Uncategorized

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني 2 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني 2 بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني 2 بقلم مهرائيل ماجد

رواية جعلتني عاشقاً الفصل الثاني 2 بقلم مهرائيل ماجد

رانيا بتهمس لفارس
_للدرجادي العيت فلقت الحجر
_مننا لله ????
_احسن احسن يستاهل كل خير والله
_فعلا طيب وابن حلال ويستاهل
_يعني اي ي مريم كل شئ قسمه ونصيب هو لعب عيال
_عادي ي مروان انا اكتشتفت اننا مش مناسبين لبعض
_ده اخر كلام عندك
_اه ربنا يسـ..
ملحقتش تكمل الكلمه وقفل فوشهاا 
ابو مروان:هتعمل اي يبني
_معرفش يباباا
ابو مروان بخبث:طب انا عندي ليك فكره جهنميه والخطوبه مش هتتلغي ولا حاجه
_الحقني بيها بسرعه علشان شكلي هيبقي وحش اوي قدام صحابي والمعازيم اللي فالقاعه دول
_اي رايك تبقي رانياا هي العروسه
مروان بص لباباه شويه لتفكير
_موافق بس هي هتوافق ازاي دي مش بتطيقني ولا انا بطيقها ودايما نناكف ف بعض 
_سيبهاا علياا 
ابو مروان راح ناحيه رانيا اللي كانت واقفه تضحك مع فارس واخدهاا بره القاعه …
_حلقتلك ياض ي روميوو
_فارس انا نش طايق نفسي سيبني ف حالي
_احسن مش عارف كانت عجباك ف اي دي اصلا متعرفلهاش وش من قفاا????
بصله وسكت فارس خد بعضه ومشي علسان هو عارف الخطوه الجايه فيها موته..
بعد نص ساعه دخل ابو مروان وف ايده رانياا وقرب من مروان اللي كان لافف وشه الناحيه التانيه..حط ايده ع كتفه
_اتفضل عروستك 
_باستغراب..عروستي مين..
_رانياا انت نسيت وال اي صحصح كده
_ااه تمام..بس المعازيم هنقولهم اي
_هما اصلا ميعرفوش ان العروسه ولا اسمها حتي مش انت كنت سايبها مفجاءه للكل ف دي سهلت الموضوع
رانيا واقفه وساكته خالص وده مش من عادتها فين هزارها طب فين رد فعلها طب وافقت ازاي دي بتكرهني..بابا قالهاا ايي.. مليون سؤال كان ف عقل مروان بس كان لاوم يتحرك ويبدأءو يلبسوا الدبل…فجاءه الانوار كلها اتطفت المعازيم استغربوا.منهم فارس وتقي وابتداا الهمس …النور اتوجه ناحيه مروان
_ودلوقتي هقولكوا العروسه تبقي مين كله طبعاا مستني يعرف مين اللي هتبقي من نصيب مروان الشهاوي احب اقدملكوا المفجاءه اللي مستنينهاا.. واللي هي”رانياا الشهااوي”
مسك ايديها وقربها عند شفايفه وباسها وقدام كل الناس قالها
_بحبك
طبعاا كل الموجودين صفقوا جامد
هي رفعت وشها بحركه سريعه وبصت ف عيونه وفضلت ساكته وسرحانه ..خدت بالها ان عيون الناس مرقباهم ف نزلت عيونها من عليه… لبسوا الدبل وطبعاا الخطوبه مخلثتش من هزار فارس وتقي بعد م حلت عليهم الصدمه ف الاول بس استوعبوا بعدين لما حكالهم ابو مروان ع اللي عمله.. 
_الف مبروك ي ولاد عقبال الفرحه الكبيره
_الله يبارك فيك ي بابا
_الله يبارك فيكي عمي
_مش عايزك تزعلها ابداا مش معني ان الخطوبه جت كده من غير اي حاجه ولا توافق تحاول انك تضايقهاا
_حاضر مش هضايقها 
ررانياا حست بسخريته وهو بيتكلم بس عدتها لانها متقدرش تتكلم علشان عمها وكمان متقدرش علشان سبب وهو نفس السبب اللي خلاها توافق
Flash back
“انا اسف يبنتي اني بجبرك ع حاجه زي دي بس انا فعلا محتاج مساعدتك عايز مروان يتغير ويرجع زي الاول من بعد م امه ماتت وهو اتغير للاوحش وانا عندي كانسر معرفش هموت امتي والعمر بيجري. وانا كل شويه حالتي بتدهور واقل زعل بيفرق معايا.. انا مش هقدر اطمن عليه غير وهو معاكي علشان عارف انك بتحبيه من وانتوا صغيرين…بس القرار يرجعلك انا مش هقدر اجبرك ع حاجه لانك امانه ف رقبتي انا مش عمك انا ابوكي التاني يبنتي وانا عمري م هغصبك ع حاجه لو مش موافقه قولي وانا مروان هحاول ارجعه للطريق الصح ف الايام اللي باقيه من عمري مع اني مش ضامن اعيش لبكرا حتي
_ رانيا” اتكلمت بعياط”لا يعمي متقولش كده انت هتعيش صدقني..ومش هتسيبني صح زي بابا وماما انا ماليش غيرك انت وفارس وتقي ومروان 
_الاعمار بيد الله يبنتي..بس ساعديني علشان ارجع مروان.
_امري لله حاضر يعمي 
Back
انا دلوقتي بين نارين ياربي وجهني للطريق الصح واقف جنبي انا اه بحب مروان بس هو مبيحبنيش..قطع تفكيري اتصال من مروان
_سلام عليكم
_وعليكم السلام
“ماانت قمور اهو وبتعرف تقول سلام عليكم وكده”
_فاضيه
_اه ليه؟!
_ولا بسال عليكي
_شكرا
_عامله اي
_بخير وانت
_تمام
_دايما
سكتناا شويه
_بتعملي اي
_هنام
_اه طيب تصبحي ع خير
_وانت من اهله
_استني
_نعم
_كنت عايز اقولك ع حاجه ومستني الوقت المناسب
_وده الوقت المناسب؟
_لا خلاص وقتها ابقي اقولك سلام
_سلام
مجنون ده وال عبيط شكله عبيط يالا ربنا يشفيه وشدت البطنيه ع وشها ونامت 
“والله م فيه حد ف العيله دي عاقل ????”
حتي الراجل الكبير ابو مروان معندوش حاجه اصلا ده بيخوفها علشان تقبل تتجوز مروان????
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد