Uncategorized

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك الصباغ

 رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل الخامس عشر 15 بقلم ملك الصباغ

Malak Ayman, [29 Jul 2021 at 5:32:28 PM]:
…فارس بصوت عالي: يعني ايه يعني اختها عايشه لا لا لازم تموت مش لازم تعيش انا مصدقت قضيه اخوتها اتأيدت ضد مجهول
الشخص الاخر: طب هنعمل ايه يا فارس بيه
فارس: بسيطه نخطفهم  ونقتل اختها 
الشخص الاخر: طب والتنفيد امته؟ 
فارس بخبث: لما يجوا يرجعوا القاهره عهد مستحيل تسيب اختها يعني نقدر نخطف عهد معاها واعمل اللي انا عايزه فيهم. 
الشخص الاخر: تمام عن اذنك يا فارس به 
________________________
تفتح الباب بأصابع ترتعش خوفا من أن ما تفكر به صحيح لتعجل خطوه وتأخر خطوه 
لكن مهلا نعم إنها هي…هي اختي التي تصورت انني فقدتها
لتبدأ الدموع في الهبوط من مقلتيها لتصرخ وتجري نحوها
عهد: لمياااااااء
لمياء بدموع وهمس: عهد
وقبل ان تتدارك نفسها من أثر الصدمه كانت قابعه في أحضان اختها
عهد بدموع: يا قلبي فكرتني خسرتك بسبب فارس
لمياء: تعبت يا عهد مش بقيت عارفه انا مين حتي من بعد اللي حصل
عهد بغل: هاخدلك حقك منهم والله لننتقم من فارس صدقيني
لمياء: هئ هئ
أدهم بتعجب: ممكن يا مدام عهد افهم تعرفي لمياء منين
عهد وهي تمسح دموعها: لمياء اختي وحصلت حكايه طويله خلتني اخسرها او بمعني اصح افكر اني خسرتها. 
قاطع ذلك رنين هاتف عهد والذب تركته مع سديم
سديم: الو
ٱسر بعصبيه: ممكن افهم ليه عهد مش بترد علي تليفوني ولما ردت رديتي انتي
سديم: اهدي يا ٱسر عهد لقيت اختها عايشه
ٱسر بذهول.: بتقولي ايه
سديم: والله زي ما بقولك هي اللي موجوده في المصحه. 
ٱسر: طب اديني صادق اقوله حاجه
لتعطي سديم الهاتف لصادق بعد ان اخبرته ان ٱسر يريده 
صادق: في حاجه يا ٱسر
ٱسر بقلق: خد بالك من عهد أكيد عهد هتجيب اختها وهي جايه اسكندريه تعالوا من طريق تاني غير اللي جيتوا منه اوعي تيجي من الطريق اللي جيتوا منه ولو حسيت بأي حاجه غلط اتصل عليا فاهم. 
صادق: ماشي يا ٱسر مش تقلق 
ٱسر: يالا سلام
صادق: سلام
بعد بعض الوقت
عهد وهي تمسح دموعها: يالا يا سديم خلينا أخد لمياء ونرجع البيت عشان انا مش مستريحه طول ما احنا بعاد عن ٱسر
سديم وهي تحاول تلطيف الجو: الحب ولع في الدره 
طب راعوا ظروف اني سنجل
ليضربها صادق علي مؤخره عنقها ويردف قائلا: بقي سنجل يا روح أمك
لتنظر له سديم بحزن وتصمت. 
عهد: يالا يا لمياء معايا
لمياء: فين يا عهد
عهد: إسكندريه
لمياء: بس احنا مش لينا حد في اسكندريه 
عهد: لا اصلي اتجوزت هناك
لمياء بغضب: ازاي
عهد: اهدي يا لمياء وهفهمك كل حاجه لازم نمشي دلوقتي عشان اكيد فارس مراقبنا دلوقتي. 
لمياء: لا لا خديني عشان فارس………… 
لتبدأ في وصله من البكاء
عهد: اهدي يا لمياء ويالا نمشي. 
أدهم بحزن داخلي: طب هروح اعملكم اذن خروج من المستشفى واقول ان حالتها اتحسنت وتبقي تتابع مع دكتوره سديم. 
عهد: ماشي. 
ليذهب أدهم ويأتي بإذن من المشفي ويعطيه لهم ويغادروا المشفي ليجلس هو في حديقه المستشفى 
ليجد من يضع يده علي كتفه
ليجد ساندي وهي تبتسم له ابتسامه هادئه
ساندي: مفكرني مش هفهمك انت اخويا يا ابني
 ليعقد حاجبيه
أدهم بعدم فهم: قصدك ايه؟ 
لتضحك ساندي: قصدي انك بتحب لمياء وده كان باين عليك اوي
أدهم بذهول: انتي عرفتي ازاي
ساندي: عيب عليك كان باين عليك. 
أدهم: بس خلاص راحت
ساندي: تؤ تؤ تؤ لسه مش راحت انت تقدر تروح تتقدملها كمان يومين. 
أدهم: بتتكلمي جد 
ليكمل بحزن: بس هي عندها رهاب رجال 
ساندي: رجوعها لاختها هيحسن حالتها لانها حست انها رجعت للأمان. 
أدهم: طالما كده ماشي
ساندي: ماشي مبروك يا عريس مقدما. 
لتقوم من مكانها لتذهب ليردف أدهم قائلا: ساندي
لتنظر في اتجاهه: نعم
أدهم بابتسامه شكر: شكرا انتي احسن من اي صديقه انتي اكتر من اختي شكرا 
ساندي بنفس الابتسامه: العفو 
لتكمل بمرح: يالا مش هنقضيها شكر تعاله يالا نخلص المرضي عشان بعد يومين تروح تتقدم يا عريس. 
ربما يوجد اصدقاء تكون علاقتك معهم وطيده اكثر من اخوتك ربما يكونون يفضلونك عن انفسهم وهم مثل ساندي التي كانت دائما تعتبر أدهم اخًا وليس صديقا فقط. 
___________________________________
في الطريق يجلس صادق في مقعد السائق بجانبه سديم الشارده في الطريق وفي الخلف لمياء بجوارها عهد
ويستمعون إلي اغنيه تامر حسني (ناسيني ليه) 
والتي كانت تصف حاله سديم وصادق فهم عشاق يخبئون ويعاندون مشاعره يعشقون بعضهم لكن ربما بعض المشاكل تفرق بين الاشخاص وتجعل كل ما مروا به مع بعضهم مجرد ذكريات…ذكريات فقد. 
سديم بفزع:صادق اجري بالعربيه
صادق:ليه
سديم:بص في المرايه
لينظر في مرٱه السياره يجد سياره تسير خلفهم
ليسرع بالسياره ويخرج هاتفه من جيبه ويهاتف ٱسر
ٱسر:الو
ليغلق الخط معه ويهاتف مهاب
مهاب:الو ٱسر بيه
ٱسر:هبعتلك طريق تجيب القوات وتيجي عليه.
مهاب:ماشي
ليغلق الهاتف وينطلق بسيارته بأسرع مايمكن فنا اصعب ان يخبرك احد ان عشقك وحبك الوحيد علي حافه الموت لا والف لا لن اسمح لحبي الوحيد ان اخسره.
ليسرع بسيارته اسرع من سرعته العاديه.
________________________________
عند صادق
سديم تجلس وهي تصرخ:الحق يا صادق دول بيطلعوا مسدس وعايزين يصوبوا نحيه عربيتنا
صادق:انزلي يا سديم وكلكم انزلوا تحت في العربيه
لتنخفض الفتيات الثلاثه ويبدأ ضرب الرصاص علي سياره صادق وتبدأ السياره يختل توزنها فتنحرف عن الطريق
لتستقر في جانب الطريق
سديم برعب وهي ترتعش:ا…ي…ه…ا…لل…ي…ح…ص…ل(ايه اللي حصل)
صادق:مفيش يا حبيبتي العربيه عطلت
لم تنتبه لهذا اللقب الذي لفظه 
ليكمل قائلا:بس.غريبه ليه فجأه وقفوة ضرب هنزل اشوف
لتمسك سديم يده وتهز رأسها رفضا
ليردف قائلا:خلاص متقلقيش هبقي كويس
ليقبل جبينها وينزل
بينما عهد تحتضن اختها وتمسك بهاتفها
لينزل صادق من السياره ويتفاجأ بشخص يضرب طلقه ناريه في كتفه ليسقط ارضا. 
لتصرخ سديم بفزع: صااااااااااااااااااااااااااااااق لا لا لا لالا لا لا لا لا. 
لتتصل عهد علي ٱسر بيدها التي ترتعش  ويدها الاخري تحتضن جسد اختها 
ليجيب ٱسر: الو ياعهد انتم فين
لتجهش عهد في البكاء وتقول: صادق انضرب بالنار الحقنا يا ٱسر احنا خايفين ارجوك
ليسقط الهاتف من يدها. 
ٱسر: عهد عهد
لتلتقط الهاتف
وتجيبه: نعم
ٱسر: مش تخافي انا جاي يا حبيبتي 
عهد: حاضر. 
ليقطع حديثها شخص يفتح باب السياره ويسحب سديم وعهد ولمياء ليبدأ الثلاثه في الصراخ ليضربهم الشخص الاخر علي رأسهم ليسقطوا فاقدين للوعي. 
ليسحبهم للسياره ويترك صادق فاقدا للوعي علي الارض. 
لينطلق بالسياره في اتجاه ٱخر
ويهاتف فارس
الشخص: تمت المهمه يا فارس بيه
فارس: كويس هاتهم بسرعه
الشخص: حاضر
ليدخلهم لمخزن قديم ويضعهم علي الارض ويخرج. 
ليدلف بعد قليل فارس ومجهول
فارس: زي ماوعدتك اجيبلك اغلي حاجه عند ٱسر واهيه
المجهول: ايه ده دول ستات
فارس: مراته واخته واخت مراته دي ليا عشان معايا ليها حساب قديم. 
___________________________________
يصل هاتف ٱسر مكالمه 
ٱسر:الو
الشخص:مراتك واختك معانا شنطه بمليون جنيه وتاخدهم
ليغلق الخط قبل ان يسمع رد ٱسر ليضحك ٱسر بسخريه  فلقد علم مكانهم من رقم هاتف عهد ليتحرك بسرعه 
وينتظر في مكان بعيد نسبيا حتي يصل مهاب والقوات
ليصل مهاب والقوات بعد قليل من الوقت
ٱسر:اخيرا وصلت 
مهاب:يالا بسرعه يا ٱسر قبل ما يعمل فيهم حاجه
ليدلف مهاب والقوات فجأه ويبدأوا في الاشتباك بينهم وبين رجال فارس ليدلف ٱسر إلي غرفه ليصدم 
 مما رٱه فهذا شريك والده القديم في العمل سالم
ٱسر: سالم بتعمل ايه هنا. 
سالم: لغايه دلوقتي لسه غبي زي ما انت يا ٱسر
ٱسر بغضب: احترم نفسك  يا سالم وقولي فين فارس وايه اللي حصل لمراتي واختي وراقدين كده ليه
سالم: اخوك الغبي فكرني بساعده ياخد ورثه منه ومع اول اعتراض منه علي كلامي قتلته ليشير إلي مكان خلف ٱسر لينظر ٱسر  خلفه ليجد جثه أخيه لتفر دمعه هاربه من مقلتيه ويهمس بعتاب: عملت كده ليه في نفسك يا فارس ده كله عشان الورث. 
سالم بغل: قتلته زي ما قتلت ابوكم  وانت وقتها صدقت ان اخوك اللي قتله لاني اساسا انا اساسا اللي حرضت اخوك يقتله 
ٱسر بسخريه: ومستعد تواجه النيابه وتقول نفس الاقوال
سالم بعدم فهم: قصدك ايه؟ 
ٱسر بضحك: قصدي ان كل اللي قلته اتسجل
سالم: مفكر ان رجالتي هيسبوك 
ٱسر: عيب عليك بص وراك
لينظر خلفه فيجد مهاب 
سالم وهو يرجع إلي الخلف: انت ازاي ازاي
ليعطي للريح حريه تحريك قديمه فيجري بأسرع مالديه ويخرج ليلحق به قوات الشرطه 
ولكن ان الله منتقم اكبر ليتصدمه سياره علي الطريق فيسقط مودعا الحياه التي نظنها خالده. 
ليردف ٱسر قائلا: ربنا منتقم اعظم
ليتذكر ٱسر عهد واخته ليجد عهد بدأت بالافاقه وسديم ولمياء
ليأخذهم إلي اقرب مستشفى لتستيقظ عهد وتجد حولها جدران مطليه بالابيض 
عهد بوهن: انا فين؟ 
ٱسر وهو يقبل جبينها: في المستشفي يا حبي مش تخافي انا جنبك
عهد: وسديم وصادق ولمياء
ٱسر: مش تخافي كلهم بقوا كويسين 
ليكمل بحزن: وفارس للاسف سالم قتله
لم تهتم عهد بالسؤال من سالم لكنها استشعرت الحزن في صوت ٱسر لتواسيه قائله: سامحه يا حبيبي  انا سامحته طالما مات ربنا مسامح كريم. 
لتكمل بجدية: اوعدني انك تسيب الشغل بتاع المافيا وتبعد عنه
ٱسر: اوعدك يا حبي
 ليقبل باطن كف يدها بحنان
عهد بتردد: ٱسر ممكن اطلب منك طلب 
… 
ٱسر بضحك: وانا موافق يا حبيبي وان شاء الله نربي عيالنا علي حب الله والدين
عهد: ان شاء الله 
لتكمل باستغراب: بس هو احنا خلفنا. 
ٱسر بغمزه: لسه 
لتضحك عهد 
ليردف ٱسؤ قائلا بحب وهو يقبل كف يدها: من ساعت ماانتي دخلتي حياتي وهي بقت كويسه بحبك يا احلي حاجه حصلتلي 
عهد: وانت بعشقك.
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!