Uncategorized

رواية ابنة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم رحمة أيمن

 رواية ابنة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم رحمة أيمن

رواية ابنة قلبي الفصل التاسع 9 بقلم رحمة أيمن

الو 
: انتي في الشركه؟!
عليا:  اه لي
:  طب انا جايلك 
وبنسبه لشهر الي فات انا وعليا بقينا صحاب جدا ومنكرش انها شخصيه رائعه، واحيانا لما بحب اطلع من مود العيله والخنقه والزعل بكلمها وبتعرف باسلوبها الفكاهي انها تفصلك عن كل حاجه خارجيه،  بس انهرده ممكن تقدر تعمل كده. 
“في الشركه “
:  ازاي بقي جيبتي قهوه والمحل شايفه وانا جي كان قافل! 
عليا بثقه:  سر المهنه يا باشا 
:”بمتنان” ههه شكرا يا عليا بجد،  كوبايه القهوه بتاعتك دي هي الي بتنقذني في اخر اليوم. 
عليا:  اوعى تفتكر الكلمتين الحلوين دول هيثبتوني ومش هطلب منك حقها،  ايدك علي 25 جنيه
“يقومون بضحك” 
بعد ساعه.
“يضرب المكتب بقبضته ثم يضع يده علي عينيه بغضب وتركز بيه قليلا وتضطرب عليه فتحاول المساعده” 
عليا:  في حاجه ول اي 
: “بديق”  بعد ما خلصت الملف تمسح 
عليا:  احيانا بتحصل معايا بسيطه متقلقش
: انا بقالي ساعه شغال عليه وكمان كنت عايز اخلصه انهرده ضروري عشان بكره مش هعرف اجي 
عليا: طيب استني
“تذهب الي مكتبها وتاخذ الاب توب خاصتها و تحرك الكرسي بجانبه علي مكتبه” 
:  اي ده 
عليا:  بدال خلصت في ساعه مع بعض هنخلص في نص ساعه بس 
: “باحراج”  لاء يا عليا شكرا انا هخلصه تاني م… 
عليا:  علفكره مش هعملو بلاش زود علي القهوه 25 جنيه كمان 
:  ههه ماديه حقيره 
عليا:  ههه يلا نبدا عشان نلحق 
:  هعزمك مره علي اكل في معاد تحددي انتي 
عليا:  بجد ونبي!  لاء انا أساعد اوي كمان 
:  ههه شكرا يا ستي 
وفعلا خلصنا في نص ساعه بس، كانت شاطره جدا في الشغل وتنسيق ومحستش بالوقت، العمل الجماعي طلع مرح جدا فعلا.
: شكرا يا عليا بجد، خلصته احسن من الي فات كمان 
عليا: متجيش كل يوم لاء 
: ههه علفكره انتي حلوه جدا في design والمقاسات، اتوقع عليكي مستقبل حلو جدا 
عليا: بتمني بجد، عايزه اترقي اوي، عايزه اعمل الحلم ده بجد.
ديما بنتكلم عن انها تترقي وتكسب فلوس اكتر وتحسن مستوها الاجتماعي وجدت فرص كتير ممكن اسالها فيها بس انا عمري ما كنت فضولي بطبعي غير مع بنتي بس، مش لازم الاب يعرف كل حاجه عن بنته؟!
عليا: لسه مدايق
: علي اي، المشروع؟
عليا: انت عارف اني مبتكلمش عليه، في حاجه مديقاك انهرده 
: باين عليا اوي 
عليا:”تحرك رأسها بالايجاب”
: خسرت اكبر صفقه في حياتي الليله دي، اكبر حلم و اكبر امل عشت بيه سنين حياتي كلها، كنت اكتر حلم ضامن وجوده واكتر حلم تصدمت لما خسرته، حاولت اقول لنفسي ده قدر، ده نصيبك ارضي بيه وبعدها بشويه اقول انا اولي، انا اكتر واحد يستحقه واكتر واحد هحافظ عليه
عليا: ممكن ربنا بعد عنك الحلم ده عشان حلم تاني احلي، عشان تجربه تانيه وعوض تاني اكبر لو بصيت حوليك هتلقي 
استغربت ردها وانها ممكن يكون معاها حق فيه، بس انا عارف انه مفيش احلي من الحلم ده ول هيكون في احلي منه، مفيش غيرك يا بنت قلبي الي تقدر تفرحني ول هيكون في غيرك يقدر يعمل كده، يا ريت القلب ده نقدر نتحكم فيه نقدر نقله انت عليك بس انك تدضخ الدم في كل انحاء الجسم وبس، متحبش ول تتعلق ول تزعل و ل تتكسر، لي الموضوع ممكن يكون صعب كده.
: في حلم يفرق عن حلم، ده حلم يستاهل اني اتعب واني اتالم واني انجرح عشانه، يستاهل كل حاجه انا بعملها وهعملها مدي حياتي عشانه 
عليا: يابخته 
: اي ده 
عليا: الحلم الي بتكلم عنه ده، بتمني تحققه في يوم واعرف انك لما تتعب شويه وتجرب مره واتنين وتلاته هتوصل، بس اوعي تسيب الشركه حتي لو حققته عشان انت صحبي الوحيد هنا .
ابتسمت بسخافه علي فهمها للحلم !، ممكن اكون قلتلها حاجات كتير عني ما عدا حبي لرحمه وكل الي بيحصل ده، لان ده سري، ده اكبر اسراري!
وهيكون محفور في قلبي مدى الحياه لعند ما هي تعطي الاوامر وتقولى قول لناس انك بتحبني وانا اشاهد العالم كله علي حبي ده ليها وقتها.
“بنظره لسماء بارده” ههه لعند دلوقتي مفقتش الامل، لعند دلوقتي بتمنى يكون كابوس واصحي منه قريب .
: عليا 
عليا: نعم 
: لو بتحبي حد قليلو انك بتحبي، لو بتخافي علي حد قليله انك بتخافي عليه، متستنيش كتير، متقوليش في المستقبل هقول بعد ما يتخطف منك، بعد ما يبعد ومش تقدري ترجعي تاني 
بس طبعاا لازم يكون بحبك وواثقه من ده.
عليا: ولو مش واثقه 
: هتفوقي، هتكون عشتي في وهم كبير وجيه الوقت انك تفوقي وتكملي بعده وتقدري تحبي بعده كمان 
عليا: هو في فرق بين الحب والجنون 
:”بستغراب” لي السوال ده؟!
عليا: اعرف ناس بتحب لدرجه الجنون 
: في مرحلتين للحب ومرحلتين للجنون 
مراحل الحب زي الاعجاب وده ممكن بنظره واحده تنجزبي لحد وتعجبي بي بشكله شعره مرفانه او استيل لبسه 
وتاني حاجه الحب نفسه، انك تحبيه جواه اكتر من شكل ساعته الجديده السوده في نبيتي مثلا!
تحبي هزاره حنيته عيوبه اكتر من مميزاته وطبعا عيوب منطقيه 
اما الجنون، ففي الجنون العادي، انك تحبيه بكل تفصيله نظره عينيه، ابتستامته وقلبه ولو خسرتي متقدريش تحبي بعده حتي لو عدى ميت سنه لانه في نظرك الراجل الوحيد الي في العالم وفي نظر الراجل البنت او الست الوحيده الي في العالم.
والجنون التاني الي هو الهوس، او حب الامتلاك وده ملوش اي علاقه بالحب لانه هوس ضار انا ممكن اخطفك وحبسك في اربع حيطان مدي الحياه بدافع اني بحبك وعايزك وده طبعا غباء.
عليا:…..
: نمتي مني ول اي 
عليا: لاء معاك، بس انت شكلك فاهم اوي في الحب
: عادي قرأت قبل كده عنه  
عليا: اه عشان كده 
:” وقرأت عن الوجع كمان، الوجع الي تعلمت كل دروسه بسببك يا رحمه “
عليا: هحاول اخد بنصحتك، وحاول احبه الحب المسالم ده لانه نادرا ما بيصل حد للجنون في الحب والاعجاب عمره ما كان طريق السعاده. 
رغم فرحتي انها سمعتني يومها ورغم فهمها للكلام من غير ما تقولي انت كلامك مجعلص ياض فهمني براحه زي اخره صبري بس بعدها ندمت اني قولت كده، ندمت اني كبرت الفكره في دماغها واني كنت غبي اوي الفتره دي ومفهمتش قصدها مين وقتها!
:يلا نمشي 
عليا: يلا، هي الساعه كام 
: واحده ونص لي 
عليا: ينهار ابيض!، مفيش موصلات اكيد وعمه السواق هتلقي نايم 
: عليا انا معايا عربيه علفكره 
عليا: تصدق صح، هتوصلني يعني 
: امشي يا عليا يلا لزعلك امشي 
وصلتها وروحت البيت و بفتح بالمفتاح لقتها نايمه علي السفره وتلفون في ايديها ونص شعرها الاسود المحبب لقلبي بره الحجاب وبيبعد كل ذره خجل ليه لتمرده علي خواته وخروجه من غير قيود ول حتي اوامر صارمه برفض. 
يتري ليا الحق المس دراعها وفوقها وقلها ادخلي نامي جوه 
يتري ليا الحق انادي عليها وقولها بتعملي اي هنا ونزلتي من فوق لي ومنمتيش وانا قلتلك هتاخر وترد عليا وهيا منعوسه كنت مستنياك يا ميزو
يتري ليا الحق اتاملها، اعتبها، اظبط حجابها ودخل شويه الشعر الي بزغزغو عنيها دول ومنعنها انها تنام بهدوء
يتري استاهل الي بتعملي فيا ده يا رحمه بجد!
بعدها حطيت المفتاح علي السفره وفكيت اول زرار من القميص عشان اقدر اتنفس وزقيت الكرسي الي جنبها ونمت قصادها بزبط  وبتامل كل حركه فيها، رومشها الطويله، حوجبها السميكه والمترتبه كصفوف في جيش مينفعش واحد منهم يبعد عن الخط ول يمشي في الاتجاه تاني منه، وشفيفها الحمره إحمرار رباني كده ولما تزعل بيتقوصو لتحت كده علي شكل مركب محبب لقلبي
وببص لنفسي وبشتمها واقول فين الادب يا عم معاذ 
وبص لعيني الي اول مره دمع قدامها بدون حول ول قوه مني.
“تستيقظ رحمه فتجد وجهه امام وجهها وعينيهم تتقابل في دهشه ويخفق قلبها بقوه وتعتدل من نومها بخضه”
_ميزوو!
:”بارتباك” احم بتعملي اي هنا
_ اي 
:بقلك بتعملي اي هنا ونزلتي من فوق لي ومنمتيش وانا قلتلك هتاخر  
_”بنعاس” كنت مستنياك يا ميزو 
: ههه اه منك انتي 
_ بتضحك علي اي 
: علي عبده موته الي قدامي ده 
_ قصدك اي يا جزمه
“تحسس علي شعرها فتجده مبعثر للخارج والحجاب في فوضي فتبرق عينيها بتوتر وتظبطه بسرعه”
: عرفتي بضحك لي 
_ علفكره انت بارد ياض 
: شكرا يختي 
_ اتاخرت كده لي 
: الشغل يا ست حوم، مش هتلقو تاكلو بعد كده 
_ اتحجج بقي،  الاسبوع ده تكون معايا فيه عشان تساعدني
: مبفهمش انا في حاجات البنات 
_ يسلام، قول والله كده 
: يا حوم بجد الاسبوع ده هكون مشغول خدي هنا معاكي 
_ عشان مشغول بس مش هتكلم معاك + انه امين هيكون معايا الاسبوع ده عشان الخواتم والتجهيزات فمتقلقش مش هكون لوحدي 
قالت كده وحسيت بنغزه في قلبي، فعلا هينفرد بيها الايام الجيه، هيضحكها، هيشتري معاها لبس، هيخترلها اول خاتم تلبسه بين صوابعها الاصغر من جنيه الدهب ده، هتكوني معاه هو وهتنسيني يا رحمه، هتنسي ميزو .
_ انا طمنت انك جيت خلاص، هروح انام بقي عشان اجهز من بكره الصبح، ورانا شغل كتير 
:”يحرك راسه بالايجاب”
_ ميزو 
: اممم
_ قولي تصبحي علي يا وردتي 
:”بضحكه مؤلمه ” تصبحي على خير يا وردتي 
_ وانت من اهله يا ميزو 
عدا الاسبوع فعلا ومن الحاجات الي فرحتني بجد انه كان مشغول جدا في المحكمه وكل اللبس الي جابته كان مع هنا وهو جيه نقى الدبل والحاجات في حوالي نص ساعه كده ومشي بسرعه عشان الشغل ومامته الي كملت معاها 
وكل دي مسجات مبعوتالي وهي مدايقه ومتنرفذه ولاول مره احب ان بنتي تدايق وتتنرفذ من حد وبذات هو.
اما انا كنت مع عليا وعلاقتنا بتطور كل يوم وده شيئ كان مهون عليا كتير الصراحه وبقي عندي صديقه وفيه وجدعه زيها. 
وجيه اليوم الحاسم لحياتي وال عاصر لقلبي ومدمر كبريائي وقوتي… يوم سعدتها هي وتعستي انا،  يوم فرحه قلبها هيه وكسرت قلبي انا،  يوم الجحيم . 
يتبع….. 
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!