Uncategorized

رواية حياة الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء رضا

 رواية حياة الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل السادس 6 بقلم أسماء رضا

مهاب : الو يا أسد 
أسد : أيوه يا مهاب انت فين 
مهاب : انا في المستشفى في حاله خطر بعمل لها العمليه ،،، المهم فين كارمن وعلياء
 أسد باستغراب : عاوزهم ليي
 مهاب : يا اسد مش واقتوا انا رنيت على كارمن تليفونها مقفول 
 أسد : اه ما احنا كنا قاعدين وقفلين التليفونات 
 مهاب : طيب يا اسد ابعت كارمن وعلياء علي المستشفى  بسرعه 
اسد : ليه اجبهم المستشفى 
مهاب : مش علياء وكارمن فصيله دمهم O+ ،، انا عندي حاله نفس الفصيله دي وعاوزه متبرع بسرعه 
( عذرا ايها القارئ اكيد انت كنت بتقول ان أسد هيتبرع لحياة بدم لكن لما تكون اسماء الي بتكتب  محدش هي توقعها  ???????? )
 اسد : انت مجنون انت عارف انت بتقول ايي 
مهاب : اسد معلش حوش الكبرياء بتاعك داا دي واحده احنا عرفينها ،، قاطع حديثهم صوت الممرضه 
الممرضه : الحقنا يا دكتور المريضه قلبها بيقف 
 مهاب بسرعه ولهفه : طيب سلام ياا اسد بس هات البنات وتعالى بسرعه،،قفل مهاب مع اسد ودخل العمليات جري 
” في قصر اسد الاسيوطي”
اسد قفل مع مهاب ونادا علي علياء وكارمن ،، وهم جم بسرعه 
علياء : خير يا ابيه 
أسد : تعالوا معايا المستشفى 
كارمن باستغراب : ليه يا ابيه 
اسد بصرامه : خالصوا خمس دقائق وتكونوا جاهزين يلاااا 
*علياء وكارمن طلعوا جري علي الاوضه ليجهزوا* 
زين : في ايي يا اسد 
أسد : معرفش مهاب عاوز اجيب البنات هلي المستشفى علشان يتبرعوا بدم 
حسام : طيب فيها ايي يا اسد
أسد بغضب: انت عارف اني مش بحب اودي اخواتي المستشفي 
زين بهدوء : اسد حبيبي انت كنت ظابط فانت كنت بتساعد الناس  ودا نفس شغله الدكتور انه ينقذ حياة المرضى الي عنده 
*علياء وكارمن خلصوا ونزلوا علي السلم جري * 
كارمن : احنا جاهزين يا ابيه 
 *ورد طلعت من المطبخ لانها كانت بتجيب عصير لهم *
ورد بإستغراب: ايي داا انتم رايحين فين كداا
“علياء نظرت لها نظره بمعني معرفش *
زين وحسام : طيب احنا هنمشي يا اسد بقي 
اسد بيتكلم وهو بيمشي : تمام يلاا 
*مشي اسد ومعاه كارمن وعلياء ،، وزين وحسام كل واحد ركب عربيته*
” في المستشفى “
*وعد بتقرأ قران لحياة، وعفاف بتصلي وبتدعي، وساره بتدعي لحياة ،، ونعمه هيا ومحمد كانوا بيدعوا علي حياة انها تموت وكانوا فرحانين جداا *
*أسد كان بيسال علي غرفه العمليات في الاستقبال وطلع لهم *
مهاب خرج وهو باين عليه اثر التعب : هو لسه المتبرع مجاش قاطع حديثه صوت أسد 
اسد بصوت عالي نسبياً : مهااب تعالي 
التفت الجميع على الصوت العالي 
وعد وساره وهم ينظرون علي اسد : أسسدد 
علي افتكر اسد لانه هو الي كان شايل حياة واتجه نحيته بغضب 
علي بغضب : انت اي الي جابك هنا جاي تشوف حبيبه القلب اتأخرت عليك النهارده ليهه 
أسد مش فاهم في ايي لكن هو شاف شخصين عارفهم كويس 
اسد بصدمه ؛ انتوا بتعملوا ايي هنا  
مهاب مسك اسد من ايده وقال : مش وقتوا دلوقتي انا هبقي اقول لك كل  حاجه بعدين ،،، علياء كارمن تعالوا ورايا بسرعه
 علياء وكارمن راحوا وراء مهاب وهما مش فاهمين حاجه 
كارمن : انا عاوزه اعرف هو في ايي هنا واجنا جايين هنا ليه كداا 
مهاب بهدوء : كارمن انتي وعلياء هتتبرعوا بدم لواحده هناا  ثم كمل بجديه 
للمرضه : انا عاوز الدم باسرع وقت خلصي يلا 
علياء قعدت على السرير المجاور لكارمن 
علياء بإستغراب : بت يا كارمله احنا هنا ليه ومين الي هياخد الدم بتاعنا 
كارمن : والله ما اعرف 
علياء بمرح : مش هما لما نخلص هيجيبوا حاجه ناكلها علشان مش نقع 
كارمن بضحك : لا يا اختي هيجيبوا عصير بطلي يا مفجوعه هانم ههههه
” امان غرفة العمليات ” 
أسد راح يشوف مين اللي جواا شاور لساره تروح له تفهمه 
اسد بإستغراب : هو مين الي جواا في العمليات 
ساره بدموع وحزن وصوت مقطع : حي… ا.ة    (حياة )
أسد بصدمه : حياة ازاي وايي الي جابها هناا
ساره بدموع : حياة كانت بدافع عن نفسها علشان علي كان …. وبدات تحكي كل حاجه حصلت 
أسد بغضب لا يعرف سببه : وهوااا فين علي واهله دول 
*ساره اشارت على  علي واهله ،،، نظر أسد الا ما اشارت له ساره اتجه إلى علي بدون مقدمات لكن قاطعه خروج الممرضه وهيا بتجري فاعلي وقفها *
علي بحزن ولهفه : حياة اخبرها ايي 
الممرضه : لو سمحت ابعد علشان اجيب الدم لان الحاله خطر والقلب بيقف وممكن نفقدها،، وجريت 
*ووعد اغمي عليها من الصدمه انها ممكن تفقد اغلي حد في حياتها *
ساره بصدمه وخوف : ووعددد قومي ،، ونقلوا وعد غرفه في المستشفى 
” في غرفه المستشفى ” 
وعد فاقت: ااه انا فين ،،ثم بدات تتذكر الي حصل
 واتكلمت بلهفه وتعب : حيااة اخبرها ايي 
ساره بحزن: لسه ما فقيتش 
وعد : طب وديني لباب العمليات بسرعه 
ساره : وعد انتي تعبانه ارتاحي هناا 
وعد بحده : انا عمري ما هرتاح لو حياة حصل لهاا حاجه مفهوم 
ساره بحزن علي اختها ورفيقتها واختها ايضا 
ساره بحزن : طيب تعالى معايا يا وعد اسندي عليا 
وعد سندت علي ساره واتجهم نحو العمليات 
” في الغرفه المجاوره “
الممرضه سحبت الدم اللازم لهاا وادتهم للممرضه لاخري ومشيت 
الممرضه بابتسامه : اتفضلي يا آنسه انتي وهياا * وادت لهم عصير * 
علياء بمرح وتعب : لا مش عاوزه عصير انا عاوزه اكل 
الممرضه بصدمه : نعمم 
كارمن بضحك: مفيش حاجة تعالي شيلي الحجات دي من أيدينا 
* الممرضه شالت الحجات من ايدها هيا وعلياء ومشيوا راحوا لاسد * 
” أمام غرفة العمليات “
*عفاف شافت وعد سانده علي ساره بتعب جريت عليها * 
عفاف بقلق ولهفه : ايي الي جابك يا بناي وانتي تعبانه 
وعد بحزن : انا مش تعبانه با ماما انا هفضل هنا لغايه ما حياة تقوم 
عفاف سكتت لانها عارفه وعد انها متعلقه بحياة اووي
عفاف : طب تعالي اقعدي علي الكرسي ،،، وقعدت وعد علي الكرسي 
*اسد كان سرحان نفسه يمسك علي ويكسره وهو مش عارف ايي السبب لداا بس هوا حالف اول ما يطلع من المستشفى هيربيه *
كارمن : أبيه احنا خالصنا 
اسد بجمود : تعالي هنا يا كارمن وامتي يا علياء لغايه اما نطمن علي حياة  
علياء بهمس لكارمن : بت حياة مين دي انا مش فاهمه حاجه
كارمن وقفت جمب وعد ،، علياء وقفت جمب ساره 
علياء وكارمن صعبوا عليهم وعد وساره 
كارمن : احم انا اسفه اني بدخل هيا مين الي احنا اتبرعنا ليها بالدم دي 
وعد بحزن : دي بنت خالتي و اختي وصحبتي وكل حاجه ليا انا وساره وماما 
كارمن بشفقه : اهدي انشاء الله هتقوم بالسلامه 
وعد بدموع : يارب ه‍ئ ه‍ئ 
اندفعت وعد لحضن كارمن  ،، وكارمن طبطت عليها بحزن علي حاليتها 
كارمن بصوت حنون : اهدئ كداا علشان مامتك واختك منهارين انشاء الله هتقوم وهتبقا كويسه 
وعد هدأت نوعا ما واتكلمت بهدوء وحزن : انا اسفه حضنتك وكدا اصل انا حسيتك حياة اووي 
كارمن بابتسامه : خلاص اعتبرني حياة ونبقا انا وانتي وحياة صحاب هيه،،، ثم اكملت بمرح : بس الهي تنستري مش تقولي لبت الي هناك دهيه اصل هيا ممكن تموتني انا وانتي ومحدش هيعرف لينا طريق
وعد ضحكت وكارمن قالت : ايوه كداا خاليكي تضحاكي علي طول انتي مش لايق عليكي الزعل 
وعد بإبتسامه رقيقه : شكرا انا فعلا كنت محتاجه مساعده 
كارمن بابتسامه : مفيش شكرا مابين الاصحاب ولا ايي 
وعد : حاضر يا …. هو انتي اسمك ايي 
كارمن : انا اسمي ….
قاطع حديثهم خروج مهاب ،، الكل جري عليه 
ساره بلهفه : حياة عامله ايي 
مهاب بحزن وبص للارض : للاسف البقاء لله ……….. 
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!