Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن 8 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن 8 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن 8 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن 8 بقلم ريم محمد

يوم الحفله 
*********
مايا كانت بتشرب قهوه هي ومليكه وفجأه وقعت علي فستان مليكه بتاعت الحفله القهوه 
مايا :انا اسفه يا مليكه بجد متزعليش
مليكه :مش مشكله يا مايا انا اصلا مش عايزه اروح 
مايا :لاء طبعا انا هكلمك المصممه تعمل واحد جديد تجيبه متخافيش هيكون عندك علي العصر 
مليكه :والهي ملوش لازمه انا مش عارفه راحه ليه اصلا 
مايا :لانك بقيتي فرد من عيلتنا ده قراري انا ثواني اروح اظبط كل حاجه انا نازله باي 
مليكه :تمام انا هقعد اكلم ماما شويا عشان وحشاني اوي 
مايا :ماشي هسيبك تكلميها براحتك 
مليكه :الو يماما عامله ايه 
عزه :انا كويسه يا روح مامي انتي عامله ايه وحشاني اوي 
مليكه :انا كويسه يماما قوليلي واخبار حسام وسمر ايه وحشني وروح عمتو عامل ايه 
عزه :كلهم كويسين وبيسلموا عليكي انتي بس خلي بالك المهم انتي اوعي تخرجي بره لاحسن سعد بيدور عليكي انهارده بس متخرجيش بره الفيلا لو سمحتي ماشي
مليكه :ماما انا زهقت انا هتحبس هنا كمان حرام كده مش كفايه سبتكم كلكم وانتم وحشني وياسين روحي وحشني اوي 
عزه :هانت انتي اصلا بقا عندك عشرين باقي سنه وتمي الواحد وعشرين ونخلص من عمك منه لله هو السبب انك اتاخرتي في الكليه عن صحابك بس الحمد لله لحقانها هو معتمد أنه يجوزك ابنه ويكون الوصي عليكي ويلهف الأرض انا مش هسمح ان حقكم يضيع ابدا 
مليكه :حاضر يماما مع السلامه 
عزه :مع السلامه يروح ماما خلي بالك من نفسك 
*********************************************
حسام :ليه مقولتليهاش أننا جايين القاهره نشوفها 
عزه :مش عايزه اقلقها يبني هي اصلا خايفه 
حسام :معاكي حق يا ماما كده احسن المهم نوصل قبل عمي احنا طلعنا قبله 
مليكه:ايوا اصلا مليكه قالت في حفله النهارده عندهم في الحفله هو عمك منصور قال هيتصرف بس لازم اشوف هو هيعمل ايه انا قلبي مش مطمن منه لله عمك مش عارفه عايز مننا ايه مش هيرتاح ابدا الا بالمصايب 
حسام : متخافيش يا ماما كل حاجه هتتحل انشاء الله بس انتي اطمني وهدي نفسك عشان متتعبيش
*********************************************
محمود :يلا بينا يا سعد نجيب مقصوقه الرقبه ال وطت رسنا دي هنا 
سعد :يلا يا أبا 
حمديه :انا مش عايزاكم تيجوا غير بيها الا زيها المفروض ندفنها اصلا بس لولا الفلوس ال معاها بس يعني عصام مكنش عارف يكتب الأرض باسمك احنا من امتي بندي بناتنا حجات ذي دي دا انت اخوه الكبير وكان نفسك في الأرض دي من زمان 
محمود :يلا اهو مات بس انا مش هسمح أنه البت بنته تتجوز واحد ويجي يلهف الأرض دي مهما حصل 
سعد :اكيد يا بوي دا احنا نقطع خبرها 
حمديه :ايوا كده ابني ال احبه صح كده يا ولدي 
محمود :يلا ببطلوا حديت فارغ ويلا بينا عشان نلحق نوصل عشان مش عايزين نوصل علي اليل يلا بسرعه شويا 
سعد :يلا مع السلامه يا اما 
*********************************************
منصور :جاسر يبني البس انهارده بدله سمره والبس الجرفته دي 
جاسر :اشمعني وانت من انتي بتختارلي لبسي انت معملتش كده من وانا صغير تيجي تحتار لبسي دلوقتي 
منصور :عادي يبني مفيش مشكله المهم يلا اجهز مبقاش حاجه علي الحفله انا كمان رايح اجهز نفسي 
جاسر تمام يبابا 
جاسر لقي تيلفونه بيرن 
جاسر :الو يا كارمن 
كارمن :الو يبيي انا هاجي الحفله انهارده من رأي نقول لباباك علي موضوعنا
جاسر بتردد :اه تمام انهارده نعرفه النهارده 
كارمن :اوكي يبيي اشوفك انهارده في الحفله 
جاسر :ماشي باي يا كارمن 
*********************************************
مايا :مليكه الميكب إرتست جت هتعملك الحجاب والميكب 
مليكه :ليه كل ده ملوش لازمه بجد انا اصلا مكنتش هنزل بس نزلت عشانكم فملوش داعي كل ده 
مايا :عادي يا مليكه دي حفله كله هيعمل كده في الحفله فعادي يعني بصي متقفليهاش بقا 
مليكه :حاضر مش مشكله بس ميبقاش ثقيل لو سمحتي 
مايا :من عنيا 
بعد انا خلصوا 
مايا :واو ايه الجمال ده بجد هتتحسدي مننا 
مليكه :حلو بس كثير اوي هو انا عروسه ولا ايه 
مايا :مش كثير ولا حاجه بصي يلا البسي وانا هروح اجهز 
مليكه :مايا ايه الفستان ده دا باين كأن النهارده فرحي 
مايا :ايه ده مش ده الطلبته بصي مش مشكله البسيه وخلاص مش معقول هنضيع الميكب ده كله وكمان شكله مش اوفر اوي يعني 
مليكه:ماشي انا هجهز
مايا طلعت بره وهي طلعه قبلت بابها
منصور : عملتي ال قولتلك عليه 
مايا :كل حاجه جهزت يا بوص 
منصور :ايه بوص دي يا قليله الادب ده آخره تربيتي 
مايا :عديها بقا يبابا 
*********************************************
في الحفله 
*********
جاسر نزل عشان يقابل الضيوف هو ومنصور ونجوي
وبعد فتره لقا الناس سكتم وبيبصوا علي السلم بص هو كمان ولقي. ملاك نازله مع مايا كانت لبسه فستان أقل ما يكون فستان ملكه وحجابها ال كان مخليها فاءقه الجمال علي قد اما هي كانت جميله 
والناس كلهم كانوا مبهورين بجمالها 
منصور :تعالي يا مليكه اعرفكم دي مليكه تكون قربتي
سوزان :قربتك بجد بس شكلها حلو 
منصور :فعلا معاكي حق يا مدام سوزان مليكه اسم علي مسمي مليكه شبه الملايكه
فجاه لقوا عزه دخلت هي وحسام 
مليكه :ماما عمله ايه انتي ايه الجابك وحشيني اوي 
عزه :وانتي كمان يروح ماما 
بصوا لثم صوت عالي جاي من بره الأمن كانوا بيحاولوا يوقفوا محمود من الدخول 
منصور :سيبوه يدخل مش عيب يا محمود بيه تتهجم علي بيتي كده 
محمود :الا يا استاذ منصور مش عيب عليك تخلي بنت اخويا في بيتك مع ولادك ولا ايه وفي واحد فيهم عازب وانتي يا مرات اخويا ايه اومال فين تربيه ال كنتي بتتكلمي عليها ولا دي حراكات بتعمليها علينا بس 
عزه :اخرس يا محمود انت عارف اني مربيه بنتي احسن تربيه وانت عارف ده 
منصور :بس مش فاهمه فين الغريب اصلا انا عامل الحفله انهارده وكنت عارف انك جاي انهارده حفله بمناسبه الصفقه الجديده وكمان عشان اقول ان انهارده حفله كتب كتاب مليكه وجاسر ابني اتفضل يا حضره الشيخ 
طبعا كلهم كانوا مصدومين وجاسر ومليكه كانوا أكثر اثنين مبسوطين
(ايه رأيكم في المفأجاه حلوه ولا ايه )
يتبع….
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!