Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل السادس 6 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل السادس 6 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل السادس 6 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل السادس 6 بقلم رحمة نجاح

عندما اتي الي ايه هذا الاتصال كانت علي وشك الرد ولكن عند وقوع محمد الانصاري لينظر ادم وايه إليه بصدمه مخلوطه بخوف ..
ليتوجه إليه ادم سريعاً ويعمل له الإسعافات اللازمة ..
ايه. ايه فاق ..
ادم. لازم يروح مستشفي ..
لياخذه ادم سريعاً الي سيارته ومنها الي المشفي ..
وعلي الجهه الأخري كان المتصل هي ليل ..
علي. انسه ليل في حاجه ..
ليل.بخوف. معرفش سمعت صوت صريخ ايه وبعد كده الخط قطع ..
علي. طب انا هقف بره ولو عوزتي حاجه انا موجود ..
ليل. شكرا يا علي ..
ليخرج علي ويترك ليل في خوفها هذا والقلق علي أن يحدث لهم مكروه ولكنها تتذكر ما حدث معها منذ ساعه
 Flash back 
 ‏بالفعل كما أمر والد ليل علي ذهب علي هذا العنوان الذي أعطاه له وذلك العنوان الذي اتبع العربيه أرسل إليه مجموعه من الحرس ..
 ‏عندما وصل علي الي هذا المكان ليجده فارغ من الحراسه لم يتوقع هذا فهو توقع أن يكون به عدد كبير من الحراسه بعد مرور بعض الوقت تمكن علي بالفعل من فتح هذا الباب كان يسير في الشقه بحذر شديد حتا استمع شهقات أحدهم ليتوجه الي الغرفه ويفتحها يجد بها ليل تبكي بشده ليتوجه إليها علي ..
 ‏علي. انسه ليل متقلقيش انا معاكي ..
 ‏لتنظر له ليل بخوف ..
 ‏علي باطمئنان. متقلقيش ..
 ‏قم يخلع هذا الچاكت الخاص به ويضعه علي كتفيها ..
 ‏ليل ببكاء. هو مش هنا مشي ..
 ‏علي. عارف ده غبي اوي حتا مش حاطط حراسه عليكي هو ازاي بالغباء ده ..
 ‏ليساند ليل ويتوجه بها الي الخارج وأثناء ماهم خارجين تقابل مع هذا ال معتز ..
 ‏معتز بسخريه. ايه ده كنتو ناوين تمشوا وعطلتكوا ولا ايه .. 
 ‏علي. ليل اقعدي هنا متقلقيش انا هخرجك من هنا ..
معتز. انتا فاكر انك هتخرج من هنا عادي يعني ..
علي. هخرج أقل من العادي كمان اصل بصراحه متوقعتش تكون بالغباء ده ماشا الله عليك الغباء يستعر منك .. 
معتز بغضب. انتا عارف بتكلم مين  ..
علي بسخرية. ما هو انا عشان عارف بكلم مين بقولك كده. ليتوجه اليه علي ويسدد له عدة لكمات ولكن كان معتز يتفداهم بسهوله ..
معتز بعصبيه. كنت ناويه اخرجك علي رجلك بس باين انك مش حابب كده ..
علي. انا اللي هخرجك بالكلبشات ..
ظل الاثنان  يتفادان الضربات حتا أن أتت الشرطه ..
رجل الشرطه.Te dejo un poco أتركم بعضكم ..
ليترك علي معتز الذي كان لا يقوي علي الوقوف ..
علي بسخريه. عرفت مين فينا اللي هيخرج بقا اغبي انسان شوفته في حياتي  ..
ليتقدم إليه الشرطه وياخذوا معتز ثم يشكروا علي ..
علي. وعدتك ومخلفتش يالا نمشي ..
ليأخذ علي ليل ويذهبوا الي الاوتيل ..
في الاوتيل ..
ليل بتعب. انتا عرفت مكاني ازاي ..
علي. أولا باباكي هو اللي جاب المكان ومعتز ده غبي اصلا راح خطفك بنفسوا والكاميرات جابته ده غير أنه مكنش فيه حراسه عليكي ..
ليل. ازاي البوليس جه ..
علي. اول ما تم اخفاءك كلمت حد انا عارفه وحكتله علي اللي حصل وهو قالي اني يحط جهاز تصنط في هدومي بحيث أنه لو مطلعتيش هناك ميتعمليش محضر ازعاج بس طلع هناك والشرطه وصلت ..
ليل. شكرا ..
علي. ده وجبي وغير ان الأهمال كان مني ..
ليل. عايزه اكلم بابا ..
علي. خدي رني عليه طمنيه ده كان جاي هنا يارب بس ميكنش ركب الطياره ..
Back ..
ليل. انا خايفه اوي حاسه ان بابا فيه حاجه لتحاول أن تتصل علي ايه ولكن دون جدوى ..
وعلي الجهه الأخري وبالتحديد في المستشفي ..
ايه بخوف. هو كان ماله يا دكتور ..
الدكتور. نقص في مستوي السكر مش اكتر من كتر الإرهاق  وركبناله محلول شويه ويفوق ..
ادم. شكرا يا دكتور ..
الدكتور. هنعمل بس شويه تحاليل كده عشان نطمن عليه اكتر ..
ادم. مفيش مشكله ..
ليخرج الدكتور ويتركهم ..
ايه بتذكر . ادم علي كان رن عليا لما عم محمد وقع ..
ادم. لسه فاكره تقولي دلوقتي رني عليه بسرعه ..
بالفعل قامت ايه بالاتصال عليه لياتيها صوت ليل ..
ايه. ليل دا انتي ..
ليل. اه هو انا بابا كويس ..
ايه. بتوتر. اه كويس جدا ..
ليل بشك. هاتي أكلمه طيب ..
ايه. اصل اصل هو في الحمام اه في الحمام ..
ليل بحده. ايه بابا ماله ..
ايه. بستسلام. انكل محمد في المستشفي ..
ليل. بخوف. بيعمل ايه وايه اللي حصل ..
ايه. متقلقيش ده ارهاق مش اكتر المهم انتي ايه حصل معاكي انا كنت هموت من الخوف عليكي ..
ليل. مش مهم انا يا ايه انا جايه مصر ..
ايه. استني بس انتي اتجننتي وشغلك ..
ليل. يولع سلام ..
ادم. في ايه ..
ايه. ليل جايه ..
ادم. احسن بردو مينفعش تقعد هناك  بعد اللي حصل ..
ايه. بس احنا منعرفش ايه اللي حصل لحد دلوقتي ..
ادم ببرود غير المعتاد. اكيد علي جابها يا ايه ..
ايه. مالك يا آدم اللي يشوفك من شويه ميشفكش دلوقتي ..
ادم. انا هاروح اتصل بعامر اخليه يجي بدل ما هو واقف زيي الحرس علي احمد الدمرداش ..
ايه باستغراب. ماشي ..
ليخرج ادم من هذا الغرفه ويقوم بالاتصال علي عامر بالفعل اتصل به وبلغه بأن يترك احمد ويأتي لهم علي الڤيله الخاصه بوالد ليل   ..
وعلي الجهه الأخري في إسبانيا ..
ليل. علي احجز اقرب طياره راحه مصر ..
علي. في مشكله انسه ليل ..
ليل. بسرعه يا علي بابا تعب ولازم انزل مصر ..
علي. حاضر ..
ليقوم علي بالاتصال بشركه الطياران ويعلم أن الرحله القادمه بعد ساعه ..
علي. كمان ساعه الطياره هتتحرك ..
ليل. تمام هجهز ..
ليخرج علي وتذهب ليل الي المرحاض لكي تنعم بالشاور الخاص بها لأن اذا والدها شاهدها بهذا الهيئه سوف يتعب بالتأكيد ..
في احد الاماكن المتواجدة  في منطقه النيل كانت تجلس يامور بحزن شديد وهي ممسكه بمذكراتها ومع كل كلمه تكتبها كانت تنزل دمعه حاره علي وجنتيها  (اللجوء للسوشيال ميديا معظم وقتنا بيبقا ليه سبب بسبب الانتقادات اللي انا عيشاها في حياتي لدرجه اني بقيت بشوف نفسي انسانه ضعيفه ولا تصلح للحياه والمشكله اني عارفه أن السوشيال ممكن يسبب الاكتئاب اكتر بس هي دي الحاجه الوحيده اللي بشغل نفسي بيها كان نفسي تبقا امي تدعمني بدل ما هي بتحبطني كان نفسي تبقي هي أول إنسان انا الجا ليه بحبها جدا بس نفسي تتغير معايا من موت بابا وهي بتتعامل معايا باسلوب وحش اوي هي مكنتش كده أو يمكن اهتمام بابا ليا مكنش مخليني اشوف معامله حد ليا غيره ربنا يرحمك يابابا انا بحبك اوي )
تحول بكائها الي بكاء هستيري يقطع نياط القلب ..
م. البكاء مش حل ..
لتنظر يامور الي مصدر الصوت وتشهق بصدمه ..
يامور. عامر ..
عامر. انتي تعرفيني ..
يامور. اه لا قصدي لا ..
عامر. اه ولا لا ..
يامور. لا معرفكش ..
عامر. البكاء مش حل علفكره ..
يامور. بس بيريح ..
عامر. بالعكس ده بيوجع القلب ..
يامور. مش فارقه ما القلب في حاجات كتير وجعاه ..
عامر. شكلك شايله جامد اوي ..
يامور. وانتا مالك اصلا ..
عامر. الله انتي بتتحولي كده ليه ..
يامور. ياعم امشي وسبني مع احزاني ..
عامر. مبحبش اشوف حد بيعيط ..
يامور بسخرية. حساس اوي انتا ..
عامر. طول عمري ..
يامور. بضحك. ياعم انتا طلعتني من احزاني ده ايه النيله دي انا ماشيه ..
لتقوم يامور وتتركه في دهشه من هذا الفتاه المتقلبة المزاج …  
بعد مرور أكثر من خمس ساعات كانت ليل قد وصلت الي مطار القاهرة الدولي وقامت بالاتصال علي ايه لتخبرها ايه أنهم متواجدين في الڤيلا الخاصه بهم ..
في ڤيلا محمد الانصاري ..
كانت تدلف ليل وهي قلقه بشده علي والدها لتجد نور الصالون مشتعل لتعلم أنه بداخل  ..
ما أن شهدت ليل والدها حيث ذهبت إليه سريعاً وارتمت في أحضانه لتبكي ليل داخل أحضانه فهي قد تحملت كثير اليوم ومن عادت أنها لا تحب أن تبكي امام احد ما عدا والدها كانت لم تتوقع أن يحدث كل هذا في بعد والدها عنها فهي دائما ما تعتمد عليه ولاول مره تسافر هكذا وتتركه وعندما تتركه يحدث به ما حدث ..
محمد. بس يا روحي اهدي انا معاكي اهو .. 
ليل. كنت خايفه اوي يا بابا ..
محمد. حصل خير انا معاكي يا روحي .. 
لتخرج ليل من أحضانه وهي تتفحصه ..
ليل. بابا انتا كويس انا اسفه ..
محمد بابتسامه. كويس يا ليلو ..
ايه. نحن هنا يا ليل ..
لتنظر لهم ليل لتجد عامر و ايه وثانيه ادم موجود معهم لتخجل بشده فهي لم تلاحظ وجدهم عندما دلفت الي الغرفه او بالأصح كانت تريد مشاهده والدها فقط وعندما وجدته نست من حولها ..
لتذهب إليها ايه وتحتضنها بشده ..
ليل. خلاص هتخنق ..
ايه. كنت هموت من الخوف عليكي يا جزمه ..
ليل. شكرا يا محترمه ..
محمد. ليل تعالي هنا ايه اللي حصلك ..
لتجلس ليل وتحكي لهم جميع ما حدث معها ما عدا أن معتز حاول الاعتداء عليها ..
محمد بغضب. والله لخليهم يندموا ..
ليل. بابا حبيبي انا بخير ومعتز ده اتحبس دلوقتي في إسبانيا ..
محمد بهدوء عكس ما بداخله. خلاص يا ليلو روحي انتي نامي يا حبيبتي ..
ليل. انا هقعد في الجنينه شويه يا بابا ..
ايه. استني اجي معاكي ..
ليل. خليكي يا ايه عايزه اقعد لوحدي شويه ..
عامر. طب يالا نمشي احنا يا ايه ..
ايه. يالا يا عامر  ليلو حبيبتي انا همشي..
ليل. ماشي يا قمري سلام ..
بالفعل خرج عامر ومعه ايه و ادم .. 
لتذهب ليل الي جنينه الفيلا تجلس وتندمج مع ضوء القمر وهذا الهدوء المحبب لقلبها ..
ادم بجمود. ليه كدبتي ..
ليل بخضه. ادم ..
ادم. ليه مقولتيش الحقيقه كلها ..
ليل بتوتر. حقيقه ايه انا قولت كل حاجه ..
ادم. بس انتي مخبيه حاجه ..
ليل وهي تتجاهل نظراته. لا قولت كل اللي حصل ..
ادم. بتكدبي بس هحاول اصدقك ..
ليل. ياريت تصدق عشان هو ده كل اللي حصل ..
ليقترب ادم منها بشده وينظر داخل عينيها..
ادم وهو يشير علي عينيها. بس دول بيقولوا غير كده ..
لتدرك ليل قربها منه لتقوم من جلستها ..
ليل. عن اذنك انا هطلع اوضتي انام ..
لتتركه وتذهب سريعاً ..
يمر ثلاث ايام علي هذا الحدث لم تخرج ليل من الڤيلا قط كانت ايه هي من تأتي لزيارتها ..
وأثناء ما كانت ليل تجلس في غرفتها لتسمع أحد الطرقات علي الباب ..
ليل. ادخل ..
سلوي( مربيه المنزل ). ليل باباكي عايزك تحت ..
ليل. حاضر يا داده ..
لتذهب ليل الي الأسفل حيث والدها ..
محمد.تعالي يا ليل عايزك في موضوع ..
ليل. اتفضل يا بابا ..
محمد. ……..
ليل. بصدمه. ده اللي هو ازاي ..
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!