Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل السادس 6 بقلم ريم محمد

منصور :خلاص اتفقنا يلا يا مايا روحي انتي ومليكه دلوقتي 
مايا : لاء يبابا انا مش هروح دلوقتي لأن هنروح انا ومليكه نخرج شويا مع صحابي وعايزه اعرفها عليهم 
وكمان مليكه عايزه تجيب طرح 
مليكه :مايا ممكن بلاش اروح معاكي مع اصحابك كمان لاني مش بحب اختلط بحد معرفوش وكده
مايا :بصي انا مش هجبرك انا ممكن أجل الخروجه كده كده مش مهمه ونروح انت وانتي نجبلك طرح 
مليكه :ماشي وكمان عايزن اجيب فساتين لأن فساتيني كلها نستها في البلد 
مايا :تمام يلا بينا بي هو ينفع اصلي الاول يعني لو في مكان هنا 
منصور :طبعا بصي الاوضه الجوه دي بتاعت جاسر لنا بيعوز يستريح بيقعد فيها عشان ده اصلا مكتبه ممكن تدخلي فيها 
مليكه :شكرا يا اونكل بجد انا مش هتاخر
منصور :خدي راحتك يبنتي 
**********************************************
في الصعيد 
محمود :عملت ايه يا سعد عرفت البت دي فين انا بعت حد يراقب بيت خالتها بس قال مش هناك 
سعد :مش لقيلها اثر يا ابوي كان الارض انشقت وبلعتها
محمود :الا الهيصه ال كانت من كام يوم في البلد دي من ايه 
حمديه:ده يا اخويا منصور ابن الحاج عبدالله الا كان مسافر بره كان جاي يزور أهله بس المهم مقصوفه الرقبه دي فين لازم نعرف مكانها 
في الدور الثاني 
سميره بتكلم أمها في التيلفون
سميره :شوفي يا اما الحربايه ال تحت عايزه تخلي الراجل يتجوز عليا منها لله بس ده علي جثتي أنه يتجوز عليا وعايز يتجوز بنت عمه بس اهي البت هربت عشان مش طايقاه 
الام : اوعي يبت تخلي أمه تجوزه حافظي علي بيتك وعيالك وخديه بالدلع والمسايسه فاهمه ولا لاء 
سميره :بس دا قهرني اوي يا اما بموافقته بعد عشر سنين جواز وثلث عيال يعمل فيا كده و
الام :معلش يبنتي منه الله امه الحربايه وأبوه 
سميره :يارب بصي انا هقفل ياما وبعد كده هيبقي اكلمك لاحسن شكل سعد طالع
سعد :كنتي بتكلمي مين 
سميره :كنت بكلم امي 
سعد :اه وحكتلها بقا 
سميره :هقولها ايه جوزي هيتجوز عليا 
سعد :اه قوللها كده ايه المشكله
سميره :المشكله ان انت لو اتجوزت يا سعد انا هطلق منك انا ليا أهل وانت عارف مين اهلي وانا مش هسمح انا يكون ليا دره كفايه امي علطول بخدمك وبستحمل معامله امك عشان بحبك بس تتجوز عليا لاء يا سعد 
سعد :ايه بتقولي ايه عايزه تتطلقي يا روح امك اه وتعملي ايه بعد كده بقا هتجوزي
سميره :اه وايه المشكله ما انت كمان هتكون اتجوزت
سعد :طيب بصي اسكتي بدل اما أكلك علقه تفضلي فكراها طول حياتك فاهمه ولا لاء ردي يبت 
سميره :فاهمه فاهمه 
حمديه :انتي يا هانم يا قاعده فوق أنزلي يختي احنا مش خدامين ابوكي انزلي يا اختي شوفي شغلك وشوفي عيالك مش ناقصه انا 
سميرة :حاضر ياما
*********************************************
منصور كان بيتكلم مع مايا ومشغول وجاسر دخل علي الاوضه الخاصه بتاعته من غير انا يشوفوه
جاسر شاف مليكه وهي بتصلي
(يا الله ايه الجمال ده كان في نور علي وشها ايه ال انت بتقوله ده يا جاسر. عيب كده مينفعش ابدا اعقل يا جاسر )
مليكه :اسفه جدا يا استاذ جاسر بس كنت بصلي عشان الصلاه متفوتنيش
جاسر :مفيش حاجه انا اسف لاني دخلت فجأه بس محدش قلي أن في حد في اوضتي 
مليكه:مفيش مشكله مايا يلا بينا 
*********************************************
منصور :جاسر في حاجه كنت عايز اقوللهاك انت هتضطر تسافر بره لاني ورايا شغل مهم ومش هينفع أسافر 
السفر كمان اسبوعين تمام 
جاسر :حاضر يبابا هسافر وهاخد محمد معايا 
منصور :ربنا يوفقك يبني عارف ان الحمل عليك كثير بس اهو هشام داير كل المستشفيات وشايل عننا في مجال تخصصه
جاسر :مفيش تعب ولا حاجه يا بابا عن اذن حضرتك 
منصور :روح يبني مش عايز اعطلك
********************************************
مليكه :حلوه الطرحه دي هتليق علي الفستان ال جبته 
مايا :حلوه اوي وكمان الاكسسوارات دي ايه رايك تجيبي برفيوم
مليكه :بصي هجيب بس هحطه مع نفسي مبحطش بره عشان حرام وبابا من وانا صغيره قلي حطي في البيت بس بره لاء 
مايا :بجد اول مره اعرف ده انا بابا علطول مشغول هو وماما مبيقوليلش الحجات دي 
مليكه :مش مشكله احنا قاعدين مع بعض فتره نبقي نركز في الحجات دي
مايا :  تمام بس تعالي نجيب واقي من الشمس عشان الرحله ومايوه اسلامي 
مليكه :مايا انتي مش بتصلي صح 
مايا :بصراحه لاء قليل اوي 
مليكه: غلط حاولي تنتظمي في صلاتك يعني لنا تبدءي بتقطيع شويا بعد فتره هتتنتظمي مش مشكله 
مايا :شكرا بس بجد انا كمان حبيت لبسك وحجابك اوي 
مليكه :مش دلوقتي بما يجي في يوم تحسي انك عايزه وقتها هيحصل المهم يعمس حاولي تبدءي بتطويل لبسك شويا ايه رايك 
مايا :خلاص اتفقنا يلا نجيب الحاجه ونروح عشان ناكل في البيت لأن ماما قالتلي مناكلش بره مش عارفه ليه بس اكيد عشان الحفله ال هتتعمل كمان يومين للشركه
مليكه :تمام في محل هناك اهو يلا بينا 
*********************************************
شهاب :همس عملتي ايه انهارده في أول يوم جامعه احكي بما تم صممتي تخليني اعزمك علي الغذاء احكي نتسلي شويا 
همس :كان يوم حلو اتصحبت علي ناس كثير 
شهاب :اوعي تكون اتصحبتس علي ولد فاهمه جو تأكلوا مع بعض وتهزوا ده لاء حدودك مع الولاد لو عزتي حاجه وملقتيهاش مع حد من البنات وده مش هيحصل فاهمه
همس :اكيد يا شهاب ده حاجه مفروغ منها المهم في رحله كده تبع النادي وعايزه اروحها واحتمال مليكه ومايا يرحوها ينفع اروح انت لو وافقت بابا هيوافق 
شهاب :مش موافق يا همس استحاله اخليكي تروحي لوحدك 
همس :والنبي يا شهاب طب ممكن تروح معايا 
شهاب :انا مش فاضي 
همس :دول هما يومين بس عشان خاطري 
شهاب :خلاص انا موافق اتفقنا  وكمان هقول لعمي 
همس :انت اخلي شهاب في الدنيا 
شهاب :اسكتي يا بكاشه انتي 
همس :طيب يلا بقا ونجيب ايس كريم واحنا ماشيين 
شهاب :يلا واخد بنت اختي صح 
همس :اعتبريني هي يلا بينا 
*********************************************
مايا :مامي انا وصلت 
نجوي :ماشي فتحيه الاكل جهز 
فتحيه:اه يا هانم كله جاهز 
نجوي :تمام وفي ناس جايين بعد بكره عشان يجهزوا الحفله مايا كلمتك عشان مصممه الازياء هتيجي عشان ننقي فساتينا 
مايا :اوكي يماما هو احنا مش هنقي لمليكه
مليكه :لاء شكرا انا مش هحضر
نجوي:اصلا مكنتش هخليكي تحضري مين قلك اني هسمحلك انك تحضري 
منصور :انا القولوت مايا تخلي المصممه تعملها فستان لانها هتحضر فاهمه يا مايا
مايا :حاضر يبابا اتفقنا انا ههتم بكل حاجه 
منصور :ده المنتظره منك 
المصممه :اهلا مدام نجوي حضرتك فستان وانسه مايا فستان زي كل مره 
مايا :لاء عايزين كمان فستان سورايه محجبات بس يكون حلو اتفقنا
المصممه:في كلوكشن نازل للمحجبات جديد حلو ممكن تنقي منه 
مايا :مليكه تعالي نقي
مليكه:مايا بجد مش مهم 
مايا :اسمعي الكلام شوفي ده كده 
مليكه :انا حاسه ده احلي ورقيق 
مايا :معاكي حق ايه رايك تقسيه
مليكه قاست الفستان وكان عليه حلو جدا روعه بمعني اصح 
مايا :واو يا مليكه حلو اوي 
المصممه :حلو جدا كأنه مصمم ليكي مخصوص بجد انا بفكر معملش منه تاني ويبقي ليكي انت بس 
مليكه :مش كل ده يا جماعه عادي يعني 
المصممه:متستقليش بنفسك شكله حلو جدا عليكي 
نجوي :خلاص هنفضل قاعدين نتكلم عليها مايا اختاري فستانك مايا اختارت فستان وعملت بنصيحه مايا خدته طويل ومش مفتوح وكان شكله فيه حلو برضوا
مليكه :شكله حلو اوي بسم الله ماشاء الله
نجوي :في حجات احلي ملقتيش غير المقفل ده 
مايا :ده عجبني شكله حلو 
جاسر :مايا معاها حق الفستان شكله حلو عليكي يحيبتي
مايا :شكرا يا جاسر 
جاسر :العفو اومال فين مليكه 
مايا :بتسأل ليه بس هي فوق بتلبس
جاسر :يسأل عادي مفيش حاجه معينه 
مايا :تمام 
يتبع….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!