Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريم محمد
رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثامن عشر 18 بقلم ريم محمد

في الصباح 
جاسر :مليكه قومي يلا عشان تفطري 
مليكه :مانا سيبيني عايزه أنام خمس دقايق بس كمان واصحي
جاسر :مليكه انا جاسر مش ماما انا جاسر ركزي شويا ممكن  قومي يلا عشان الميكب إرتست قربت تيجي 
مليكه : جاسر اه حاضر انا قومت اهو بس انا ايه الدخلني الاوضه ونيمني علي السرير
جاسر :انا امبارح بليل نمتي واحنا راجعين حاولت اصحيكي مرضتيش فشلتك نيمتك هنا 
مليكه :وانت ازاي تشيلني ممكن افهم 
جاسر :لاء نصدقي معاكي حق انا غلطان المره الجايه هسيبك نايمه في العربيه ايه رايك حلوه الفكره صح ولا ايه 
مليكه اتغاظت وقامت دخلت الحمام 
بعد نص ساعه 
جاسر :مليكه الفطار جيه يلا عشان تفطري عشان منتاخرش ممكن 
مليكه :حاضر جيه اهو يعني انا الهاخرك اصلا لسه بدري جدا 
جاسر :لسه علي ما تجهزي انتي ومايا هنكون بليل اصلا 
مليكه :طيب خلاص ممكن اكل ولا هنقعد نتقانش
جاسر :اه معلش اسف أصل انا الببدء النقاش
مليكه وجاسر قعدوا ياكلوا وبعد ساعه سمعوا خبط علي الباب 
جاسر فتح 
مايا :اهلا اهلا بمرات اخويا العسل القمر بصي انا بحبك اوي 
مليكه بضحك ????????????:ايه الحب ده كله عايزه اعرف يعني 
مايا :اصلي صحيت انهارده عندي طاقه ايجابيه جدا فقولت تجي افرحكم معايا 
جاسر :يارب تفضل موجود ومنلكيش فجأه تحولتي وهتكلينا 
مايا :مين انا انت بتهزر اكيد انا ملاك نازل من السما 
جاسر ????????:انتي هتقوليلي ملاك نازل من السما فعلا انا اكثر وأحد حافظ الملاك ده 
مايا :بلا اقعد بود سمعتي قدام مراتك كل شويا هتاخد عني فكره غلط كده يبني مينفعش كده كده عيب 
جاسر :بصي انا صدعت منك اسكتي شويا يبنتي ممكن 
مايا :اه ده انا حته عسل كده مش كده يا مليكه 
مليكه :اه طبعا انتي قمر يحبيبتي
مايا :شوف الكلام ال يفتح النفس 
جاسر :ماشي يختي خليكي معاها 
مايا :كده كده هخليني من غير كلام ممكن تروح في أي حته روح اوضتي أو اوضه محمد 
جاسر :ليه بتطرديني من اوضتي يبت انتي 
مايا :اه عشان خبيره التجميل قوللتهلها تجيلنا بدري نعمل حجات لوشنا وكده مسكات كريمات ترطيب تنضيف للبشره مساج للجسم وكده يعني حجات بنات 
جاسر :مايا اوعي يكون في حد من الطاقم بتاعها ولاد فاهمه 
مايا :لاء متخفش دي اصلا مسلمه انا عارفاها وكل الطاقم بتاعها بنات بس مفيش ولاد خالص 
جاسر :كده شطره يا مايا يلا انا هسيبكم انا اتفقنا 
مايا :ماشي باي 
الباب خبط 
خبيره التجميل : انسه مايا لو مفيش مشكله ممكن نبدء حالا عشان نلحق نخلص علي الميعاد ال حضراتكم عايزينه
خبيره التجميل :تمام في اثنين من البنات هيرحوا حوا معاكم يعمللوكم مساج وانا هكون هنا بنفسي مع باقي البنات بنجهز المسكات والكريمات وهما هيعتنوا بيكم كويس 
مايا :اوكي 
*********************************************
في غرفه محمد
*************
محمد :جاسر بتعمل ايه هنا 
جاسر :البس وتعال نشرب قهوه تحت لاحسن انا اتطردت من اوضتي بالزوق
محمد :اه قولت كده بس مين الطردك اكيد مايا صح 
جاسر :هو في غيرها ام لسان طويل دي مش عارف اعمل فيها ايه 
محمد :طيب ادخل ثواني هلبس وننزل 
محمد كان بيلبس 
محمد :ايه اخبار كارمن الايام دي يا عم 
جاسر :امبارح طول النهار مكلمتنيش وده قلقني منها اكيد في حاجه في دماغها هي مش هتستسلم كده مع اني فاهمتها اني فتره وهلطق مليكه وهنتجوز
محمد :بص يا صاحبي انا مش مرتاح خالص لكارمن دي وانت عارف ابدا 
جاسر :محمد مش كل ما بقولك عن كارمن تقولي نفس الكلام ماشي 
محمد :خلاص يا عم انت حر بس لما تخسر هتيجي علي دماغك في الاخر وانت الهترجع تندم وتقول ياريت ده ما حصل 
*********************************************
في مكان اول مره نروحه
********************
مايكل :مش معقول جاك من ساعه اما نقذت البنت دي وانت مجنون بيها ونفسك تشوفها 
جاك :انا كنت حاسس انها ملاك نازل من السما حاجه تخبل كده من الجمال 
مايكل :ماشي كل ده حلو بس انت مش قولت أنها متجوزه
جاك :اه قولت كده بس هي مكنتش لبسه دبله وشكلها هي وجوزها هينفصلوا لانها كانت لوحدها لو هي وجوزها عادي مش هيسبها في بلد غريبه لوحدها 
مايكل :ممكن تكون معاك حق وممكن لاء بس ليه تعلق نفسك في حد ممكن ينسبه كبيره ميكونش ليك صح ولا لاء 
جاك :مش عارف يا مايكل بس قفل علي الموضوع ده دلوقتي وخلينا مشغولين بحفله انهارده 
مايكل :تمام 
*********************************************
كارمن :الو كل حاجه جهزت زي ما اتفقنا بس باقي علي التنفيذ وهيحصل انهارده بليل
مجهول :تمام المهم عندي أنهم يسببوا بعض وانتي اعملي فيه ال انتي عايزاه اتجوزيه خدي فلوسه انا مليش دعوه بالموضوع ده 
كارمن :اتفقنا بس المبلغ ال اتفقنا عليه يوصل علي حسابي  انهارده ا
مجهول :اول انا تقولي نفذت وقتها يوصلك المبلغ
كارمن :تمام بس الموضوع دي مش هيتفضح دلوقتي صح 
مجهول :اكيد احنا عشان نفضح الموضوع ده محتاجين تخطيط كويس جدا وعشان متبانيش انك انتي السبب و لا يبان أن الموضوع متخطتله لازم يبان أنه اتكشف عادي فلازم نستني الوقت المناسب
كارمن :تمام المهم الموضوع ميفضحش قبل اما فلوس جاسر تبقي بتاعتي
مجهول :اتفقنا
*********************************************
خبيره التجميل:بجد انتم بشرتكم حلوه كده محتجتش شغل كثير ابدا بس حجات بسيطه جدا 
مليكه ومايا :شكرا 
خبيره التجميل:احنا دلوقتي هنبدء في الميكب وبعد كده تلبسواخ هنحط اللمسات النهائية بعد البس يلا ممكن نبدء حالا 
مليكه :اه اتفضلي 
*********************************************
في الحفله 
*********
جاسر لبس في اوضه محمد وراح أوضته عشان يجيب مليكه
مليكه كانت لبسه فستان سواريه اسود وكانت طالعه روعه كانت طلعه اميره من قصص الحكايات
جاسر اول انا شافها حس بقلبه بينبض بسرعه جدا كانه هيطلع من مكانه مش قادر يوصف شعوره هي كانت جميله بطريقه مش عارف يوصفها كان حاسس أنه عايز يخبيها عن الدنيا كلها مش عايز حد يشوفها غيره هو بس حس انها بتعته لوحده وأن أي حد هيقرب منها هو ممكن يقتله بجد كان في الوقت ده ناسي كارمن وناسي كل الناس حواليه كأنه في عالم تاني بتاعه هو وهي بس 
مليكه :جاسر جاسر انت معايا انت رحت فين 
جاسر :اه معلش سرحت شويا انا هنا اهو بس بجد طلعه شكلك حلو اوي 
مليكه بكسوف :شكرا يلا نمشي 
جاسر مسك ايد مليكه وقرر ينزل الحفله تحت دخل هو وهي الحفله مع بعض كارمن اول اما شافتهم حست انها نفسها تقتلهم جاسر وفلوسه بتوعها هي بس مش هتخلي الفلاحه دي تاخده منها 
طبعا الكل كان مذهول من جمال مرات جاسر الدمنهوري كان شكلها بيخطف الانفاس كل الناس كانوا بيثنوا عن جمالها واد ايه هما لايقين علي بعض
جاك اول اما شاف مليكه مع جاسر حس كأنه قلبه انكسر البنت ال اعجب بيها وحس أنه بيجبها تطلع مرات جاسر الدمنهوري ال محدش بيعرف يقرب من حاجه تخصه بينسفه من علي الكوكب 
شخص ١:استاذ جاسر المفروض تبدء انت والمدام برقصه تفتتحوا بيها الحفله 
جاسر :اه اكيد 
جاسر راح مع مليكه ورقصوا وكان حضنها وكانوا بيبصوا في عيون بعض وانفصلوا عن العالم والناس كلهم ومفقوش غير علي التصفيق العالي ال سمعوه من الناس 
جاسر انشغل في الكلام مع الناس في الشغل ومايا مع صحابها
مليكه حست أنها زهقانه لوحدها فقررت تطلع في الجنينه تشم هواء شويا لانها كانت مخنوقه 
جاك :اهلا مدام مليكه 
مليكه :حضرتك تعرفني 
جاك :اكيد انا الشخص ال نقذتك بما اغم عليكي 
مليكه :بجد شكرا جدا ليك مش عارف اشكرك ازاي 
جاك :معملتش حاجه غير واجبي المهم انك بخير 
مليكه :اه انا بقيت بخير 
جاك :ده اهم حاجه 
جاسر :مليكه انتي اتعرفتي علي جاك كنت هعرفك عليه بس هو سبقني
مليكه :اه كمان مسيو جاك هو النقذني لنا اغم عليا في الشارع لوحدي 
جاسر لاحظ نظرات جاك لمليكه ومكنتش مريحاه ابدا 
جاسر :ايه ده بجد مسيو جاك بجد شكرا ليك انك نقذت حياتي أصل مليكه دي حياتي ولو كان حصلها حاجه كنت مش عارف اوصفلك شعوري والهي 
مليكه استغربت كلام جاسر بس قالت ممكن بيعمل كده عشان شغله 
جاسر :يلا يا حبيبتي ندخل جوه عشان عايزه اعرفك علي الناس ال جوه 
مليكه :اه جايه معاك اهو 
يتبع….
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!