Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ريم محمد

منصور :مليكه حبيتي عايزاك تعتبري البيت ده بيتك فاهمه مايا مليكه في امانتك ماشي يحبيتي
مايا :من عيوني يا بابي 
منصور :تمام خديها علي اوضتها هتقعد في الأوضه ال جمب اوضه جاسر انا قلت للخدم ينقلوا حجات جاسر الزياده في اوضه تانيه 
نجوي :ايه دي هي دي هتتحكم فينا من دلوقتي وكمان انت عارف جاسر هيرفض الموضوع ده 
منصور:انا هقول لجاسر ملكيش دعوه لو سمحتي مايا كنت عايزه اقولك مليكه هتبقي معاكي في الكليه تمام هي قدك بالظبط انتي اصلا كنتي بدءه بدري عشان كنا في فرنسا فكانوا بيدوكي كرسات قبل اما تبداءي فهيا هتبدء معاكي 
مايا :ايه ده وكمان نفس الكليه انا مش هسيبك يا بنتي هقعد علي قلبك علطول 
مليكه :عادي يا روحي انا معنديش مشكله 
مايا :طيب تعالي اوريكي اوضتك هتعجبك اوي واحنا ننزل يوم الجمعه نجيب باقي الحجات بتاعت الأوضه
مليكه :ملوش لازمه بجد مش عايزه اتعب حد
منصور :مفيش تعب يا بنتي انتي في بيتك فاهمه ده بيتك وانتي زي بنتي 
نجوي :انا مش قادره استحمل القرف دي هي ناقصه انا رايحه النادي 
هشام :بصي انا هشام اهلا بيكي في العيله بتاعتنا ودي سلا مراتي ودي ميرا بنتنا 
ملكيه :اهلا بيكم بس ليه العسوله دي بتعيط مالك يا قمر 
ميرا :عمو جاسر مش هنا وميرا عايزه تشوفه لام وحش ميرا 
سلا :معلش بجد بس ميرا متعلقه بعمها جدا وكمان طالعاله عنيده جدا 
مليكه :مش مشكله ميرا حبيبتي ايه رايك تاخدي التشوكلت دي وكمان العبه دي انا كنت جايباها لبت اختي بس ملحقتش اديهالها ومش هشوفها قريب فهجبلها حاجه تانيه ايه رايك 
ميرا :الله دي حلوه اوي بجد شكرا يا طنط ميكه
مليكه :مش ميكه مليكه
ميرا :لاء ميكه
مليكه :خلاص زي ما انتي عايزه ايه رايك تيجي معايا احط البس في الدولاب تساعديني يا ميرا 
ميرا :اه انا اساعد طنط ميكه 
مليكه :تمام يلا بينا بعد اذنك يا سلا 
سلا :لاء انا جايه معاكم مش نقعد لوحدي لاني مليت ومصدقت حد جيه يقعد معايا نتسلي شويا 
مليكه :يلا بينا 
*********************************************
في الصعيد 
**********
محمود :فين مليكه يا عزه وضتيها فين 
عزه :معرفش انا صحيت ملقتهاش
محمود :انا الكلام ده ميخلش عليا فاهمه ولا ايه انا عارف انك الهربتيها فاهمه 
عزه :انا قولت العندي
محمود :انا هاعمل نفسي مصدقك بس والهي لو عرفت انك انتي المخبياها هدفنكم تحت الارض 
عزه :والهي يا محمود وحياه عصام لو قربت من ولادي لانا الهكون دفناك تحت الارض فاهم ابعد عن ولادي احسنلك
محمود :ماشي يا عزه انا هقلب الدنيا عليها لغايت اما الاقيها 
عزه :بعينك خليك عارف انك هتلاقيني في وشك ومع السلامه من غير مطرود 
محمود :ماشي انا ماشي ومن غير سلام 
حسام :ماما انا خايف علي مليكه هي عمرها ما راحت مكان من غيرنا ابدا ودول ناس منعرفهمش ابدا 
عزه :وانا قلبي ميت من الخوف عليها بس المطمني وجود عمك منصور ده ابوك كان كل أسراره معاه كان بيحبه جدا اكيد هيحافظ علي بنته دي حاجه متاكده منها 
حسام :طلاما انتي متاكده يبقي انا مطمن طلاما انتي مطمنه انا رايح علي شغلي 
عزه :بالسلامه يبني ام احمد اعمليلي كوبايه شاي وهاتيها علي اوضتي لو سمحتي 
ام احمد :حاضر يا حجه طيب مش هتفطري
عزه :مليش نفس اعملي القولتلك عليه بس ماشي 
ام احمد :ماشي 
********************************************
جاسر :ساره احنا كده خلصنا شغل ولا لسه 
ساره :اه يا فندم اصلا الساعه بقت عشره بليل 
جاسر :تمام متروحيش لوحدك السواق هيوصلك بعربيه الشركه لأن مينفعش تروحي متاخر كده الوقت متأخر وكمان ممكن تاخدي بكره اجازه لأن انا بكره مش جاي الشركه 
ساره :تمام يا فندم 
جاسر روح البيت وكان كله نايم بس حس بحاجه في المطبخ فافتكر حد من الخدم جوه أن دخل يقول لحد منهم يعمله حاجه ياكلها بس لقي بنت محجبه ولبسه بجامتها وعليها طرحه افتكر انهم جابوا خدامه جديده 
جاسر :انتي اعمليلي اي حاجه اكلها 
مليكه مكنتش عارفه مين ده وكانت خايفه بس ردت عليه 
مليكه :في اسباغتي وفراخ وسلطه تاكل 
جاسر :اوكي ممكن اكل بس انتي بعملي ايه هنا مش الخدامين ناموا 
مليكه :نعم انا مش خدامه انت مجنون ده شكل خدامه 
جاسر :لمي نفسك يا بت انتي شكلك حراميه اصلا انا هنادي الأمن عشان يخادوكي علي البوليس
حسن تعال حسن 
منصور :في ايه يا جاسر بتزعق ليه كده ايه ده مليكه بتعملي ايه هنا 
مليكه :كنت بعمل اكل وجيه الشئ ده يقولي مره خدامه ومره حراميه وعايز يطلبلي البوليس 
منصور :انت مجنون يا جاسر ده شكل حراميه دي دي اصلا تكون بنت حد من قرايبي في البلد وجيه هنا عشان تدرس وانا صممت أنها تقعد معانا عشان اهلها يوافقوا يجبوها 
جاسر :اه ومش لازم تقولولي ولا اجي اتفاجئ بشخص غريب في بيتي والبنت دي مش عارفين هي طبعها ايه خالص ولا نعرف عنها حاجه افرض بوظت اخلاق اختي ولا طلعت حراميه نعمل ايه 
مليكه :هو معاه حق يا إونكل فعلا انا  هاخد حجتي وامشي من هنا 
نجوي :يكون احسن برضوا لأن مش ناقصين فلاحه تقعد هنا معانا 
مليكه :بعد اذنك يا اونكل انا هامشي معلش تعبتكم معايا انا اسفه جدا علي الازعاج يا نجوي هانم 
منصور :مليكه انتي مش هتمشي من هنا فاهمه ولا لاء دي بيتك انتي ابوكي خيره كان مغرقني قبل اما اتغني يمكن هو السبب في كل ده طول حياته كان بيساعدني ويشجعني فاطلعي علي اوضتك ولو سمعت حد كلم مليكه بالطريقه دي تاني هيكون ليا تصرف تاني معاه فاهمين 
جاسر طبعا الكلام ضايقه وطلع فوق وكمان نجوي
مايا :تعالي اطلعك علي اوضتك وهاني الاكل عشان تبقي تأكلي يلا بينا
مليكه :يلا 
في اوضه مليكه 
مايا :مليكه متزعليش من جاسر هو طيب بس ده طبعه ماشي حاولي متزعليش علي كلامه 
مليكه :خلاص يا مايا مفيش مشكله 
مايا :طيب بصي انا ماشيه دلوقتي عشان انام عشان بكره ننزل نتسوق لحجات ال ناقصه لأن الأوضه دي مش جاهزه
مليكه :بجد مش عايزه اتعبكم مفيش مشكله في الاوضه خالص عادي يعني 
مايا :مفيش تعب يا ستي يلا تصبحي علي خير 
مليكه :وانتي من اهله 
مليكه بعياط :ماما انتي وحشاني اوي انا نفسي ارجع لحضنك 
مليكه قررت تكلم مامتها علي الخط ال مامتها جابتلها خط جديد ليها ولمليكه عشان عمها 
مليكه :الو يا ماما 
عزه :مليكه يا روحي عامله ايه وحشاني اوي 
مليكه :انتي أكثر يا ماما انا عايزه ارجع 
عزه بخوف :ليه يحبيتي في حد زعلك ولا ايه قوليلي انتي كنتي بتعيطي صح قوليلي عاملوا فيكي حاجه 
مليكه :لاء كله بيحبني بس انتي وحشاني اوي 
عزه :وانتي أكثر يا قلب ماما خلي بالك من نفسك انا بعتلك فلوس علي الحساب الجديد بتاع اخوكي اسحبي من الفيزا متاخديش فلوس من حد ماشي 
مليكه :اصلا مكنتش هاخد انا معايا الفيزا بتاعتي بس قوليلي حسام عامل ايه 
عزه :حسام زهقان لأن أن هو يدير الشغل من هنا صعب وكل شويا يضطر باقر القاهره وبيقول عايز يروح يقعد هناكبس انا عايزه أفضل قاعده جمب ابوكي هنا بس مش هاسيبكم لأن ابوكم امني عليكم وكمان اختك اصلا عايشه هناك وخالتك معدش لنا حد هنا بس مش دلوقتي عشان عمك ميشكش في حاجه انا لازم اقفل عشان الضروره وعمك ميعرفش حاجه من التيلفون مع السلامه يا روح ماما 
مليكه :الله يسلمك يا ماما باي يا روحي
عزه :باي يا قلب ماما خلي بالك من نفسك فاهمه وذاكري كويس كليتك هتبدء بعد يومين روحي هاتي لبس جديد انتي بقالك كثير مجبتيش لبس واوعي تزعلي فاهمه 
مليكه :فاهمه 
مليكه نامت براحه بعد اما اتكلمت مع مامتها 
*********************************************
في الصباح (علي الفطار )
ميرا :عمو جاسر عامل ايه ليه امبارح مشوفتكش ميرا زعلانه منك جدا 
جاسر :معلش يا روحي 
ميرا :انطي ميكه انتي جيتي 
مليكه :اه يحبيبتي عامله ايه 
ميرا :انا كويسه انتم هتخرجم انهارده 
مليكه :اه بس انتي عرفتي ازاي 
ميرا :سمعت انطي مايا بتقول انكم هتخرجوا 
مليكه :اه هنخرج قوليلي انتي عايزه حاجه 
ميرا :اه ميرا عايزه تروح معاكم عشان تلعب 
مليكه :بصي انا معنديش مانع بس نسأل ماما ايه رايك يا ماما 
سلا :انا كده كده رايحه معاكم فممكن ناخد ميرا اصلا عايزه اجبلها لبس جديد عشان حضانتها ومايا هتجيب حجات لكليتها وانا عايزه لبس جديد فنجيب كل حاجه عايزنها 
مليكه :خلاص يا عسل هتروحي معانا 
ميرا :هاااااااه ميرا هتخرج مع انطي ميكه
جاسر :ميرا تعالي هنا متقعديش مع حد غريب فاهمه 
ميرا :بس انطي ميكه تكون صاحبه ميرا صح 
مليكه :اه يحبيبتي صح 
منصور :جاسر ملكش دعوه بميرا وروح يلا لصاحبك مش انت هتتجمع مع محمد صاحبك انهارده وبليل مع صحابكم كلكم
جاسر :اه معاك حق انا ماشي لاحسن القعده بقت تقرف 
منصور : يكون احسن برضوا
********************************************
محمد :مالك يا عم شكلك قافل كده ليه 
جاسر :اسكت لاحسن ابويا جايبلي واحده فلاحه في البيت وقرفاني ونقلولي حجاتي للمخزن عشان الهانم تاخد اوضتي 
محمد :ههههه عاش اليوم ال شوفت فيه جاسر واحده مجنناه
جاسر :طب اسكت احسن كارمن جايه 
محمد :انت لسه مع البنت دي 
جاسر :بص اسكت هي جت اهي نبقي نتكلم بعدين 
محمد :ماشي طب انا ماشي بقي 
كارمن :ايه يا محمد هو أول اما انا جيت انت مشيت ولا ايه 
محمد :لاء بس ورايا شغل فلازم امشي 
كارمن :اه اوكي بيبي عامل ايه وحشتني 
جاسر :هو احنا لحقنا احنا طول النهار امبارح كنا مع بعض 
كارمن :مالك شكلك مضايق 
جاسر :مفيش متاخديش في بالك من الموضوع ده تطلبي ايه 
كارمن :ممكن اي عصير فريش من غير سكر عشان الدايت
جاسر :اه تمام لو سمحت ممكن اثنين عصير مانجه واحد من غير سكر 
الجرسون :حاضر اي أوامر تانيه 
جاسر :لاء شكرا 
*********************************************
مايا :مليكه جهزتي ولا لاء 
مليكه :اه جهزت يلا بينا ايه ده ميرا الجميله ايه البس الجميل ده 
سلا :تمام سلال بينا 
كلهم وصلوا المول 
مايا :يلا بينا نروح قسم حجات البيت وكده محتاجين بطانيه ولحاف وسجاده ومفارش وفوط ال بتحبيها
مليكه :انا هاخد المفارش دي وكمان الحاف الرصاصي ده والبطانيه دي وكمان انا بحب الفوط القطن وممكن اخاذ النوع ده من الخدايدات بحبها وكمان كنبه عشان اقعد عليها ومكتب للمذاكره بس وممكن سجاده وكمان بشكير حلو ده جدا 
مايا :اه حلو الحجات دي جدا وكمان ناخدلك الاباجوره دي والمنبه ده وكمان نروح نجيب تلفزيون عشان اصلا دي مكنتش اوضه مكنش فيها غير سرير بس وايه رايك في نجيب مرجيحه للبلكونه عشان متكنش فاضيه راحوا يحاسبوا
مليكه :الحساب كام لو سمحت 
مايا :انتي بتهزري انا الهدفع
مليكه :اكيد لاء ده حجاتي انت الهدفع
مايا :بابا حالف عليا اني لازم ادفع مش أمر ممكن ننقاشه
مليكه :خلاص بس الحجات الشخصيه انا الهجبها
مايا :تمام يا روحي 
راحوا جابوا شاشه تلفزيون
مليكه:انا هجيب لاب لأن لابي سبته هناك في البلد 
مايا :المحل هنا حلو هاتي من هنا 
مليكه :جابت لاب توب وتيلفون جديد عشان تكلم مامتها لأن مامتها كمان جابت تيلفون جديد زياده امان 
سلا :البس بقا 
مايا ومليكه جابوا لبس كثير اوي وشنط وجزم 
وجابوا لبس لميرا وكمان سلا جابت 
سلا :ااااااه انا معدتش قادره اتحرك من مكاني مش قادره ايه رايك نتغدي 
مليكه :اه حلوه الفكره دي يلا 
راحوا اتغدوا وكلوا ايس كريم وعصير وبعد كده روحوا ويدؤا يفرشوا الحجات ويرصوها
نجوي :انتي يا مايا بتعمليه بايدك في خدم ممكن يعملوا ده إنما هي متعوده 
مايا :ماما انا العايزه اعمل كده 
نجوي :بجد البنت دي هتخليكي سوقيه خالص انا راحه اوضتي
مايا :معلش يا مليكه متزعليش من ماما بس هي كده علطول واحنا اتعودنا
مليكه :مش مشكله بس انا بجد تعبتكم معايا معلش 
سلا :تعبك راحه نسيبك انتي بقا ترتاحي تصبحي علي خير 
مليكه :وانتي من اهله باي يا ميرا 
ميرا :باي يا ميكه
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!