Uncategorized

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمد

 رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمد

رواية صعيدي خطف قلبي الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حنين محمد

مهران: طب نقدر نشوفها امتي يا دكتور؟!!!
الدكتور : هي دلوقتي تحت تأثير البنج عموما مش هتفوق الا كمان شوية هننقلها لاوضة عادية 
وتقدروا تشوفوها بس ياريت يعني في البدايه كده شخص واحد يدخل يشوفها 
تمام هنقلها دلوقتي وربنا يقومها لكم بالسلامه ان شاء الله………❤❤
حسام : الحمد لله يا رب….. الحمد لله يا رب….
 ما كنتش هقدر اعيش من غيرها الحمد لله…..
حامد: اهدا كده يا اخوي الحمد لله هي زينه……
حسام : الحمد لله يا اخوي الحمد لله……
مهران : الحمد لله هي كويسه يا عمي….. اهدي  عاد……
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
وبعد مرور بعض الوقت….. 
الممرضة : احنا دلوقتي  نقلناها لاوضه عاديه يقدر شخص واحد بس يدخل يشوفها لحد ما تفوق كده……
مهران كان عايز يدخل يشوفها جامد قلبه كان عايز يشوفها قبل عينيه………
حسام طلع يجري وكان لسه داخل يشوفها بس افتكر مهران
 وقال: ادخل انت يا مهران يا ولدي…..
مهران : لا يا عمي انت قلقان اوي…….
حسام : ما انت كمان قلقان يلا ادخل……
مهران بصراحه ما تجادلش معاه كثير لانه فعلا 
كان هيموت ويشوفها 
وطلع يجري للاوضه
 مسك المقبض وفتح الباب وقفل وراه
 اول ما ادخل شافها وهي نائمه على السرير وجنبها الاجهزه وفجأه و غصبا عنه 
قلبه مقدرش يستحمل ونزلت دمعة من عينه 
مش قادر يشوف محببوته بالوضع ده….????
قرب منها ومسك ايديها وكان لسه هيبدأ يتكلم بس قلبه سبقه ومن غير اي مقدمات قال:
بحبك يا ميرو….
 بحبك اوي ❤❤
اكثر ما تتخيلي
 انتي  مش عارفه انا حاسس بايه دلوقتي قلبي مش قادر يستحمل شكلك وانتي تعبانه????…….
 ياريتني كنت مكانك يا ريتني كنت مكانك يا عيون مهران ????????
وبعدين ضحك وسط دموعه وقال :
ياريتك كنتي صاحيه دلوقتي كنت هتتوتري وتتكسفي لما قولت يا عيون مهران…. 
يلا بقى يا روحي قومي….
 ارجوكي يا ميرا مأقدرش اشوفك كده 
فتحي عيونك يلا يا قلب مهران وعيون مهران… 
يلا بقى ما تتعبيش قلبي معاكي  يا روح قلبي يلا……
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
وبعدين مسك ايديها اكثر ونام على ايديها وهو بيعيط
فجاه حس بصوابع ايدها بتتحرك و تمسح دموعه 
ماصدقش نفسه وقام بلهفة وقال  :
حبيبتي انتي كويسه صح يا روحي انتي ….
 علشان خاطري جاوبيني…. 
ميرا بصوت مبحوح: انا كويسه يا حبيبي❤…..
وبعدين رفعت ايديها حطيتها على خده وقالت :
ما تخافش وبلاش دموع ارجوك انا عمري ما شفتك كده ولا عايزه اشوفك كده……
مهران : انتي روحي يا ميرا مش هقدر اعيش من غيرك……. صح…..صح العيله كلها بره ما دام انتي فوقتي  خلاص يقدر يدخلوا وهنادي الدكتور……..
الكل دخل يطمئن على ميرا 
محمود : ايه يا ميرو قلقتني عليك؟!!
ميرا : انا كويسه يا حوده ما تخافش يا برو……
وبعدين مهران : محمود معلش روح نادي الدكتور علشان يجي يشوفها…….
ميرا  بعد ما شافت الكل لاحظت مازن
ميرا : مازن!!!!!  انت هنا….. ؟!
مازن: ايون يا ميرا  ????
مش مهم تعرفي جئت هنا ازاي مهران يبقى يقولك اهم حاجه حمد لله على سلامتك…….
ميرا : الله يسلمك يا مازن شكرا……????
حسام : مش بس كده يا بنتي ده هو و مهران
 اتبرعوا لكي بالدم لانك  كنتي محتاجه دم كثير……
ميرا : بجد….!!!!!  
وبعدين بصت  لمهران باصة مليانه حب….وقالت :
شكرا…… ❤❤
ووجهت نظرها لمازن : شكرا يا مازن…….
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
مازن: لا لا كده زعلت احنا مش قولنا خلاص بقينا اصحاب يبقى مفيش شكر بينا….(وبعدين اكمل بمرح) 
يلا يا ستي عطيتك شويه من دمي  كمان علشان تسامحيني….????
ميرا بابتسامة : انا اساسا انا قولت لك مسامحاك ربنا يسعدك يا مازن وتلاقي الانسانه اللي تحبك…..
مازن : ربنا يسعدك يا ميرو… 
ويقومك بالسلامه  ❤
طب انا همشي بقى اهم حاجه اطمنت على ميرو …
ولو احتجتي اي حاجة يا ميرو انا موجود…. 
ميرا بابتسامة : اكيد……❤
وبعدين مازن مشي…… 
ومحمود جاب الدكتور وجاه 
الدكتور : حمد لله على السلامه……
ميرا : الله يسلمك يا دكتور……
الدكتور : ها حاسه بإيه؟؟؟
ميرا : كويسه شويه دوخه بس…..
الدكتور : طب معلش لازم نعمل شويه حاجات كده نتاكد انك تمام خالص
 والحادثه مش مقصره يعني بصي حرك يدك الاثنين كده………
ميرا حركتهم 
الدكتور : تمام انتي  فاكره كل حاجه مش كدة…. 
ميرا : اه تمام….. 
كل ده مهران واقف متابع…… 
الدكتور : شايفه كويس و سامعه كويس ولا حاسة ان فيه اي مشكلة ولو بسيطة….. 
ميرا : لا تمام انا كويسة…. 
الدكتور : حركي رجليكي كدة طيب….. 
ميرا جاية تحرك رجلها 
ميرا : ايه ده….. انا من بدري حاسة برضه بس قولت ممكن عادي يكون تشنج عادي وهيروح…. ????????
الدكتور : اهدي اهدي…. في ايه ؟!!
ميرا وبتحاول تهدي: مفيش مفيش هحرك رجلي اهو….. 
مهران بقلق قرب منها : حبيبتي حاسة بأيه ؟!!!
ميرا بدموع : مش حاسه برجلي يا مهران 
مش قادره أحركها خالص حتى……..
مهران : اهدي….اششششش….. اهدي يا روحي….. حاولي تاني كدة بالراحة….. 
للكاتبة حنين عبدالرحيم (حنون)
ميرا بدموع : عاااااا….. مش عارفه….اه…….????????
العيله كانت بره بس طبعا ما عدا مهران كلهم دخلوا  لما سمعوا  صوت ميرا…….
حسام : في ايه؟!!!
ميرا بدموع: مش عارفه احرك رجلي يا بابا…..
مش حاسة بيها اساسا…..
عاااا…. مش عارفه خالص….????????
حسام بدموع : ازاي يعني يا ميرو حاولي…….
الدكتور : اهدوا ممكن كلكم تخرجوا وانا هاشوفها و اقدر اقول لكم في ايه؟!!!
حسام : انجز يلا من فضلك بسرعه يا دكتور……
الدكتور : ارجوك يا استاذ اخرج بس علشان اعرف اشوف شغلي…….
الكل طلع الا مهران……..
الدكتور : من فضلك يا استاذ يلا……..
بس ميرا ماسكه جامد في مهران ومش عايزه تسيبه وبدموع بتقول ????????: متسبنيش علشان خاطري….
 مهران بدموع محبوسة في عيناه :
معلش يا دكتور انا هفضل ومش هعمل حاجه خالص صدقني مش هقدر اسيبها  كده ارجوك…..
الدكتور بتنهيد : ماشي 
وبدا يكشف على ميرا  وهي تعيط ????????
مهران : ها يا دكتور….. 
الدكتور : بصراحه هي حصل لها شلل…….
شهقات  ميرا زادت ومهران  اتصدم 
مهران : لا لا حضرتك بتهزر صح…. 
وبعدين قال بعصبية اكشف عليها تاني….. 
الدكتور : اهدى يا استاذ من فضلك
 ماتخافش ده اثر من اثار الحادثه 
وكمان ده شلل مؤقت 
بالعلاج والعلاج الطبيعي باذن الله هترجع وهتبقى كويسه ما تقلقش……
وبعدين الدكتور خرج والكل جرى عليه وقال لهم بره كل حاجه…………
الكل دخل يجري على ميرا اللي كانت ماسكه في مهران ومهران ماسكها جامد وعماله تعيط……..????????
حسام : اهدى يا حبيبتي الدكتور قال ان ده شلل مؤقت وهيروح……….
محمود : اهدى يا ميرو مافيش حاجه صدقيني……
الجد : اهدى يا بنيتي ما تعمليش في روحك كده…….
كل ده وميرا شهاقتها ودموعها بتزيد اكتر…… 
مهران : اششش…… هتبقي كويسة والله…. صدقيني هتبقي كويسة….. متخافيش كلنا هنا معاكي…. 
ومش هنسيبك….. والله كلنا معاكي….. 
وميرا لسه بتعيط ومش مستوعبه………
الدكتور دخل : لازم اديها حقنه مهدئه علشان 
كده ماينفعش………
واعطالها الحقنه وميرا  واحده واحده بدات تهدا
 ومهران كل ده جنبها ونامت في حضنه….????
الدكتور : ما فيش داعي للقلق هو مجرد شلل مؤقت
وهتخف بإذن الله وتقدروا تاخدوها بكرة بس النهاردة هتفضل عندنا هنا و صح اهم حاجة في حالتها دي العلاج النفسي….
 انتوا دلوقتي تقدروا تروحوا….. 
ويفضل شخص واحد يبات معاها بس
حسام : لا انا مش هروح واسيب بنتي لا…….
الجد : ما تخافش يا ابني عاد الدكتور قال انها زينه اهدي كده اياك….. ربك عالم بحالكم قول الحمد لله
يا ولدي….. 
حسام : الحمد لله يا ابوي ….الحمد لله…..
مهران : ماتخافش يا عمي انا هفضل هنا جنبها وهعتني بها ما تخافش…….روحوا انتوا وانا هنا
كمان مرات عمي (اللي هي والدة ميرا)  محتجاك هي اغمي عليها اساسا واكيد قاعدة في الدار على نار لازم تكون معاها وتطمنها….. وكمان انت تعبان يا عمي….
باين على وشك التعب علشان خاطري يا عمي….. 
حسام : انا يا ولدي واثق فيك انك تاخذ بالك منها
مهران : ……………..
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية روز الأحمد للكاتبة مريم

اترك رد

error: Content is protected !!