Uncategorized

رواية قيود مكسورة الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

 رواية قيود مكسورة الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية قيود مكسورة الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

رواية قيود مكسورة الفصل الأول 1 بقلم فدوى خالد

= اسكتي ..مش طلع متجوز مرتين، الأولى مراته ماتت، و التانية ماتت بردوة و مخلفش .
_ و ماله .
= و فى سمعة كدة ؟! خير اللهم أجعله خير، أنه بموت أي حد يقرب منه .
_ و ماله .
= و أنتِ يا بنتي لسة صغيرة، خليكِ عايشة معانا ؟!
_ و هقعد من غير شغل ؟!
= بسرعة : لا مينفعش تقعدي من غير الشغل ؟!
_ لية ؟
= بتوتر : ها ..عشان..عشان ..أة ..عشان تصرفي على نفسك .
_ أنتِ شايفة أن عندي كام سنة؟! أنا قربت على الثلاثين .
= بردوة لسة صغننة .
_ بجد !
= بجد ..و قمرين كمان مش قمر واحد، هو فى حد زيك .
_ ماشي يا طنط ..هو هيجي أمتى ؟!
= لسة مصره بردوة…هتموتي يا بنتي .
_ لا ..ما أنا هطفشه .
= بفرحة : هى دي بنتي إلِ أعرفها …متوفقيش خالص .
_ حاضر .
خرجتها من البيت بالعافية …كنت بحسبها مرات عم كويسة و كنت بساعدها بجزء كبير من مرتبي ..بإعتبارها أمى، بس كالعادة ..مش هاممها غير نفسها، قفلت باب الشقة و أنا بسند بظهري على الباب ..قعدت وراه و أنا بعيط، لية يا ماما أنتِ و بابا سيبتيني كدة ؟! 
لية ؟! حياتي بايظة ؟! و بيتقال عني عانس، دة كله عشان عندي ٢٧ سنة، نفسي أفهم لية ؟!
سمعت صوت الباب بيخبط تاني …مسحت دموعي بسرعة و فتحت الباب و بصيت بملل، كانت مرات عمي طنط حشرية .
= نعم ؟! فى حاجة ؟!
_ الحق عليا أني جاية أقولك..تعملي أية ؟!
= أنا عارفة هعمل أية ؟ متخافيش !
_ أنتِ زي بنتي ب…..
= يمكن أنام شوية .
_ نامي .
قفلت الباب بعد ما لقيتها واقفة متنحة ليا، هى السبب ؟! حياتي باظت !
كل حاجة فى حياتي خربت …سمعتها و هى بتتكلم بنرفزة برة ..بس مردتش .
_ قليلة الأدب ..بتقفل الباب فى وشي .
ابتسمت بألم و دخلت أشوف هعمل أية ؟!
وقفت فى البلكونة و أنا بكلم نفسي بغضب، دي عادة فيا…دايمًا بعملها عشان أفضي إلِ جوايا …أنا فرفوشة يا جماعة ..معلش ..شكل حتة النكد إلِ فى الأول قصرت .
= بتذمر : أة ..ما الست هانم يعجبها دة كله و تقعد تشتم فيا، اة ..ما هى….. هى حشرية فعلا …بتجيبة منين ؟! روحي يا فاطمة ..تعالي يا فاطمة، أمشي يا فاطمة …أقعدي يا فاطمة، فاطمة …فاطمة ..فاطمة …أوف، أقتل نفسي يعني ولا أية ؟!
نكشت شعري بغضب ..بس شكلي بيبين أني طفلة لما بعمل كدة ! 
سمعت صوت من ورايا، و دة صوت جاري زياد .
= بضحك : فظيعة فى كل حالاتك .
المفروض أنا كا بنت أكسف و اختشي على دمي، بس بصيتله و أنا ماسكة السكينة و بضيق عيوني .
_ بص بقا يا نصة، أنتَ أكيد سمعت عن الست إلِ قتلت جوزها صح ؟! 
أنا بقا هقتلك و أعملك كفتة .
رفع إيده بإستسلام و هى بيبين أنه خايف .
= أية يا بنتي؟! أنا صاحبك مش جوزك .
نفخت و أنا مربعة إيدي .
_ نفخنا ..يبقى فى حاجة كبيرة قولي ؟!
= طنط حشرية ..قصدي مرات عمي، قالتلي أن فى عريس .
_ و دي حاجة تزعل. 
= ما هى حطت التاتش بتاعها و أنتَ عارف بقا .
_ ضحك و قالي : و أنتَ متنرفزة عشان أية بالضبط ؟!
= عشان كل حاجة .
_ طيب هى قالتلك عليه أية …مثلا !
= قالتلي أنه متجوز مرتين ..و بيموت أي حد يتجوزه تصدق .
_ بجد ؟!
= إذا كنت أنا مش مصدقة .
_ لا ..ربنا معاكِ .
= سحر مراتك عاملة أية؟!
_ حامل أهية ..أدعيلها ربنا يكرم .
= ألهي يا رب تولدي يا سحر على خير و يجيلك الطلق بسهولة .
فجأة سمعوا صوت سحر بتصوت و تقول إنها بتولد.
فاطمة بصيتله ببراءة : هو أنا عكيت .
_ البت بتولد ..يلهوي .
= دي للستات يا أخي. 
سحر بصراخ : بولد ..مش وقت كلام جانبي يا شوية مجانين .
= ألحق يا عم مراتك بتولد .
_ يا نهار ..أسود أعمل أية؟!
سحر بصراخ : ولدوني هموت …هموت يا فااااطمة .
_ يلا على المستشفى …يلا معايا .
= و انا أجي لية ؟
سحر : أنتِ مش دكتورة توليد ؟! هموت ؟!
= أية دة ؟! أنا دكتورة !
* فى المستشفى *
فاطمة خرجت و هى بتبتسم و شيلته البيبي صغير ..قربت من زياد و هى بتبتسم .
= بص يا واد ..أنتو جيبتوا بنت زي القمر و هسميها فاطمة .
زياد خدها منها و هو بيلعب فى إيدها الصغننة .
_ فى المشمش ..بنتي و مش هتتسم فاطمة أبدًا .
= حنفي .
_ ولا حنفي و لا هباب .
= حنفي .
_ خلاص ..تنزل المرة دي ؟! و تتسمى فاطمة .
= تسلملي يا كبير ..يلا سلام ..عشان طنط حشرية هتهزئني ..المحروص هتلاقيه جيه .
_ ضحك : ربنا معاكِ و يوفقك .
* فى البيت * 
فاطمة خبطت و فتحت مرات عمها، بصيتلها بغباء .
= ازيك يا طنط .
_ أهلا يا أختي ..المحروص مستني جوة .
= مين المحروص دة ؟!
_ جوة ؟!
= أيوة …ما هو مين ؟!
_ عفريت هيأكلك .
= يا مرات عمي …
_ ولا مرات عمي ولا بتاع .
طلعت خمسين جنية و أدتهالها عشان أخلص. 
= طيب دي .
_ تبقى حبيبتي ..الولد لسة جاي من شوية هو لوحده جوه ..مستنيكِ .
دخلت جوه و أنا بتنهد …بس لقيت مرات عمي بتديني عصير ..دخلت بيه و أنا بتأفف و أنا ماشية أتكعبلت فى السجادة، وقعت الحاجات عليه و أنا إضافة كمان ..
= براكاتك يا طنط حشرية ؟!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!