Uncategorized

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

 رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

رواية بين الماضي والحاضر الفصل الثالث 3 بقلم ياسمينا

عمر بغضب:  فهموني انا بعمل ايه هنا 
قمر بغضب:  انت ايه ياشيخ ولا سيبني ف الماضي وولا الحاضر
اسر:  مش كل شويه افكرك انو ابوكي اهدي بقا
قمر بسرعه  :  اسر البوابه هتفتح 
اسر بصدمه:  وماما واقفه ف البلكونه
قمر:  وهتشووووف عمر
قمر  بصت لي عمر ورجعت قعدت جمبو علي كنبا وقالت: اتحرك يااسر خلينا نمشي من هنا 
اسر اتحرك بلعربيه… 
عمر بغضب:  انتو خطفتوني 
قمر بغضب:  نخطفك ايه بس اسكت خالص 
اسر بضيق:  ده ابوووكي ابوووووكي
قمر:  اسكت انت خااالص
قمر بصت لي عمر وقالت بغضب:  اسمي قمر عمر بنتك واحنا ف سنه 2021 ولو مش مصدق تقدر تطلع راسك من شباك وانت هتعرف وهتشوف الناس بقت شكلها عامل ازاي
عمر  بستغراب:  ايه بقو زومبي 
قمر بغيظ:  يلهوي دمك شربات يابابا 
عمر بغضب:  انا سكتلك من صبح بقولك ايه وقفي العربيه  دي احسلك
اسر وقف العربيه وقال:  انا اسمي اسر سليم ابن فريده صحبتك ولو مش مصدقني اهي بطقتي 
اسر اده لي عمر البطاقه وعمر كان مصدوم وقال:  انا مش فاهم  حاجه
اسر طلع تلفونو وقال:  دي صورتي انا وماما اكيد عارف شكلها 
عمر مسك التفلون وقال:  ده ايه
قمر:  تلفون تتش يابابا 
عمر: بص علي صوره فريده بصدمه وقال:  فريده  شكلها كبير كدا ليه
اسر  :  ياعمو احنا ف 2021
قمر:  انا هحكيلك 
قمر بدأت حكيلو وهو كان مصدوم..  من كلامها
قمر:  بس ده الي حصل وباين كدا ان المنبه ده بتاع اونكل سليم 
عمر مردش عليها  وفضل ساكت
اسر:  الا قولي صحيح هو انت هتجوز ازاي طنط عبير وايه علاقة بابا بلموضوع
عمر مردش ونزل من العربيه وفضل يبص حواليه 
وقمر وقفت جمبو وقالت:  بابا انا عارفه انك مصدوم بس لازم تساعدنا
عمر:  اعمل ايه يعني…. 
اسر:  اول حاجه لازم تغير هدومك. مش مناسبه ف الزمن ده تاني حاجه بقا تحكلنا عن حياتك ومتخفش احنا هنرجعك…. 
عمر بضيق:  طيب… 
عمر بص علي العربيه وقال:  دي العربيات الحديثه الي حكيتي عنها
قمر بابتسامة  :  شوفت احسن من بتاعتكم بكتير 
عمر بصلها وقالها:  علفكره انتي مش شبهي خالص ازاي تبقي بنتي
اسر:  معلش هقطع  فقرة التعارف دي بس احنا لازم. نمشي
عمر ركب العربيه هو وقمر وهو بدا يفكر ايه الي خله يتجوز عبير…  ومفروض يصدقهم ولالا بس كل حاجه قدامو بتثبت انو مش ف تسعينات…… 
وبعد ربع ساعه اسر وصل قدام المول وقمر مسكت ايد عمر  وهي فرحانه وقالت:  انا معشتش معاك  غير ٣ سنين ومش فاكرهم ممكن بقا تسبلي نفسك 
عمر حاول يتاقلم علي الوضع ده وقال:طيب 
قمر ابتسمت ومسكت ايدو ودخلت المول اما اسر وقف وقال: شكلها هتودينا ف داااااااهيه 
اسر دخل وراها وبعدين راحو محل ملابس رجالي 
قمر: بابا انت هتلبس قمصان اكيد 
اسر: لا طبعا تشرتات 
قمر بغضب: ده ابويا ولا ابوك
اسر بغضب: وانتي تفهمي ايه اصلا ف لبس الولاد 
قمر بعناد: هيلبس قمصان وغصب عنككك
اسر بغضب: لاااا تشرتااااات
عمر بصلهم بملل وبعدين بص علي الهدوم وقرب منهم وطلع بنطلون جبنز اسود 
وقمر واسر بطلو خناق وبصولو 
اسر بهمس: هيحيب تشرت انا واثق
قمر بضيق: لا قميص 
اسر: طيب هنشوف…
عمر جاب تشرت ابيض……
اسر بسعاده: حبيبي ياعمورتي والله
قمر بصدمه: كدا يابابا 
عمر بضيق: هو ف اخر الزمن هسيب ست تلبسني وبعدين انا عجبني استايل اسر
اسر: يا قلب اسر تعال اجبلك كوتشي كدا ابيض واعملك شعرك زاي… وانتي اقعدي هنا 
قمر بصتلو بضيق وسكتت
واسر خد عمر ومشيو……
قمر طلعت تلفونها ورنت علي مامتها… ومامتها ردت
قمر:  ماما 
عبير بحزن:  معلش يابنتي علي الي خالد قالو 
قمر بستغراب:  قال ايه ياماما
عبير:  اكيد انتي مضايقه انو قال كدا ومن حقك تعرفي الحقيقه بس لما ترجعي البيت
قمر:  ياماما انا مش فاهمه حاجه قصدك يعني علشان عايز يتجوزني لا دا راجل اهبل
الام بستغراب: يتجوزك ايه يابنتي انا قصدي لما وقفك ف المحاضره وقالك انك معندكيش اب
قمر بصدمه:  معنديش اب!!!!! 
فجاه الخط اتقطع وقمر كانت مصدومه وبعدين خرج عليها  عمر بهيأتو الجديده 
عمر بابتسامه: قمر 
قمر بصتلو وقالت بصدمه:  واووو 
عمر لبس النضاره وقال:  حلو صح 
قمر قربت منو وصفرت وقالت:  تصدق لو مكنتش ابويا كنت اتجوزتك 
اسر:  حبيبتي انا الي ظبطو 
قمر:  هشش سبني بس اركز معا ابويا القمر ده
عمر:  احم مخلاص معرفنا اني قمر…. 
قمر بتذكر:  اسر ماما رنت عليا وقالت حاجات غريبه كدا  وان دكتور خالد قالي اني معنديش اب 
اسر بتفكير:  ليكون اختفاء عمر اثر علي المستقبل 
قمر بضيق:  غبي لو بابا فعلا اختفائو اثر مكنتش انا جيت..
عمر بص لي اسر وقمر وقال ف سرو:  الا اذ تكوني مش بنتي اصلا…   
قمر طلعت من شنطتها المنبه وقالت:  انا المره دي عملت حسابي  وظبط الوقت وحطيت المنبه ف شنطه علشان ميضعش مننا
اسر:  ذكيه واهو نوري عمر ان احنا صح 
عمر:  طب يلا جربي 
قمر قربت منهم ووقفت بنهم وظبط المنبه لي ساعه ورااا……  وبعدين اختفو….
_________________________________________
*في الجامعه *
عمر فتح عينو بهدوء وبص حواليه لقه نفسو ف قاعة المحاضرات بص جمبو لقه قمر قاعده 
عمر بصدمه: قمر تعرفي انك معاكي كنذ 
قمر بابتسامه: طبعاااا انا عارفه
عمر بضحك: طيب اوعدك اول ما ارجع زمني هسميكي جميله 
قمر: ماشي جميله عمر حلو 
اسر بهمس: مش ملاحظين ان الناس بتبص علينا بقرف 
قمر بصت حواليها لقتهم بيبصلها هي بلأخص بقرف… وبنت قربت منهم وبصت علي عمر وقالت: احم هو انت طالب جديد 
عمر: اه 
البنت بابتسامه:  ممكن نتعرف
قمر بغضب: ده عند امك يروح امك انتي جايه تشقطي الراجل 
عمر بصدمه: قمر ايه الالفاظ دي
البنت بسخريه: متلومهاش مهي معندهاش اب اصل امها جبتها وكتبتها بأسمها هي يعني هي اسمها قمر عبير ومنعرفش ابوها مين ولا اصلها ولا فصلها….
الكل بصلها بصدمه وقمر عنيها دمعت وقالت: انتي قليلة الادب 
عمر بضيق: سبحان الله هي معندهاش اب بس محترمه علي الاقل مش رايحه جايه تتعرف علي شباب وانتي عندك اب وللاسف معرفش يربيكي وامشي من قداااامي حالا
البنت بصتلو بغضب ومشيت 
اسر: مش قولتلك ياقمر اختفاء عمر اثر علي المستقبل
قمر بدموع:  انا كنت عايز اغير اسمي مش اخفي ابويا
عمر حط ايدو علي وشو وقال:ياربي جوز حمير ماشي معاهم انتو بهااايم هتخرجو الواحد من شعورو ليه 
قمر بضيق: انا بردو الي الفاظي وحشه
عمر بغضب: جبتو اخري يااستاذه دلوقتي انا اختفيت قبل ما اتجوز امك ها امك جبتك ازااااي لوحدك مثلا 
اسر بصدمه: قصدك انك
قمر قطعت اسر بغضب وقالت: انت هتتبره مني من اولها لا  انت ابويا وكل حاجه تثبت انك ابويا
عمر: تمام خلينا نمشي ورا دماغك دي لغيت لما نلقي مصيبه جديده
عمر بص النحيه تانيه ولقه بنات عماله تبصلو بجرأه 
عمر بتوتر: احم هو البنات اخلاقها باظت ولا ايه
قمر بصت للبنات وقالت بغيره: ما كل واحده تخليها ف نفسها ايه مالكم 
اسر: يلا بينا نمشي 
قمر مسكت ايد عمر وبصت للبنات بخبث 
قمر: يلا يعمورتي
عمر بسخريه:ان كيدهن عظيم فعلا
عمر وقمر واسر طلعو من القاعه واسر قرب من عمر وقالو بهمس: عيش حياتك يابني دانت قمر اجمل مني حتي 
عمر بصلو بقرف:متشككنيش فيك
اسر بضحك: اسمع بس تعال اعرفك علي صحابي فيهم بنات تجنن 
عمر: لا انا ماليش ف ده اتقي الله امك تعرف الي بتعملو ده 
اسر بضيق: افهم بقا انا هظبطك بس ابعد عن قمر دي بت فقر
عمر بص علي قمر الي ماسكه ايدو جامد وقال: لا انا اتشبكت خلاص
اسر بضحك: طب خلاص احنا شكلنا هنقعد معا بعض كتير هنبقا نعمل ده لما تمشي 
قمر بضيق: بتقولو ايه
اسر: ها لا مفيش المهم هنعمل ايه
قمر: هعرف الحقيقه من ماما المهم ماما مش ف البيت دلوقتي وانا كدا هقدر اخد عمر ونروح البيت 
اسر: طب يلا بسرعه قبل ما دكتور خالد يشوفنا ويعرف عمر
عمر بضيق: طول عمرو غتت ورخم 
قمر: اه والله دا راجل براس كلب 
اسر: طب يلا اوصلكم….
عمر: انا الي هسوق ممكن انت بس قولي امشي فين 
اسر بتفكير: بس فيه فرق بين العربيات دي وعربيات التسعينات
عمر غمزلو وقالو: لا مفيش حاجه صعبه عليا جربني بس 
اسر ادلو المفتاح… وعمر ركب العربيه وقمر جمبو واسر ورا 
عمر: احم يلا جاهزين 
قمر بقلق: مش مطمنالك
عمر بضحك:  لا اطمني 
عمر اتحرك بلعربيه وخرج من الجامعه… وساق العربيه بسرعه
اشر: احم عمر براحه 
قمر بخوف: هنموووووووت 
عمر: اهدو انا عارف انا بعمل ايه…..
فجاه  ظهرت عربيه  قدامهم 
اسر بصريخ: خلي باااااالك….. خلي بااااالك
قمر حطت ايدها علي عنيها وقالت: حسبي الله ونعمه الوكيل هتموتني ناقصه عمررررر….
فجاه العربيتبن اتخبطو ف بعض…..
عمر: احممم احممم انا شكلي عملت حادثه 
قمر شالت ايدها من علي عنيها وقالت: الحمدالله عايشين
اسر بغضب: عربيتي باااااااااااااااظت 
عمر بابتسامه: معلش فدايا 
اسر بغضب: انت تخرس خالص ياشيخ يخربيتك انت وبنتك 
قمر بتوتر: اسكتوووو صحبة العربيه جايه علينا
اسر وعمر بصو قدامهم لقو بنت طالعه من العربيه 
اسر: اوووووبا صروخ 
البنت قربت من العربيه وخبطت علي شباك عمر وقالت بغضب: اطلعلي يااعماااااا 
عمر فتح باب العربيه وطلع وقال:  نعم 
البنت بصت علي عمر والغضب اتقلب لأبتسامه
عمر بضيق: نعممم
البنت: احم ينفع كدا حضرتك الي عملتو 
عمر برقه: انا اسف والله جدا ومستعد اصلح عربيتك المهم انتي كويسه
البنت بأبتسامه:  اه كويسه وانت 
قمر طلعت راسها من الشباك وقالت بغضب:اجبلكم لمون غوري يابت من هنا
اسر طلع راسو من الشباك الي ورا وقال: سبيه يشوف نفسو يومين يافقر 
عمر بخيبة امل: انا معرفهمش 
البنت بضحك: طيب انا اسمي ساره وانت
عمر بأبتسامه: وانا
قمر قطعتو وقالت: مش يلا بقا يابيبي علشان نروح الشقه
عمر بصلها بصدمه وقال: ها
قمر بدلع: هنتاخر يلا بقا الله
اسر بضحك: ولعت الهانم مستعجله
ساره بصت لي عمر بقرف وقالت: استغفر الله وانا الي بحسبك محترم
قمر: محترم ايه يابت هو فيه حد محترم الايام دي دانا حامل منو ف توأم
ساره بصت لي عمر بقرف ومشيت من قدامو وعمر بص لي قمر وقال بغضب:  هي امك معرفتش تربيكي ولا ايه 
قمر بغضب: انت جاي علشان تشقط ولا ايه 
عمر ركب العربيه وقال: أخرسي 
قمر غمزتلو وقالت: طب يلا بسرعه علشان مستعجله يعمورتي
اسر سقف وقال: الله دي شكلها هتبقا ليله فل 
عمر بغضب: اخرسووو بجد اهليكم فين 
اسر بضحك: بنهزر معاك والله احنا مش كدا
عمر بصلهم بضيق وتحرك بلعربيه.. وبعد ربع ساعه وصلو قدام برج 
عمر بص علي البرج وقال: هو انتي شقتك ف برج 
قمر:عماره علي شكل برج وانت الي بانتها يعني دي بتعتنا واخدين شقه ومأجرين الباقي..
اسر: طب انا همشي بقا اشوف العربيه دي 
قمر: تمام خلي بالك من نفسك وهبقا اكلمك 
اسر: اوك
قمر مسكت ايد عمر ودخلو العماره وركبو الاسنسير وعمر كان مركز ف كل تفصيله ف المكان وقمر كانت بس مركزه معه وبتبتسم 
عمر بصلها وقالها: يابنتي انا ابوكي مش حبيبك مالك كدا 
قمر بضحك: لا بس فرحانه انك معايا 
عمر ابتسم والاسنسير اتفتح  ….وقمر خدت عمر ودخلو الشقه
عمر: يابنتي ماسكني اكن طفل كدا ليه 
قمر: تعال بس اوريك حاجه
قمر خدت عمر ودخلو اوضتها  وقفلت الباب
عمر بتوتر: احم ايه ياقمر اهدي انا ابوكي 
قمر بستغراب: مالك 
عمر بغضب: بقولك ايه انا مش مرتحلك من ساعت ماشوفتك
قمر غمزتلو وقالت:  انت خايف مني يابابي 
عمر بضيق: عبير دي معرفتش تربي 
قمر ضحكت وبعدين فتحت دولابها وطلعت منو كراسه رسم كبيره وفتحتها وقالت: شوف
عمر بص علي كراسه لقها رسمه صورتو… عمر ابتسم وقال:لدرجه دي بتحبيني
قمر: اووووووي اووووي…
فجاه سمعو صوت عبير وهي بتقول: قمر
قمر لطمت علي وشها وقالت:يمصبتي السوده امي جت 
عمر:طب هنعمل ايه
قمر: اميييي وانا عارفهااا هتفضحنا بص استخبا تحت السرير
عمر بضيق: لا طبعا
قمر زقتو وقالت: يعني هتبقا مبسوط لما نتفضح 
عمر بضيق: طيب..
عمر نزل تحت السرير وقمر قربت من الباب وفتحتو…
عبير بضيق: قافله علي نفسك ليه 
قمر بتوتر: ها مفيش….
عبير بشك: مالك
قمر: مفيش 
فجاه سمعو صوت جاي من سرير
قمر ف سرها: يخربيتك هتفضح امي
عبير قربت من علي سرير…
وعمر قال بحسره : ياالهي انت تعلم كيف حاااااالي… وهنعرف بعدين
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد