Uncategorized

رواية مجنون أخته الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

 رواية مجنون أخته الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

رواية مجنون أخته الفصل السابع 7 بقلم مريم محمد

أحمد للحظه مش مصدق كلام وائل او الي هو بيسمعه للدرجادي كان وحش. وندل معاه؟! 
أحمد: انك تلغي الخطوبه انت واختي دا شئ يرجعلك بس انا واختي مش بنرمي نفسنا عليك فحابب تلغي الخطوبه تحت امرك 
وائل في صدمه او منهار هو مش عارف حاليا هو خسر حاجه كبيره خسر حته من جسمه حاجه زي كده تكفي انه يفضل طول عمره تعيس كل تفكيره يا تري نغم هتفضل معايا! 
هتسيبني؟! 
فوق يا وائل حتي لو مسبتكش هترضالها تتعذب؟! 
هترضي انها هي تكون الست والراجل في البيت احساس وحش اوي صعب حد يمر بيه كلهم اه واقفين يعيطوا بس محدش حاسس بيه هنا تلقائيا عنيه اتعلقت بنغم يااه معقوله تكون حاسه بيا؟! واخيرا بعد التفكير دا كله نطق: ينفع تسيبونا انا ونغم لوحدنا ياريت؟! 
هنا الكل انسحب بهدوء 
وبعد ما مشيوا 
نغم: اوعي تتخيل ان هتخلي عنك او اسيب ايدك حتي 
وائل نوعا ما كلامه ريحها بس برده هو رافض الفكره 
وائل: دا لازم يحصل
نغم: ولي لازم يحصل؟ 
وائل: علشان متجيش في يوم من الايام تندمي انك اخترتي راجل عاجز ميقدرش يقدملك اي حاجه غير ان يحبك والمشاعر في الزمن دا ملهاش لازمه 
نغم راحت قعدت جنبه ومسكت ايده.بصتله:انا لو قلت كده سعتها تبقي انت اخترت غلط وانا الي ابقي ست ناقصه ومستهلكش كانت بتتكلم وتحرك عنيها ولكن مره واحده حطت عينها في عينه:انا وانت هنمشي الطريق مع بعض هنكمل سوا واي يعني خسرت رجلك انا هكون رجليك وايديك وكل حاجه انا وانت شخص واحد 
وائل تقريبا لسه مش مستوعب وتفكيره محصور انه مهما حصل هييجي يوم وتندم هو حاليا عاوز يكون لوحده وبس الي حصله مش قليل ايوا مش هيحب غيرها بس مش عارف حاليا هو مش عارف:نغم انا مش عارف انا تعبان حاليا ينفع تمشي؟!
نغم عارفه ان الي مر بيه مش سهل بس لي مش عاوز يمدلها ايده طيب لي متكنش هي رجليه؟!
هي متنفعش ولا هو مبيثقش فيها كفايه!
كل دا ملوش تفسير غير ان وجودها غير مقبول في المكان دا ايوا هي لازم تمشي قبل ما عنيها تفضحها وتبان ضعيفه 
هنا نغم خرجت 
أحمد ينفع نروح؟
احمد:خلينا شويه يمكن نور او عم محمد او طنط يحتاجوا حاجه 
نغم وخلاص دموعها بتهددها:طيب تعالي وصلني وارجع 
احمد هنا حس بحاجه غلط ودلوقتي لازم يكون جنب نغم 
نزلوا واول ما ركبوا العربيه  هنا هي انفجرت 
أحمد:مالك 
نغم:مش عارفه موجوعه اوي 
وهنا اترمت في حضن احمد:متخيل مش عاوزني جنبه!
انا حبيته مستعده اقدمله كل حاجه 
لي طيب مينفعش لي؟
احمد.قلبه محروق علي اخته  بس في نفس الوقت حط نفسه مكان وائل حد مكانه احساسه اي هو يمكن ميقدرش يمشي تاني غير بعد عمليه غاليه اوي شالها من حضنه:بصيلي 
نغم بصتله وهو كمل 
هو قالك اي بالضبط؟
نغم:انا عرضت عليه ان اكون جنبه ايدي في ايده وهو رده كان انا تعبان انا مش عارف 
احمد هنا حمد ربنا انه متسرعش وحكم بعقليه مجنون اخته: انتي بجد كنتي عاوزه منه إجابه دلوقتي يا نغم؟
وهو اتعرض تقريبا لاكتر موقف هيحزنه في حياته زمان دلوقتي او بعدين مكنتش متخيل انك غبيه كده 
نغم بصتله بتوهان:إزاي مش فاهمه
احمد:اي راجل في الدنيا مش بيحب يحس انه مراته احسن منه او انها ممكن تندم في يوم من الايام انها اتجوزته او حبته حتي وهو دلوقتي زي ما قال الدكتور حالته النفسيه مش كويسه  فإصبري عليه يا حبيبي بس يعدي الوقت الصعب دا عليه وسعتها وعد يا ستي هرجع احمد المجنون الي هيزهقه في عيشته 
نغم ضحكت علي كلام اخوها: دا انت كنت مزهقنا بس صح عندك حق طيب ودلوقتي اعمل اي؟!
احمد:دلوقتي هتاخدي العربيه تروحي البيت تجيبي ماما تزوره وتغيري هدومك وانا هطلعلهم لو احتاجوا حاجه وبعد ما ترجعي تقعدي عادي تتكلمي معاه ولا كأنك كنت معيطه من شويه ماشي؟!
نغم:ماشي 
احمد رجع نوعا ما ارتاح انه اخته هديت بس لما طلع ملقاش الجو كويس خالص 
لقي رقيه امهم بتعيط وجنبها محمد مهموم اوي نوعا ما استغرب انهم مش عند ابنهم جوه 
دور بعنيه تلقائيا عليها بس ملقهاش ايوه اكيد جوه عند اخوها 
راح للأوضه تلقائيا يشوفها بس سمع وائل 
:  نور انا اسف مش هقدر اكون الاخ الي تتمنيه انا اسف 
نور:مين قالك كده يا حبيبي انت احن اخ في الدنيا دي حادثه بسيطه وهتعدي ان شاءلله
نور متقصدش حاجه بكلمه بسيطه دي بس وائل تقريبا دلوقتي فاهم انه اقل من اي حد احمد تقريبا فهم احساسه دا واستغبي نور جدا انها قالت كده 
اما وائل فكان حزين جدا معقوله حتي اخته مش فهماه:ينفع تسيبيني لوحدي يا نور معلش عاوز اكون لوحدي
نور انسحبت بهدوء واول ما خرجت شافت احمد 
: نغم كويسه!
احمد:بخير ينفع نتكلم شويه عاوزك؟
نور: عاوز اي 
احمد: لا لا مش دلوقتي وسابها ومشي ودخل لوائل 
وائل او ما شاف احمد كان مستغرب لان نغم مش موجوده طيب معقوله نغم موجوده؟
احمد هنا فهم تفكيره: لا مش موجوده واه انا هنا من غيرها الظاهر انك نسيت انك صاحبي؟!
وائل:معلش اصل الي اعرفه انك مبتطقنيش 
احمد ضحك وبصله: هو حقيقه.انا مبطقش الواد وائل خطيب اختي انما وائل صاحبي دا في قلبي 
وائل:علي اساس اختلفوا المهم جاي اكيد تقول حاجه صح؟
احمد:لا بيختلفوا بنسبالي انا دلوقتي جاي لصاحبي واه  عاوز اقولك حاجه 
وائل بدون ما يفهم او تقريبا فهم ان احمد لغي حوار الخطوبه دا علشان كده بيقول جاي لصاحبي:   عادي علي العموم كل شئ نصيب مش محتاج توضح 
احمد: اي هو الي كل شئ نصيب اظن قلتلك جاي لصاحبي جاي اقولك ان فاهمك وفاهم زعلك وحزنك وفاهم ليه قلت لنغم انك مش قادر تجاوبها دلوقتي  ولي زعلت اما نور قالت حادثه بسيطه مع انك عارف  انها متقصدش. ودلوقتي جاي اقولك اني. معاك وسندك وضهرك كأني اخوك 
وائل: تعرف ان الجمله دي جات متأخر اوي بس تعرف ريحتني فكره  ان حد فاهمني طيب هسألك سؤال نغم هتتحملني؟ 
احمد: لو متحملتش يبقي انت اخترت غلط صح ولا اي؟ 
وائل: اه بس اي بنت متقبلش انها تكون قي الوضع دا صح ولا اي؟ 
احمد: واي هو الوضع حبك ليها اتغير؟ 
انت اتغيرت؟ 
احمد هنا قام: اعتقد لازم تعيد حساباتك وانا هروح اجيب  غدا وارجع ماشي؟ 
وائل: ماشي روح 
كل دا ونور سامعه كل حاجه  نظرتها لاحمد اتغيرت معقوله دا احمد هي فعلا كانت غبيه يمكن احمد كان بيعمل كل دا حب لنغم مش اكتر 
ولما خرج بعدت عن الباب وقعدت وبعدها قامت راحتله: ها بقي كويس 
احمد: هو انا لي حاسس انه صباع رجله اتجرح وانت مستنياه يكون كويس علي العموم انا رايح اجيب اكل تيجي؟ 
نور: ايوه يلا 
راحوا يجيبوا كل وتقريبا كانوا ماشين  بصمت لحد ما نور سألته: انت بتعمل كده لي؟ 
احمد.:……… 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد