Uncategorized

رواية ابنة الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

 رواية ابنة الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

رواية ابنة الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

رواية ابنة الصعيد الفصل الرابع 4 بقلم فدوى خالد

= اة ..اة..من ولادي اة …الضغظ، السكر، الأمراض كلها،  أموت نفسي .
علاء : نفسي مرة تقعدي فى مكان هادية ..مش معقول كدة ؟
صابرين : ولا ..أنتَ تخرص خالص ..مش عايزة أسمع صوتك .
حسام : الحق عليه يا حبة النقانق أنه بيسأل عنك .
صابرين : مش عايزة حد يسأل عني، كله فى حاله .
علاء : عايزة أية دلوقتي.
صابرين : أخيرا البيه اتفضل و أتكلم معايا كأمه ..عايزة أجوزك .
مسكت إيدي جامد قبل ما كلمها عشان ميحصلش تشابك بيني و بينها .
علاء : أنا مش هتجوز …تمام .
مشيت و سبتها و كتمت دموعي، أيوة ..بعيط عشانها ..خطيبتي إلِ ماتت بعد ما كنت بحبها أوي. 
صابرين : هى ماتت و خلاص …لازم تعيش حياتك …..
علاء : بجد ! أنتِ بتتكلمي بجد ! أعيش حياتي ازاى من غيرها ؟! هى واحدة بس و هتبقى واحدة بس فى حياتي و مش هقدر أتجوز غيرها .
= و أنا ؟! أمك ؟! مفكرتش فيا .
_ مفكرتيش مرة إلِ بتعمليه، مفكرتيش حياتي إلِ عايزة تبوظيها ؟! دة كله ما أتفكرش فيه ؟
= أنا ببوظلك حياتك .
_ أنتَ عارفة مكانة روح فى حياتي و مع ذلك مصممة أنك بردوة تضايقيني، لية كدة ؟
= أنا خايفة على مصلحتك . 
_ مصلحتي ضاعت خلاص، ابنك جسد بلا روح، روحي راحت معاها …و كفاية لحد كدة، كفاية خناق .
عارفين أحساس لما حد يمشي و يسيبكم، هى مش ميتة بس دايما بقول أنها ميتة، غدرت بيا و سابتني فى أكتر وقت كنت محتاجها فيه …..دايما ميتة فى نظري و عمري ما هفكر غير كدة .
________________________
يوسف : ساعة و نتقابل ..فاهمة ؟!
= حاجة حصلت .
_ هتفهمي كل حاجة فى الوقت المناسب .
= طيب ..بس فى أية بالضبط، صوتك مش مطمأن .
_ مش قولت هتعرفي ولا مبتفهميش .
= بقولك أية يا أستاذ، ياريت تفهم أني مش جارية عندك، أنا صحفية و ليا أسمي و أي ما ليك اسم أنتَ كمان و فكرة أنك تتحكم فيا و مش تعرفتي دي فكرة غلط .
_ هى هروموناتك اتفتحت ولا أية ؟! أنا قولت كمان شوية و هاجي ..خلاص بقا .
= أقفل قفلتني .
قفلت التلفون و أنا بلعنه كالعادة، ما هو شخص بارد جدًا ..و أنا مبحبش الناس الباردة، بحب الناس المرحرحة فى الكلام كدة ..أية دة ؟! هو أنا مقولكمش أنا مين ؟! أنا نسرين ..أيوة إلِ كانت بتمثل أنها ملبوسة، يوة …عارفة أنك مستغربين شوية ..بس هنفهم بعدين، نشوف على إلِ على الباب الأول. 
= نعم يا ست إيمان .
_ يا شيخة وسعي بلا إيمان ولا زفت .
= عايزة أية ؟!
_ أية رأيك فى تمثيلي فزعت الولية .
= و الله .
_ كانت هتموت من الرعب .
= هى دي التعليمات و هو دة التنفيذ. 
_ وة ..أية يا بنتي الوش الخشب دة ؟!
= تنح .
_ يوسف صح ؟
= عرفتي منين ؟
_ بجد ؟! أنتِ هبلة يا بت ؟
= شكرا يا زوق .
_ يا بنتي ..باين خالص ..كل شوية بتمسكوا فى بعض عادي معروفة. 
= نينينيني ..بطلي تريقة بقا .
_ بيكلمك لية ؟!
= عايز يقابلني .
_ ألف مبروك .
= الله يبار…أية ؟!
_ الفرح فى قاعة اللؤلؤة ولا اللؤلؤتين .
= هضربك .
_ خلاص يا أختااه ..كنت بهزرو معاكِ .
= مش فى كدة ..متهزريش فى كدة .
_ حاضر …أمبارح لما كلمك قولتيله أية؟
= هقولك بس متتعصبيش .
_ مصيبة صح ؟!
= قلدت صوت اللوا و قولتله أني هقتله. 
_ عيدي تاني .
= قولتله أني هقتله .
_ الله أكبر على ذكائك .
= تفتكري أنا غلطت ؟!
_ لا يا شيخة ..هتتنفخي بس ….روحي يلا قابليه شوفيه عاوز أية ؟!
= مش مطمنة للمشوار دة ؟!
________________________
* بعد ساعة *
واقفة نسرين مستنياه و بعدين حسيت بمسدس على دماغها…بلعت ريقها بخوف و جاية تلف .
= ارفعي إيدك .
رفعتها بهدوء …
_ بخبث : تقولي حاجة قبل ما تموتي .
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك رد

error: Content is protected !!