Uncategorized

رواية نيران الحب تقتلني الفصل الثاني 2 بقلم هنا سلامة

 رواية نيران الحب تقتلني الفصل الثاني 2 بقلم هنا سلامة

رواية نيران الحب تقتلني الفصل الثاني 2 بقلم هنا سلامة

رواية نيران الحب تقتلني الفصل الثاني 2 بقلم هنا سلامة

_ هي قالت مس بحر ؟ مس بحر بتحبها ؟ يبقى انا عرفت انا هعمل ايه
صباح تاني يوم
صحت ملك و هي بتقول بخوف = بحر يا بحر الحقيني يا بحر.. بسم الله ده شكله كابوس
دخل سليم و قال بخضه _ مالك يا حبيبت بابي !
قالت بحزن = ملكش دعوه و لو مش حابب تحضر فطاري كمان مش مشكله، كده كده انا مش هاكل منك حاجه
بصلها بسخرية و قال _ قال يعني انا الي هموت و اعملك اكل ؟
غسلت وشها بالصابونه و قالت _ بابي
تافف و هو بيبص في ورق الصفقة _ نعم
نشفت وشها و قالت = فيه كامب الشهر الجايه و عاوزه فلوسه عشان اطلع مع صحباتي
_ و النبي؟ انت عارفه انا اول مره طلعت كامب كان فين ؟
= فين يا ترا ؟
_ بلطيم و روحنا يوم و نيمنا على الرملة و القنديل لدعنا و جالنا تسلخات و..
قاطعته و هي بتقول بقرف = ايه القرف ده ! خلاص مش هطلع انت فعلا نكدي مامي مكدبتش
بصلها بعصبيه و قال _ ملك البسي عشان الباص يلا يا ملك
ارتجفت من صوته و قالت = حاضر و الله حاضر.. ما احنا كنا حلوين يا بابي !
لبست لبس المدرسه بتاعها و هو لبس شيميز اسود و بنطلون عادي
دخلت ملك و قالت = بابي ممكن تساعدني في حل المسأله دي ؟
جز على سنانه و قال _ حاضر الواحد مش عارف يركز في ام الشغل
بص للمساله و قال _ انت حلاها صح اصلاً يا ملك
حركت الورقه قدام عينه و هي بتشاور على درجتها في الامتحان = طيب مش ملاحظ اي شيء تاني يا بابي ؟
جاله تليفون فقال _ الو.. الو يا مارو.. تمام اووي تسلم.. ان شاء الله الصفقه هتتم
قفل و قال _ ها كنت بتقولي ايه ؟
قالت بلويه بوز و هي بترمي الورقه على الأرض = مفيش.. شيء مش مهم
ضرب السواق كلاكس الباص فقالت بفرحة = هيييح بحررر جتتت
قال بمكر _ بحر دي بقى فرصتي الاخيره في موضوع ملك ده
نزلت ملك جري و هو نزل وراها
طلعت بحر من الباص و قالت ” ملوكه صباح الفل يا ست البنات
اخدتها في حضنها و هي بتعدل شعرها و هدومها و قالت باستغراب” هدومك و شعرك مش مظبوطين ليه ؟
نزل سليم و قال _ صباح الخير
وقفت بحر و قالت بجديه – صباح النور.. يلا يا ملك
سحبتها من ايدها بسرعه و قفلت الباب
كان سليم واقف متسمر و قال = هي جرت كدة ليه !! ايه الهبل ده !!
في المدرسه، في البريك
بحر بغيظ و صوت عالي” مخدش باله خالص !!
ملك بحزن = تؤ يا بحري تؤ
بحر بغيظ” ابوكي ده معندوش رحمه و الله انا مش فاهمه ازاي يعملك كده !
ملك بصوت واطي = ماهي قالتلي قبل ما بابي يطردها أن مامي خانت بابي قبل كده
بحر بصدمه ” ايه !!! انت متأكده من كلامها ده يا ملك !
ملك بثقة = اها عشان كده بابي كره مامي و كره صنف الستات اصلاً
قالت بصوت عالي و هي بتضحك” ابوكي ده ابن هبله اصلاً يا ملك
ضحكت ملك بعدين بلمت و قالت بصدمة = بابي !!!!
التفتت بحر و قالت ببلعه ريق ” هو.. هو.. هو انت.. انت.. انت هنا من امتى ؟
سحبها له و قرب منها و قال بغمزه _ من حتت اني ابن هبله
برقت و هو قرب عليها و قال قدام وشها _ مش هحاسبك على الكلمه دي عشان متزعليش
زقته و قالت بعصبيه” متقربش بالشكل ده تاني لو سمحت
بعد سليم بخطوات و قال _ المهم انا محتاجك في حاجه
خلعت نضارة الشمس من على شعرها و قالت” ورايا حصص دلوقتي
رفع حاجبه و قال _ هو الرسم له حصص في المدارس من امتى ؟
ربعت ايديها و قالت ” أولاً مينفعش تقلل من شغلي و ثانياً عرفت منين اني مدرسة رسم ؟
سحب كرسي و قال و هو بيولع سيجار _ إلى يخليني ادخل أوضه المدرسين و انا ولي أمر يخليني اعرف معلومة بسيطة زي دي عنك
تاففت و هي بتنفخ في خصله كانت نزله على عينها” انا ورايا حصه لما ارجع نتكلم
لبس نضارته و قال _ و الله ؟ و انا هستنى لما انت تخلصي ؟ بعد اذنك انا عندي شغل أهم منك الف مره
خرج من الاوضه و هي قالت بسخرية” نينيني ابن هبله فعلاً
ضحكت ملك و قالت = كح كح.. صحيح هو النهارده علينا كام حصة رسم ؟
قعدت على الكرسي و قالت” يا ترا كان عاوز ايه يا بت يا بحر ؟
جرس البريك رن
” يلا يا ملوكه عشان الحصه يلا
اخدت من ايدها و راحوا للكلاس بتاعها
في شركه سليم
_ الأسهم عاليه اليومين دول كويس
– البورصة الايام دي في العالي يا سولي، انت عملت ايه مع ماهي ؟
تافف و قال _ ضربت ملك عشان كسرت فازة إذا كان انا صاحب الفازه و متديقتش و لا خدت رد فعل مع ملك خصوصاً انها مكنتش تقصد، طردتها
– و عمك رن كتير عليك امبارح و انت و لا هنا
_ هي ملك خلتني اركز في حاجه اصلاً، موضوع التربية ده عاوز وقت و تفرغ و انا ورايا حاجات كتير
– طيب و هتعمل ايه ؟
_ معرفش.. عمتاً انا ماشي عشان ورايا ميعاد مع ماجد
-و ملك !!!
_ هتتاكل يعني يا مروان ما هي قاعدة في الفيلا و فيه حرس كمان يعني مفيش مشكله، يلا سلام
قال بحزن على ملك – سلام..
في الفيلة
رجعت ملك من المدرسه و مسكت فونها و كلمت بحر كالعاده
” روحتي يا ملوكه ؟
= كح كح.. اها يا بحري
” مالك ؟
= الكحه زادت اووي
” خدتي البخاخه و الاوبليكس ؟
= لا مش عارفه اخد البخاخه و.. كح كح كح كح.. و الاوبليكس خدته خلاص
” طيب يا حبيبتي بابي عندك ؟
= تؤ
قالت بعصبيه ” تؤ !!! سايبك لواحدك و انت تعبانه كده !!
كحت كتير، كحتها كانت خشنه جدا
قالت بتعب شديد = بحر و النبي تعاليلي انا تعبانه جدا
بحر بحزن ” حاضر يا حبيبتي جاية حاضر
الساعه ١٠
رجع سليم من الاجتماع و راح لغرفة ملك يطمن عليها، لقى دم على الملايه ! اخد ملك في حضنه و هو بيقول بخوف _ هو ماجد نفز وعده و قتلك يا ملك !!
طلعت بحر من التواليت و هي بتنشف ايديها” ملك نم… سليم !! انت بتعيط ليه !!!
قال بصدمة_ بحر !! انت كنت هنا و بنتي بتموت !!
بصتله بصدمه” مين الي ماتت !!!!
سليم  مسكها من دراعه بقوه و قال ” مش بعيد تكوني متفقه معاهم !
شهقت و هي بتقول _ انت اتجننت !! انا هقتل ملك ليه !!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد