Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل التاسع 9 بقلم ريم محمد

منصور :جاسر ومليكه ومدام عزه ممكن نتكلم ثواني عشان نتفق علي التفاصيل
في غرفه المكتب 
جاسر :بابا ايه ال انت بتقوله ده ممكن افهم 
منصور :ده الحل الوحيد يا جاسر انا من يومين لقيت محامي عمك عصام بعتلي رساله بيقولي وصيتي انك اخلي بالي من مليكه واصلا من واحنا صغيرين كنا بنقول لما كنا بكلمه واتقيلنا مرتين او ثلاثه مليكه لجاسر وجاسر مليكه 
جاسر :ده مش زنبي انا مش بحب مليكه انا بحب واحده تانيه يبابا 
منصور :جاسر دا طلب مني لغايت انا تجيب الواحد وعشرين وممكن بعد كده تنفصلوا
عزه :ايه ال انت بتقوله ده انا مش هجوز بنتي كده 
ابدا ده حاجه مش في دماغي اصلا 
مليكه :مانا انا استحاله اتجوز كده ابدا يا ماما ومش هسمح لحد أنه ياخد ارضي وفلوسي 
منصور :انا قولت خلاص وانتي يا مدام عزه انا كل همي اني احافظ علي مليكه زي مايا بنتي وهي سنه وبعد كده ينفصلوا زي ما هما عايزين وكمان هما هيقعدوا في اوضه واحده انا مش عايز نجوي أو هشام أو أي حد يلاحظ أن في حاجه فاهمين وده اخر كلام عندي 
عزه :انا يا مليكه مع مصلحتك وده من مصلحتك يبنتي وانا اهم حاجه عندي انتي وافقي بس فتره وكل حاجه تخلص يا روح ماما فاهمه ولا لاء 
مليكه :انا موافقه يماما متخافيش 
منصور :وانت رأيك ايه يا جاسر ترضي ده يحصل في مايا 
جاسر :انا موافق يبابا ممكن تنادي المأذون دلوقتي 
منصور :لو سمحت اتفضل مين وكيلك 
مليكه :انت يا عمو ممكن 
منصور :طبعا يبنتي اتفضل يا شيخ اكتب الكتاب
وبعد كده تم الجواز في زهول من الجميع 
منصور :ممكن دلوقتي يا حج محمود خليك عشان تحضر حفله كتب كتاب بنت اختك والفرح هيكون قريب متخافوش بعد يومين وكمان جاسر طالع هو مليكه شهر عسل اخر الاسبوع في باريس
محمود :لاء شكرا احنا ماشيين بس اعرفي يبنت عصام اننا مش هنسيبك بنتنا مش هنسيب حد يجي يتجوزهم وياخد شقانا فاهمه 
عزه :تقدر تمشي دلوقتي يا محمود بنتي دلوقت مع جوزها 
محمود :ماشي يا عزه بس حاسبنا مخلصش لا انتي ولا بنتك 
حسام :مع السلامه يا عمي 
نجوي :منصور ممكن اعرف ايه الحصل ازاي ابني يتجوز البنت دي انا مش فاهمه حاجه 
منصور : لما نطلع فوق هقولكم كل حاجه ممكن نتكلم دلوقتي مع الضيوف عشان محدش يشك في حاجه 
جماعه انا عايزه اقولكم أن انهارده مناسبتين سعيدتين ليا الاول جواز ابني والفرح بعد يومين كلكم معزومين والتاني الصفقه ال ابني حققها ليا 
كل الناس كانوا مصدومين بس في منهم الفرحان والزعلان عشان الراجل المثالي طار من أيديهم وفي الغيران من جاسر عشان هو كل البنات عايزينوا
كارمن كانت هتموت ايه الحصل ده من خمس دقايق كانت خلاص وقعت جاسر بس دلوقتي جاسر اتجوز غيرها والفرح كمان يومين 
منصور :دلوقتي هنبدء الحفله برقصه من الكابل المميز الحفله
جاسر كان بيرقص مع مليكه ومليكه كانت مش قادره تبص في عينه ابدا 
بعد الحفله 
منصور :مدام عزه ممكن حضرتك تطلعي ترتاحي فوق في اوضه مليكه وتتكلموا مع بعض وحسام انت هتنام في اوضه هشام القديمه قبل جوازه 
حسام:لاء والهي احنا لينا شقه هنا هنروح نقعد فيها عشان الوقت اتاخر مش هنعرف نرجع 
منصور :مفيش بيات بره ده امر مني اعتبرني زي ابوك فاهم وانتم هتباتم هنا 
حسام :والهي مش عايز اتعب حضرتكم
منصور :مفيش تعب يلا اطلعوا فوق 
حسام :حاضر ممكن اعرف فين الاوضه 
منصور :هشام عرفه مكان الاوضه لو سمحت 
هشام :حاضر يبابا 
مليكه :يلا نطلع فوق يماما 
جاسر خرج بره لأن كارمن يعتتله مسدج عايزه تشوفه 
كارمن :ممكن اعرف ايه الحصل نبقي هنعلن ارتباطنا إليك بتعلن جوازك انتي كنت بتضحك عليا يا جاسر 
جاسر :ايه ال انتي بتقوليه ده انا عمري معمل كده ولو عايز اعمل كده هعمل من غير انا اخاف من محد بس الموضوع أن في مشكله وده الحل الوحيد ليها وانا كنت لازم اعمل كده مش بمزاجي ابدا ومش هينفع اقولك السبب دلوقتي بس ثقي فيا فتره وكل حاجه هتتحل 
كارمن :انا هصدقك يا جاسر بس محتاجه اثبات منك 
جاسر :ايه الاثبات ده 
كارمن :لما يجي وقتها هقولك واه انا هسافر باريس معاك فاهم ولا لاء مش هسيبك معاها 
جاسر :اعملي ال انتي عايزاه 
كارمن :هنشوف يا جاسر مع السلامه 
*********************************************
مليكه :ماما اوعي تسافري قبل الفرح انا مش عارفه استوعب الحصل 
عزه :انا مش هسيبك يا روح ماما هفضل معاكي 
مليكه :ايوه يا ماما والنبي انا خايفه جدا مش عارفه ايه الحصل ده 
عزه :متخافيش يا روحي انا هفضل في ضهرك وفتره وتخلص ونرجع لحياتنا ماشي 
مليكه :ماشي يماما إن شاء الله كله يعدي يارب 
عزه :أنشاء الله يحبيبتي كله هيتحل 
*********************************************
تاني يوم الصبح 
*************
منصور :مايا هتروحي انهارده مع مليكه تنقي فستان الفرح وتجيب كل حاجه هي عايزاها
مليكه :ملوش لزوم يعني بجد 
منصور :لاء طبعا ليه لزوم 
نجوي :انتي عايزه تفضحينا يعني ولا ايه مش كفايه بقيتي مرات ابني مش ناقصين فضائح فاهمه 
عزه :انا بنتي مش بتفضح حد يا نجوي هانم بنتي بنتي تشرف اي حد 
منصور :اكيد يا مدام عزه احنا اتشرفنا أن مليكه بقت مرات ابني 
عزه :ليا الشرف وانا اصلا كنت هاخد مليكه عشان نجيب حجات للفرح وكده 
منصور :لاء طبعا احنا هنجيب الحجات دي 
عزه :لاء ده وصيه عصام انا هجيب كل حاجه بفلوسه احنا سيبلنا بزياده ال يكفينا واكثر الحمد الله وده مش هتراجع فيه حاجه بنتي بفولوس ابوها
منصور :خلاص زي ما انتي عايزه 
*********************************************
يوم الفرح 
********
مليكه :ماما انا قلقانه اوي وخايفه
عزه :متخافيش مفيش حاجه 
مايا :يبت متخافيش من حاجه اخويا مش هيقتلك والهي 
مليكه :اسكتي عشان خايفه وانتي بتخوفيني أكثر 
مايا :سيبك من كل ده بس انتي طالعه قمر 
عزه :بسم الله ماشاءالله عليكي ربنا يحميكي من عيون الحساد يحيبيبتك يارب ويخليكي ليا
مليكه :يارب ويخليكي ليا يماما 
جاسر دخل واول انا شاف مليكه اتسحر بجمالها اد ايه هي طالعه زي الملاك ال نازل من السما بفستانها الابيض وحجابها
يتبع….
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد