Uncategorized

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

 رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثاني 2 بقلم ياسمينا

قمر بصريخ:  كله بسبب اسم قمر 
عمر قرب منها وقال بغضب:  انتم مين 
قمر بوجع: ياشيخ خلي فيه عندك شوية
اسر بهمس:  احم ده ابوكي ياقمر عمر 
قمر بضيق:  طيب 
عمر مسك رجليها وقالها بستغراب:  هو استايل لبسك عامل كدا ليه 
قمر بغضب: نسيب رجلي ونشوف بقا لبسي ياشيخ اتقي الله هاتلي دكتور
اسر بهمس:  مش لازم كل شويه افكرك انه ابوكي يااااقمررررر ياعمررررر
عمر بضيق: انا دكتور هعالجك ونشوف اخرتها معاكي
قمر ابتسمت وقالت:  قولي بقا هي الجينات مكنش شغاله عندي ولا ايه يعني عينك الزرقه مجتليش ليه
عمر بصلها بستغراب واسر بهمس:  اخرسي بقا فضحتينا 
اسر شال قمر وقعدها علي الكنبه وروكي قرب منها وقعد جمبها
قمر بغضب:  وسع ياكلب يامتوحش
قمر بصت لي عمر وقالت:  الحمدالله انه مات معاك يابابا
عمر بصدمه:  نعم
قمر  استوعبت الي قالتله وقالت  بحسره:  انا شكلي عكيت 
فريده بضيق:  انتو مين 
اسر بصلها وقالها:  احم احنا اخوات 
قمر بنفاذ صبر:  اسكت انت مبتعرفش تكدب بصي ياهانم يعملي رجلي بس وانا اقعد اكدب عليكي من هنا لصبح 
اسر حط ايده علي وشه بحسره وقال:  حسبي الله ونعمه  الوكيل 
عمر بدأ  يعقملها الجرح…  والجرح كان بسيط بس هي حست بشويه تعب وفضلت باصه علي عمر وهي فرحانه… اول مره تشوف باباها من 20 سنه عاشت معه بس 3 سنين ومات ومامتها دايما مكنتش بتحكلها عنه او عن موته…. 
عمر خلص وربط رجليها بشاش وقال:  الجرح مش كبير متخافيش
فريده:  ها انتم مين
قمر بتوتر:  احم انا وهو جاين نشتغل عند حضرتك والله احنا ولا عندنا بيت ولا حتي اكل ناكله
اسر بهمس  :  ياشيخه بقا هتفضحينا ابقي خدي كورس تمثيل وبعدين تعالي مثلي عدل 
قمر بصوت عالي:  في ايه مالك  مش عجبك حاجه الله روح شوف امك هتثبتها ازاي
فريده بضيق:  انتم بتقولوا ايه
اسر بتمثيل :  حضرتك انا وقمر اختي بابانا طردنا من البيت وسمعت الناس بتقول انكم بتشغلوا الناس المحتاجه واحنا والله عايزين  نشتغل وناكل بعرق جبنا
قمر قربت منه وقالت بهمس:  ناكل بأيه يروح امك هو احنا ناقصين قرف 
اسر بضيق: ده مثال مثااال
عمر بابتسامه: طيب خلاص هنجربكم يوم او يومين 
قمر بصتله وابتسمت وقالت:سؤال
عمر: اسألي
قمر بابتسامه: هو انت طالع مز لمين
عمر بستغراب: مز 
اسر: احمممم احممم قصدها حلو 
عمر: اه لي تاتا الله يرحمها
قمر بضيق: انا مش فاهمه انا طالعه شبه مين 
فريده. بضيق:  ادخلوا علي المطبخ  اما نشوفلكم شغلانه
عمر:  البنت دي مش هينفع تشتغل خليها ترتاح يومين
قمر بصتله بحب وقالت:  حونين 
اسر بصدمه:  مش كانت حنين 
قمر:  اه بس انا غيرتها عندك مانع..  
قمر بصت لـ عمر وقالت:  شكرا جدا ليك ياعمر انت حونين  اوي
عمر بصلها وقالها:  لا حول ولا قوة الا بالله اللغه عندها بايظه خالص 
فريده  :  تعالي اوديكي اوضتك 
قمر بهمس:  امك كانت عقربه وهي صغير يااسر 
اسر بضيق  :  هشش يلا
فريده خدت اسر وقمر وطلعوا علي سلم.. 
قمر بهمس  : اسر هو فين المنبه
اسر بستغراب: معرفش 
فجأه سمعو صوت 
خالد بغضب:  فريده 
فريده  وقفت وبصت لـ خالد الي داخل من باب الفيلا…. 
وبعدين نزلت من علي سلم ووقفت جمب عمر بتوتر…  اما اسر وقمر كانو متابعين المشهد 
قمر بهمس:  يخربيته نفس رخامة امه مش هيتغير 
اسر بضحك:  اه والله 
خالد بغضب: ينفع الي جوزك بيعمله ده مع خطيبتي
فريده بضيق:  وانا مالي انا خلاص هطلق منه
عمر بسخريه: هو انت سايبه هو وجاي تكلم مع فريده ياشيخ هو انت مش راجل 
خالد بغضب :خليه يبعد عن عبير خطيبتي احسلكم
اسر وقمر بصوا لبعض بصدمه وقالوا بصوت واحد: عبيررررر
عمر بضيق: متخافش انا جاي اصلا علشان اتكلم معاه 
فريده بصت علي اسر وقمر وقالت بضيق:  اطلعوا اوضتكم 
اسر شال قمر وطلع….. ودخل اول اوضه قبتله… وبعدين قعد قمر علي السرير
قمر بتفكير: ايه علاقة بابا ب مامتك انا عمري ماشوفت مامتك بتكلم عن بابا ولا حتي قالو انهم صحاب
اسر: السؤال الاهم امك ازاي خطيبة خالد ده وبابا بيضايقها ليه وماما عايزه تطلق ليه اصلا استني 
قمر بستغراب:  ايه 
اسر: انا مواليد 1997 شهر 2
قمر بصدمه: اومال انت قدي ازاي
اسر: ياذكيه مانا سقطت سنه ف جامعه 
قمر: انا شوفت ف الجونال ان احنا ف شهر اكتوبر يعني 10
اسر:اه يعني انا اتولدت
قمر: احنا لازم نلقي المنبه ونرجع للمستقبل ونعرف الحقيقه كامله
اسر: طب هندور فين
قمر قامت علي رجليها وقالت: انا هدور ف جنينه يمكن نلقي حاجه ورجلي كويسه متخفش
اسر: طيب يلا بينا…
قمر واسر طلعوا من الاوضه وقمر نزلت علي سلم بهدوء وملقتش حد ف الفيلا ف رتاحت وبعدين طلعت الجنينه لقت عمر قاعد لوحده وبيبص ف سما…قمر قربت منه وقعدت جمبه
قمر: احم عمر
عمر بصلها بستغراب وقال: نعم
قمر: ونبي ابقا سمي بنتك اسم عدل بلاش قمر 
عمر بضيق: قمر عمر ازاي دي بقا 
قمر: شووووفت بقا مش حلو صح
عمر: هو انتي ايه حكايتك
قمر اتوترت وبصت قدامها لقت عربيات كتير ماشيه ف طريق 
قمر حبت تغير الموضوع وقالت: تعرف ف المستقبل هيبقى فيه سور هنا كبير مش هتقدر تشوف الشارع كدا
عمر: ياسلام
قمر: ايوا وكمان العربيات الي ببوظ من قدام وورا دي هتتلغي وهتيجي غيرهم احسن واحدث
عمر بضيق: انتي بتتنجمي يابنتي
قمر بضحك: اهده كدا اومال لو كنت قولتلك ان هيبقا فيه فيس وواتس وانستا وغيروو كتير
عمر بصلها بستغراب وهي بصت علي هدومه وقالت: حتي البنطلون الجينز ده هيضيق من تحت مش هييقى واسع كدا بس انت ياعيني عليك هتموت قبل ماتشوف ده 
عمر بغضب: بقولك ايه ادخلي جوا علشان مش فايق لهبلك ده انا مش فاهم حاجه
قمر بضيق: طيب وعلفكره  انت هتجوز واحده اسمها عبير وهتخلف قمر 
قمر جايه تمشي 
عمر بصوت مرعب: استني
قمر وقفت واستوعبت قالت ايه…..
قمر ف سرها: اهي كملت ياقمر يابنت عمر هتمووتي ف زمن مش زمنككك…..
_________________________________
*عند اسر *
*‏فضل يدور ف كل اوضه لغاية لما وصل ف اوضه مامته وفتح الباب بهدوء ونصدم لما لقها بتعيط وشايله طفل ف ايدها…. اسر وقف وبدأ يسمع هي بتقول ايه
*‏فريده بدموع: تعرف يااسر اني هخدك وهنمشي من هنا مستحيل افضل مع الشخص ده…انا عارفه اني غلطانه وسبت عمر علشان سليم عمر كان بيحبني اوي وانا كنت بحبه بس سليم ضحك عليا.. وعمر فضل جمبه بس خلاص مستحيل يفكر يتجوزني مجروح مني اوي بس مقدرش يسبني وفضل صاحب سليم علشاني علشان عارف ان سليم شويه وهيزهق مني…
*‏اسر سامع كل ده ومكنش قادر يستوعب وبلا وعي دخل الاوضه بغضب وقال: انتي ازاي كنتي كدا
*‏فريده بصدمه: نعم 
*‏اسر: انتي ازااااي كنتي كدا 
*‏فريده حطت اسر الصغير علي السرير…. واسر بص علي شكله وهو صغير بحزن وقال: يعني انتي كنتي بتحبي عمر وسبتيه علشان بابا اومال قصه الحب الي بشوفها كل يوم بنكم ايه كلها تمثيل
*‏فريده بغضب: انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه وازاي دخلت كدا 
*‏اسر بحزن: ياريتني ما شوفت كل ده 
*‏فريده بصوت عالي: انت مين سامحلك تكلمني كدا انت مجنون 
*‏فريده طلعت من بلكونه.ولقت قمر واقفه وقدامها عمر
*‏فريده بصريخ: عمرررررر الحقني…
*‏اسر بصلها بحزن وبعدين طلع من الاوضه… اما عمر دخل الفيلا ولقى اسر نازل من السلم بسرعه وعمر حاول يوقفه بس اسر زقه وجري علي الجنينه ومسك ايد قمر وجريوا برا الفيلا… اما فريده نزلت وجريت علي عمر وحضنته وهو اضايق وطلعها من حضنه وقال: في ايه 
*‏فريده بضيق: الولد ده ضايقني
*‏عمر: اهو مشي شكله مش هيرجع تاني 
*‏فريده: عمر انت قاعد معايا ليه 
*‏عمر بابتسامة: حبيبتي انتي اختي وسليم مسافر مستحيل اسيبك لوحدك انتي واسر
*‏فريده بصدمه: اختك
*‏عمر: اه يلا بقا اطلعي نامي 
*‏عمر مشي من قدامها وهي قعدت علي كنبه بحزن…
*‏_____________________________________
*‏*عند قمر واسر*
*‏اسر دخل من البوابه الخلفيه بتاعت القصر وكانت بوابه صغيره قمر قدرت تطلع  عليها
*‏اسر:  قمر انتي كويسه  
*‏قمر بتعب:  مش مهم لازم نجيب المنبه 
*‏اسر مسك ايدها وقال:  فيه اوضه منفصله عن الفيلا وتقريبا بيحطو فيها الكراكيب 
*‏قمر:  طب يلا 
*‏ااسر وقمر وقفوا قدام الاوضه وأسر زق الباب براحه وفتحه…  ودخلوا هما الاتنين والاوضه كان فيها صنديق كتير وبدأوا يدوروا
*‏اسر بحزن:  انا لازم اعرف  حقيقة ماما 
*‏قمر:  لا انا خايفه الي احنا عاملنه ده يأثر ف المستقبل  ظهورنا ليهم يعني
*‏أسر  بضيق:  مبقتش تفرق 
*‏قمر فتحت صندوق ولقت فيه المنبه وقالت بصوت:  لقيتووو لقيتوووو
*‏اسر قرب منها وقال:  طب يلا اكتبي 2021 شهر 7
*‏قمر:  ولازم اليوم كمان 29.. 
*‏قمر بدات تكتب بس فجاه دخل عليهم عمر وبصلهم بصدمه 
*‏اسر بصوت عالي:  كملي ياقمر
*‏عمر بغضب:  انتم بتعملوا ايه 
*‏قمر تجاهلته وظبطت المنبه وعمر قرب منهم بغضب…….  وفجأه اختفوا…… 
*‏_____________________________________
*‏وقمر فتحت عنيها بهدوء ولقت نفسها ف عربيه اسر وقدام القصر… 
*‏قمر بسعاده الحمدالله  فتح عينك يااخي
*‏اسر فتح عينه بهدوء وقال:  ايه وصلنا
*‏قمر:  اه الحمدالله
*‏فجأه سمعوا صوت من وراهم 
*‏عمر بغضب:  ايه ده انا فيييييين 
*‏اسر وقمر بصوا علي الكنبه الي وراهم بصدمه 
*‏أسر   بحسره:  المنحوس منحوس حتي لو علقوا علي رأسه  فانوس
*‏قمر:  اهاااا يامصبتي السوده يااانااااا يماااااا………
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد