Uncategorized

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حنين محمد

 رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم حنين محمد

ميرا لقت الباب بيخبط 
ميرا : ده اكيد السواق.. 
وميرا راحت تفتح الباب لقت مازن… ????
(تررارارا….. مفاجأة يا فوزي مش كدة ????????)
ميرا اتفاجأت : انت!!!!  مازن انت اللي جابك هنا دلوقتي؟!
مازن : انا عرفت انك كنتي مسافرة ورجعتي وبصراحة مستنتش اكلمك في وقت تاني لانك ماشية مش كدة… 
ميرا انا بحبك….. 
ميرا : بكرهك…… 
مازن : ارجوكي متقوليش الكلمة دي لانها بتوجعني انا فعلا بحبك… 
ميرا : بس انا مبحبكش…. 
مازن : ميرا والله العظيم انا حبيتك بجد…. ومش طالب منك غير فرصة واحدة بس…. صدقيني هعوضك عن كل حاجة….. 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون) 
ميرا : بعد اذنك انا اكتشفت بجد اني عمري ما حبيتك والدليل عادي انك كنت مجرد حاجة عدت في حياتي وانا دلوقتي عادية بس انا دلوقتي بحب الشخص الصح
الشخص اللي جمع قلبي بعد ما انت كسرته حتت…. 
بحبه هو بس…. حبيبي مهران هو وبس….. 
مازن بحزن : يعني مفيش فايدة….. 
ميرا: انا اسفة يا مازن مفيش حد عاقل بيروح للجرح تاني برجليه….. 
مازن بندم وحزن : انا بحبك…. حبيتك بجد يا ميرا…. 
علشان كدة اكيد هبقي عايزة اشوفك مبسوطة بتمني بس تسامحيني واللمعة اللي انا شايفها في عيونك بتقول انك حبيتي بجد ربنا يسعدك…… 
بس عايزك تعرفي اني عمري ما حبيت ولا هحب حد غيرك…… 
ميرا بعد ما شافت فعلا الندم في عيونه : 
انا مسمحاك خلاص يا مازن….. 
مازن : ربنا يسعد قلبك يا ميرو….
 بس عايزك تعرفي ان دايما ليكي صديق اسمه مازن لو عايزة اي حاجة وفي اي وقت تحت امر قلبي…… رقمي اللي انتي عملتيله بلوك تقدري تتصلي بيا في اي وقت ومتقوليش بقي هرذل عليه لأني على الاقل ممكن احاول اصلح حاجة من اللي عملته زمان ????…..
سو تقبلي نكون اصحاب واخوات…. 
ميرا بابتسامة لانها حست ان هو صادق :
اوكي ماشي…..اكيد طبعاً…… 
مازن بابتسامة : اوكي….. انتي مسافرة دلوقتي؟!!
ميرا : ايوة نازلة اهو….. 
مازن : طب تحبي اوصلك او حاجة وصدقيني مفيهاش تعب خالص…… 
ميرا : لا والله شكرا السواق والعربية تحت…..
مازن : طب مفيش مشكلة انا هوصلك عادي وخلي السواق بالعربية ورانا….. 
ميرا : لا لا انا عادي هروح مع السواق شكرا…… 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون) 
مازن بابتسامة : طب توصلي بالسلامة ……يريت معلش تكلميني بس تطمنيني انك وصلتي….. لاني هفضل مستني المكالمة علشان اطمن على صديقتي واختي ❤…….
ميرا : اوكي ماشي…. يلا هنزل دلوقتي….. 
مازن : يلا…… 
وميرا نزلت ومازن كان معاها لحد ما ركبت العربية…. 
مازن : سلام…. 
ميرا : سلام……
(جماعة اكيد في ناس مش عاجبها ان ميرا تسامحه بالسهولة دي بس ميرا عرفت ان هي مكنتش بتحب فبالتالي قلبها مش شايل منه اوي هي بس زعلانة علي خداعه ليها  ولما شافت الندم في عيونه قررت تسامحه
لان اوقات بيكون فعلا الشخص راجع ندمان لازم نحاول نعفو ونصفح و نسامح ده حتي ديننا اسمه الدين الإسلامي يعني جاي من السلام والهدوء….. 
بلس كدة كمان 
مازن واحد من الاشخاص اللي فهمت الحب صح
جماعة الحب مش تملك الحب تضحية ❤)
ميرا مشيت بالعربية وفجأة موبايلها رن لقت مهران 
ميرا : حبيبي ده مش بيرتاح ابدا ????????
وبعدين ردت عليه وقالت : الو يا ميمي ????
مهران : ما بلاش ميمي دي بقي قولت بتعصبني…… 
ميرا بضحك : احم…. خلاص يا مهران……ايه اللي مسهرك بقي لحد دلوقتي…… 
مهران : وانتي مالك اصل مش جايلي نوم…… 
ميرا : ليه بقي يا استاذ مهران مش جايلك نوم؟!!!
مهران : اصل بعيد عنك في حد شاغل تفكيري وقلبي ومش مرتاح خالص….. 
ميرا بغيرة : مين بقي ده يا مهران اللي مسهرك ؟!!
مهران : وانتي مالك مزعلة نفسك ليه ؟!!…. هتبقي تعرفي….. المهم انتي دلوقتي ركبتي…. 
ميرا : اه لسه اهو……. 
مهران : طب ماشي توصلي بالسلامة…… 
وبعدين الطرفين فضلوا ساكتين……. 
وقطع صمتهم ميرا : ايه يا ميمي روحت فين؟!!
مهران : ميمي تاني…… 
ميرا : خلاص خلاص انا هسيبك تنام علشان متقولش عليا اني مش عايزك تنام ورذلة وكدة……. 
مهران في نفسه : رذلة ايه بس انا لو اطول اكلمك كل دقيقة في يومي كنت عملت كدة وبعدين رد:
لا انا هفضل كدة….. احكيلي عملتي ايه بقي في إسكندرية……. 
ميرا : روحت للحدث وعملت كل حاجة ورجعت البيت غيرت وخلصت بقية شغلي وبعدين بعته لمستر احمد المدير بتاعي وبعدين طبعا بابي اتصل ونمت ساعتين وصحيت على الفجر لبست وبعد كدة قبل ما انزل….. 
وبعدين ميرا سكتت
مهران :  في ايه سكتي ليه ؟!….كملي ايه اللي حصل قبل ما تنزلي……. 
مبرا بكذب : احم…. عادي خت اللاب بتاعي ونزلت…. 
مهران : خلي بالك بقي باين من صوتك انك بتكدبي جامد…… قولي يلا علشان خاطري كدة هقلق عليكي ايه اللي حصل ؟!!!!!!!!
ميرا بتردد : احم…. بصراحة لقيت الباب بيخبط وبعدين لقيت…………… 
مهران  بعصبية : انطقي لقيتي ايه ؟!!!
ميرا : بصراحة لقيت مازن جايلي ……
مهران بصوت جوهري وعصبية اكتر :
وده ايه اللي جابه ان شاء الله….. اوعي يكون عاملك حاجة….. حاول يقرب منك قوليلي يا ميرا…… والله لاقتل الحيوان ده….. وامحيه من على وش الأرض…. 
ميرا بخوف : مهران اهدي هو بصراحة معملش حاجة هو جاي يعتذر مني بوص هو اللي حصل كالآتي******
وحكت لمهران الحوار بينها وبين مازن كامل…… 
بصراحة بقي هو معملش حاجة بالعكس ده جاي عايزني اسامحه…… 
مهران بعصبية : عاجبك يا اختي ….خلاص روحي له شكلك حنيتي لحبك مش كدة… ؟!
ميرا بعصبية هي كمان :
حنيت ايه بس انا سامحته عادي لانك قولتلي انه ميستهلنيش علشان كدة هو ولا حاجة فوجوده من عدمه مش فارق فقولت اسامحه والمسامح كريم…. 
وانت بتقولي حنيتي لحبه…. انت مجنون ازاي تقول كدة انا عمري ما حبيت حد بجد ولا حسيت بالامان الا معا….. 
مهران : كملي في حرف ناقص……… قولي بقي اللي  هتقوليه كدة ؟؟؟
ميرا بعدت ما هدات وادركت هي قالت ايه :
ها لا ولا حاجة….. انت عارف والواحد متعصب مبيعرفش هو بيقول ايه….. معلش….. 
مهران بخبث: اهربي اهربي يا عيون مهران….. ولما تجيلي هعرف ازاي اخليكي تقولي كل اللي انا عايز اسمعه….. 
ميرا بابتسامة : مش هقول حاجة لان معنديش حاجة اقولها أساسا المهم روح بقي نام وكلمني اول ما تصحي… 
ومتقولش لا…. معلش علشاني روح نام….. 
مهران : صدقيني انا مش عايز انام دلوقتي انا كويس اهو…… 
ميرا : معلش وحياتي عندك ممكن تنام شوية بس انت كدة كدة عارف ان الطريق قدامي لسه طويل…. 
مهران : ماشي علشان خاطرك خلي بالك من نفسك يا عيون مهران…… 
ميرا اتكسفت شوية وبعدين ردت:
ماشي حاضر سلام…… 
مهران: اوعي على الجميل المكسوف دلوقتي….. يلا سلام…… 
ميرا قفلت
ميرا : هو عرف ازاي ده…. وبعدين ضحكت
ورجعت راسها لورا…. ونامت وقت طويل جدا……. 
وصحيت على صوت الموبايل وهو بيرن….. 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون) 
ميرا: الو…… ايه يا حودة…. 
محمود : ايه يا ميرو ها فينك؟!!
ميرا : انا جاية اهو…… السواق بيقول فاضل زي ساعة ونص كدة ونوصل….. 
محمود : ماشي توصلي بالسلامة….. انا محضرلك اندومي علشان ناكل 
لانك بتحبيه وانا اللي هعمله يا ستي……
ميرا : ماشي يا برو انا جاية بسرعة اهو علشان الاندومي…..????
محمود بضحك : ماشي يلا سلام… 
ميرا : سلام…… 
ميرا : اونكل حضرتك كويس…. باين عليك منمتش ولا ايه… ؟!
السواق : لا منمتش يا ميرا هانم…. بس متخافيش انا واخد بالي من الطريق…. 
ميرا : مش مهم انزل وانا اسوق يا اونكل كدة كدة مش فاضل كتير….. 
السواق : لا لا انا زين يا ميرا هانم…. وبسوق اهو 
ميرا : متأكد…. 
السواق : ايوة…. 
بعد مرور بعض الوقت…. 
ميرا : الو يا مهران…. 
مهران : ايه يا ميرا فينك…. ؟!…. كلنا مستنينك هنا على فكرة….. 
ميرا: خلاص كلها نص ساعة او ساعة اللي ربع بالكتير وابقي عندكوا… 
مهران : تمام طب اسألي السواق كدة انتوا فين بالظبط…. 
ميرا : حاضر….. هو احنا فين 
السواق : احنا في********
ميرا : السواق بيقول ان احنا في*******
مهران : تمام ماشي يلا توصلي بالسلامة…… 
ميرا : الله يسلمك….. 
مهران : صح صح لو عايزة ممكن تكلميني باقي الطريق كدة كدة مش فاضل كتير…… 
ميرا بضحك : ما انا بكلمك اهو….. اونكل خلي بالك من الطريق…. خد باااااااالك…..عاااااااااااااااا…. خد باااااالك يا اونكل…….. الحقني يا مهران…. عاااااااااااااااااااااا…..
وبعدين الخط قطع…. 
مهران بخضة وبصوت هز البيت : ميراااااااااااااااا…. ميرا ردي عليا……
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد