روايات

رواية شمس الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم نور الشمس

  رواية شمس الصعيد الفصل التاسع عشر 19 بقلم نور الشمس

رواية شمس الصعيد البارت التاسع عشر

رواية شمس الصعيد الجزء التاسع عشر

 رواية شمس الصعيد الحلقة التاسعة عشر

في ايطاليا
????????????????????
سافرت شمس و زين و قصي والحرس وعلى رأسهم هاري الى إيطاليا حتى يتم التعاقد على صفقة مهمه
بعد راحة يوم كامل وفي صباح اليوم الجديد استيقظ الجميع ونزلو إلى الأسفل حتى يتناولو وجبة الإفطار
نزلت شمس وهي ترتدي فستان باللون الأبيض لمنتصف الفخد وعلى كتفها بالطو باللون الأبيض وشنطة باللون الجملي وتركت لشعرها الحرية خلف ظهرها
توجهت شمس إلى المطعم ووضعت الشنطة على الكرسي المجاور لها
شمس بابتسامة : صباح الخير
زين بابتسامة : صباح الورد شمسي
قصي بغيرة : هو انتى هتروحي الشركة كده
شمس بابتسامة : رد الصباح الاول وبعد كده ابقي اسأل وعلشان اريحك ايوه هروح كده مالو لبسي وحش
قصي بغزل : عسل لبسك وكلك على بعضك عسل
وبغيرة : بس بردو لبسك وحش
شمس برفع حاجب : وانت مالك يا عم واصلا انت جاي معانا ليه لزمتك ايه
قصي برفع حاجب : جدي وهدان قالي يا قصي خليك مع بنت خالك
شمس بردح : يا روح خالك
زين : شمس الناس بتتفرج علينا معلش
شمس بنرفزة : قوله ملهوش دعوة بيا
زين : قصي اهمد وانتى حبيبتي هدي اعصابك
قصي : يا حنين متقوم تبوسها احسن
شمس بدلع : ويقوم ليه ويتعب نفسه ابوسه انا انا عندي كام زين هو واحد وبس
قامت شمس ونحنت على زين وقبلت خدوده بمنتهي الرقة و الدلع
قصي بغيظ : نسيتي شفايفة كمان
شمس بدلع : بس كده عيوني
جائت لتقترب مرة اخري من زين ولكن كان قصي أسرع منها وشد زين لعنده
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء المطعم
قصي : يخربيتك هنتمسك اداب
زين بضحك : اداب مين ده يا عم احنا هنتمسك فسق و فجور لما يعرفو أنها اختي وشغالة بوس فيا
شمس بزعل طفولي : مش اول مرة ابوسك ولا انام في حضنك على فكرة
زين بحنان : عارف يا قلبي انا كلي ملكك بس فى مصر لما نتمسك هنعرف نخرج لكن هنا فيها كلبوش
شمس بضحكة رنانة : لا يا قلبي هنا عادي لكن في مصر هتزف بصجات
قصي : شمس انتى مالك حاسك مهيبرة ( مجنونة )
شمس بضحكة : تصدق وانا كمان حاسه انى شربت أو كلت حاجة مش مظبوطة
هاري : برنسيستي اظبطي كده هنتحبس يا مجنونة
زين : يالا علشان الميعاد
قصي بغزل : اتفضلي يا وحش الكون
اطلقت شمس ضحكة رنانة دوي صوتها في ارجاء الفندق وجعلت انظار الناس تلتفت عليهم فاسرع قصي بوضع ايده على شفايفها حتى تكتم الضحك واسرعو فى الخروج
جلست شمس في السيارة وخلفهم الحرس وتوجهت الى الشركة اما الشباب فتوجهو إلى شركة اخري
????????????????????????????????????????????????
في شركة الكنج
????????????????????????
دخلت شمس المنشاوي بعظمة و قوة يليق بها الى الشركة وخلفها الحرس وتوجهو إلى مكتب الكنج ودخلت
الحوار بالإيطالي
????????????????????????
شمس بجدية : صباح الخير
الكنج : صباح النور اتفضلي
جلست شمس و الكنج وبتدا الطرفين فى التعامل حتي توقفت شمس على احدي البنود
شمس : انت كده بتملك حق الصفقة كله ليك
الكنج بغرور : هو ده الصح
شمس بعظمة : انت عارف انا ابقي مين
الكنج : ايوة سيدة أعمال اسمك شمس
شمس بعظمة : انا شمس المنشاوى كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله اسال عليا فى اي حد هيعرفك مين هي شمس المنشاوي اسمعني يزن لو انت الكنج فانا البرنسيسة وعمل حسابك الصفقة لو متعدلتش على حسب الأصول و رحمه امي مهتتنفذ فى مصر
يزن بغضب : انتى بتهدديني فى شركتي
شمس ببرود : توتوتوتوتوتو انا بس بعرفك اللي هيحصل
يزن بغضب : الصفقة ملغية
مالك بسرعة : اهدي يزن وحضرتك بشمهندسة شمس اهدي وأكيد هنلاقي حل يرضي الطرفين
شمس ببرود : براحتك انا هفضل لاخر الاسبوع لو حبيت تغير رايك ابقي سلملي على سادن السيوفي
مالك : هو حضرتك عارفة سادن
شمس ببرود : انا و سادن بينا شغل كتير
يزن بغضب : انا مش بتهدد
منصور بصوت عالي : يزن اسكت خالص
يزن بغضب : بس
منصور : بس
و بابتسامة : اهلا و سهلا نورتي الشركة و البلد بشمهندسة شمس
شمس بابتسامة عملية : اهلا بيك منصور بيه
منصور بابتسامة : ايه سبب الاعتراض
شمس بعملية : فى بند في العقد بيحقلكم ملك الصفقة كلها واحنا مجرد وسيط وبس
منصور : البند ده هيتغير وبإذن الله العقد يتجهز ونمضيه بكرا قولتي ايه
شمس بجدية : تمام منصور بيه استاذن انا
قطع كلامهم اتصال يخبر منصور بوجود احدي الأشخاص في المستشفى فاسرعو إلى هناك
????????????????????????????????????????????
مر يومين وتم امضاء العقد بين يزن السيوفي و شمس المنشاوي على خير
وفى مساء يوم اسرع زين إلى الخارج واخذ سيارة وتوجه إلى احدي الأماكن
شمس بغضب : يعني ايه محدش عارف راح فين
هاري : والله يا شمس خد العربية وطلع بسرعة محدش لحق
قصي : اهدي شمس
شمس بغضب أعمي : محدش يقولي اهدي مفهوم وانتم وقفين بتعملو ايه اقلبو ايطاليا عليه
تحرك الحرس بسرعة حتى يبحثو على زين وتركو شمس الأسد الهائج الذي فى انتظار الهجوم على فريستة
قصي بصوت واطي : ليه كمية الغضب ديه
هاري بصوت واطي : انت متعرفش حاجة ده زين
قصي : يعني ايه زين
هاري : زين يبقي روح شمس ولو حصل حاجة فيه لو خدش صغير هتولع فى البلد بحالها تعرف انها هددت مدير الجامعة بالقتل علشان خاطر زين وعلشان خاطرة بردو قلبت الصعيد علشان تعرف تجوزة اللي بيحبها
قصي بذهول : معقولة
هاري : امال لو تعرف انها طلعت الجبل علشان تجيب اللي اذي زين ومكنتش بتضرب وخلاص ديه كانت بتقتل على طول و فجرت الجبل بالباقي
قصي : ربنا يستر امال لو عرفت اننا من كام يوم عملنا حادثة هتعمل ايه
هاري بغمزة : هتعملك كفتة يا عسل علشان انت اللي كنت سايق
كانت شمس مفصولة عن العالم واخذت الجناح رايح جاي وهي تشد على شعرها بغل واصبحت عيونها كالعنة اقسم الجميع اذا وقف امامها اي شخص سوف تقتلة بدم بارد
انقطع الكلام فى الجناح وكان اصوات تنفس شمس الظاهرة فقط
شق ذلك السكون المخيف رنين هاتف شمس برقم زين فاسرعت بالرد
شمس بغضب : زين
زين : شمس محتاجك
شمس برعب : انت فين حبيبي
زين : هبعتلك الموقع بس تعالي بسرعة
شمس : تمام
اسرعت شمس بالخروج من الجناح وخلفها قصي و هاري ونزلت إلى الأسفل واخذت سيارة ليست ملكها وركب الشباب معاها ونطلقت بسرعة بعد أن حددت الموقع
بعد فترة وصلت شمس الي المكان وكان عبارة عن فيلا جميلة نزلت شمس بسرعة وتوجهت إلى الباب وخبطت وفتح لها زين فحضنته بلهفة واخذت تتفحصة بعناية شديدة
زين بابتسامة : انا كويس والله متخفيش
شمس بقلق : بجد كويس فيك حاجة وجعاك
زين : اقعدي بس وسمعي
حكي زين لها كل شيء حصل من يومين وما حدث الآن
غضبت شمس ونظرت لقصي بغضب فأسرع برفع عيونه للسقف
مر الوقت ونزلت تلك الفتاة التي ساعدها زين وما كانت اللي جنة الدمنهوري فشكرتهم ودخل مجموعة من الحرس حملو متعلقاتها وغادرو المنزل
شمس بجدية : اتفضل يا بيه قدامي
زين بابتسامة : قدامك وراكي و جمبك و فى حضنك يا شمسي
شمس بسخرية : مش بتثبت يابن حامد
ركبو السيارات ونطلقو عائدين الى الفندق
????????????????????????????????????????????
في القاهرة
????????????????????
جلست مي بجوار شمس الكبيرة
مي : عمتي عاوزة اسالك على حاجة
شمس الكبيرة : اسالي يا بتي
مي : هي اذاي شمس بقت كده وجابت القوة ديه منين
شمس الكبيرة بابتسامة : شمس من صغرها وهي قوية عمك وهدان كان بيخدها معاه المجلس وفهمها حاجات كتير اوي وغير ركوب الخيل و مسك السلاح خلها نسخة تانية من جدك عثمان لانها شبهو اوي غير كده شافت موت امها قدام عنيها وكمان حاولو يقتلو زين علشان كده هى على طول بتخاف عليه من اقل حاجه اي حد يسألها تقوله زين ابني مش اخويا غير لما عمك و اخوكي نزلو هنا مع زين علشان العملية المطاريد نزلو من الجبل على اساس مفيش حد من الكبار موجود بس هى لبست لبس نجمة وخدت فرستها وطلعت وراهم الجبل قتلت اللي قتلتة وجابت معاها ناس غير تفجير الجبل ومن يومها والكل بيعملها مليون حساب وياويله يا سواد ليلة اللي يفكر يقف قدامها أو قدام حد من عيلتها تنسفة من على وش الارض وانتى شفتي بنفسك اللي عملته في البلد
صابرين : بصراحة يا حاجة ربنا يبارك فيها ويحميها من كل شر من صغرها شافت كتير اوي
شمس الكبيرة : لغاية دلوقتي مقلتش مين ورا قتل امها البت شايله سر يهد جبل وساكته
نرمين بعياط : تيتة تيتة
شمس الكبيرة بفلعة : مالك يا بنتي
نرمين بعياط : ملك و صفا كلو الشوكولاتة بتاعتي وانا عوزاها
شمس الكبيرة : ربنا يعوض عليا عوض الصابرين
مي بحنان : خلاص يا قلبي انا هخلي حد من الحرس يجبلك منها تاني
نرمين بفرحة : بجد عمتو اروح اكل بقي
غادرت نرمين ونفجر الثلاثة في الضحك عليها
دخل حاتم إلى الفيلا وسلم على امه وباس اديها وباي ايد شمس الكبيرة وجلس بجوارهم بتعب
صابرين : مالك يا ولدي
حاتم : تعبان تعبان تعبان تعبان تعبان اوي
شمس الكبيرة : اطلب من الرجالة يجيبو الدكتور
حاتم : لا يا ستي مش مستاهلة كل الحكاية ان الشغل كتير عليا اوي بصراحة الله يكون في عون شمس قادة تسيطر على كل ده اذاي
مي : شمس عاملة ذي قصي يوم ما صالح تعب ودخل في غيبوبة كان كده والحمد لله سيطر على كل الفوضة اللي كانت شغالة ورجع الشركة احسن من الاول
شمس الكبيرة : ربنا يحنيهم من كل شر ويوقف ليهم ولاد الحلال
مي : يا رب سلام انا بقي زمان صالح جيه
شمس الكبيرة : ماشي يا بتي
صابرين : انا هطلع انام
شمس الكبيرة : خديني معاكي يا بتي دول عيال مجانين
نرمين بصراخ : حاتم
حاتم بفلعة : نعم نعم
نرمين : فين الشوكولاتة
حاتم : والله نارو
قطع كلامه دخول احدي الحرس يحمل شنطة مليئة بالشكولاته فأسرع له حاتم واخذها منه
حاتم : اتفضلي يا قلبي
نرمين بابتسامة : حبيبي شكرا تعالى بقي استريح فوق
حاتم بعشق : يالا يا قلبي
وصعدو إلى الأعلي كما صعدت ملك الى الأعلي وهي مشتاقة لزوجها و حبيبها و عشيقها زين
مر الوقت ودخل زين إلى جناحة وجدت زوجته و حبيبته و عشق حياته تنام على السرير وتنظر على السماء فتسحب بهدوي وحضنها فنضفضد ولكن استكانت بعد أن شمت رائحته
ملك بعشق : زيني حبيبي حمدلله على السلامة يا قلبي
زين بعشق : الله يسلمك يا عمري وحشتيني اوي اوي
ملك بعشق : وانت اكتر يا قلبي
زين بعشق : تعالي بقي اصلك وحشتيني اوي اوي
وضمها لحضنة حتى يرتوي من عشقة لها طوال الايام الماضية وذهبو فى عالمهم الخاص
????????????????????????????????????????????????
في صباح اليوم التالي
????????????????????????????????
نزلت شمس من الأعلي وجلست بجوار جدتها التى صدقتك واخذها بلهفة بين أحضانها
شمس الصغيرة بابتسامة : قلبي يا شمسي
شمس الكبيرة بابتسامة : حمدلله على السلامة يا قلب شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك يا عمري
صابرين : حمدلله على السلامة يا شمس
شمس الصغيرة بابتسامة : الله يسلمك يا طنط اخبارك ايه
صابرين : الحمد لله يا بنتي
شمس الصغيرة بابتسامة : اعملو حسابكم عمتو مي وعيلتها جايين بعد شوية هيفضلو اليوم كله معانا
شمس الكبيرة بابتسامة : تمام يا بتي
شمس الصغيرة بابتسامة : اه على فكرة جدو و بابي على وصول كلها ساعة و يوصلو
شمس الكبيرة بابتسامة : على خير
مر الوقت ونزل حاتم و نرمين وتفاجو بوجود شمس تجلس بجوار جدتها فاسرعت نرمين لها واخذت تقص عليها ما حدث معها وكيف كان الجميع يحرمها من الاكل
شمس الصغيرة برفع حاجب : كله ده وحرمينك من الاكل امال لو سيبينك تاكلي كنتي عملتي ايه كان زمانك انفجرتي
نرمين بعياط : انتى بتقري عليا
شمس الكبيرة : لا يا بتي هى متقصدش هى بتهز بس
الباب خبط ودخلت عائلة المنياوي وجلسو يهزرو وبعد فترة دخل وهدان و حامد فجريت شمس الصغيرة لهم وحضنتهم بشدة وبعد ذلك جلسو مع بعض
كان قصي يفتح جزء من سوسته الترنج وكانت شمس الكبيرة عيونها مسلطه علي شي بين عنقة
شمس الكبيرة : قولي يا قصي ايه اللي فى رقبتك ده
قصي : فين ده يا تيتة
شمس الكبيرة : السلسلة ديه وريهالي كده
قصي : حاضر يا تيتة
اخرج قصي السلسلة وفى لحظة شهقت الشمسان الصغيرة و الكبيرة
شمس الكبيرة : جبت منين السلسلة ديه يا قصي
