Uncategorized

رواية أحببت هاربة الفصل الثامن 8 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية أحببت هاربة الفصل الثامن 8 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية أحببت هاربة الفصل الثامن 8 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية أحببت هاربة الفصل الثامن 8 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

…واخذه معتز وذهب الى القسم وبدا التحقيق معه وبعد الانتهاء دخل معتز الى النيابه.
وكيل النيابه:الاستاذ بيتهمك انك خاطف بنت اخت مراته الكلام دا صح؟
معتز بثقه وابتسامه:لء طبعا هو في حد بيخطف مراته????‍♂️؟
وكيل النيابه:سيادة الرائد بيقول انها مراته ازاي بقى انت بتقول خاطفها.
عاطف بصدمه وغضب:مراته!!…مراته ازاي البت مش متجوزه دا كداب.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
وكيل النيابه:وطي صوتك واتكلم عدل…..ثم وجه حديثه لمعتز:معاك قسيمه جواز تثبت دا.
معتز:اه طبعا يفندم.
اعطاه معتز قسيمه الجواز…..بعد ما تاكد وكيل النيابه من صحتها.
وكيل النيابه:سيادة الرائد متجوز الاستاذه اسيل من شهر…..مبروك يمعتز بشا????.
معتز:الله يبارك فيك يفندم….ممكن بس استاذنك التحقيق مع المدام يكون في وجودي.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
وكيل النيابه:اه طبعا مفيش مشكله.
ثم طلب من العسكري ان يحضر اسيل.
جلست اسيل امام المكتب وجلس بجوارها معتز وامامها عاطف.
وكيل النيابه:استاذه اسيل في بلاغ متقدم ان جوز خالتك عاطف اتهجم عليكي في شقه الاستاذ معتز انتي واخته دا حصل ولا لء.
عاطف بغضب وصوت مرتفع:ماحصلش يبشا والله كدب.
وكيل النيابه:قلت ماسمعش صوتك.
عاطف:حاضر يبشا.
اسيل بخوف:ايوة حصل.
وكيل النيابه:ماتخافيش انتي هنا شاهده مش متهمه……كان بيتهجم عليكم ليه بقى؟
اسيل بخوف:هههو هو.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
امسك معتز يدها:ماتخافيش اتكلمي.
اسيل:هو كان عايز ياخدني عشان انا هربت من عنده ورحت لمعتز.
وكيل النيابه:طيب وهربتي من عنده ليه؟
اسيل ببكاء:عشان هو كان كان بيتهجم عليا كل يوم كان بيتحرش بيا دايما تعبت ماقدرتش استحمل هربت منه.
عاطف بغضب:كدابه كدابه انا هابص لبنتي يعني ايه الهبل دا.
وكيل النيابه:بس ماسمعش صوت….كملي ياستاذه اسيل قولي كل الى عندك.
قصت اسيل:كل مايفعله معها عاطف زوج خالتها ورد فعل سماح خالتها في كل مرة كانت تقول لها ما يفعله وانه له الحق بفعل اي شيئ فبدونه كانت بلا مأوى.
وبعدها استدعى وكيل النيابه بعض من الجيران لاستجوابهم وكان كلامهم يدور حول بشاعة عاطف وزوجته واستغلالهم لاسيل.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
خرج اسيل ومعتز وياسمين اخته من القسم وعادوا الى المنزل
اسيل:بجد شكرا انا مش عارفه كنت هاعمل ايه من غير مساعدتك ليا.
معتز????:لء شكرا ايه بس انتي زي ياسمين اختي.
اسيل:نعم????.
معتز:في حاجه????.
اسيل:لء????????.
معتز:طيب انا هانزل بقى اروح عند جاسم.
ياسمين:ليه بقى ماتخليك معانا.
معتز:ازاي يعني.
ياسمين:يعم ماهي بقت مراتك يعني مفيش مشكله.
معتز:لء طبعا منا هاطلقها لما القضيه تخلص انا كنت باحميها بس.
ياسمين:مش مهم برضوا نام انت في اوضتك واحنا هاننام في اوضتي.
يمعتز:ماشي????.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
(flash back)
في النيابه اخذ العسكري عاطف للتحقيق معه فاخذ معتز اسيل وياسمين وذهب الى احدى الغرف وطلب من احد العساكر احضار ماذون باسرع وقت.
وبعد مرور وقت قصير جاء العسكري ومعه الماذون وكان معتز قد عرض على اسيل الزواج لكي يكون له حق الدفاع عنها ووجودها في بيته بصفتها زوجته مؤقتا وبعد انتهاء القضيه والحكم على عاطف ينقض عقد زواجهم.
حضر الماذون وكتب كتابهم ولكن طلب منه معتز ان يسجل هذا العقد بتاريخ الشهر الماضي.
وقد تم ما امره به.
(come back)
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
………………………………………………………….
في مكتب جاسم.
كان عدنان ينتظر العسكري حتى ياتي بمصطفى وما ان دخل مصطفى الى المكتب ونظر الى عدنان باستغراب .
مصطفى:مين حضرتك…..تعرفني؟
عدنان بابتسامه شر:مش عارفني صح.
مصطفى:مش واخد بالي لء مين حضرتك.
عدنان:نسيتني….نسيتني يامصطفى انا عبدالرحيم حبيبك.
مصطفى????????:اااانت مين ازاي.
عدنان:ايوة انا مامتتش ربنا نجاني عشان انتقم منك.
مصطفى:انت الى عملت كدة انت الى حبستني.
عدنان بشر:لء وقتلت بناتك.
مصطفى باسغراب:بناتي يعني ايه.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
(flash back)
منذ16عام كان عبدالرحيم”عدنان” ومصطفى يعملان معا وكان زوجتيهما يجلسان معا في فتره عملهم وكان يوم عند عودة عبد الرحيم ومصطفى من العمل ليرو زوجاتهم وبناتهم فكان عبد الرحيم لديه بنت ومصطفى لديه بنتين وعند عودتهم وجدوا حريق كبير في منزل مصطفى والذي كان يجلس به زوجاتهم واطفالهم فذهب كلا منهم لانقاذهم من الحريق واستطاع مصطفى اخراج زوجته …
(come back)
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
عبد الرحيم:يعني انا بني ماتت اه بس بنتك مامتتش اخدتها وربيتها وكبرتها وعرفتها على عز ابن اخوك الى بيشتغل في الكمبوند بتاعي ويعني ضحك عليها وجت تقتله ماعرفتش بس سهلت عليا اقتل بنتك التانيه وبعدها قتلتها منا كان لازم اخلص من العار يرضيك يعني.
مصطفى بصدمة وحزن:بنتي بنتي انا قتلتها منك لله عملتلك ايه عشان تعمل في بناتي كدة منك لله.
عبد الرحيم بسعاده:الحمد لله هو دا الى كنت عايزة ماهو انت ماتنكرش برضوا ان تخليك عني دا عامل في انتي اقدر اعمل كل دا من غير ماتحس ولا تعرف مين حتى.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
مصطفى:يعني ايه.
عبدالرحيم:يعني لما سيبتني في النار وقلت دا خلاص مات كان وشي باظ واتشوه عملت فيه ١٠ عمليات عشان يبقى طبيعي بس طبعا شكلي اتغير خالص عشان كدة ماعرفتنيش وقدرت اقتل تمارا واقتل همس وادبسك في قضيه مخدرات من غير اي شبهه ولا اي دليل يقول ان ليا علاقه بيك.
معتز:لء في كتير الصراحه ماحنا مش نايمين على وداننا انت اه ماسبيتش دليل وراك ودي حاجه عظيمه احييك عليها بس سبحان الله جيت اعترفت على نفسك وقلت كل حاجه.
حسام:شكرا يامعتز من غير تدخلك كنت هاظلم مصطفى واسيب الكلب دا بره.
معتز:العفو ياحسام احنا في ضهر بعض دايما.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
……………………………………………………………
في المحكمه يتم الحكم في قضيتي عاطف ومصطفى.
كان الجميع في قاعه المحكمه معتز ،اسيل ،ياسمين ،حسام ،همس ،عز ،جاسم ،تمارا وفي قفص المتهمين مصطفى ،عبدالرحيم ،عاطف ،سماح
جلس الجميع  ينتظرون القاضي للنطق بالحكم وبعد فترة قصيرة.
القاضي:تم الحكم في قضيه مصطفى السيد عبد العاطي بالافراج عنه واحاله اوراق عبدالرحيم حامد الى فضيله المفتي.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
صاحت تمارا بفرح واحتضنت جاسم:شكرا بجد انت وقفت جنبي كتير اوي.
جاسم:شكرا ليكي انتي الى رجعتيلي حياتي زي الاول.
القاضي:تم الحكم في قضيه عاطف احمد العمري بالسجن 15عام وعلى سماح سعد المحمدي السجن6سنوات.
بقلم/لؤه وليد عبدالقادر
فرحت اسيل بالحكم:شكرا يامعتز انك وقفت جنبي وساعدتني.
معتز:يبنتي قلتلك ميت مرة بلاش شكرا دي انتي زي اختي.
اسيل بغضب:وربنا هاتغبى عليك????.
معتز:مالك في حاجه.
اسيل:????لء.
معتز:طيب يلا بقى نطلع ع الماذون مش القضيه خلصت وخلاص.
نظرت اليهم ياسمين:طب انا هاهرب بقى عشان ماتعورش????.
اسيل:عايز تروح للماذون صح????!؟
معتز:اه????‍♂️.
اسيل:لء انا بقول نروح للحانوتي احسن ????.
معتز:????????خلاص خلاص يبنت المجانين هاضطر استحمل التدبيسه دي وامري لله.
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد