Uncategorized

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم ملك الصباغ

 رواية وهذا لأنني شرطية الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل السادس عشر 16 بقلم ملك الصباغ

رواية وهذا لأنني شرطية الفصل السادس عشر 16 والأخير بقلم ملك الصباغ

…بعد مرور أسبوع
عاش فيه ٱسر وعهد أجمل أيام حياتهما كعاشقين محبين لبعضهما وتتابع سديم حاله لمياء
ومازالت إصابه صادق تؤلمه وترعاه سديم
سديم: يا صادق والله الدكتور قال المسكن ده كويس
صادق بتذمر: لا مش واخده 
سديم: لا هتاخده
صادق بمكر: طب ناوليهولي وتعالي اديهولي عشان كتفي. 
سديم: حاضر
لتحضر له سديم الدواء وتقترب منه ولكن دون سابق انذار يسحبها لتقع عليه ليحاوط خصرها بيديه
سديم بخجل: ابعد يا صادق 
صادق وهو يبعد خصلات شعرها بأصبعه: تؤ تؤ أنا مرتاح كده 
سديم: صادق
صادق: قلبه
سديم: ابعد بقي عشان اديك الدواء 
صادق وهو يقبل جبينها: كان فين الرصاصه دي من زمان عشان تهتمي بيا كده 
سديم لارد
ليقترب صادق من اذنها حتي لامست شفتيه اذنها: بعشقك يا قلب صادق
لتبتعد عنه سديم وتعدل خصلات شعرها
وتردف قائله: هروح عشان عهد مستنياني بره وابقي نيجي بليل مع ٱسر
صادق: لا خليكم هاجي أنا
سديم: بس الاصابه في كتفك
صادق: هاجي عشان محتاج ٱسر في موضوع مهم. 
سديم: ماشي يالا سلام
لتخرج بخطوات سريعه قبل ان يوقفها ندائه: سديم
لتستدير له قائله: نعم
صادق: ابقي البسي طويل شويه
لتنظر إلي الفستان الاحمر النبيذي الذي ترتديه ويصل إلي الركبه
لتردف قائله: حاضر 
لتخرج وهي مبتسمه
لتقابل عهد 
لتلاحظ عهد ابتسامتها 
عهد: ايوه بقي الحب ولع في الدره
سديم: اتريقي اوي مانتي وجوزك بتعملوا محن
كادت عهد ان تجيب لولا اتصال هاتفها
لترفع الهاتف وتري ان ٱسر هو المتصل
عهد: الو يا حبيبي 
لتهمس سديم بحنق: ده انا لوجبت سيره مليون جنيه كان احسن
لتضربها عهد علي مؤخره رأسها
ٱسر: انتم فين يا حبيبتي 
عهد وهي تصعد لسياره سديم: في الطريق اهو يا حب
ٱسر: طب تعالي بسرعه عشان حجزتلك عند الدكتوره
عهد باستغراب: دكتوره ايه
ٱسر: دكتوره زميله قديمه عشان شكلك مش عاجبني الايام دي حاسك تعبانه ووشك أصفر متفكريش اني مش بشوفك بليل وانتي قايمه ترجعي لا بشوفك وعارف انك مش عاوزاني اقلق.
عهد: حبيبي انا كويسه
ٱسر بجدية: خلاص يا عهد زي ما قلتلك تعالوا يالا
عهد: طيب يا حبيبي. 
لتغلق الخط وتنظر إلي التي تقود السياره لتنظر لها سديم وتغمز لها وتردف قائله: اللوڤ ولع في الدره. 
عهد: سوقي يا سديم عشان هعمل حاجه مش هتعجبك. 
سديم: هتعملي ايه يا قطه
عهد: متنسيش اني قبل ما اخوكي يمنعني اشتغل كنت سياده المقدم عهد
لتنفجر سديم ضاحكه لتنظر لها الاخري بضيق
ليصلوا إلي المنزل
لتسأل سديم عن لمياء
سديم:عهد هي لمياء فين
عهد:مع العاشق الولهان دكتور أدهم
سديم:اه ده بيحبها اوي اوي اوي من ساعه مانتوا وافقتوا علي الخطوبه كنت حاسه انه هيطير من الفرحه بس والله أدهم ابن ناس ويستحق
لتومأ عهد  في  صمت 
لتصعد لاعلي لتجد ٱسؤ ينتظرها
عهد:يالا يا حبيبي
ٱسر:يالا
ليذهب الاثنان إلي الطبيبه
عده ساعات كانت سديم  ولمياء تساعد فتحيه في اعداد العشاء لان ادهم وصادق سيزورونهم اليوم
وٱسر وعهد عند الطبيبة
تسديم وهي تمسح العرق علي وجهها:اه يا ٱسر الكلب خرج وخد عهد يفسحنا وسبنا هنا مع مامل تهرينا شغل
لمياء بضحك:خلاص خلاص هتقري عليهم 
لينتهوا من إعداد العشاء ويليه دخول ٱسر وعهد 
فتحيه:طمني يا ابني فيها ايه
ٱسر وهو ينظر إلي عهد:لا مفيش بس قريب هتبقي جده يا أمي.
فتحيه بدموع وهي تحتضن عهد:بجد يا ابني حبيبتي يا عهد.
لتبتسم عهد بهدوء 
ليجلسوا علي العشاء ويليه وصول صادق وأدهم 
صادق وهو يضع كوب الماء:ٱسر كنت حابب اطلب ايد الانسه سديم
لتشهق سديم في الطعام 
ٱسر بضحك:ماشي وانا موافق 
صادق:وكتب الكتاب بعد شهر
أدهم باندفاع:وانا كمان يا مدام عهد عاوز كتب كتابي مع لمياء بعد شهر.
لتضحك لمياء بخفوت لتردف عهد قائله:علي بركه الله.
___________________________________
بعد شهر
عهد بدموع وهي تحتضن اختها:الف مبروك يا روحي 
لمياء:الله يبارك فيكي يا حبيبتي
لتردف عهد بتحذير لأدهم:اوع تزعلها في يوم يا أدهم
أدهم:بالعكس هشيلها في عيوني 
عهد:واتا واثقه فيك
ٱسر لصادق:خلي بالك منها عشان مفيش ترجيع تاني
صادق بضحك:هي كانت مزهقاكوا بالطريقه دي
ٱسر:بصراحه اه
سديم:بقي كده يا ٱسر
ليقبل ٱسر جبينها:مبرووك يا قلب اخوكي.
فتحيه:يالا ياعيال ناخد صوره
ليقف الجميع في الصوره فكان ٱسر يضم عهد وصادق يضم سديم وأدهم يضم لمياء بحب وفتحيه تقف في منتصف الصوره. وكانت صوره رائعه تحمل الدفئ والحب والحنان بكل أنواعه.
__________________________________
بعد مرور ١٦سنه
تدلف فتاه تبلغ من العمر ١٤
مي:ماما هي مين دي اللي في نص الصوره اللي في البرواز
عهد:دي ماما فتحيه الله يرحمها جدتك مامت بابا
عهد وهي تقرص وجنتيه:ها عايز ايه يا شقي
كينان:بابا فين
ٱسر وهو يضم كينان:بابا اهو كان في الشغل
عهد وهي تضم ٱسر:وحشتني يا حبيبي
ليضمها ٱسر لينظر للإطار الذي توجد به صورتهم جميعا ويردف قائلا:مكنتش مجرد مرات اب كانت امي اللي مش خلفتني عوضتني عن اهمال امي ليا والحمدلله ربنا عوضني بيكي يا حبي انتي وماما فتحيه ومي وكينان عن كل حاجه وحشه حصلت في حياتي
لتقبل عهد احد وجنتيه:وانا بعشقك يا بطلي وبدعي ربنا نفضل مع بعض وكانت اجمل صدفه في حياتي اني قابلتك
ليضمها ٱسر بذراعه ويفتح الاخر ليضم كينان ومي ويردف قائلا:ربنا يديمكم ليا بحبكم.
ليهبط وجهه لمستوي عهد ويهمس في أذنها:بس انتي ليكي حب تاني حب عدي الحدود 
ليقبل اذنها ويهمس بنبره عشقي:بحبك يا عشقي.
تمت بحمدالله
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!