Uncategorized

رواية مطاردة دين الفصل الثامن 8 بقلم ميرنا شاكر

 رواية مطاردة دين الفصل الثامن 8 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثامن 8 بقلم ميرنا شاكر

رواية مطاردة دين الفصل الثامن 8 بقلم ميرنا شاكر

…بيت سليم 
اجتمع كلا من مليكه وسليم وحسام واحمد  
مليكه : لؤي فين دلوقتي لاني لو طولت هامسحه من الارض مسح 
حسام :في حاجه حصلت 
مليكه : في حاجات عرفتها …ولاسف مش هينفع نتكلم فيها …بس انا اللي خلص عليه بنفسي 
لازم نفكر كويس علشان نجيب العيال دي …لان التلاته يلزموني 
احمد : بس ده خطف 3 رجاله 
مليكه : رجاله مين بس …ده انا ارجل منهم التلاته 
وفجاه تليفون مليكه 
مليكه : الو مين معايا 
-معرفتنيش انا الباشا 
مليكه : ايوه تمام …بس نفذت اللي قولت عليه 
الباشا : تمام …هتلاقي الحليوه …موجود في نايت  في الساحل …اسمه ….وعلى اتقفنا …اخلصي منهم هاسلمك الجثه 
مليكه : تمام 
فلاش بااااااااااااااااااااااااك 
مليكه لاحمد …تعرف نروح المشرحه دي 
احمد ايوه طبعا 
مليكه …لازم نروح انا وانت من غير ما سليم وحسام يعرفوا 
احمد …لا مش هينفع 
مليكه : يبقى هاطلع الصبح على البوليس ..قولت ايه 
احمد : خلاص 
وراحوا فعلا ….المكان هادئ …وهناك احد يخرج من المشرحه …وترك الباب ..ليدخل كلا من مليكه …واحمد …ما انا دخلوا 
حتى قفل الباب عليهم ….ليظهر لهم اسماعيل 
اسماعيل : اهلا وسهلا بالحلوين …انتي مليكه صح 
مليكه :باستغراب ايوه انا …انت تعرفني 
اسماعيل : انا وصلني اوامر انك هتيجي النهارده ..فقلت ارحب بيكي 
مليكه : انا جايه علشان حد بعت فيديو من هنا وفيه جثه اخويا …وانا مش عايزه غيرها وهامشي 
اسماعيل بضحك : هو دخول الحمام زي خروجه …بس الصراحه معايا اوامر اني ماجيش جنبك 
مليكه :انا مش فاهمه حاجه 
يرن تليفون مليكه 
مليكه : الومين معايا 
-اهلا وسهلا انسه مليكه ….انا الباشا 
-باشا مين وعايز ايه 
-مش انتي عايزه جثه اخوكي 
مليكه : اه 
-طيب هنعمل اتفاق مع بعض … 
مليكه :مممممممممم 
– انتي بتدوري على ابن الصيرفي واصحابه …علشان تاخدي حق اخوكي 
– ايوه وانت عرفت منين 
-اللي انتي متعرفهوش انك في مشرحه المستشفى بتاعتهم …وانا ليا تار عندهم …وبما انك ناويه تاخدي تارك …فهدفنا واحد 
-اولا انا عارفه انا فين ….ثانيا تاري انا اللي هاخدوه …مش بيخلي حد ياخد حقي 
-حلو اوي …وانا مش عايز اكتر من كده …جثه اخوكي في الحفظ والصون …وكل اللي مطلوب منك …انك تاخدي تارك وانا هاساعدك …واقولك هم فين …وانتي عليكي الباقي 
– وانت متعملش ده ليه 
– علشان مينفعش اظهر في الصوره …مش عايز اوسخ ايدي بيهم …بس نفسي اشارك في لحظاتهم الاخيره…علشان كده هاساعدك 
– وايه اللي يضمن انك هتديني جثه اخويا 
– مفيش ضمانات 
-تمام موافقه 
واغلقت الخط ….لتجد اسماعيل يفتح ليهم الباب 
احمد لمليكه : انا مش مطمن 
مليكه : مفيش حل تاني قدامنا …هنشوف فعلا هيقدر يساعد ولا لا 
باااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
مليكه : انا رايحه الساحل اجيب العيال دي 
سليم : مش هينفع تروحي لوحدك …انا هاجاي معاكي 
مليكه : وشغلك يا سيده الظابط 
سليم بضحك : هو انا مقولتش ليكي 
مليكه : ايه 
سليم : اتوقفت على العمل بسبب المحروس وابوه ..ومتحول للتحقيق 
مليكه : احنا مصر كلنا محدش سلم من الاتنين دول 
حسام : معاكي 
مليكه : وانت يا احمد 
احمد : اسبقوا انتم وانا مش هينفع اختفي فجاه من الشغل 
مليكه : طيب 
سليم : احنا محتاجين دلوقتي رجاله…ومكان 
احمد : عندي شاليه في الساحل 
مليكه : تمام اوي والرجاله اعتقد ان الباشا ممكن يساعدنا 
مليكه تتصل بيه ..ولكن لا رد 
احمد : بس انتي هتقعدي فين يا مليكه 
مليكه : في الشاليه 
احمد : وهم 
مليكه : في الشاليه 
احمد بغضب : ازاي يعني هتقعدي مع رجالين في الشاليه 
حسام بضحك : حضرتك احنا اللي نخاف على نفسنا منها 
احمد : ازاي يعني 
حسام : مليكه بطله مصر في كذا حاجه من العاب القتاليه 
احمد وسليم بيبصوا لبعض : دي 
حسام : دي اللي مش عاجبكوا …بسببها قعدت في المستشفى شهرين 
احمد وسليم …ضحكوا 
سليم وقف من كتر الضحك وراح عندها يستهزا بيها …وفجاه لقى نفسه في الارض يتاوه من الوجع 
سليم :ااااااااااااه 
ليقع حسام واحمد من الضحك 
مليكه : ما يقع الا الشاطر 
في دخول صفيه والده سليم ..كانت في مشوار بره البيت 
صفيه : ايه يا حبيبي …ايه اللي موقعك على الارض كده …قوم معايا 
ومازال احمد وحسام ومليكه ميتين من الضحك 
صفيه : ايه اللي حصل ومين دول 
حسام : اصل يا طنط مليكه ضربته 
صفيه : انتي مليكه 
مليكه : ايوه يا طنط 
صفيه : ده انتي قمر ….عمل ليكي ايه الزفت ده 
مليكه ببكاء مصطنع وارتمت في حضنها : يا طنط بيقول عليا وحشه وشتمني …وحاول يضربني … 
علشان اربيها ..ومره تانيه واحده مجنونه …ومره تالته بتاكل مشابك …وربنا لو بتجيبهم من العباسيه ما هيبقوا كده …ومش عايزه ارفض ….وبعد كل ده شايفاني مضروب .. وصدقتها هي …ده انا اللي اضربت  
ومليكه بتغمزليه وتضحك وتمثل البكاء 
سليم : اه يا بنت ……. 
صفيه : اه يا عديم التربيه ….وجابت شبشب …وقامت ضرب فيه …..بتضرب بنت 
سليم : والله لو حلفت اني اللي اتضربت ما هتصدقي 
صفيه : وكمان طالع اهبل وبنت ضربتك 
احمد بضحك :هي امك مش عارفه تفرق 
وحسام ميت من الضحك 
صفيه : ودول اكيد اصحابك الصيع ووقفت مليكه على جنب وقامت على الثلاثه ضرب 
حسام : واحنا مالنا يا طنط 
صفيه :  طنط في عينك …ده انت اكبر مني …انا صافي …..مانتم اصدقاء السوء اللي علمتوه شرب سجاير ومخدرات 
احمد : هي الحاله اشتغلت …. 
وقامت مليكه منتهزه الفرصه …وصورت كل اللي حصل . 
وبعد نص ساعه من الضرب 
احمد بنهج: ايه يا ابني 3 رجاله مش قادرين على امك 
سليم : اعمل ايه يعني هاضربها 
حسام :هي مليكه فين 
احمد : مش فاكر اخر حاجه فاكرها …انها بتضحك علينا 
حسام : يالهوي يا سليم …لتكون بتضرب مليكه 
سليم :دي مليكه تاكلها …وانت يا سي احمد قاعد خايف على مليكه …وهي قاعده معانا في الشاليه ….اعتقد دلوقتي اطمنت 
احمد : هههههههههه الحمد لله …يا حسام بما انها بنت خالتك ….كانت بتاكل ايه 
حسام : تقربيا حديد …وانا روحت الجيم مخصوص بسببها ….علشان كانت ايدها تقيله عليا 
سليم : ده انت شكلك شوفت ايام سوده 
حسام : اه …ولا يوم ما جت تقولي انها بتحبني ….وانا قولتها ان احنا اخوات …زقتني قدام عربيه قعدت شهرين في المستشفى متجبس 
سليم: جدعه …بتقول ايه بتحبك 
حسام : الحكايه دي بقالها سنين 
احمد اتنهد الحمد لله 
وخرجوا التالته من الاوضه 
سليم : كل واحد ياخد حذروه ….علشان امي متضمنش 
حسام : تمام بس مفيش صوت ليهم 
احمد : لا اسمع كده …في صوت جاي من هناك 
وراحوا التلاته من مصدر الصوت …ليجدوا مليكه وصفيه بيلعبوا بلاستيشن مع بعض 
حسام : الحق دول بيلعبوا 
سليم : اول مرة اشوف ماما من ساعه ما بابا مات وهي بتضحك كده 
احمد : ربنا يخليها ليك 
حسام : وانت يا سي احمد …محدش يعرف عنك حاجه …. 
طيب سليم وظابط ..وعرفنا …وانا وابن خالتها …وطلعت اهطل …واخوها …وانا معرفش …انت بقى ايه 
سليم : نعم ….اخو مين 
حسام : طلعت اخو مليكه …وهي ولا انا كنا نعرف حاجه …انا طلعت اخوها ….ههههههههههههههههههههههههه 
احمد : وده ازاي ان شاء الله 
حسام : بعد ما ياسين مات …وبعد العزا ……….. 
فلاش باااااااااااك 
حسام: ماما …عايزه اكلمك في موضوع …. 
اميره : عايز ايه 
حسام : عارف انه مش وقته ….بس انا عايز اتجوز …مليكه 
اميره بارتباك : لا مش هينفع……شوف واحده تانيه 
حسام : ليه يا ماما 
اميره : مش هينفع …وخلاص 
حسام بغضب : خلاص هاروح اتجوزها من وراكم 
اميره : مينفعش ….علشان انتم اخوات 
حسام : نعم اخوات ازاي 
اميره : ايوه اخوات …..راضعين على بعض 
……. 
سليم : يا ابني راضعين على بعض ازاي وانت اكبر منها بكذا سنه …انت كنت لسه بترضع وانت في حضانه ..جديده دي هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه 
حسام : سيبني اكمل ….يااخي 
سليم : كمل باتفرج على فيلم هندي 
………. 
حسام : راضعين على بعض ازاي….ده انا اكبر منها بكذا سنه  
اميره :ايوه فعلا …انت عندك 30 سنه ….لكن ما بينك وبينها كان ليها اخ ….وانا اللي رضعته …معاك هو حوالي..28 ..29 سنه دلوقتي….هو كان اسمه كريم 
حسام : وكريم فين دلوقتي ..عايش ولا ميت 
اميره : مات ….وهو صغيركان بيبي  تعب ومات فجاه …..علشان كده كانت بتحب ياسين  اوي ..لانه بيفكرها ..بيه …وطبعا مليكه …واخواتها ميعرفوش حاجه عن الموضوع ده  
باااااااااااااااااااااااااك 
حسام : فهمتوا بقى……ومليكه …متعرفش ..ومحدش فيكم يقول 
سليم : وقولت ليه 
حسام : علشان مينفعش …تسافر لوحدها مع حد فيكم …ثانيا ..علشان اخلي بالي منها …. 
سليم : طيب خلاص يا عم احمد …اهي مش هتبقى معايا لوحدها …مع ان وربنا …انا اللي خايف اروح معاها ..هههه 
سامعين صوت ضحك من عند مليكه وصفيه 
صفيه : على فكره انا اللي كسبت 
مليكه : لا انا اللي كسبت …انا كسبت في المصارعه ..والسباق 
سليم : هو انتي محضرتيش الماتش …عملتيها ازاي دي 
مليكه بغضب : الدراع مش بيلعب معرفش ماله 
حسام :هاتي يا طنط العب ماتش ..مع سليم 
صفيه : خد يا حبيبي …عايزاك تغلبوه 
حسام : انت متاكد ان دي مامتك 
سليم : عديها …مشي نفسك 
حسام : اخد الدراع ….ودخل اعدادات البلاستشن …ودخل.. 
انت يا عم امك بتنصب …. 
في تلك الاثناء …سحبت صفيه نفسها …ودخلت الاوضه وقفلت  
سليم : في ايه 
حسام :هههههههههههههههه امك قافله على دراع مليكه …علشان ميشتغلش ههههههههههههههه 
احمد بضحك : وربنا مامتك دي عسل ههههههههه 
مليكه : وانا برضوه باقول مالهم ..محدش بيلعب 
سليم : يعني هي مشغله بانها تلعب لوحدها 
حسام : لا باتنين …بس موقفه الدراع ….على التاني …علشان اللعبيه متتحركش ههههههههههههه 
سليم : وانا اللي فاكر امي لعبيه …هو واضح انها مش امي …ايه ده …وانا برضوه كل ما اجي العب معاها ….اتغلب كده …وربنا ما انا لاعب معاها تاني 
ومع كل ذلك …..مليكه واقعه من الضحك …على سليم وصفيه 
سليم : بتضحكي على ايه 
مليكه : علشان اتاكدت انك مش ظابط 
سليم : ليه ان شاء الله 
مليكه : هاتلي موقف واحد يقول ان انت ظابط 
سليم : مواقف …كتير بس ماحبش اعد 
مليكه : ماشي يا كابتن……..المهم حضروا الشنط وكل حاجه …وعقبال ما احمد يجيب المفتاح….كل واحد على بيته …يجيب حاجته… 
سليم : خليها بكره …علشان اشوف حد يقعد مع ماما …على اخر النهار …ومعانا وقتنا 
مليكه :ماشي 
**************************** 
مليكه : مالك يا حسام …شكلك متغير 
حسام : لا…مفيش حاجه …الواحد مش عارف ايه اللي هيحصل 
مليكه : سيبها على الله 
حسام : انتي ناويه تقتلي لؤي 
مليكه : لا طبعا …انا هاخليه يتمنى الموت ..لكن انا مبقتلش حد 
حسام : اما هتعملي ايه 
مليكه : بكره هتفهم 
حسام بشرود ماشي ….. 
فلاش بااااااااك 
اميره :كان لازم نقولهم انهم اخوات …عجبك ..كده …حسام عايز يتجوز مليكه 
ليلى بتعب : ايه 
اميره : ايوه 
ليلى بتعب : وقققققفي اللي هيحصل 
اميره :وقفته 
وقصت اميره …على ليلى …كل ما قالت 
ليلى : وعملتي القصه …دى ازاي 
اميره : الللي جت في دماغي ….اما اقوله ايه …انه ابن الصيرفي …وانه جه ..عن طريق اغتصاب …ومش كده …حاول يقتله …علشان …محدش يعرف بوجوده ….اقوله ايه 
ليلى ببكاء : اعمل ايه تاني ..ياسين راح …وماكنتش عايزه حسام يروح هو كمان …..والله كنت باموت وهو بعيد عني …بس لو كان موجود و….كان حاول يقتله …منه لله ….وحسبي الله ونعم الوكيل …فيك …انت اغتصبتني وجوزك مش موجود …وهددتني …وبعت ناس حاولوا يقتلوني …وقولت اني سقطت ….وانتي اخدتي حسام …وربيتيه..مش عارفه اشكرك ازاي 
اميره : تشكريني ….ده احلى هديه في حياتي …ربنا يخليه ليا 
ليلي : ويخليكي لينا ….كويس انك فهمتيني …علشان  اعرف اقوله ايه 
…..وكان حسام يستمع لحديثهم …ويشعر بالغضب …ووعد انه سينتقم منه 
بااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااك 
مليكه : حسام …انت روحت فين 
حسام : لا مفيش بس …مرهق شويه 
مليكه : طيب  احنا وصلنا عند البيت …مش هينفع اقولك اطلع ..تبات …علشان انا لوحدي .. 
حسام : تمام …فاهم….تصبحي على خير 
مليكه : وانت من اهله     
لغز تاني بدا يتكشف بين عيله البكري والصيرفي ………وهتبدا معاها المطارده 
ايه اللي لسه مستخبي …..ده اللي هتعرفوه الحلقه الجايه ؟
يتبع…..

لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بحر الزين للكاتبة أمنية الجزار

اترك رد