قصي بتعجب : السلسلة ديه معايا بقالها حوالي ٧ سنين ليه
شمس الكبيرة : ضاعت منك السلسلة فين يا بنت نجمة
شمس الصغيرة : لما كنت هنا ايام عملية زين
مراد : لحظة واحدة بس السلسلة ديه كانت في عربيتي بعد ملحقت بنت محاولة خطف و اغتصا
وهدان بصدمة : انت بتقول ايه مراد
مراد : ااااااااااا
شمس الصغيرة : متخفش يا جدي ده يوم مكنت نازله القاهرة بعد عملية زين سواق التاكسي دخل فى طريق غلط وكان عاوز يسرقني بس انا قتلتة على طول ومراد شاف التاكسي وجيه خدني ووصلني المستشفي و السلسلة اكيد وقعت منى فى العربية يومها
حامد : يعني انتي زينة يا بتي
شمس الصغيرة بجدية : مش شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي والصعيد كله اللي يتقلها كده يا ابويا
وهدان براحة بال : ابوكي ميقصدش يا بتي
شمس الكبيرة : ايه يا بنات هو انتم مش هتقومو تعملو الاكل ولا هنفضل جعانين
شمس الصغيرة بجدية : انا ورايا شغل كتير مينفعش يتاجل بعد اذنكم
توجهت شمس الصغيرة الي غرفة المكتب بعد ان سحبت السلسلة من عنق قصي
شمس الكبيرة : ده كلام يتقال يا حامد
حامد : والله يا مرت عمي مكنتش أقصد
مراد : والله العظيم يا جدي انا لما رحت علشان اساعدها كانت قتلته ورمته بكل برود انا مقصدش اعمل مشاكل
وهدان : خلاص يا ولدي احنا وثقين في بنتنا بلاش كلام في الموضوع ده تاني وقفلو عليه
????????????????????????????????????????????????
في المكتب
????????????????
كانت شمس تجلس في المكتب على نار كيف لوالدها ان يشك في شرفها وعقلها وهو اعلم الناس بانها اكتر واحدة تحافظ عليهم احتراما لهم ولسمعة عائلتها
قصي : شمس اكيد خالى مش يقصد
شمس : عارفه بس انا مخنوقة اذاي بعد العمر والثقة ديه كلها يشك فيا
زين : شمسي اهدي
شمس بغضب مكتوم : محدش يقولي اهدي مفهوم
سكت الكل وجلسو وهي تجلس تنهج بشدة قطع ذلك السكون دخول احدي الحرس بدون استئذان
الحارس : مصيبة يا برنسيسة
شمس بغضب : اصلها ناقصة قول
الحارس : مازن الشامي ظهر تاني
شمس بردح : نعم يا حيله امك سمعني كده تاني مش كنه خلصنا من شكله
زين برعب : المرة ديه مش هيسكت هتعملي ايه
شمس بغضب أعمي : المفروض يتعمل من زمان كده الدنيا مش هتساعنا كلنا
حاتم بشر : اللي هيفكر يلمس مراتي هنسفة من على وش الارض
قصي : ممكن براحة كده وحد يفهمنا
زين : مازن الشامي كان صاحبي وبردو من الصعيد كان عاوز نرمين بس احنا قولنا هي صغيره مسكتش حاول يخطفها ولحقناها بس بقي مهوس بيها لدرجة كبيرة بس ابوه لحقه قبل ميقع تحت ايد شمس و سفره برا وقالنا انه تعبان وسفره يتعالج
قصي : يمكن اتعالج بصحيح وهيبعد عنها
شمس بهدوء : تمام وانت عينك عليه عاوزه اعرف النفس اللي بيتنفسه كل حاجة بيعملها تكون عندي مفهوم
الحارس : مفهوم يا برنسيسة
شمس : روح انت وبعتلي هاري
الحرس : الباشا مش موجود هنا
شمس : تمام أول ميوصل خليه يجي بسرعة
غادر الحارس وجلس الكل بهدوء
مر الوقت بسرعة وصعد وهدان و حامد الي الأعلي حتي يستريحو وفرضت شمس حماية مضاعفة على البنات
????????????????????????????????????????????????
تم ارسال فستان زفاف لياسمين حتى تستعد لحفل زفافها
مر يومين وتم إقامة حفل زفاف ليث على حبيبة قلبة ياسمين وكان الفرح أسطورة بمعني الكلمة
ذهب قصي و صفا و مراد الي الفرح
تألقت نرمين بفستان باللون الازرق مناسب لجسدها و الحمل
اما حاتم تألق ببدلة باللون الاسود
اما ملك فتالقت بفستان باللون الاوف وايت وايضا مناسب لجسدها و الحمل
اما زين فرتدي بدلة باللون الازرق الغامق
اما البرنسيسة شمس المنشاوي فكانت تتألق بفستان باللون الاسود عاري الكتف الأيسر وترفع شعرها إلى الأعلي بكل فخامة
نزلت ياسمين بفستان زفافها الذي احضرته شمس لها كباقي البنات
مر الوقت وتوجهت نرمين الي الحمام ولكن فى لحظة اختفت من المكان بعد دخولها الحمام ووقف الحرس في الخارج ولكن طال فترة دخولها فاحضر الحرس احدي البنات للاطمان عليها ولكن اخبرتهم بخلو الحمام من النساء
على الناحية الأخرى كان الفرح انتهي وغادر ليث و ياسمين
شمس : فين نرمين حاتم
حاتم : راحت الحمام
شمس بعصبية : وانت اذاي تسبها تروح لوحدها
حاتم : انا
شمس بغضب : خلاص
أسرعت شمس إلى الحمام ووجدت الحرس قالبين الدنيا عليها
شمس بغضب : فين نرمين يا بهوات
الحرس : والله يا فندم هي دخلت الحمام واحنا وقفنا هنا بس منعرفش راحت فين
شمس بغضب أعمي : الفندق يتقفل كله وكل العربيات تتفتش عاوزة نرمين حالا يالااااااااااا يا بهايم
حاتم برعب : نرمين نرمين
شمس بغضب : مش عاوزة اسمع صوت حد
هاري : شمس تعالي بسرعة
دخلت شمس إلى الحمام ووجدت رسالة موضوعة في احدي الحمامات
مضمون الرسالة
{ كان نفسي اخدها قدام عينك علشان تعرفي انك ضعيفة ومش هتقدري تلحقيها بس المرة ديه هبعتلك جثة ابنها اصل انا عاوزها فاضية وكمان هبعتلك فيديو حلو وانا بنزل ابن حاتم اللي فضلتية عليا سلام يا برنسيسة شمس }
صرخت شمس بقوة ارتعب منها الجميع
زين بغضب : لازم نلحق نرمين انا هلم كل الرجالة
شمس بغضب : لااااااا انت هتاخد ملك والجماعة وهتطلع بيهم على الفيلا يالا
زين : شمس بس
شمس بهدوء مخيف : وحياتك عندي لرجعها هى وبنها بالف خير وانت حاتم
حاتم : رجلي على رجلك مش هسيبك وده اخر الكلام
شمس : تمام يالا هاري هاتلي هدوم بسرعة
هاري : امرك
قصي : انا معاكي
شمس بجدية : اللي جاي موت والدم هيوصل للرقاب
قصي بابتسامة : هفضل في ظهرك لاخر يوم فى حياتي
هاري : شمس الهدوم
اخذت شمس الهدوم ودخلت الحمام و دخلت خلفها صفا بعد ان شاورت لها شمس
خرجت صفا وهي تحمل الفستان وبعدها خرجت شمس وهي ترتدي بنطلون باللون الاسود وبدي اخضر وجاكت
شمس بجدية : هاري قسم الرجالة وطلع جزء مع زين والعيلة
قصي : شمس رجالتي تحت امرك
يوسف : انا معاكي شمس
وهدان بقوة : شمس اختك تنام فى حضن جوزها النهاردة
شمس بقوة : ميبقاش اسمي شمس المنشاوي كمان اصلا هي تحت أيدي
شاورت شمس للحرس بسرعة التحرك وغادرو إلى المجهول لارجاع نرمين واقسمت شمس على قتل أي شخص مسؤل عن حرق قلوب عائلتها
يتبع…..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية شمس الصعيد)

اترك رد

error: Content is protected !!