Uncategorized

رواية راحت يا خال (روح) الفصل العاشر 10 بقلم طيف كاتبة

 رواية راحت يا خال (روح) الفصل العاشر 10 بقلم طيف كاتبة

رواية راحت يا خال (روح) الفصل العاشر 10 بقلم طيف كاتبة

رواية راحت يا خال (روح) الفصل العاشر 10 بقلم طيف كاتبة

-نظرت إلى الشخص الجالس مع شهد بحزن وهي تستمع لحديثهم السام
الشخص :بس طبعاً أنا هستفاد أيه من كل الحوار دا..أنتي وفاهمين هتاخدي أدم أنا أيه
شهد بمكر وداخلها تشتم بغضب:طبعاً هتستفادي وكتير أووي كمان يا مروة هانم ولا أقولك يا أم روح
مروة بغضب:بس ما تقوليش أم روح دي بنت جوزي من مراته التانية واللي إتجوزها عليا ومن ورا ضهري
شهد بهدوء:ما هو عشان كدا أنا جيبتك أنتي مخصوص الكره اللي فقلبك ليها والغل زيه بالظبط جوا قلبي،فـإننا نخلص منها ونخلص الناس من قرفها وكمان أنتي عارفة أنه جوزك كاتب نص أملاكه بإسمها والنص التاني لمصطفى أبنك بس أنتي عارفة أنهم قريبين من بعض لدرجة تمرض
-روح كانت ستدور وتبلع الغصة التي بداخلها ولكن
مروة بسؤال:صحيح فاكرة مرڤت..البنت اللي غيث إتفق معاها أنها تقولها أنكم متجوزين وإنك دُرتها ولا حوق فيها
شهد بسخرية:ونتي فكرك جبتك ليه الأول إتفقت مع غيث بحيث أنه تعرف وهو كسبها وأنا خدت أدم حبيبي وأهو ونعيش من غير أي مشاكل..بس بنت دُرية”أم روح” مستعجلة على التكفينة
-إبتعدت روح بهدوء وهي تحمل كل معاني الألم والحزن والخزان بداخلها مشت مطأطأة الرأس بخنوع إلى أنْ إقتربت من الطاولة الجالس عليها أدم وكانت ستسير بإتزان وكأن شيئ لم يحصل ولكن حزنها تغلب عليها هلكت أعصابها أمسكها أدم بخوف وهو يسأل :مالك يا روح
-روح وهي تبين عكس حقيقة حزنها :لأ مفيش تعبانة شوية
-جن جنونه وقال بفزع :مالك يحببتي قوليلي مالك.
روح بهزار :سدئني لو ءعرف هئولك
-نظر إليها بقلق وبإبتسامة لطيفة قال:كلي عشان هوديكي المُستشفى
-جلست بهدوء وبدأت بتناول الطعام قائلة بإنزعاج :أنا مش بحب المستشفيات ياريت نخلص ونروح البيت
-نظر لها بمزاح :وربنا ما أحنا مروحين غير لما أخرجك من الحزن اللي أنتي فيه دا????
-إبتسمت له روح بهدوء وهي تأكل بصمت عكس الحرب القائمة بداخل عقلها عكس كل التقلبات المزاجية بداخلها وتفكر
_____________________________
????.????________________________
-بعد 30 دقيقة
-دار حينها حوار بعقل أدم ناظراً لروح بندم
-بتمنى أنك تقدري تخرجي من هالة الحزن اللي أنتي فيها دي..بتمنى تعرفي اللي حصل بجد وتسامحيني
-أكيد هتسامحك أنت نسيت عملت فيها أيه،ولا أفكرك ذليتها أبشع ذل ويوم صباحيتها عرضت عليها 300 جنية وكأنها رخيصة ضربتها عشان شهد وكنت عايش في الحرام مع شهد ومدوقها هي ألوان وأشكال العذاب وقلة القيمة وفضلت معاك..هي مش هتقدر تبعد ولا هتقدر ملهاش غيري
-بس بردو لو عرفت الحوار كامل ممكن يبقى ليها رد فعل عنيف وتسيبك؟
-مش هتقدر
-هتقدر.
قطع عليه هذا النزاع صوت روح وهي تقول بمرح :التحلية بقا..عايزة بسبوسة
أدم بشرود وهو ينظر إليها :يا ترى فيوم من الأيام هتسمحي وتنسي وتكملي ولا هتكابري وتعندي تحت بند الكرامة والكبرياء مع أنه مفيش كرامة في الحب
-نظرت له روح ببرود وتحدثت متجاهلة حديثه :ها ما رديتش عليا الحلو بقا
-إبتسم أدم وتحدث بسرعة وهو يقترب ممسكاً بيدها :طب ينفع كدا..نجيب حلو ونت موجود يقمر
-إبتسمت بكسوف ثم قالت بسرعة :خلاص مش لازم حلو يالله عشان نروح بقا
-أدم بإنزعاج :نروح،يحببتي أحنا لسة في بداية السهرة مفيش مرواح غير لما نتفسح فسحة قمر زيك كدا بالظبط
-روح برخامة:نينينيي خلينا نخلص كفاية محن
-ركبت العربية بهدوء وهي تنظر من النافذة بمرارة وعينيها مسلطة على المطعم ثم أستندت بجسدها بكرسي السيارة وهي تبتسم بسخرية وبعينيها مكر وشر
يتبع…..
لقراءة الفصل الحادي عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت رئيس العصابة للكاتبة آلاء فرج

اترك رد

error: Content is protected !!