Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل الخامس عشر 15 بقلم أمنية الجزار

اليوم خلص وزين روح مع جاسر يتعشي معاه 
وبحر روحت مع رحمه ورفضت ترجع البيت 
وعمر وريم وسمر روحوا 
عند عمر قاعد مع اخواته البنات 
عمر بهدوء 
بقولكوا ي بنات 
بصولوا باهتمام فكمل 
طبعا دلوقتي بقي عندي الكافيه بتاعي ايه رأيكوا 
تشتغلوا معايا زي بحر ورحمه 
سمر بحماس 
وانا موافقة 
ريم بتأكيد وانا كمان وهنروح الجامعة مع رحمه وبحر
سمر اتكلمت بخبث 
بس ايه رأيك ي ريم فيه واحد كان بيبص لراحمه 
بإعجاب شكلنا هنلبس فساتين قريب 
ريم بخبث
اه انتي خدتي بالك يلا خلينا نفرح 
عمر وشه احمر من الغضب والغيره واتكلم بصوت عالي 
مين ده الي بيبصلها وبعدين ايه تلبسوا فساتين دي تلبسي في حيطه منك ليها 
سمر ضحكت هي وريم 
سمر 
طب متخطبها انت وبدل ما نلبس في حيطه نلبس فساتين في الخطوبه 
ريم 
الحق اخطبها ي عمر قبل ما تخلع منك 
عمر بهدوء وارتباك عكس الحاله الي كان فيها 
أخطب مين 
سمر بزهق 
بالله ي عمر انت الناس كلها عارفه انك بتحبها 
اتنيل اخطبها بقي متقرفناش الشغل واديك فتحت الكافيه وهي وبتتنيل تحبك 
ريم كملت 
ي بقي تتنيل تتجوزوا بقي وخلصونا 
عمر باستنكار
اتنيل انا اخوكوا الكبير ي بت منك ليها وكمل بارتباك 
وبعدين هو انا باين اوي كدا 
سمر وريم بتأكيد اوي اوي 
وانتوا عرفتوا منين انها بتحبني هي اتكلمت معاكوا 
ريم بنفي لأ متكلمتش معانا بس هي زي حالاتك كده 
باين عليها 
وبعدين العيون بيبان فيها كل حاجه
عمر اتكلم وهو قايم 
طب ي ختي انتي وهي اتخمدوا علشان الجامعه بكره 
ومشي 
سمر بخبث 
الا قولي ي ريم مين ده الي قالك بيحبك امبارح 
ريم بارتباك ها لا ولا حاجه 
سمر 
عليا بردوا اتكلمي بصراحه 
ريم بصدق
جاسر صاحب المطعم الي كان شغال فيه عمر 
انا كنت معجبه بيه وكنت بروح المطعم علشان بس اشوفه شويه شويه لقيت نفسي بقع فيه وحبيته 
وامبارح كان بيتكلم علي فون عمر وانا الي رديت علشان 
كان ناسي فونه اول ما قلت اني ريم مش عمر 
لقيته قال إنه بيحبني وعايز يتجوزني 
وانهارده في الكافيه عمر كلمني وقالي أنه حكي لجدي وبابا بس مستتيين بحر ترجع البيت بس ي ستي 
سمر بفرحه لأختها 
مبروك ي قلبي ربنا يجمعكوا علي خير 
امنت علي كلامها وناموا علشان الجامعه الصبح 
عند جاسر 
والده جاسر 
ما تاكل ي زين ولا الاكل مش عجبك 
زين 
تسلم ايدك ي ست الكل انا بأكل اهو 
جاسر وهو بياكل 
سيبيه ي ماما علي راحته هو كده من امبارح اصلا 
زين بصله علشان يسكت 
جاسر كمل ايه بتبص ليه انت مش قلت مش هتيأس يبقي استحمل بقي 
والده جاسر 
فيه ايه ي ولاد متفهموني
زين 
حاضر ي ست الكل بس بعد الأكل 
جاسر 
وانا عايزك في موضوع مهم 
بعد الأكل ها اتكلموا 
جاسر أتكلم الاول 
بصي ي حجه كده انا هتجوز والبت حلوه وانا بحبها 
واعملي حسابك هنروح نتقدم قريب 
الام بفرحه
بجد ي جاسر اخيرا هفرح بيك وبعدين ي واد انت جاي 
تعرفني زي الغريب ي جزمه 
جاسر 
ي ماما ابدا والله انا عرفت اخوها وهو هيحدد معاد ونروح نتقدم بس ده لسه انهارده اصلا
الام 
مبروك ي حبيبي وبصت لزين وانت مالك ي بني 
زين اتنهد بحزن 
هحكيلك ي ست الكل 
وبدأ يحكيلها عن بحر وحكالها لما اعترف بحبه وهي رفضته رغم أنه حاسس انها بتحبه 
الام بهدوء 
عافر وخليك وراها لحد ما توافق 
زين 
والله هعمل كده انا متمسك بيها ومعنديش استعداد اخسرها 
الام بحنان
خلاص ي حبيبي عافر لحد ما توافق وان شاء الله 
ربنا يجمعكوا علي خير 
امن علي كلامها وقعد شويه وروح ينام 
عند رحمه 
بحر انتي كويسه 
بحر بحزن 
انا بحبه اوي ي رحمه بس خايفه عارفه لما كلمني انهارده 
كان حزين اوي وانا قلبي وجعني عليه بس خايفه والله 
رحمه بحنان 
حبيبتي حاولي تتخطي خوفك ده زين واضح أنه بيحبك
بحر بايماء 
حاضر هحاول وكملت بخوف هو ممكن يسبني يعني يزهق مني 
رحمه 
الي بيحب مش بيسيب ي بحر الي بيحب بيتمسك 
خصوصا لو شاف نظره حب من حبيبه وانتي عنيكي 
كشفاكي 
بحر 
ايه عيني كشفاني ازاي يعني 
رحمه 
بعيدا عن انك حكيالي انك بتحبيه بس انتي عيونك بتلمع لو شفتيه أو سرته جت في الكلام ببساطه عيونك كشفاكي ويلا ننام علشان الجامعه بكره
الليل عدي علي الابطال وكل واحد بيفكر في حاجه 
تاني يوم عمر نزل الشغل والبنات في الجامعه وزين وجاسر في الشغل 
في السغل 
جاسر راح لعمر 
عمر. ي عمر 
نعم ي جاسر 
جاسر وعينه بتلف في المكان 
هما البنات فين كده 
عمر 
مش هنا في الجامعة انهارده وهيجوا علي الضهر 
ولم نفسك كده وملكش دعوه باختي غير لما يبقي فيه حاجه رسمي فاهم 
جاسر بغيظ 
ي اخي اتلهي بقي انا لو عليا اتحوزها دلوقتي كله من ست بحر دي 
سكت علي صوت زين
مالك ببحري ي لا براحتها 
جاسر 
ي عم اتنيل انت كمان دي مطلعه عينك 
زين بصله بغضب وسكت 
عمر بص للاتنين خلصتوا يلا من هنا بقي 
زين بصدمه بتطردنا ي عمر 
عمر بسماجه اه يلا هوونا 
مشي زين وجاسر متغاظين من عمر 
في الجامعة البنات مع بعض 
وريم حكتلهم علي جاسر 
رحمه 
مبروك ي ريم
بحر 
مبروك ي قلبي وكملت بحزن يعني كده علشان جدوا يخليه يجي لازم انا ارجع البيت 
ريم 
اه وبعدين بعيدا عن جاسر انتي مش هترجعي ي بحر
بحر 
مش دلوقتي ي ريم ويلا علشان المحاضرات روحوا 
ونتقابل بعد ما نخلص علشان نروح لعمر 
رحمه وبحر راحوا يحضروا المحاضرات 
وريم وسمر كذلك 
بس وهما ماشيين ولد خبط في سمر 
سمر بغضب
مش تفتح ي اعمي انت ايه طور ماشي 
الولد بغضب 
طور وبعدين بصلها بخبث 
لا دانتي تقولي الي انتي عايزاه الاه القمر اسمها ايه 
سمر بصوت عالي 
ما تتلم يلا فيه ايه 
الولد 
مانا هتلم بس قوليلي بس يقمر اسمك ايه ورايح يمسك أيدها 
ادته بالقلم علي وشه واتكلمت 
اوعي تفكر تلمسني كتك داهيه 
وشدت ريم ودخلوا المدرج 
بت ي سمر دانتي جامده دانتي ايدك علمت علي وش الواد 
سمر بتشفي 
احسن عيل قليل الادب اصلا ركزي علشان الدكتور هيدخل 
اول ما دخل 
سمر 
ينهار اسود 
يتبع…
لقراءة الفصل السادس عشر : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!