Uncategorized

رواية كدبة ابريل الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

 رواية كدبة ابريل الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

رواية كدبة ابريل الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

رواية كدبة ابريل الفصل التاسع 9 بقلم حبيبة محمد

مسكت ايد ادهم جامد وبتجز عليه من خوفها 
ادهم طبطب علي ايد حياه عشان متخافش ووقف هو مع الشرطه 
اسر جري علي حياه وهو بيقولها:  نيرا دماغها مش فيها وراحت قالت كل حاجه للشرطه…  
والشرطه جابت بصمات ايد شيماء وهيقبضوا عليها دلوقتي
ادهم كان بيكلم الشرطه بعيد عن حياه ومحدش فاهم ادهم بيتكلم عن اي مع الشرطه 
_ طالبين القبض علي شيماء محروس الالفي بتهمه قتل 
ادهم سكتت ومكنش عارف يقول اي 
الشرطه زقت ادهم ودخلت القصر 
حياه بصت علي ادهم وهي بتعيط وطلعت تجري ورا الشرطه 
شيماء كانت قاعده علي السرير عماله تعيط وماسكه جسمها وضمه نفسها من كتر خوفها 
لحد ما الشرطه دخلت وشدت شيماء من علي السرير وهي قامت معاهم بأستسلام وهي بتعيط
حياه بتحاول توقف الشرطه:  
ليه عملتي كدا يا امي.. ليهه دا انا لسه لقياكي وملحقتش اتهني معاكي 
الشرطه حطت الكلبشات في ايد شيماء وشدوها وخرجوا من القصر 
و حياه وقعت علي الارض بعد ما الشرطه خدت شيماء في البوكس ومشيت
ادهم مسحت دموعه من غير ما يحسس حد انه كان بيدمع علي شيماء ونزل بمستوي وش حياه وقالها:  زي ما هي امك دي كانت في مستوي امي مش مرات عمي دا هي الربتني مكنتش اتخيل ابدا انها تعمل كدا او تقتل…. دي قتلت نفس!!!! 
كانت تستحق ان الشرطه تاخدها يا حياه عشان هي قتلت…  مراحتش تصلي دي قتلت انتي متخيله حرمت نيرا من ابوها وامها…  
حياه عيطت وقالتله:  عارفه انها تستحق بس انا ملحقتش حتي احس بأمومتها يا ادهم
ادهم حضنها وهو بيطبطب عليها 
نيرا كانت واقفه عينها حمره من كتر العياط ووشها احمر 
وكانت قاعده باستسلام 
اسر قرب منها وحضنها وقالها:  البقاء لله يا نيرا هما في مكان احسن و شيماء خدت عقابها 
نارين كانت شيفاهم من بعيد وغيرانه علي اسر من نيرا
نيرا بصتله بحرقه وهي بتقوله:  
استحاله اسامحك او اسامح حياه انتوا ولاد الست القتلت امي وابويا 
اسر عمل حساب انها زعلانه:  بس احنا ملناش ذنب يا نيرا
نيرا زقته وقالتله:  
متحضنيش انا مش محتاجه لحضنك دا!  مش عايزاك تشفق عليا و اذا كنت انت زعلان علي امك الهتتعدم انا كمان زعلانه علي اهلي الاتقتلوا 
حياه قامت من علي الارض وادهم سندها
وميليسا كانت واقفه بتتفرج علي كل البيحصل 
ويحيي واقف مدقق في كل حاجه لغايه ما عينه جابته لنيرا 
بص عليها اوي كدا وبعدين ودي وشه الناحيه التانيه وقعد علي السلم بتاع القصر 
حياه قربت من نيرا وهي بتقولها:  مش ذنبنا ان امنا موتت امك وابوكي ال كانوا في يوم من الايام اهلنا زيك يا نيرا 
نيرا خبطت حياه في كتفها وهي بتقولها:  لا ذنبك وذنب اسر عشان انتوا ولادها انتوا كرهتوا امي وابويا ونسيتوهم في اول ثانيه بعدتوا عنهم فيها انتوا اندال
حياه نزلت دموع من عينها بقهره وقالت ل نيرا:  انتي ازاي تفكري فينا كدا دا انتي اختنا يا نيرا… 
انا ولا مره نسيت مامتك وباباكي  لانهم كانوا اهلي زي زيك 
انا مش ندله بالعكس انتي ال ندله لانك كرهتيني في تاني اسبوع عرفتي فيه اني مش اختك و مش من دمك 
بس انا هعمل بالعشره يا نيرا ولسه هعتبرك اختي مهما عملتي فيا لأني اتربيت معاكي 
نيرا بصتلهم بقرف وقالت: 
وانا كرهتكم انا عايزه ابعد عنكم 
وانا واسر عمرنا ما كنا اخوات… 
انا كنت بحس اتجااهه بشعور غير شعور الاخوات لانه مش اخويا اصلا 
انا كنت بحب اسر بس مرضتش اقول عشان معلقش نفسي بيه واعلقه بيا علي الفاضي لاني مكنتش واثقه من حبي ليه وكنت خايفه افتكر نفسي متعلقه بيه مش اكتر كنت خايفه اطلع متعوده عليه بس 
اسر سكتت بصدمه وقالها:  طب ليه عملتي كدا انا كنت بحبك 
نيرا بوجع:  كنت؟  
اسر بص لناديين وبعدين قال لنيرا:  اومال كنتي فكراني هستناكي انتي كسرتيني 
نيرا اتغاظت اكتر وقالتلهم:  
من انهارده هتنسيني يا حياه اعتبريني مش اختك 
بصت لأسر وقالتله: 
وانا كمان هنساك يا اسر
مشيت وهي بتعيط ومقهوره وحرفيا بقت كل حاجه فيها منطفئه 
حياه حضنت ادهم وهي بتقوله: 
نفسي اغمض عيني وافتحها الاقي اختي وامي وابويا معايا واسر صاحبي زي ما هو كل حاجه تكون زي ما هي 
اسر بيحاول يخفف عنها شويه وقالها: يعني مكنتيش عايزاني اكون اخوكي ماشي يا حياه 
حياه ضحكت بحزن وقالتله: 
انت كدا كدا كنت اخويا يا اسر 
اسر بغيره علي اخته: طب اي هتفضلي حضناه كتير ولا اي ما تلمي نفسك وانت يا ادهم ما تسيبها بقا 
ادهم بعد عنها وهو بيقوله: متخافش كدا كدا حياه هتكون مراتي 
حياه بصتله بعدم فهم وقالتله: مراتك؟ جبت منين الكلام دا! 
اسر بابتسامه: نقول الف مبروك
حياه زقته ف كتفه وهي بتقوله:اسر بطل تخلف هو اي ال الف مبروك 
بصت لادهم: وانت يا ادهم ما تقول اي حاجه وبرر الكلام دا؟
ادهم سكتت ودخل القصر وهو بيقولهم: ادخلوا كلكوا يلا 
حياه دخلت وميليسا ويحيي و اسر ورا ادهم 
في صباح يوم جديد 
كل ابطال الروايه صحيوا علي يوم جديد فيه اكيد احداث جديده ❤️????
ميليسا صحيت من النوم لبست لبس المدرسه بتاعها وخرجت تبص من البلكونه عشان تشوف الشاب الشافته قبل كدا 
بس ملقتهوش واقف في البلكونه
دخلت بحزن وهي بتبص لنفسها في المرايه وبتقول: في اي بقيتي مهتمه تشوفيه كدا ليه مكانتش مره واحده شوفتيه فيها لحقتي تعجبي بيه 
خرجت من اوضتها قابلت حياه في وشها 
حياه بابتسامه: صباح الخير يا ميميوو 
ميليسا حضنتها وقالتلها: صباح النور يا روحي…. بصتلها بطرف عينها وهي بتقول: انتي خارجه من اوضه ادهم ليه؟
حياه بكسوف: احمم كنت بجيب حاجه نسيتها معاه 
ميليسا: اممم  انا راحه المدرسه دلوقتي بقا عايزه حاجه 
حياه بابتسامه: لا يا روحي 
****
ادهم صحي من النوم وهو فاكر ان حياه نايمه علي الارض جمب سريره زي كل مره بس ملاقهاش
قام من ع السرير واتمتع بايديه الاتنين 
وغسل وشه وهو بيقول بأبتسامه:  حياتي فين!! 
خرج من الاوضه لقي حياه في وشه وهي بتقوله:  من بكره مش هنام علي الارض تاني 
ادهم بمعاكسة غمزلها:  اي هتنامي جمبي 
حياه بعصبيه:  ادهم انت واخد بالك من كلامك اكيد مش هنام جمبك يعني حرام طبعا
ادهم بجديه:  انا بهزر وانا اكيد مكنتش هخليكي تنامي  جمبي يعني 
حياه بافافه:  عايزه اروح لماما 
ادهم غمض عينه بوجع وقالها:  متفكرينيش بالموضوع دا بيجيلي اكتئاب 
يحيى خرج من اوضته وهو بيشرب عصير وبيقولهم:  يا صباح الجمدان 
ادهم بابتسامه:  اي يلا العبط الانت عامله في نفسك دا 
بتشرب عصير شوكولاته ولابس سلسله وشورت مقطع انت فرفور كدا ليه ياض 
يحيي بهزار:  يعم دا ستايلي 
خرجت ناديين وهي بتضحك:  الله الله كلكم صحيتوا وبتتكلموا مع بعض وسايبني نايمه جوا 
حياه اريحيه:  لسه صاحيين والله يابنتي 
ميليسا خرجت و في نفس الوقت اسر خرج 
كلهم بصوا وقالوا بهزار:  يا محاسن الصدف 
اسر زغزغ حياه وهو بيهزر:  صباحك فل يا حياتي
حياه فضلت تضحك عشان بيزغزغها 
ادهم بخبث:  اي دا!!  انتي بتغيري؟  
فضل يزغزغها هو كمان وهي تضحك 
ميليسا بابتسامه:  والله القعده معاكوا تفرح الواحد حتي لو مكتئب 
حياه بعد ما وقفت ضحك:  وانتي مكتئبه ليه بقا يا تري
ميليسا افتكرت الحصل 
flash back
وقفت في البلكونه ملقتش الشاب الكان بيقف زي كل مره دخلت وهي متضايقه 
back 
رجعت لتفكيرها تاني وهي بتغير الموضوع:  ها؟  لا مفيش الدروس متراكمه عليا بس 
اسر بيحاول يخلي ناديين تغير: ازاكرلك انا؟  
ادهم غمز ل حياه وقالها: 
 باين هيكون في قصه حب جديده 
حياه ضحكت وهي بتقوله:  انت بتقول اي يا ادهم دي لسه عندها ١٧ سنه اكيد تفكيرها تفكير مراهقين استحاله اخلي اسر يقربها ليهه وهي في السن دا 
نادين سمعت كلام حياه وابتسمت 
ميليسا بعدم اهتمام:  لا لا انا بعرف ازاكر لنفسي 
ادهم بابتسامه: طب بما ان انهارده اجازه علي الكل تعالو نفرفش شويه 
احنا مقضينها حزن بقالنا كتير 
نزلوا كلهم علي جنينه القصر وهما فرحانين 
كان انهارده يوم حلو بالنبسالهم ومريح ومبهج 
يحيي شغل اغاني وقال:  بحب عمر دياب تسمعوا معايا؟ 
ادهم بص لحياه وقاله:  اوي اوي شغل 
نادين بصت لاسر بأبتسامه 
يحيي شغل اغنيه زي ما انتي لعمر دياب 
____ 
انتي لسه زي مانتي قمر في عيني احلي عمر دا الكان بينك وبيني واما تيجي في الكلام سيرتك بقول دي حبيبتي الغاليه دي بنت الاصول 
ادهم ابتسم ووطي وهو مقدم ايده لحياه برومانسيه:  تسمحيلي بالرقصه دي؟  
حياه ضحكت بفرحه وقالتله:  موافقه 
حط ايده علي ضهرها وهي حكت ايدها علي كتفه وبدأو يرقصوا وهما بيبصوا في عيون بعض برومانسيه 
****
اسر قرب من نادين ال كانت قاعده ماسكه كتاب بتقرأ
اسر بسخريه:  وقته هو قرايه كتب؟  
ناديين سابت الكتاب وقالتله:  قول يا اسر بتلف وتدور علي اي
اسر بكسوف:  بصراحه كدا انا غيران من ادهم وحياه وعايز ارقص معاكي زيهم 
نادين ابتسمتله وهي بتبصله بحب وقالتله:  يعني انت مش عايز ترقص معايا انا عشاني؟  
اسر بلع ريئه وقالها: 
 نادين انا…  انا بحبك 
نادين ضحكت بفرحه وقالتله:  ينفع نرقص؟  
اسر مسك ايدها ورقصوا مع بعض جمب ادهم وحياه 
***
متبقاش غير ميليسا ويحيي 
بصوا وراهم لقوا حياه وادهم واسر و ناديين مقضينها رومانسيه رجعوا بصوا لبعض تاني وهما بيضحكوا وبيقولوا:  اي دا احنا سنجل بائس؟ 
ميليسا ضحكت وهي بتقوله:  يعم خلينا احنا في الفراخ البنشويها 
يحيي ضحك وهو بيقول ربنا يعينهم علي المهلبيه ال في دماغهم 
ميليسا بزهق:  انا مليت من الشوي تعالا نقعد معاهم شويه 
يحيي:  يلا 
راحوا وقفوا قدامهم وهما بيضحكوا 
ادهم وقف رقص ووطي تحت رجل حياه 
كلهم انتبهوا للأدهم عملوا ووقفوا رقص بس الاغاني كانت شغاله والادهم كان بيعملوا مع الاغاني كان شئ رومانسي 
ادهم قالها بحب: 
 حياه انا بحبك وعايز اتجوزك 
نيرا دخلت القصر وهي لسه لابسه اسود لقتهم مشغلين اغاني وجو رومانسي وادهم موطي تحت رجل حياه
وبيشوا فراخ 
وقاعدين قاعده رومانسيه وفرحانين 
واسر بيرقص مع نادين!
يا تري حياه هيكون رد فعلها اي علي ادهم؟
واي مصير نادين مع اسر؟
و نيرا هتعمل اي معاهم وهتعمل اي لما تشوف اسر مع نادين؟
واي هيحصل لشيماء؟ 
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!