Uncategorized

نوفيلا لم أندم على قتلك عزيزي الفصل الثالث 3 بقلم ملك الصباغ

 نوفيلا لم أندم على قتلك عزيزي الفصل الثالث 3 بقلم ملك الصباغ

نوفيلا لم أندم على قتلك عزيزي الفصل الثالث 3 بقلم ملك الصباغ

نوفيلا لم أندم على قتلك عزيزي الفصل الثالث 3 بقلم ملك الصباغ

…_ضااايع شاري وقالوا أنا بايع عالم عايزه الصايع وإلي يقل قميتهم يحترموا.. 
كانت تغني تلك الكلمات وهي تتمايل بجسدها  فلقد راقت لها اجواء تلك الغرفه وأحبتها فيبدوا ان تلك الڤيلا الرائعه أكبر مما تبدوا من الداخل.
رحمه:بت بت يا لارا فوقي فوقي احنا مش في بيتنا احنا في ڤيلا اهل رنا وعايش فيها دكتور مراد ومراته واخو رنا عيب كده يقولوا علينا ايه.
لارا وهي تزفر بضيق فلقد اخرجتها اختها من مودها المعتاد:ممكن تسيبيتي اعمل اللي انا عايزاه وبعدين اخو رنا قالنا البيت بيتكم يعني نعمل اللي احنا عايزينه.
رحمه:ربنا يهديكي يا حبيبتي البسي يالا وانزلي وبلاش تشغلي اغاني وتحرجيني ده احنا بقالنا يومين  بس وصلين 
لارا:ماشي ماشي يا هادمه الللذات اوووووف.
ارتدت رحمه ولارا ملابسهم.
ليترجلوا إلي اسفل علي مائده الطعام التي كان يترأسها سليم بطلته البدويه جلبابه وعلي جانبه رنا والجانب الاخر مراد وزوجته التي تسمي جوليا وهي من لبنان.
فجلست رحمه بجوار رحمه ولارا بجوارها 
لتحمحم رحمه في حرج:احنا ٱسفين لو كنا تقال علي حضرتك يا استاذ سليم 
لتكمل وهي تنظر لاختها بعتاب:وٱسفه علي الازعاج بتاع الصبح.
سليم وهو لم يحرك نظره من طعامه::عادي يا ٱنسه رحمه البيت بيتكم  بيعني بتاخدوا راحتكم به.
لارا لمراد:دكتور مراد هو حضرتك اتجوزت مدام جوليا ازاي يعني اتقابلت معاها فين وكده يعني.
مراد وهو ينظر لجوليا بحب:اتقابلنا اول مره في المطار وبعد كده اتقابلنا في الشركه تاني وكنا بنكره بعض اوي بس كان لازم نشتغل مع بعض وبعد كده كترت لقائتنا ومع الوقت اكتشفت اني بحبها.
لارا:ياااااه قد ايه  بتحبها نفسي في حد يحبني كده.
لتكمل موجهه كلامها لسليم:استاذ سليم هو حضرتك لسه متجوزتش ازاي وانت عندك٣٠سنه.
سليم ببرود:لسه ملجتش نصيبي وملجتش بنت الحلال.
لارا في نفسها:ابو تنحتك يا شيخ ايه البروووود.
لارا:طب يا جماعه انا عايزه اشوف صحره سينا بعد اذنكم
رنا وهي تأكل:سليم هياخدك انتي ورحمه تشوفوا الصحرا وإكده.
__&________________________________
_لا يارنا يعني لا لا لا
أردف سليم بهذه الكلمات علي طلبات اخته.
رنا:ليش يا خي ليش ما تريد توديهم يشوفوا الصحرا بتاعتنا بتاعت سينا.
سليم:إكده أنا مش عيل صغير مشان اويديهم.
رنا:عشان خاطري يا سليم.
سليم وهو يجز علي اسنانه:ماشي يا رنا ماشي.
رنا:شكرا يا احلي اخ.
___________________________________
لارا بوهن :اه انا تبعت يا استاذ سليم.
دق قلب سليم  فور سماع اسمه منها 
لارا: طب بص اقف هنا كده  هننزل ناخد شويه صور حلوين كده. 
سليم: ماشي. 
ليقف سليم ويجلس علي أحد الصخور ببنما لارا واختها يلتقطون بعد الصور لتذكرهم بسيناء. 
رحمه بتعب: تعبت يا لارا من كتر الصور خلاص مش قادره هروح استريح واكلم بابا عشان اطمنه. 
لارا: ماشي وانا هروح اشوف هنروح امته. 
