Uncategorized

رواية حقيقة أم سراب الفصل الرابع 4 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية حقيقة أم سراب الفصل الرابع 4 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الرابع 4 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل الرابع 4 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

ليس من الصعب أن تضحي من أجل صديق عزيز، ولكن من الصعب أن تجد الصديق الذي يستحق التضحية ..????
????????????????????????????????????????????????????????????????
صمت آدم قليلا ثم.
آدم بتردد:ممكن أسالك على حاجه.
آسيا:اهاا.
آدم:مين راسيل.
آسيا:????????اااا مين راسيل.
آدم:ماتعرفيش حد اسمه كده.
آسيا بتوتر:ااااا لء.
آدم:اممم تماام.
آسيا:هو ااا انت بتسال لي.
آدم:اصل بيتهيألي اني سمعتك بتقولي الاسم ده قبل.
آسيا:انا????لء اكيد حد تاني????.
آدم:اه فعلا.
آسيا:ااا هو انا ممكن اروح.
آدم:لي زهقتي منى ولا اي!؟????.
آسيا????:لء ابدا انا يعني اااا هو انت لي ماجبتش ساره معاك.
آدم:عادي بس انا قلت نبقى لوحدنا ونتكلم براحتنا اكتر….هو انا لي حاسس انك مهتمه بساره اكتر مني????.
آسيا????:لء انا بس يعني.
آدم:دي حاجه تفرحني مش تضايقني على فكره….هابقى ابعتلك رقمها وان شاء الله هاتبقوا اصحاب اوي.
آسيا:اشطا????.
انتهى اليوم وعاد كل منهم الى منزله…في منزل آدم.
ساره:اتأخرت لي كده.
آدم:كنت مع آسيا معلش يحبيبتي ماحستش بالوقت.
ساره:طيب????.
آدم:مالك.
ساره:مفيش.
اقترب منها آدم:هاتغيري منها من دلوقتي اومال لما تيجي هنا وتبقوا عايشين مع بعض هاتعملوا اي.
ساره????:ماهو انت كنت على طول معايا ف لما تيجي هي وتاخدك مني كده وتسيبني لوحدي لحد متاخر كده هاعمل اي ما اكيد هابقى عايزه اولع فيها????.
آدم????:يالهوي دانا هايطلع عيني????????‍♂️.
ساره????:ايوه اضحك هافتح دماغك انت كمان.
آدم:طب هي النهارده كانت عايزاكي معانا اصلا وسالت عليكي….هاديكي رقمها وتكلميها ومن غير.
ساره:من غير رخامه خلاص عرفنا????.
آدم:طيب يختي شاطره قومي نامي بقى عشان تصحي الصبح لكليتك.
ساره:ماشي.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي استيقظت آسيا مبكراً فاتصلت ب حور
آسيا: اي صحيتي.
حور:اه يختي صحيت.
آسيا:طيب انا زهقانه اووي.
حور:طب اي.
آسيا:هممم مش عارفه.
حور:طب خلاص انزلي يلا نروح نفطر ف الكليه ونشوف باقي الشله نقعد معاهم شويه قبل المحاضره.
آسيا:خلاص اشطا.
ذهبت آسيا الى الجامعه والتقت بحور وباقي اصدقائهم    مريم:فينكوا ياعيال بقالنا كتير مابنشوفكوش حتى بتيجوا وتمشوا بعد المحاضره بسرعه.
آسيا:معلش بقى كنا ف كورس اليومين الى فاتوا وماعندناش وقت خالص.
شهد:ربنا معاكوا يشباب والله.
منه:طب اي احنا جعانيييين اوي.
آسيا:اه انا جعان جدااا شوفوا هناكل اي بسرعه.
منه:اشطا يبشا.
منار:اشباااااااب انا جيت????‍♀️.
حور:غريبه يعني مابتجيش بدري انتي.
منار:ماعرفش صحيت بدري قلت انزل عشان ماتاخرش زي كل مره.
حور:اممم هو كلنا صحينا بدري لي النهارده????.
منه:مش عارفه????….بس صحيح عملتوا اي اليومين الى فاتوا دول واستفادتوا م الكورس بتاعكوا.
حور:اه طبعا استفادنا كتير منه….كمان صحيح آسيا اتخطبت ????.
مريم:????ازاي ماتقولولناش بجد لي كده يا آسيا…آسياااا.
حور:هي مابردش لي يبنتي.
