Uncategorized

رواية حقيقة أم سراب الفصل الثالث 3 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية حقيقة أم سراب الفصل الثالث 3 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الثالث 3 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الثالث 3 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

العناق الاخير للروح إما يدمرها أو يمنحها حياة أخرى تدوم للأبد.????
???????????????????????? ????????????????????????
ذهب آدم وريان لدفع الحساب وكانت آسيا تقف وحدها وتتحدث بسعاده.
آسيا:راسيل انا حاسه إني مبسوطه اوي بس خايفه الفرحه دي ماتدومش ويبعدوا عني ويجرحوني زي الباقي.
في تلك اللحظه سمعها ريان وصدم مما سمعه فنظر إليها بصدمه ثم نظر لآدم واقترب منه.
ريان:آدم عايز أسالك على حاجه.
آدم:حاجة اي.
ريان: لء ماهو ااااا مش هاينفع دلوقتي.
آدم باستغراب:لي في اي.
ريان:مفيش حاجه بس انت روحهم وابقى عدي عليا بكره ولا بعده نتكلم بس متنساش هاا.
آدم:خلاص ماشي انت رايح فين.
ريان:رايح العيادة عشان ماتاخرش المرضى كتير والجلسات بتطول.
آدم:اااه تمام ربنا معاك.
ريان:ومعاك ياصحبي…سلام.
ذهب ريان واخذ آدم الفتيات ليوصلهم.
آدم:يلا عشان ماتتأخروش.
آسيا:طيب احنا هانمشي انا وحور..
آدم:تمشوا تروحوا فين.
آسيا:هانروح يعني هانروح فين.
آدم:طيب منا هاروحكوا. 
آسيا:لء خلاص احنا هانروح لوحدنا.
آدم:وانا قلت هاوصلكوا.
حور:بص هو انت خود آسيا وصلها وانا هاروح لوحدي اصلا طريقي غير طريقكوا.
آدم:استني انتي كمان مش مهم قلت هاوصلكوا وخلاص اركبي.
نظرت حور لآسيا فوجدتها غاضبه.
حور:آسيا اسمعي الكلام ويلا بلاش عناد.
آسيا:لء قلت هاروح لوحدي وخلاص.
آدم:وابوكي بقى لما يكلمني اقوله اي اقوله خلصنا كلمنا وكل واحد شاف طريقه وروح.
آسيا:وابويا هايكلمك لي اصلا.
آدم:عشان كلمته قلتله اني قابلتك وانك معايا????.
آسيا????:اركبي يحور.
ركبت كلٍ من حور وساره واقترب آدم من آسيا:العناد الكتير بيخنق هاا وكده اوفر.
آسيا:????????.
اوصل آدم حور ثم اتجه إلى منزل آسيا اوصلها وعاد إلى منزله.
آدم:ساره اطلعي انتي هاروح مشوار صغير واجيلك ماشي.
ساره:هاتتأخر.
آدم:لء جاي على طول.
صعدت ساره وامسك آدم بهاتفه واتصل ب ريان.
آدم:انت ف العياده صح.
ريان:اه.
آدم:طب انا جايلك دلوقتي فاضي!؟
ريان:اه فاضي تعالى.
ذهب آدم الى عياده ريان وبمجرد وصوله دخل مباشرةً فلم يكن هناك مرضى كثير وهو لم يأتي بصفته مريض.
آدم:اي الى حصل يبني في حاجه.
ريان:لء بس ااا هو انت كنت تعرف خطيبتك دي قبل كدة.
آدم:لء انا تقريبا شفتها تلت مرات بس….هو في حاجه.
ريان:انا شاكك ف حاجه بس مش أكيد يعني.
آدم باستغراب:حاجة اي!؟
ريان:آسيا مريضه نفسيه.
آدم:وانت عرفت ده منين!؟
ريان:انت كنت تعرف.
آدم:يعم انا باسالك انت عرفت ازاي.
ريان:بص هو كذا حاجه حصلت واحنا قاعدين مع بعض بتدل على كدة.
آدم:زي اي!؟
ريان:زي انها عنيها طول الوقت مش ثابته ف مكان واحد سرحانه كده ومش معانا اغلب الوقت بتضحك وتكشر كتير كأنها بتكلم حد بس هي ساكته ومفيش حاجه اتقالتلها او حد قال حاجه تضحك عمتاً وزي اني ف الاخر واحنا خارجين سمعتها بتكلم حد اسمه راسيل بس موبايلها مكنش مفتوح ولا كان في حد قريب منها.
آدم بتركيز:أيوه راسيل ده انا برضوا سمعتها بتكلمه قبل كده ومكانش معاها الفون وكانت واقفه لوحدها.
ريان:بص هو انا لحد دلوقتي ماقدرش احدد هي مريضه بأي بالظبط بس.
آدم:طب يعني المفروض نعمل اي…برضوا عايز اقولك انها حساسه جدا ومن اقل حاجه بتتأثر.
ريان:مفيش حل غير انك تركز معاها وتقولي اي حاجه بتعملها تتكلم معاها كتير وتقولي رد فعلها بيكون اي لما تزعل لما تتعصب لما تفرح كده وانا ساعتها هاقولك تعمل اي.
آدم بتركيز:تمام….هي كمان عصبيه جدا وعنيده جدا وبتتخانق كتير.
ريان:تماااام….بص هي غالبا عندها توحد بس برضوا التوحد ليه انواع.
آدم:انا عارف ده وخدت بالي بس قلت يمكن عشان مالهاش اصحاب كتير وبرضوا لاحظ من كلامها ومن تأثرها بالكلام أوي ان في حاجه حصلت معاها قبل كده هي الى وصلتها لده.
ريان:صعب نقدر نعرف الى حصل دلوقتي خالص إلا اذا هي حكت لوحدها.
آدم:فعلا…تمام انا هاحاول افهمها واخليها تتكلم واركز معاها أكتر.
ريان:تمام.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في صباح اليوم التالي استيقظت آسيا مبكراً على غير عادتها وجدت رسائل من حور وآدم فآثرة محادثة حور أولاً.
حور:آسيا لما تصحى كلميني.
آسيا:اي في حاجه.
حور:لء عادي بس كنت هاقولك على حاجه.
آسيا:قولي.
حور:فاكره الدكتور ده الى كان امبارح في الكورس الى كان بيبصلي كتير وف الاخر طلع صاحب آدم.
آسيا:اه ماله…ضايقك تاني.
حور:بصراحه هو مش ضايقني بس مش عارفه واحنا قاعدين لقيته بيسالني على اسمي وبعدها راح قالي هاتي رقمك ف انا بغبائي قلتله هاديك رقم بابا عادي راح قالي انتي واقعه اوي وفضل يهزر طول الوقت.
آسيا:اه وبعدين.
حور:هو اي الى وبعدين.
آسيا:عايزه اي يعني.
حور:بطلي غباء وركزي…بقلك كده عشان مش عارفه هو عايز اي شكل كلامك كان صح بس مش عارفه بعد كدة هاعمل معاه اي.
آسيا:امممم ولا حاجه….ماتعبريهوش وخلاص ولو ضايقك هزئيه.
حور:انتي شايفه كده.
آسيا:ايوه.
حور:طيب….انتي لسه صاحيه ولا اي.
آسيا:اه….آدم باعتلي بس مش عارفه عايز اي.
حور:طب روحي شفيه وبعدين اي مش عارفه عايز اي دي دا خطيبك يعني المفروض تتكلموا كتير عشان تعرفوا بعض.
آسيا:اه ماشي.
حور:مالك بتردي على قد الكلام انتي لسه زعلانه.
آسيا:لء مش زعلانه بس مش عارفه صاحيه مخنوقه.
حور:طب اي هاتفضلي مخنوقه كده شوفي حاجه اعمليها.
آسيا:طيب هاشوف آدم وافطر وابقى اكلمك.
حور:اشطا.
تركت آسيا حور وفتحت شات آدم.
آدم:صباح الخير????.
آسيا:صباح النور.
آدم:شكلك لسه صاحيه.
آسيا:اه.
آدم:طيب انا كنت عايز اقابلك فاضيه النهارده ولا عندك محاضرات.
آسيا:لء فاضيه.
آدم:طيب خلاص هاكلم عمي واعدي عليكي بليل.
آسيا:تمام.
آدم:انتي زعلانه من حاجه.
آسيا:لء خالص.
آدم:ده عادي يعني!؟
آسيا:اه عادي????.
آدم:طيب ماشي????.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في المساء وصل آدم أمام منزل آسيا وارسل لها.
آدم:خلصتي.
آسيا:من بدري.
آدم:اي ده بجد????كنت متوقع تقولي لسه هالبس الطرحه وهالبس الجزمه وادور ع الشنطه وكده يعني زي كل البنات.
آسيا:انا مش زي كل البنات????‍♀️.
آدم:يواد يواثق????.
آسيا:????????????????.
آدم:طب اي هانقضيها واتساب كده انزلي.
آسيا:طيب.
نزلت آسيا وانطلق آدم بسيارته.
آدم:مش لابسه لبس اخوكي المرة دي يعني.
#كانت آسيا ترتدي بنطال من الجينز الواسع وتيشيرت أبيض وفوقه شميز جملي وحزام أسود وحجاب أسود????????.
آسيا:اممم عادي يعني مش على طول بالبس لبس اخويا????.
آدم:بس كده على احلى فكره…مع إني مش فاهم يعني لي بتلبسي رجالي وانتي شكلك حلو اوي في لبس البنات يعني.
آسيا:بحب اللبس الواسع.
آدم:طب مانتي لابسه واسع اهو وحلو ومش شرط تلبسي رجالي عشان يبقى واسع مافي لبس رجالي وممكن عليكي مايبقاش واسع العكس يبقى ضيق.
آسيا بتفكير:اممم صح.
آدم:طب نروح فين بقى.
آسيا:مش عارفه شوف انت.
آدم:امممم بصراحه انا جعان.
آسيا:اشطا شوف مكان ناكول فيه.
آدم:اشطا.
ذهب آدم إلى احدى المطاعم. 
آسيا????:احنا هناكول هنا.
آدم:اه????‍♂️…مالك.
آسيا:بصراحه مابحبش اكل ف مطاعم.
آدم:ولا انا????كنت هاجيب الاكل ونشوف مكان تاني نقعد فيه….ولا في حاجه تانيه.
آسيا:لء تمام????.
آدم:تمام هاروح واجي بسرعه.
ذهب آدم وجلست آسيا تفكر لماذا يعاملها هكذا ماذا يريد منها أهى خدعه حتى يجعلها تثق به ثم يتركها!!؟ام يستغلها لشيء ما.
آسيا????:راسيل انا محتارة اوي حاسه إني خايفه وف نفس الوقت مرتاحه حاسه إني مبسوطه بس برضوا حاسه إن فرحتي مش هاتدوم.
                                                                 ….:&
آسيا:اعمل اي بجد خايفه وحاسه اني مش هاقدر اكمل بخوفي ده عايزه اثق فيه بس برضوا خايفه يخون ثقتي ويكسرني????????.
                                                                …..:&
آسيا:مش عايزه ابعد بس خايفه اقرب.
                                                                 ….:&
آسيا:راسيل انت الوحيد الى عارف انا لي باخاف كده انت الوحيد الى فاهمني كلهم جرحوني وماحسوش بده كلهم أذوني وعملوا مش واخدين بالهم انا خايفه احبه ويأذيني انا مش قد كسرة قلبي تاني ياراسيل????????????.
حضر آدم وكان معه الطعام.
آدم:اتاخرت؟
آسيا:لء.
آدم:مالك حاسك متضايقه.
آسيا????:لءلء خالص مش متضايقه.
آدم:طب عايزه نروح مكان معين نقعد فيه.
آسيا????:بحب اوي اقعد ع كرنيش النيل.
آدم:يارومانسي انت????????.
آسيا:بطل رخامه.
آدم:طيب????.
ذهبوا إلى كرنيش النيل وأثناء تناولهم الطعام.
آدم:هو انتي تعرفي انا باشتغل اي.
آسيا:اممم دكتور بس ف اي بقى????.
آدم:دكتور تخاطب للاطفال.
آسيا:يعني كل تعاملاتك مع الاطفال????.
آدم:ايوه.
آسيا:بجد الاطفال حاجه جميله اوي بحبهم جدا.
آدم:ابقى تعالي معايا الشغل ياستي انا طول اليوم بالعب واتكلم معاهم ????❤️.
آسيا:اشطا هاجي معاك بس لو جم بعد كده يدوروا عليا وقالوا مش عايزينك ماتزعلش????انا مش باخد شغلك لء بس هي قدرات برضوا????????.
آدم:ماشي يعم يابتاع القدرات اما نشوف????….بس قوليلي بقى بتحبي الاطفال اوي كده بتحبي فيهم اي.
آسيا????:بحب برائتهم وصفاء قلبهم كده مابيأذوش حد كل هدفهم ف الحياه انهم يضحكوا ويلعبوا وياكلوا ويناموا مش بيحقدوا على حد ولا بيغيروا من حد ولا بيخططوا لأذيه حد باحسهم كده ليهم عالم لوحدهم بعيد عن الحرب الى دايره بين الكبار طول الوقت عايشين ف حرب ومين يكسبها ومين يقدر يدمر مين الأول.
آدم:عندك حق….فعلا الاطفال دول ليهم عالم تاني الواحد بيبقى عايز يهرب فيه من جو العصابات الى عايش فيه.
آسيا:بالظبط.
آدم:بس هو انتي حد أذاكي قبل كده لاي سبب!؟….حسيتك متأثره اوي بالكلام يعني.
نظرت له آسيا بصمت ولكن عينيها كان مليئه بالحزن والخوف وكانت تفرك يديها ببعضها استنتج آدم من ذلك انها خائفه متوتره ولا تريد ان تحكي.
آدم:عارفه كل واحد ف حياته ناس كتير وحياتنا عامله زي القطر كل محطه ناس بتنزل وناس بتركب منهم الى بيسيب أثر حلو ومنهم الى بيسيب أثر وحش بس احنا لازم نتعلم من الى ساب أثر وحش ونفضل نفتكر الى ساب أثر حلو دايما ماينفعش نوقف حياتنا على موقف او شخص عمل حاجه جرحتنا لازم نتعلم من الى حصل ونقوم تاني ونكمل طول ما الواحد عايش طول ما القطر بيمشي وناس جديده بتدخل حياته وناس بتخرج منها ف ماينفعش عشان فتره وحشه مرت عليه يخلي باقي الفترات الى بعدها كده لء دا يتعلم منها ويخلي الى جاي احسن كتير من الى فات.
آسيا????:صح.
صمت آدم قليلا ثم.
آدم بتردد:ممكن أسالك على حاجه.
آسيا:اهاا.
آدم:مين راسيل.
آسيا:????????.
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد