Uncategorized

رواية أصداف الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل الرابع عشر 14 بقلم مريم خليفة

تالين:طب وماما وبابا؟
نايف بغضب وهو سائق:قولت مليون مره انك ملزومه مني انا مش بابا وماما فاهمه وبعدين انا اصلا ببعدك عن بابا ومن هنا ورايح مش هنروح هناك ومش هنعرفهم احنا فين واكسري خطك وانا كمان هكسر خطي عشان محدش يعرف احنا فين
تالين بصوت عالي:مش حلم الي يعمل فينا كل ده يعني ليه الهرب اصلا ده بابا الي عمره ما يفكر ياذيني أو يعملي حاجه انا بعديلك من الصبح وبقول سبيه وشويه كده هيرجع لعقله بس بجد كفايه بقا كفايه.!
نايف فرمل العربيه فجاه وتالين شهقت من الخضه وقال بغضب وهو ماسك دراعها:انتي ليه مصممه تتعبيني معااكي ليه كل مره احاول احميكي تبوظي الدنيا كل مره  بتحاولي تخليني ألجأ للعنف معاكي 
كمل بنبره باهته حزينه:مصممه في كل مره تخليني اضعف انا بضعف بمجرد تخيل انك ممكن تبعدي عني أو تسبيني اومال لو حصل انا هيحصلي ايه الفرق بنا 10 سنين وده حاجه مش هينه بس لما ببقي معاكي بحس اني لسه طفل حرام عليكي تعملي فيا كل ده انا مهما كان انسان وبحس زي زيك بلاش كلامك الدبش معايا احنا هنروح عند خالتي نقعد فتره ونشوف لو كلامي صح او لا هو اه المنطقه شعبيه شويه بس لازم نستحمل عشانك.
تالين بعياط:انا اسفه والله اسفه انا مش برتب كلامي معاك عشان عارفه انك بتفهمني عارفه انك مش بتزعل مني بس انا استهبلت وزودتها حقك عليا انا بس متلخبطه وتايهه ومش عارفه الدوامه الي احنا فيها وبعدين ايه يعني منطقه شعبيه مدام انت في المكان يبقي جنه
نايف بيمسح دموعها:شششش بس يا حبيبي متعيطيش تاني مهما كان 
تالين:طب كفايه محن ويلا بينا عشان عايزه انام
نايف:لا حول ولا قوه الا بالله نفسي احس انك مراتي ولو لمره
تالين بفرح:مراتي.!
نايف وهو بيسوق:مالها الكلمه؟
تالين بابتسامه:مستغربه شويه عشان بس مقولتهاش قبل كده!
نايف بضحكه بسيطه:حبتيها ولا تقيله عليكي؟
تالين بتلقائية:حبيتها اوووي يا نايف 
نايف ضحك وهي اتكسفت وبصت للشباك لحد ما سرحت ونامت
*بعد ساعتين/في حي شعبي
نايف بهدوء وهو بيشيل خصلات شعره تالين من علي وشها:حبيبي يلا عشان وصلنا
تالين بنوم:ممممم شويه كمان وابقي اصحي
نايف: مينفعش احنا في العربيه ضهرك هيوجعك يلا ولما نطلع نامي فوق 
تالين بتفرك عينيها بايديها:طب هي خالتك عارفه ان احنا جايين؟
نايف متنح في المنظر المحبب لقلبه 
تالين:يا نايف بكلمك خالتك عارفه؟
نايف بهيام:عارفه يلا بينا نطلع عشان عايزك في موضوع مهم
تالين:موضوع ايه تاني؟
نايف:انا نفسي نبطل كلام كتير ولما نطلع هتعرفي الموضوع 
*في الشقه
شقه بسيطه جدا جدا بس جميله ومبهجه اووي
فتحت ست كبيره بشويش من غير ما تبان:اتفضلوا اتفضلوا البيت نوره زاد
تالين حاولت تتذكر صوت مين ده ونايف كان ماسك شنط الهدوم وقال:يلا تالين هتفضلي هنا؟!
تالين اول ما دخلت بترفع عينيها في صاحيه الصوت واندهشت
نايف بضحكه عاليه:مش مستوعبه صح!
تالين:ازاي ازاي خالتك؟
نايف بيبوس ايد داده فاطمه:اه خالتي وحبيبتي كمان 
تالين:طب ليه مقولتليش؟
داده فاطمه:عشان يا حبيبتي انتي مكنتيش تعرفي الحقيقه ومكنش ينفع انك تعرفي اني خالته بس خلاص عرفتي
نايف:والله يا فطومه انا تعبان اووي وعايز انام منمتش يعتبر غير ساعتين
فاطمه:خلاص يا حبيبي ادخل نام اوضتك انت وتالين جاهزه وانتي كمان يا تالين ادخلي نامي اكيد انتي كمان تعبانه
=ينام قبل ما يسلم عليا 
ظهرت بنت في سن العشرين لابسه بيجامه دايقه لونها ابيض منقط اسود قربت ل نايف ومالت علي كتفه وقالت بدلع وبصت ل تالين بكيد:أخص عليك يا نايف كده متسالش عليا كل ده؟
نايف بيبعد عنها:في ايه يا اريج؟
اريج: ايه يا نايف مالك؟
فاطمه:اريجج نايف هنا هو مراته يقعدوا هنا كام يوم 
اريج بقرف وهي بتبص ل تالين:اه مراته اهلا
تالين راحت وقفت جمب نايف ومسكت دراعه بابتسامه صفرا:اه مراته وتعبانين من الطريق ومحتاجين ننام يلا نايف ندخل الاوضه”بتسحب نايف*
*في الاوضه
كان فيها سرير كبير وتربيزه صغير عليها ثلاث كراسي وفيها شباك صغير وكنبه ومكتبه صغيره 
تالين واقفه جمب التربيزه مديه ظهرها ل نايف الي بيقفل الباب
نايف حط أيده علي كتفها:تال…..
قاطعته تالين بغضب:هتقولي ايه هاا هتشرحلي ايه ومين المقرفه الي برا دي أخص عليك يا نايف كده متسلمش عليا*بتتريق علي اريج*
نايف مسك ايديها:خلاص والله انا مكنش قصدي وبعدين أنا مالي اصلا هي الي يتتدلع عليا
تالين بغيظ:بتتدلع عليك ليه ده انا مش ب الجراه الي هي فيها ده انا عمري ما ملت علي كتفك بالطريقه دي
نايف رفعها من علي الارض بايد واحد لحد ما اصبحه في مستوي واحد وأيده التانيه بيزيح خصلات شعرها من علي وشها وقال بخبث:واحنا فيها شوفي عايزه تعملي ايه واعمليه
تالين بكسوف رهيب وبتحاول تطلع نفسها من أيده:اعمل ايه نايف انا اتجننت نزلني يلا
نايف:تؤ نايف مش بياخد اؤمره من ايه حد 
تالين بتتفادا النظر في عينه:نايف عشان خطري نزلني احنا مش في بيتنا 
نايف:لا أصل بيتنا في ماما الي بتتسكفي منها بس هنا مفيش
تالين:بالله يا نايف انا أعصابي بايظه بالله نزلني عشان اصلا انا تعبانه
*في المطبخ
اريج بغيظ:يعني هو يسيبني انا ويروح ل دي!
فاطمه بحزم:مسمهاش دي اسمها تالين وهي مراته وبعدين قلبه اختار تالين مختاركيش بطلي اوعي اوعي تدايقي تالين مفهوم
اريج:مفهوم
نايف:تعبانه مالك؟
تالين:تعبانه اووي مش قادره حتي اصلب طولي ودايخه وبطني وجعاني جدا 
نايف بقلق:اطلب الدكتور؟
تالين:لا مش محت….
قاطعهم خبط عنيف على باب الاوضه 
تالين بخضه:ايدا في ايه؟
نايف:اقعدي انتي يا حبيبي وانا هشوف ايدا
نايف فتح الباب بغيظ 
نايف بنرفزه:ايه في ايه في حد بيخبط كده؟
اريج بخبث:انا جايه اشوف لو عايزين حاجه!؟
نايف:لا شكرا وبلاش التخبيط السخيف ده
اريج:تمام
تالين كانت نايمه علي السرير من الوجع وبتتلوي
نايف:ايه بس مالك حاسه بايه؟
تالين بوجع:بطني وجعاني اووي ومصدعه جدا بس محتاجه انام شويه
نايف بفهم وهو بيغطيها:خلاص يا حبيبي نامي اكيد ده الاحسن لك
*في مكان واسع جدا بلون الابيض والاسود وفيه لوح كتير انتيكا وفي حوض كبير في تعبانين
الشخص بهدوء مريب وباصص لحوض التعابين:يعني نايف خد تالين وانت متعرفش راحوا فين؟ امممم Amazing *مدهش
زين برعب:والله صدقني انا حاولت اعرف راحوا فين معرفتش
الشخص وهو بيطلع تعبان وبيلفه علي أيده لحد ما راس التعبان بقت سانده علي أطراف صوابعه: تؤ تؤانا مش بحب الغلطات ومش بحب الي هيغلط مش الي بيغلط وانت عارف اني مش بدي لحد فرص اين كان مين بس الي شفاعلك اني لسه محتاج لك غبائك ده هيخلينا نستني كمان شويه وقت عشان نايف كسر خطه وخط ست الحسن والجمال
زين:والله صدقني مش هغلط تاني اوعدك ونايف اكيد مش هيتوه عننا كتير
الشخص:نايف ذكي جدا وده الي ساعده أنه يوصل وينفاسني كمان وذكائه لسه هيساعده كتير نايف مستعد يخسر حياته من اجل تالين وبيعمل كل ده من اجل تالين بس الي لسه موصلتش له هو عمل كل ده ليه اكيد محدش خبره بحاجه
زين:علي حسب كلامك يا بوص أن نايف مش سهل واكيد محرص علي نفسه كويس جدا وانهارده فعلا كان شكله مريب من خضته لهرولته أنه يخرج من البيت ويجري علي العربيه فا اكيد عرف حاجه
الشخص:مهما كان السبب انا عايز اعرف في اسرع وقت عشان نعرف الخطه هتتنفذ أمته
زين:علم وينافذ انا ماشي يا بوص
*عند نايف وتالين
نايف قفل باب الاوضه برجله وماسك صنيه عليها كوبايه ماء ونعناع
نايف:حبيبي يلا اصحي الساعه داخله علي 11 
تالين بنوم:لا يا نايف مش قادره اقوم
نايف:قومي انا عملتلك النعناع الي بتحبيه قومي اشربيه سخن عشان بطنك يلا
تالين بتقوم بوجع:بجد انا تعبتك حقك عليا
نايف بيرتب المخدات من وارء ظهرها:تعب ايه بس انا كلي فداكي 
تالين:بس انا عايزه أحسبك
نايف:لما تفوقي طيب
تالين:لا دلوقتي 
نايف:اتفضلي انا جاهز للنكد
تالين بتضربه ضربه خفيفه علي صدره:هو انا مش قولتلك متقولش لحد يا حبيبتي ولا لا؟
نايف بستعباط: وانا بقولها لمين غيرك؟
تالين:استهبل استهبل انا قصدي علي فاطمه 
نايف:ااه قولي كده دي خالتي يا تالين  
تالين:عملالك لاڤ
نايف: ايه؟
تالين:سوري اندمجت المهم متقولش لحد تاني كده
نايف:حاضر
تالين مسكت لياقه القميص:واوعي تخرج برا قدام المايصه دي طول ما انا مش برا فاهم؟
نايف:…
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد

error: Content is protected !!