آسيا:ايييي في اي.
حور:مالك مركزه ف اي كده.
آسيا:مش عارفه في رقم باعتلي بيرخم مش عارفه مين بس شكله حد يعرفني.
حور:عايز اي يعني.
آسيا????:منا ماعرفش…..بصي.
$:ازيك يعسل.
آسيا:مين????.
$:اهدى يبشا من غير زعيق كده هو كل ماتكلم نتخانق.
آسيا:كل مانتكلم اي….وبعدين اعرف مين وانا هاهدى.
$:يبنتي انتي مجنونه براحه كده هاقولك مين بس مش دلوقتي…..وبعدين في عروسه حلوه كده تبقى عصبيه.
آسيا:برضوا تعرفني منين وانت مين.
$:ف الاخر هاتعرف.
آسيا:نعم????.
$:يستي هاقولك بس مش دلوقتي.
حور:مين بقى ده ان شاء الله.
آسيا:بقلك اي ماتعصبنيش ماقلتلك ماعرفش مين.
حور:خلاص يحاجه براحه وبعدين سيبك منه ولا اعمليله بلوك وتعالى اقعدي معانا.
آسيا:طيب. 
مريم:فينك يحجه مشغوله مع خطيبك ياوطيه ماتقوليلناش لي يعني هاا مش اصحابك احنا ونبقى معاكي.
آسيا:اي ده براحه في اي لء مابكلموش يختي اهمدي وبعدين انا ماعملتش خطوبه اصلا مانتوا عارفين انا مابحبش الزحمه والدوشه وقلتلكوا من زمان اصلا اني مستحيل اعمل لاخطوبه ولا فرح????‍♀️????.
مريم:امممم ماشي بس يعني كنتي عرفينا ع الاقل.
منه:خلاص يجماعه براحه في اي اهى عدت وخلاص بقى وقلت جعانه شوفولنا حاجه ناكلها بقى وبطلوا رغي.
آسيا????:هتاكلنا يجماعه الحقوها.
منار:ايوه فعلا بطلوا رغي وهاتولها اكل بدال ماتعض حد ????????.
حور:طيب ماشي امال فين شهد مش كانت لسه هنا.
مريم:بتكلم خطيبها هناك اهى جايه شوفي الابتسامه على وشها عامله ازاي.
آسيا:مالك يحبيبتي في اي.
شهد:هييح اما الجب ده حاجه حلوه اوي????.
آسيا:هاا مالك برضوا.
شهد:بس بس بس سيبوني ف حالي محدش يكلمنى.
آسيا:دي ملبوسه????.
مريم:باين كده????.
منه:يجماعه يجماعه متعصبونيش ونبي هاموت م الجوع.
آسيا:المحاضره قربت تبدأ خلاص بعد المحاضره بقى ان شاء الله.
منه:لء دلوقتي.
حور:طيب خلاص شوفوا هتاكلوا اي بسرعه….ياشهد هاتاكلي معانا.
شهد:لءلء سيبوني فحالي بقى انا شبعت اصلا.
منار:لء هاقوم اضربها بقى عيب كده.
مريم:اهدوا في اي.
منار:مش قادره حرقت دني الصراحه.
آسيا:اهدي يمنااار????اهدي يحبيبتي وسيبيها مالناش دعوه احنا بالناس الوحشه دي مش شبهنا.
فجأه يرن هاتف آسيا برقم نفس الشخص المجهول.
آسيا:????????????.
حور:في اي.
آسيا:الرقم الى كان بيبعت ده بيرن مش عارفه في اي.
حور:طب ردي شوفي مين.
آسيا:????الو.
$????:يبنتي اهدي كده مالك في اي.
آسيا:انتي مين طيب وعارفاني منين.
$:يعني عرفتي اسمي من غير ماحد يقولك ومش عارفه صوتي.
آسيا:يبنتي انتي هبله هو اي الى مش عارفه صوتي انا كنت خطيبتك.
$:لء خطيبه اخويا????.
آسيا:ساره!!……اممم طب ولي الحوارات م الاول عايزه امسك ف خناقك تاني????????????.
ساره:لء وعلى اي الطيب احسن????????….عندك محاضرات دلوقتي ولا فاضيه.
آسيا:اه عندي محاضره هاتبدأ دلوقتي وبعدين محاضره متأخر شويه.
ساره:خلاص اشطا خلصي محاضرتك وكلميني نتقابل ونقعد سوى.
آسيا:نتقابل????هو انتي ف نفس الجامعه.
ساره:اه نفس الجامعه خلصي ونقعد مع بعض وآدم بيجي يروحني ابقى روحي معانا.
آسيا:اشطا.
اتجت آسيا واصدقائها الى المدرج.
منه:ماجبتوش اكل برضوا وربنا اعضكوا.
آسيا:????????طب ماكنتي كلتي انتي وبعدين يعني خلاص بعد المحاضره اكيد هناكل كلنا اهدي بقى يامفجوعه????.
منار:ايوه اهدي كده في اي هتاكلينا????.
بعد انتهاء المحاضره.
حور:مين الى كان بيرن كتير كده.
آسيا: ده آدم مش عارفه في اي استني اكلمه.
آدم بنرفزه:كل ده مابترديش.
آسيابغضب:اي كنت ف المحاضره وبعدين بتزعق لي.
آدم????:هو اي الى بتزعق لي اتنيلي اخرجي بقالي ساعه واقف بره مستنيكي.
آسيا:مش خارجه وبعدين عايز اي اصلا.
آدم????:اخرجي ياآسيا وهاتي حور معاكي وماتعصبينيش اكتر من كده.
آسيا:اخرج لي وعايز حور ف اي كمان.
آدم:اما تخرجي هاتعرفي.
واغلق الخط قبل ان يسمع ردها.
حور:مالك بتزعقي لي.
آسيابغضب:بيزعقلي بيقولي بقاله ساعه وقف بره وانا اعمله اي يعني حد قاله يجي ماهو عارف ان عندي محاضرات.
حور:طب خلاص اهدي ما اكيد في حاجه عشان كده مستعجل وبيزعق.
آسيا:يوووو برضوا انا مالى مايزعقليش.
حور:طب خلاص اهدى وروحي شوفيه عايز اي.
آسيا:طب يلا.
حور:يلا اي.
آسيا:تعالي معايا ماهو عايزك يختي.
حور:عايزني ف اي يعني.
آسيا:انا عارفه وبعدين امشي بقى لافتح دماغك.
خرجت حور وآسيا لتجدا آدم وريان وساره ينتظروهم في السياره.
آدم:اركبوا.
آسيا:????????????.
حور بهمس:بس وحياه ابوكي انا الى تعبت والله اركبي بقى واهدي.
آسيا:طيب????.
ركب الفتاتان السياره وانطلق آدم بسرعه.
حور:هو ااا احنا عندنا محاضره تاني يعني هو احنا رايحين فين هانتاخر كده.
ريان:لء مش هاتتأخروا هانقعد مع بعض شويه وترجعوا على طول.
حور:اوكي????‍♀️????.
اقتربت ساره من آسياوهمست:على فكره زعقلك عشان  كان بيتخانق معايا.
آسيا:بيتخانق معاكي لي.
ساره:عشان المقلب الى عملته فيكي الصبح كان فاكرك هاتضايقي.
آسيا:اخوكي ده غبي.
آدم????:نعم.
آسيا:مالك في حاجه.
آدم:قلتي اي.
آسيا:انا كلمتك عايز اي.
آدم:مش عايز حاجه…..ماشي.
آسيا:????????.
آدم:????.
وصلوا إلى احد الكافيهات نزل الجميع فأخذ آدم آسيا واتجه إلى احدى الطاولات وأخذ ريان حور واتجه إلى احدى الطاولات فنظرت إليهم ساره واتجهت إلى آدم.
ساره????:اي ده.
آدم:نعم اقعدي وجايينلك دلوقتي.
ساره:لء اشمعنا قاعد معاها هي وانا لء????.
آسيا:انا هابقى مراته وانتي لء????????.
ساره:سامع بتقول اي سيبها وقوم معايا يلا حالا عايزه اروح????.
آدم:يبنتي اقعدي وانا جايلك دلوقتي معلش.
آسيا:يعم سيبها تروح انت زعلان لي…روحي يلا????.
ساره:بص والله اجيبك من شعرك قومي قعديني.
آسيا:ماتقعدي هناك????.
ساره:لء قومي انا عايزه اقعد جنبه.
آسيا:تؤ????هو عايزني جنبه وبعدين قالك اقعدي بعيد انتي رخمه لي.
ساره:يوووو والله اجيبك من شعرك قومي من جنبه????.
آسيا:تؤتؤ????.
كان آدم يجلس ينظر إليهم ويبتسم بحسره على ماهو قادم قائلا في نفسه:دا انا هايطلع عين امي????.
ساره:يآااادم ماترد عليها والله اجيبها من شعرها.
آسيا:بس بقى صدعتيني انتي بترغي كتير لي.
آدم بزعيق:بس بقى فرجتواوعليا الناس انا قاعد مع عيال في اي.
ساره وآسيا معاً:انت بتزعقلي.
آدم:يختيييي????‍♂️????‍♂️ ارحمني يارب….ممكن تسمعوني وتنفذوا وبس ماسمعش صوت واحده فيكوا لحد ماخلص…..ساره اقعدي ف الترابيزه الى هناك دي خمس دقايق وجايلك.
ساره:طيب????.
آدم:قومي اقعدي قدامي.
انتقلت آسيا للكرسي المقابل له.
آسيا:نعم بقى عايز اي وبتزعق م الصبح لي في اي.
آدم:تصدقي بالله انا نسيت اصلا جايبكوا لي من كتر خناقاتكوا دي.
آسيا:مرسي بجد ????????.
آدم:اتلمي ياسوسه.
آسيا:انا عملت حاجه????.
آدم:لء ابداً دا انتي ملاك كده نازل م السما انتي تعملي حاجه.
آسيا????:احم ساره وراك.
آدم????:يارب….نعم يحبيبتي في حاجه.
ساره:بقى هي ملاك وانا الى شيطان ماشي ياخويا مااااشي انا بقى هاطلع الشيطان ده عليك ليل نهار…..وهاولع فيكي انتي كمان.
آسيا:????????.
آدم:انا تعبت????‍♂️ هاروح اشوف ريان بيهبب اي….ارجع الاقيكوا مولعين ف بعض بقى هاا.
على الناحيه الاخرى اخذ ريان حور وذهب الى احدى الطاولات.
حور:اييي يعم في اي اوعى كده.
ريان:يبنتي اقعدي بس هاقولك.
حور:تقول اي عايز اي اصلا وسيب ايدي كده.
ريان:في موضوع يخص آسيا عايزك تساعديها فيه.
حور:موضوع اي!!
ريان:راسيل تعرفيه.
حور:????????انت تعرف منين اصلا مين راسيل.
ريان:سمعتها بتكلمه قبل كده وآدم برضوا سمعها صاحبتك مريضه وعايزين نساعدها.
حور:انا عارفه انها مريضه بس هي مش مقتنعه.
ريان:طيب انتي دورك.تقنعيها بقى وتيجي تقوليلي عملتي اي وانا هاقولك ازاي تقنعيها برضوا لحد ماتقتنع وآدم برضوا هايساعدك ف ده بس انتي دورك اكبر لانها قايلالك.
حور:وانا بقى ان شاء الله هافضل اقابلك كده كتير ماينفعش طبعا.
ريان:لء خدي رقم وهاتي رقمك.
حور بتفكير:لء برضوا انا هاقول لساره وساره وتقول لآدم وآدم يقولك حلو كده.
ريان:لي يعني لي انتي بتقفليها ف وشي لي.
حور:منا مش هديك رقمي اصلا انت بتحلم????.
ريان:دا انا باتلكك عشان اخد رقمك اصلا تقومي تلفي الجمهوريه عشان ماخدش رقمك.
حور:معلش????.
ريان:ااه ياني.
آدم:خلصتوا.
ريان:خلصنا اي.
آدم????‍♂️:قلتلها الى جاي تقوله.
ريان:اااه اه قلتلها.
آدم:طيب تمام رقمه معاكي ورقمي برضوا هاديهولك وتقوليلنا كل الى تعرفي تعمليه ماشي.
ريان:اه طبعا بس هي مصره انها متاخدش رقمي ولا تديني رقمها.
آدم:امال هاتتواصل معاك ازاي.
ريان:شوف بقى هاتكلم آسيا وتقفل معاها تكلم ساره وتقفل معاها ساره تكلمك تقفل معاها انت تكلمني خطه ف منتهى الذكاء.
آدم:ساره مش هاتعرف وماينفعش تعرف اصلا….حور احنا مش عايزين رقمك عشان نعاكس والله بس انتي لو عايزه تساعدي صاحبتك لازم تتواصلي معانا عشان نقدر نفهمها.
حور:يوووو طيب خلاص ماشي.
آدم:ماشي تعالوا نشوفهم زمانهم قطعوا شعور بعض أصلا ????☹.
ذهب ثلاثتهم إلى الطاوله التي تجلس عليها آسيا وساره.
آسيا:????????????????ااه انا بحب الفيلم ده اوي والله بيضحكني على طول.
ساره:????????????اه اه كان كل شويه يضربوه ويقوله يبابا دا انا الى ضربتهم واخدت هدومهم كمان وهو اصلا الى مضروووب اااه????????????????????.
آسيا:????????????????احمد حملي افلامه كلها بتفطسني ضحك فكريني نبقى نشوف الفيلم ده.
آدم:???????????? هو في اي.
ريان:وعمال تقول بيتخانقوا وهاجي القيهم بيشدوا في شعور بعض وافلام بقى دا هايموتوا م الضحك.
آدم????:انا هاتشل اه هاتشل انتوا بتعملوا اي.
ساره????:بتزعق لي يعم تعالى تعالى اضحك معانا.
آسيا:اه والله بتفتكر افلام جامده????????????.
آدم:هو انا نش سايبكوا بتتخنقوا.
آسيا:يعم بقى ده كان من شويه ماتدقش ف الحاجات دي????.
ريان:معلش يصحبي ربنا معاك????.
انتهى اليوم على اتفاق بينهم ان يلتقوا مساء الغد مره أخرى وعاد كل منهم إلى منزله.
في الصبح اتصل آدم ب آسيا:اي يبشا صحيتي.
آسيا بنعاس:لء لسه بتصحيني لي.
آدم:لسه اي احنا العصر يما.
آسيا:منا ماعنديش محاضرات النهارده.
آدم:فاتصحي العصر.
آسيا:اه عندك مشكله.
آدم:لء بس قومي فوقي وافطري كده عشان شويه وهاعدي عليكي.
آسيا:طيب.
آدم:طيب ماشي اقترحي نروح فين.
آسيا:ع الكرنيش برضوا????.
آدم:طب يستي ماشي????….شويه وهانعدي عليكي.
آسيا:اشطا.
قامت آسيا وحضرت فطور لنفسها ثم اختارت شيء ترتديه وبعد حوالي ساعتين اتصل آدم ليخبرها انه بالاسفل.
اجتمعوا في سياره آدم ك العاده وءهبوا الى كرنيش النيل.
ساره:انا جعانه ماتشوفولنا حاجه ناكلها.
ريان:شوفوا عايزين اي واروح اجيبلكوا سندوتشات.
ساره:طيب ماشي بما اننا قدام النيل كده هاتوا سندوتشات جمبري????.
آدم:اه حلو برضوا.
آسيا:اشطا.
حور:تماام حلو.
ريان:خلاص اشطا هاروح اجيب انا السندوتشات واجي على طول.
آدم:تمام ماتتاخرش بقى.
ذهب ريان وجلسوا الفتيات يمزحون معاً وآدم يضحك على كلامهم وفجأه يرن هاتف آسيا برقم مجهول.
آسيا:سلام عليكم.
….:عليكم السلام.يقلبي انا وصلت.
آسيا:وصلت اي ومين بيتكلم أصلا.
…????:انتي مافتكرتينيش برضوا.
آسيا:افتكر مين وانت عايز اي اصلا.
….:خلاص شكرا اقفلي.
واغلق الخط.
آسيا:اي الهبل ده.
حور:في اي.
آسيا:مش عارفه.
ريان:انا جييت المطاعم دي ياخي معركه والله يلا الحمد لله.
جلس الجميع ياكلون ويمزحون وفجأه لمحت آسيا شخص يقف بعيد عنهم قليلاً يحمل شنط سفر وينظر إليها ظلت تنظر اليها لفتره.
ثم ذهبت اليه بسرعه واحتضنته كانت تبكي وتضحك في نفس الوقت.
آسيا????:اتاخرت لي سيبتني لوحدي كتير اوي مش مسمحاك.
…..????:كلمتك كتير ومافتكرتينيش ياواطيه وحشتيني اوي معقول بنتي كبرت كده وحشتيني يقرده.
آسيا:وانت ومحشتني اوي ماتسيبنيش تاني ونبي????????.
آدم????:مين ده ياما واي الى بيحصل.
آسيا:????اااا داا دااا هو…….
….:انا يسيدي ابقى……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!