لتذهب رحمه لمنطقه قريبه نسبيا وتتحدث في الهاتف ببنما لارا تجلس بجانب سليم وتضع سماعات هاتفها وتشغل اغاني. 
لارا بغناء وصوت عالي وهي تردد احد اغاني المهرجانات: حبكم كلكم تحت رجلي خلوه ليكوا انتوا صحبه نص كم معرفش ايه عجبني فيكم بدعي ربي كل يوم يجلكوا يوم ويبتليكوا يا ما تبقوا عندي او اشوف دموع عينكم ولما اموت اجيب حشيش يوزعوا في دفنتي وبكده ابقي مت ضامن ان صحبي هيجيلي. 
كانت تردد تلك الكلمات وسليم ينظر لها بصدمه هل تلك حقا فتاه؟!! ان تلك الكلمات لا تنطقها فتاه ابداً
لتلاحظ لارا نظراته لتخلع سماعه اذنها. 
لارا: ايه يا عم مالك بتبص كده  ليه. 
سليم: انتي متأكده  انك بنت. 
لارا: اه ليه يعني؟ 
سليم: اصل اللي بتغني ده اي بنت هنا في سينا تنكسف تقولوا غير انه حرام الجمله اللي في الاخر. 
لارا: هو انت بتتكلم مصري ازاي. 
سليم وهو يبتسم بسخريه: انتي سيبتي الكلام  ده كله وركزتي اني بتكلم مصري بصي يا ستي انا امي اساسا من القاهره اما ابويا من البدو وجيت هنا اكمل شغله. 
لارا: هو كان بيشتغل ايه؟ 
سليم: تاجر مخدرات وأسلحه. 
كادت لارا ان تجيب وهي تفتح عينيها في صدمه احقا هذا الذي اسمعه انه فخور بوالده لكن اقتراب رحمه وهي تبكي اوقفها من مكانها. 
لارا بقلق: رحمه مالك بتعيطي ليه؟ 
رحمه ببكاء: بابا بابا 
لارا: ماله ماله بابا. 
رحمه ببكاء وانهيار: بابا مات. 
وقعت تلك الكلمات علي لارا كالصاعقه لتسقط مغشيا عليها 
رحمه بصراخ: لاراااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ليتجه سليم بسرعه ويحمل لارا ويركب سيارته ويطلب من رحمه الركوب
سليم وهو يسوق: مين اللي قالك يا ٱنسه رحمه. 
رحمه ببكاء وهي تحكي. 
عوده الوقت للوراء
اتجهت رحمه للاتصال بوالدها للأطمئنان عليه. 
رحمه: يووو مش بيرد ليه هجرب اتصل علي عمي أسامه. 
لتتصل علي أسامه بدل والدها
رحمه والدموع في مقلتيها تهدد بالسقوط: انت بتقول ايه بابا كويس. 
لتغلق الخط وتتجه سريعاً نحو لارا لتخبرها انه يجب ان تعود للقاهره للإطمئنان علي والدها فهي مازالت لا تصدق أنه مات. 
عووده للوقت الحالي. 
سليم: طب اهدي يا ٱنسه رحمه  واطلعي لمي هدمتك وتعالي اوصلك للقاهره انا حافظ الطريق زين. 
رحمه: بجد شكرا ليك يا أستاذ سليم وتبقي تقول لرنا اني اضطريت اروح. 
سليم: ولا يهمك اطلعي وتعالي اوصلكم. 
لتصعد رحمه تحضر حقيبتها هي واختها 
بينما سليم ينظر لتلك الفاقده للوعي
سليم لنفسه: مدريش ليش لما شفتهاعم بتبكي جلبي  وجعني كتير عليها معجول حبتها. 
عقله: لااااااا مستحيل تحب عيله دي اصغر منك١٠سنين 
قلبه: العمر مش حاجز للحب تقدر تحب حتي لو اصغر اواكبر منك. 
سليم: خلاص اسكتوا بقي ايه لك لك مش بتبطلوا خناق*طول بالك يا عمي سليم ايه دول مهما كان قلبك وعقلك استحملهم معلشي عشان خاطري ????*
…رحمه وهي تمسح دموعها: أستاذ سليم انا جاهزه. 
سليم: زين اركبي يا ٱنسه
لتركب رحمه ويقود بالسياره بسرعه ليصل بسرعه. 
__________________________
سليم لرحمه:خلاص كده يا ٱنسه وابقي طمنينا في التلفون .
رحمه:شكرا جدا يا أستاذ سليم.
سليم:ولا يهمك عن اذنك
ليرحل سليم وتتنهد رحمه وتدلف لمنزلها وهي تقدم خطوه وتأخر الاخري.
وهاهي قد وصلت امام باب المنزل هي واختها التي كانت صامته طوال الطريق
لتفتح باب المنزل وهنا كانت الصدمه حين وجدت عدد من السيدات جالسين يولولون ويبكون ويصرخون ويرتدون اسود ووجدت زوجه عمها أسامه تجلس وتبكي لتجري نحوها وتترك لارا الواقفه تنظر للسيدات بتوهان..
رحمه لزوجه عمها بصراخ:قوليلي ان بابا مامتش ونبي بابا لسه عايش صح ونبي قوليلي يا طنط ريهام.
لتسقط علي الارض ببكاء وانهيار.
ريهام وهي تحاول مساعدتها للوقوف:خلاص يا رحمه قومي يا حبيبتي قومي حرام عليكي نفسك طب قومي عشان خاطر اختك.
لارا وهي تبكي وتستند علي الحائط للدخول إلي غرفتها:هاتيها الاوضه يا طنط ريهام.
لتساعد احدي السيدات ريهام لمساعده رحمه في الوقوف ليدخلوها إلي غرفتها.
لتجلس رحمه بجوار 
لارا وهي تنظر امامها دون النظر لاختها:ضعنا يا رحمه ضعنا بابا راح وسابنا بعد ماما.
رحمه وهي تحتضنها:بس يا لارا مش تقولي كده انا معاكي يا حبيبتي متخافيش وطنط ريهام وعموا أسامه وبنتهم اسماءكلهم معانا يا حبيبتي
لارا ببكاء وانهيار وهي تحتضن اختها:كفايه انتي يا حبيبتي.
ما أصعب ان تتخيل ان شخص يمكث معك يأكل،يشرب،يضحك،يبكي،يمزح 
فجأه يختفي من حياتك فجأه تسمع أحرف اسمه بجوار احرف كلمه”مات” هنا تعلم انك خسرته للأبد …للأبد.
_____________________________
مر٣ شهر 
عملت فيه رنا سبب رحيل رحمه وعادت إلي القاهره لمواستها وبيجاد توقف عن مراقبه رنا حتي يحاول نسيانها فمهما كان هو لا يريد الارتباط بفتاه اخوها تاجر مخدرات وأسلحه.
علمت فيه رحمه بفسخ خطوبتها من محمد ومازالت علي تواصل مع حازم  ولارا تواصل دراستها في كليتها ولكن داخل الاثنين حزن كبير لايعلم به سوي من يفقد والده ووالدته فيشعر بانكسار ظهره يشعر انه غير باقي علي الحياه ولكن مهما حصل فسيظل عليك الاستمرار في حياتك حتي يأتي دورك لتنزل انت أيضاً في محطه “الموت” التي مر  ونزل بها الكثير  منهم اجدادك واخوتك واهلك
 لكن منهم الذي يحمل حقيبته التي تحتوي علي الشيء الوحيد  الذي يمكن ان تحمله هناك”حسناتك قط”
ومنهم من لا يحمله ولكن يجب عليك الاستعداد لان لاأحد سيعطيك جزء من حقبيته فهي تعتبر الكنز الذي يملكه كل شخص هناك فقط.
رحمه لحازم وهي تلعب في خصلات شعرها: حبيبي  هتيجي تتقدملي امته
حازم وهو يحك رأسه في حيره: مش عارف والله يا حبيبتي. 
رحمه بغضب وصوت عالي: ايه اللي مش عارف يا حازم ماشي سلام يا حازم سلام. 
لتغلق الخط قبل ان تسمع منه اي رد. 
حازم بتأفف: اوووف غبيه
ليكمل بابتسامه حب: بس بحبها اوي. 
عند رحمه. 
أسامه لرحمه: رحمه رحمه
رحمه وهي تخرج من غرفتها فهي تسكن مع عمها وزوجته: نعم يا عمي
أسامه: اقعدي يا بنتي عايزك في موضوع مهم اوي
رحمه وقد بدأ الخوف يتسلل لقلبها: قول يا عمي اتفضل. 
أسامه: اصل متقدملك عريس وجاي بليل يعني اقوله ولا ايه. 
رحمه وقد سأمت من حازم لتتنهد بقوه. 
ليكمل عمها: لو مش عاوزه خلاص 
رحمه: لا يا عمي خليه يجي. 
أسامه: فرحتيني يا بنتي علي بركه الله. 
لتبتسم له رحمه بمجامله وتدلف إلي غرفتها وتبكي
رحمه: ليه يا حازم  بس انت السبب في اللي احنا فيه يعني سبت خطيبي عشان خاطرك ودلوقتي  مش عارف هتتقدملي امته يبقي انت السبب. 
___________________________________
رنا: ازاي يا بنتي ده انتي كنتي بتعشقي حازم. 
رحمه: خلاص بقي انا لسه مشوفتش العريس بس ابقي تعالي عشان تساعديني البس فستان او حاجه لبليل لما يجوا. 
رنا: حاضر يا رحمه. 
رحمه بابتسامه متصنعه الفرحه: ايوه يا حبيبتي 
لارا بعتاب: بس هتسيبيني
لتضمها رحمه  بحب اخوي: مقدرش يا حبيبتي هجي ازورك. 
لارا: طب يالا اجهزلك لبليل يا عروسه. 
لتغمز لها في نهاية كلماتها
رحمه بحب: ربنا ميحرمنيش منك يا حبيبتي. 
___________________________________
في المساء
رنا لرحمه بنظره حزن: متأكده ان ده القرار الصح يا رحمه  خلاص هتسيبي حازم 
رحمه بجدية: اه يارنا ويالا ساعديني احط مكياج انتي عارفه اني مش بعرف. 
لتساعدها رنا وتدلف لارا إلي الغرفه 
لارا وهي تتنفس بسرعه: العريس جه بس مقولكيش قمر.
لتكمل وهي تهدأ من تنفسها: يالا يارحمه تعالي. 
لتخرج رحمه ولكن كانت هنا الصدمه لقد كان كان حازم حبها الوحيد لم تشعر بشيء سوي انها تحاول استيعاب انه حازم ورنا تقف بجوارها ليست اقل منها صدمه. 
أسامه: تعالي يا رحمه يا بنتي 
رحمه وهي تجلس بجوار عمها: حاضر يا عمي. 
حازم: انا حابب اطلب ايد ٱنسه رحمه من حضرتك يا أستاذ أسامه. 
انتهي اتفاق الطرفين علي ان حازم سيمهلهم فتره للتفكير. 
أسامه لحازم: بس فين باباك ومامتك مجوش ليه. 
حازم بتوتر: مشغولين يا عمي. 
لم يرد قول انهم غير موافقين علي زواجه من رحمه لانها فتاه بسيطه ليست مثل الفتيات التي تريد امه تزويجه منهن. 
أسامه: ماشي يا ابني
بعد ذهاب حازم
أسامه لرحمه: ايه يا رحمه موافقه ولا لا. 
رحمه بخجل: اللي تشوفه يا عمي. 
بعد شهر
_بارك الله لكما وجمع بينكما في كل خير 
اعلنت هذه الجمله عن زواج رحمه من حازم رفيق دربها وعشقها الوحيد. 
حازم بهمس لرحمه: كلها يومين وتبقي في بيتي 
ثم غمز لها لتحمر وجنتيها في خجل. 
رنا: احم احم نحن هنا
لارا: الف مبروك يا حبيبتي. 
رحمه: الله يبارك فيكي يا حبيبتي. 
بعد يومين 
ينزل من السياره وهي تنزل بفستانها الابيض الامع تحاول المشي بها ولكنها كادت تتعرقل ليقيد خصرها بيديه.
حازم: مش عيبه في حقي تبقي عروسه وتطلعي لوحدك
رحمه: اصل اصل
قبل ان تكمل كلماتها حملها حازم وصعد بها إلي شقتهم التي استأجرها بعيدا عن اهله في منطقه  راقيه والتي يتعامل فيها معظم الناس بالمظاهر فقط. 
دلف حازم وهو يحملها وهي تطوق عنقه بيديها
حازم: ادخلي غيري وانا هستناكي يا حبيبتي 
ليقبل احد وجنتيها. 
لتدلف رحمه تغير ملابسها وترتدي الاسدال فوقه للصلاه يوم زفافها. 
ليصلي الاثنان 
حازم لرحمه: ها هتفضلي الشيخه رحمه كتير كده
رحمه بخجل: مكسوفه يعني وكده 
حازم بهمس امام وجهها: حبيبتي انا جوزك
رحمه بخجل: حاضر  
لتخلع الاسدال
حازم: بسم الله ماشاء الله. 
رحمه بخجل: شكرا
حازم: بحبك
وقبل ان تتكلم كان يحملها بين احضانها لتدلف إلي عالم ٱخر معه عالم يشهد به كل العشاق.. 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد