تكلمني سبني في حالي .
ياسين وقف العربيه علي البحر ،،،، تعالي بس يا ست الكل .
حنان بتنهيده ، نزلت ووقفت ،،،، ها وبعدين .
ياسين ،،،، مالك بس متزرزره لي !
حنان ،،،، مش شايف ابوك يعني ، كفاااايه بقي تعاااابت .
ياسين وكان نسي ،،،،، يلهوي بابا عامل مصيبه ، عمل اي !
حنان ،،،، اب متخلف وابن عنده فقدان ذاكره ، هو انا عملت اي في دنيتي ياااارب .
ياسين ???? ،،،، بقي بتستعري مني يا ماما شكراً .
حنان وصعب عليها ياسين ،،،، يوووه خلاص يا سونسون متزعلش ، بس ابوك شلني .
ياسين مسك اديها ،،،، خلاص بقي يا ماما ، هتسبينا وتروحي فين بس ، هو مش احنا علتك انتي كنتي بتقولي كدا !
حنان ،،،، خلاص يا ياسين هرجع علشان خاطرك بسسسس اه إنما ابوك ده يشفله صرفه انشالله حتي ينام مع عم عبده البواب .
ياسين ،،،، ههههه ماشي يلا نروح .
ركبوا وروحوا وأحمد قاعد في الصاله محتار يعمل اي .
ياسين دخل وحنان مش مديه وش لي احمد خالص ….
احمد فرح أنها رجعت ،،،، كنت عارف ان حبنا كبير وهترجعي يا حناوي .
حنان ،،،،، ياسين قول ابوك علي لاتفاااق .
ياسين ،،، احم ، بابا هو حضرتك هتبات بره اليومين دول بس ، لحد ما نفسيه ماما تهده شويه .
احمد ،،، نعم اخويه ، خد هنااا يا هااانم ، مين الي يبات بره ، لاء انتي روحي الدهيه بتعتك احسن .
حنان ،،،، شفت جر الشكل ده يا ياسييين .
ياسين قرب من ابوه ،،،، بابا لو ماما مشيت ، انتي هتنضف البيت وهتطبخ وهتتبهدل اوي .
احمد ،،،، معاك حق ،،،، احم ماشي انا رايح ، بس افتكري يا حنان انتي الي اخترتي الفراق ، انا مشي ومش راجع اااه قلبي انقسم نصيبين من الوجع .
حنان ????،،،، مع السلامه .
احمد نزل وقعد جمب عم عبده البواب ،،،، احم ، ازيك يا عم عبده ????.
عم عبده ،،،، ازيك انتي يا دكتور .
احمد في سره ،،،، دكتور اي ، دا انا جاي اقنعك اني الان عندك .
احمد قرب منه ،،،، عم عبده انتي عارف بحبك قد اي صح .
عم عبده ???? ،،،، هو في حاجه يا دكتور !
احمد ،،،،، شوف يا عم عبده ، البيت زحمه فوق ، مش ألاقي عندك اوضه فضيه انام فيها بس يومين ..
عم عبده ،،،، مفيش غير الكنبه الي بره دي يا دكتور .
احمد ???? ،،،، شكراً ، منك الله يا حنان .
احمد مكنش عارف ينام والجو برد .
ياسين فتح الشباك لقي ابوه مش عارف ينام ، اخد بطانيه ونزله ،،،،، بابا ، أتأخر انام جمبك ونتغطه سوي .
احمد ???? ،،،، لي يا ابني كدا ، انتي جاي تساعدني ولا تحشرني في النومه .
ياسين ،،،، يا عم أتأخر هتاخدنا .
ياسين وأحمد كانوا نيمين علي الكنبه ومنظرهم يفطس ضحك ، محشورين حشره .
احمد ????،،،، حلوه الحشره بدفي برضوا .
ياسين ،،،، هههههه لو حد شفنا هيموت بس من الضحك هههههههه ، تصدق يا بابا بقالي كتير منمتش جمبك .
احمد ???? ،،،،، واديك نمت اقصد اتحسرت كمان اي خدمه اشكر امممك منها لله .
حنان كانت بتتفرج عليهم وميته من الضحك ،،،، ههههه ، وربنا مجنون ، بس بحبه اييييح ، صعبان عليه بس يستااااهل .
أما فوق في شقه نرمين ….
رحمه مكلبشه في ملك وهي نايمه.
ملك ،،،، يووووه ، رحمه بعدي هو انتي بتحلمي بي اي ، قفشتي حرامي ولا اييي أبعدي .
ملك لبست خمارها وطلعت في البلكونه شويه.
رحمه بنعاس ،،،، اقفلي البلكونه يلي تتشكي في صوبعينك … ، اي ده بتضحكي كدا لي !
ملك ،،،، ههههههه تعالي اتفرجي ههههههه .
رحمه بتجري علي السرير علي روكبتها وتفط من علي السرير وليست نقابها بسرعه وراحت تتفرج علي احمد وياسين الي محشورين تحت .
رحمه ،،، اهعااااااهااااهااااي ، اي ده يا خااااالوا ، هوا انتي عامل مطش اعتزال وخسرت ولا اي ههههههه .
احمد وبتحرح علشان يشوف رحمه راح ياسين واقع علي لأرض بالبطانيه ،،،، اااه يا بابا اتحركت ليييي.
احمد ،،،، هههه معلش تعيش وتاخد غيرها .
ملك ،،،، خالوا خلي بالك الجو برد وحتمال تمطر .
ياسين ،،، فعلا ممكن تمطر .
ملك ???? ،،، مش كلمتك بكلم خالوا ، انا دخله يا رحمه .
ياسين ،،،، نفففسي افهم بتكرهني لي .
رحمه ،،،،، معلش يا خويه معلاااااش ، الزقها فيا هي اصلا بت مش تنطاق.
ملك زقلت رحمه بالمخده …
رحمه ،،،، دي سكره ، انتي الي معفن ، لمؤخذه يا ياسين حكم القوي اخويه ، تصبح علي خير ، تصبح علي خير يا خالوا .
مر الليل بهدوء ……. في صباح اليوم التالي في جامعه  ✨
نرمين ،،،، انتي يا سكرتير انتي.
السكرتير ،،،، افندم .
نرمين،،،، فين الدكتور سليم الي هناااا.
ملك ،،، براحه يا ماما ممكن يشيلنه السنه كدا .
رحمه ،،،، اسكتي دا ظالم ، اديلوا يا ماما .
ملك ???? ،،، حلو كدا شيله شيله ، منك لله يا رحمه .
رحمه ،،، يا ملك ده دكتور ظااالم ، د….
الدكتور سليم ،،،، فعلاً انا ظالم مش كدا .
رحمه ????،،، دكتور سليم ، وربنا متفهم غلط .
نرمين التفتت بصدمه ،،،، سوكه .
ملك ورحمه ،،،، ميييين .
#اللهم_صلي_علي_الحبيب_محمد⁦❤️⁩⁦❤️⁩⁦.
سوكه ، فكرينه الطفل الي كان في الملاهي الجزء لاول …
ياتري اي الي هتعمله نرمين واي القصه الكبيره الي هتحصل بعدها ……
وأحمد هو وحنان هيتصلحوا امتي ????…
واي سبب كره ملك لياسين !….
هتعرف في الحلقات الجايه …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد