Uncategorized

رواية حقيقة أم سراب الفصل السادس 6 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

 رواية حقيقة أم سراب الفصل السادس 6 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل السادس 6 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

رواية حقيقة أم سراب الفصل السادس 6 بقلم لؤة وليد عبدالقادر

وإنه من الحماقة أن تتحدى أحداثاً تحمل فوق جبينها طابع القدر. ????????
ما الصواب؟ أن نبيع الماضي لنشتري الغد، أم نترك الغد ليد القدر، ونحتفظ بالماضي الذي نملكه ؟!. وأرض الله واسعة، ولكن إذا نزل القضاء ضاق الفضاء.????????
????????????????????????????????????????????????????????????????
آدم:خير يادكتور هما كويسين.
الطبيب:انا اسف بس للاسف في بنت منهم حالتها صعبه ومحتاجه نقل دم فصيلتها نادره.
مازن:طب والتانيه.
الطبيب:يعني حالتها احسن شويه.
آدم بخوف:مين فيهم الى حالتها صعبه.
نادا الطبيب ع الممرضه.
الطبيب:مين الحاله الى ف العمليات ومين الى ف العنايه.
الممرضه:ااااا ساره الى في العمليات ومحتاجه نقل دم…وآسيا الى ف العنايه.
مازن:طب هي فصيلتها اي.
الممرضه:O+.
مازن:طيب ماهي نفس فصيله آسيا.
الطبيب:مانقدرش ناخد منها دم هي برضوا حالتها مش مستقره.
آدم:مفيش حل طيب.
الطبيب:لازم تدوروا على حد نفس الفصيله يتبرعلها.
مازن بتفكير:حور…حور O- هاتنفع يادكتور.
الطبيب:اه كلموها بسرعه.
مازن:تمام.
اتصل مازن ب حور واخبرها بضروره حضورها. 
وبعد قليل حضرت حور.
حور بخوف:آسيا فين هو كويسه.
مازن:كويسه اه بس روحي مع الدكتور لازم تنقلي دم لساره دلوقتي.
حور:حاضر حاضر.
ذهبت حور مع الطبيب وبعد فتره عادت انتظروا جميعاً اما غرفة العمليات وبعد حوالى الساعتين خرج الطبيب.
الطبيب:الحمد لله حالتها بقيت احسن كتير بس هاتفضل ف العنايه كام يوم.
آدم:الحمد لله طيب وآسيا.
الطبيب:هي كده كده ف العنايه الخبطه غالبا كانت بوشها عندها كسر ف القفص الصدري والتنفس صعب من غير قناع الاكسجين ،بالنسبه لساره ف كان عندها نزيف ف المخ بس حالتها دلوقتي احسن كتير عن تخطت مرحله الخطر.
مازن:الحمد لله….هانقدر نشوفهم.
الطبيب:دلوقتي صعب لان ممنوع دخول العنايه.
مازن:تمام.
اتصل ريان ب آدم:اي فينك يعم.
آدم????:ساره وآسيا عملوا حادثه.
ريان:اي????طب انتوا فين.
آدم:مستشفى****مش ممنوع ندخللهم او نشوفهم.
ريان:وانت قلتلهم انك دكتور!!؟
آدم:لء.
ريان:يبني انت غبي مالو قولتلهم هايدخلوك ليهم.
آدم:طيب طيب خلاص.
ذهب آدم إلى الطبيب.
آدم:يادكتور لازم اشوفهم انا مش مطمن.
الطبيب:بس ماينفعش….
اخرج آدم كارنيه المزاوله:انا دكتور اكيد مش هأذيهم انا فاهم دهبس لازم اشوفهم.
الطبيب:طيب حاضر.
اخذه الطبيب الى غرفة التعقيم وبعدها دخل الى غرفه العنايه التى كان بها آسيا وساره كانت ساره فاقده الوعي ولكن مؤشرات الاجهزه المتصله بها جيده اماآسيا فكانت في وعيها ولكنها تتكلم بصعوبه.
آسيا:آااادم…….آااادم.
اتجه اليها آدم:انتي كويسه.
آسيا????:م م ما تسيبنيش.
ثم فقدت الوعي وسمع انذار الخطر من جهاز الاكسجين بمعنى انخفاض الاكسجين بسرعه فاتجه الى الطبيب ودخل الطبيب وطاقم التمريض بسرعه وبعد قليل خرج الطبيب.
الطبيب بغضب:احنا لحقناها بس لو دخلتلهم تاني ماضمنش ممكن يحصل اي.
آدم:شكراً يادكتور.
عاد إليهم آدم وكان ريان قد وصل.
ريان:شفتهم.
هز رأسه بنعم.
مازن:شفتهم ازاي هما كويسين طيب!!؟
آدم بحزن:لء مش كويسين خالص.
مازن????:يعني اي آسيا….آسيا طمني عليها ونبي هي كويسه.
آدم:حالتها صعبه بس الدكتور بيقول هاتبقى كويسه.
ريان:طيب انتوا هاتعملوا اي دلوقتي اصلا ممنوع نفضل هنا.
مازن:هاوصل حور وارجع تاني.
ريان:مش هايدخلوك تاني معاد الزيارات خلص وكمان مش هاتعرف تدخل العنايه.
مازن بحزن:انا مستحيل اسيبها تاني لازم افضل جنبها.
ريان:وهاتفضل جنبها تعمل اي….انا المفروض نمشي كلنا دلوقتي وحد فينا يجي يطمن عليهم كل يوم.
آدم بجمود:انا مش همشي.
ريان:يعم هاتعمل اي.
آدم بغضب:قلت مش هامشي.
ريان:يووووو انت حر بقى ثم نظر الى مازن وحور واكمل:يلا.
نظر مازن لآدم:هاوصل حور وهافضل بره لو احتاجت حاجه كلمني.
آدم:ماشي.
ذهب مازن ليوصل حور.
حور:هو اي الى حصل….ازاي عملوا حادثه واي الى وصلهم للحاله دي.
مازن:ماعرفش كنت مع آدم في حد كلمنا م المستشفى…….المفروض كانوا ف الجامعه اصلا اي الى خرجهم.
حور:طيب اهدى وبإذن الله هاتبقى كويسه ادعيلها.
مازن:ان شاء الله يارب قومها بالسلامه يارب.
حور ببكاء:يارب آسيا هاتبقى كويسه هاتبقى كويسه يارب انا مليش غيرها اختي وصحبتي وكل حاجه يارب. 
اوصلها مازن ثم عاد الى المشفى مره اخرى ولكنه ظل داخل السياره وبعد قليل اتصل والده.
فاروق:اي يبني انتوا لسه بره كل ده وآسيا لسه معاك!!؟
مازن:اه اه معايا.
فاروق بقلق:مال صوتك في حاجه.
مازن:آسيا عملت حادثه حالتها خطر.
فاروق بفزع:اي ازاي انا جاي حالا.
مازن:استنى يابابا مش هاتشوفها…..محجوزه ف العنايه وممنوع حد يدخللها.
فاروق:طب هي كويسه حصلها اي.
مازن:الدكتور بيقول عندها مشاكل ف التنفس والرئه وكسر ف القفص الصدي.
فاروق بغضب:ازاي….ازاي ده حصل اصلا مش كانت معاك.
مازن:كانت ف الجامعه ماعرفش خرجت لي اصلا قلتلها تستنى لحد ماجيلها.
فاروق:ربنا يستر يارب قومها بالسلامه….انت فين وبتعمل.
مازن:قاعد قدام المستشفى مش هاتحرك غير لما تخرج واشوفها كويسه.
فاروق:انا جايلك مش هاقدر اقعد كدة.
مازن:ماتجيش يابابا مفيشحاجه تعملها ولا حتى هاتعرف تشوفها خليك انا وآدم هناك مش هانتحرك الا اما يهرجوا.
فاروق:يخرجوا هو في حد معاها.
مازن:اه ساره اخت آدم كانت معاها برضوا…..بس آدم جوه المستشفى وبيقدر يوصللهم.
فاروق:خلاص ماشي هاتصل بيك تاني اي حاجه تحصل كلمنى على طول ماتسيبنيش كده طمنني.
مازن:حاضر.
كان آدم يجلس امام غرفه العنايه التي بها الفتاتين يفكر بحزن كيف حدث ذلك وماذا حدث ليصلوا إلى هذه الحاله الخطيره.
آدم:انا غبي مكنش المفروض المفروض اسيبهم لوحدهم.
وفجأه يرن هاتفه برقم حور.
آدم:ايوه.
حور:آدم ابقى طمنني على آسيا ونبي خد بالك منها ماتسيبهاش.
آدم:حاضر.
حور:آدم لو سيبتها ف الحاله دي بعد مابدأت تثق فيك هاتدمرها اكتر بلاش تأذيها.
آدم:حاضر.
ظل آدم ينظر إليهم من خلال زجاج الغرفه حتى مرت امامه احدى الممرضات فاوقفها.
آدم:اااا لو سحت هو البنتين دول لما جم.مكنش معاهم حاجه شنط موبايلات حاجتهم فين.
الممرضه:اه موجوده تحت ف الامانات تقدر تنزل تاخدها.
آدم:تمام.
الممرضه:معلش هو المفروض معاد الزيارات اصلا خلص من بدري حضرتك لسه هنا ازاي.
آدم:لء ماتركذيش.
الممرضه:نعم.
آدم:شكراً شكراً وتركها ونزل الى الاسفل ليستلم اشيائهم ثم عاد وبدأ يبحث في حقيبه ساره عن هاتفها وفتحه اخذ يبحث في سجل المكالمات وشات الواتس آب عن اي شيء.
آدم:مفيش حد كلمها ولا كانت رايحه لحد امال اي الى خرجهم اصلا……ممكن يكون حد كلم آسيا.
بحث عن هاتفها وبدأ يخمن الباسوورد فكتب اسمها…خطأ….مازن…حور.
آدم:اوووووف طيب هايكون اي….راسيل????.
كتبه ولكنه ايضاً خطأ فاتصل بمازن.
مازن بخضه:اي في حاجه حصلت.
آدم:لء لء هماااا لسه زي ماهما مافاقوش.
مازن:طيب محتاج حاجه يعني.
آدم:كنت بادور ف تليفوناتهم لو حد اتصل بيهم او كانوا رايحين لحد كلموه قبل مايخرجوا يعني انا مش عارف اي الى حصل وبادور على اي طريقه.
مازن:طيب ولقيت حاجه.
آدم:فون ساره مافيهوش حاجه.
مازن:وآسيا.
آدم:مش عارف افتحه????.
مازن????:يعم ده الباسوورد بأسمك.
آدم????:اسمي انا.
مازن:اه بس اكتب اتنيين الف.
آدم:اه فتح اهو بس اشمعنا انا يعني????.
مازن:ابقى اسألها لما تقوم????‍♂️.
آدم:مااشي انت هاتفضل قاعد عندك كده روح انا مش هامشي.
مازن:لء انااا مرتاح كده.
آدم:تمام.
بدأ آدم البحث في هاتف آسيا.
آدم:برضوا مفيش ساره و????ابو قردان……دا انا????????????????????????‍♂️.
ظل يضحك قليلاً ثم اخذه الفضول ليستكشف هاتفها بدأ يبحث فوجد انها تسجل مذكراتها جملتين فقط.
“لي كل الى حواليا وحشين لي كلهم بيأذوني لي محدش بيفكر فيا ولا ف مشاعري لي محدش بيحبني????????.”
“الوحيد الى فضل جنبي بعد ماكلهم سابوني وبعدوا عني بعد هو كمان مابقاش فاكرني حتى????????”
وكانت الجمله الثانيه منذ4سنوات.
آدم:مين أذاكي اوي كده ولي.
فجأه سمع صوت انذار يأتي من غرفتهم ودخول الطبيب والتمريض بسرعه وقف الطبيب وتحدث آسيا ثم أتجه إلى ساره واخذ يفحصها قليلاً ثم خرج.
آدم:خير يادكتور في حاجه.
الطبيب:لء الحمد لله هما الاتنيين فاقوا دلوقتي ودي حاجه كويسه يعني يومين واقدر اكتب لساره على خروج.
آدم:طب وآسيا.
الطبيب:شويه وهاننقلها غرفه عاديه بس مش هاقدر اخرجها دلوقتي عشان الكسر الى عندها ده خطر.
آدم:تماام.
الطبيب:بكره الصبح هاينزلوا غرفه عاديه بس برضوا ممنوع الزيارات.
آدم:تمام.
ذهب الطبيب واقترب آدم من الزجاج ينظر اليهم فكانتا تجلسان على السرير وآسيا تضع قناع الاكسجين على وجهها.
ساره????:كنا هانموت.
رفعت آسيا القناع:انتي كويسه!؟
ساره:الحمد لله بس شكلك تعبانه اوي.
آسيا:الحمد لله ربنا سترها.
في الخارج اتصل آدم بمازن.
مازن:اي خير.
آدم بسعاده:لء خير.
مازن:اي فاقوا.
آدم:اه فاقوا وبكره هايخرجوا م العنايه.
مازن:الحمد لله الحمد لله…..يعني كده بكره اقدر اشوفهم صح!!؟
آدم:هو الدكتور بيقول لء بس هاتصرف يعني.
مازن:طيب اشطا????.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي انتقلت الفتاتين الى غرفه أخرى وتم فحصهم.
الطبيب:انتي حالتك بقيت كويسه الحمد لله هاكتبلك على خروج بكره.
ساره:تمام شكرا يادكتور.
اتجه إلى آسيا:هو انتي حالتك احسن من الاول الحمد لله بس هاتفضلي معانا شويه لحد ما الكسر يبدأ يلم.
آسيا:تمام بس انا حاسه اني كويسه وابتفس احسن من الاول كتير يعني ماعتقدش هاحتاج افضل هنا.
الطبيب:وجودك هنا احسن.
آسيا:بس انا عايزه اخرج.
الطبيب:ماقدرش احتمال يبقى في خطر عليكي.
آسيا:مش مهم انا برضوا هاخرج.
الطبيب:تمام.
خرج الطبيب ليجد آدم ومازن يقفان في الخارج.
مازن:خير يادكتور.
الطبيب:انا زي ماقلت لاستاذ آدم امبارح ساره هاتخرج بكره إن شاء الله بس آسيا المفروض هاتقعد معانا يومين كمان بس هي مُصره تخرج.
آدم:يعني اي مُصره تخرج.
الطبيب:مش عايزه تقعد هنا رغم ان خروجها احتمال يكون فيه خطر عليها.
آدم:يبقى هاتفضل لحد واتبقى كويسه.
الطبيب:تمام.
مازن:نقدر ندخللهم.
الطبيب:هو يعني.
آدم:ماعتقدش ان في خطوره دلوقتي صح!!؟
الطبيب:اه بس حاولوا ماتخلوهمش يتكلموا كتير ولا ينفعلوا.
مازن:تمام.
دخل الاثنين إلى الغرفه كل منهم ذهب إلى شقيقته.
مازن:حبيبتي انتي كويسه.
آسيا:الحمد لله حصل خير.
آدم:حمداً لله على سلامتكوا.
آسيا،ساره:الله يسلمك.
آدم:هو اي الى عمل فيكوا كده بقى.
آسيا:كنا جعانيين????‍♀️.
آدم:نعم.
ساره????:تقصد جعنا ف خرجنا نجيب آكل بس واحنا بنعدي الطريق في عربيه خبطتنا وما حسيناش بحاجه بعد كده.
آدم:الحمد لله انكوا كويسين.
ظل كل من مازن وآدم معهم طوال اليوم وفي المساء ذهب مازن إلى البيت وظل آدم معهم.
????????????????????????????????????????????????????????????????
عاد مازن إلى المنزل ليطمئنهم على حاله آسيا.
فاروق:خير يبني هي كويسه.
مازن:اه الحمد لله بس هاتفضل ف المستشفى كام يوم كده.
فاروق:لي كده.
مازن:الدكتور بيقول ان لو خرجت احتمال يكون في خطر عليها.
فاروق:ربنا يقومها بالسلامه.
????????????????????????????????????????????????????????????????
اتصل ريان ب آ دم ليطمئن على حالتهم وقد علم منه ماهم عليه فأرسل لحور.
ريان:ماتعرفيش حاجه عنهم ولا حد كلمك.
حور:لء ماعرفش.
ريان:اصل الدكتور كان بيقول حالتهم صعبه اوي.
حور????:يعني اي حصلهم حاجه.
ريان:لء هما كويسين وساره هاتخرج بكره????.
حور:طب وآسيا.
ريان:بعد كام يوم.
حور بغضب:امال بتخضني لي لما هما كويسين????.
ريان: كنت باختبرك????.
حور:تصدق انك رخم.
ريان:شكرا????.
حور:العفو????.
????????????????????????????????????????????????????????????????
في اليوم التالي بالمشفى قد سَرّح الطبيب لساره بالخروج فأخذها آدم.
آدم:خلصتي!!؟
ساره:اه.
آدم:طب يلا نمشي.
ذهب بها إلى باب الغرفه وقبل ان يخرج التفت إلى آسيا.
آدم:راجعلك هاوصلها واجي.
فهزت رأسها موافقه:????.
خرجوا من المشفى.
ساره:هو انت هاتسيبني لوحدي.
آدم: معلش بس انا لازم ارجعلها حاولي تكلمي حد من اصحابك يجي يقعد معاكي لحد بليل او كلمي حور.
ساره:تمام.
اوصلها آدم وظل معها إلى ان اتت صديقتها ثم عاد إلى المشفى ودخل الغرفه ليجدها جالسه تنظر إلى السقف.
آدم:ماالك بتفكري.
آسيا:لء زهقانه عايزه اخرج من هنا.
آدم:اما الدكتور يقول هاتبقى تخرجي.
آسيا:سيبك منه وخليني اخرج.
آدم:لء سيبك انتي منه وقوليلي كنتي بتقولي اي اما دخلتلكوا العنايه.
آسيا:انا????….ده كنت ف غيبوبه.
آدم:يااراجل لء انتي كنتي صاحيه ساره الى كانت نايمه.
آسيا:بجد????لء بيتهيقلك.
آدم:ممكن????‍♂️????.
آسيا:اه ممكن????.
آدم:طب هو انتي باسوورد تليفونك اي.
آسيا:وانت مالك????.
آدم:لء مانا عرفته بس بسأل اشمعنا.
آسيا:عرفت اي.
آدم:عرفت باسوورد فونك وفتحته وشفت مسجلاني اي كمان????.
آسيا:كمان????.
آدم:اه????.
آسيا:هو مازن فين.
آدم:زمانه جاي بس ردي عليا الاول يعني اشمعنى عملتي الباسوورد باسمي.
آسيا:هي حور ماتصلتش.
آدم????:ريان كلمها وطمنها عليكي بس ردي على امي بطلي تتوهي.
في تلك اللحظه دخل مازن.
آسيا:ميزو حبيبي حشتني.
مازن:اي انتي كويسه.
آسيا:اه كويسه جداً.
آدم????:كويسه هاا.
مازن:بتبصلها كده لي وبعدين سامع صوتك عالي وانا داخل بتزعقلها تاني.
آسيا????:اه شفت ازاي بيزعقلي وكان هايضربني.
مازن????: يبنتي ماتبطلي افترى بقى في اي.
آسيا:هااا????????.
آدم:افهم حاجه بس يعني انا مسمياني ابوقردان ومازعقش.
مازن:ابوقردان????اما انا مسمياني اي.
آسيا:مش مسجلاك اصلا.
مازن:اصلا????لء انت احمد ربنا بقى ماقدرش اتكلم دي مش مسجله رقمي اصلا????????.
آدم:يارب صبرني.
مازن:ساره روحت.
آدم:اه مع صاحبتها ف البيت.
مازن:طيب روحلها وانا هافضل معاه خلاص.
آدم:بس…
مازن:يعم روح ماتسيبهاش لوحدها.
آسيا:ماتسمع الكلام يعني هو قاعد مع اخته روح اقعد مع اختك.
آدم:ماشي يختي????.
خرج آدم ثم التفت مازن إلى آسيا:انتي تمام.
آسيا:اه في حاجه.
مازن:آدم سألني عن حد اسمه راسيل مين ده. 
آسيا:????????.
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد