Uncategorized

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم أميرة أسامة

 رواية دار الأيتام الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم أميرة أسامة

ركب…نوح عربيته. وركبت جمبه نور بخوف…مش خوف منه بس خوف من شكله اللي كان عامل زي المارد…عيون حمرا ملامح جامده عروق بارزة في كل جسمه..
كان سايق بطريقة مخيفه…حست نور ان قلبها هيقف من الخوف..
نور….من فضلك سوق براحه شويه
نوح…………
نور….نوح…سوق براحه لو سمحت.
نوح………….
حست…نور ان مفيش فايدة فالكلام فقررت تسكت…وهي مرعوبة..
………..
جاسر…في ايه الواد ده ماله عامل كده ليه….
تمارا…انا قلقانه وخايفه على نور..
ادم…مش عارف حاسس ان في مصيبة..
ليل..مكنش لازم اسيبه يخرج وهو بالمنظر ده ولا اسيبه ياخد نور كان لازم اكون معاه…او عالاقل اعرف في ايه
سهام…..انا من الصبح وقلبي مقبوض واختفاءه وشكله الوقت ده اكدلي ان في كارثه..
زهره….طيب نكلمه او نكلم نور نعرف هما فين ونروحلهم
ادم….مش هيرد نوح اصلا موبايله مقفول ونور متعرفش رايحه فين..معاه…
عشق….متخافوش .اطمنوامفيش حاجه تقلق..
جاسر….كل ده ومفيش حاجة تقلق
عشق….صدقني المشوار اللي نوح واخد نور فيه …ميقلقش…
ليل….انتي عارفة حاجة نوح حكالك حاجة ..
عشق….لا بس احساسي لا يمكن يخوني ابدا….
تمارا….يبقي
ى ان شاء الله خير.
سهام…يارب..
…….
وصل نوح…اخيرا للمكان المحدد…
نوح…انزلي..
نور…بخوف باين على ملامحها…انت جايبني هنا ليه. 
نوح….انزلي مفيش وقت هتعرفي كل حاجة…
نور….بس انا خايفة..
نوح….متخافيش انا معاكي..
نور….بس انا خايفة منك..
بصلها نوح بوجع وغضب…وعصبية????????
ونزل من العربيه رزع الباب…وراح ناحيتها فتح الباب…ونزلها بعنف….متخافيش.  انا مش هاكلك.اظن بقالك يومين معايا في اوضتي. وملمستكيش واظن لو عملتها محدش يقدر يفتح بوئه معايا ولا نسيتي اني جوزك….يلااااا
ومسكها من ايدها وسحبها وراه وطلع بيها على نفس الشقه…
طلع نوح وهو ماسك نور من ايدها اللي تلجت برعب…
اشفق نوح عليها…وقف ادام الباب.  وهو ماسك ايدها.وبصلها…
نوح…نور…سبق والباب. ده كان وراه حاجه بوظت حياتنا.  وانهرده.. كمان الباب ده وراه حاجات كتير اوي. بس المرادي مش عايزك تكوني خايفة يمكن تكوني مبتثقيش فيا مبقتيش تطمني وانتي معايا يمكن تكون كرهتيني زي ما بتقولي بس انهرده. بالذات او الوقت تحديدا.   عايزك تثقي فيا متخافيش يانور انا مش هأذيكي ماشي..
هزت…نور راسها ودموعها في عنيها…
خبط…نوح عالباب…ثواني واتفتح الباب….وشافت نور.  شخص مضروب وفي كدمات في وشه كتير..
بصله نوح بغضب…وراح بنور على الاوضه
وقفت. نور وكأن جسمها اتخشب اول ما شافت باب الاوضه…
مسك.  نوح ايدها اوي وبأيده التانية حطها على خدها.  متخافيش يانور…
فتح…نوح الباب… واول ما اتفتح نور…اتصدمت ????????
نوح….في جديد
عمر…لا لسه ..مساء الخير يا انسه نور..
نور…..برعشه خوف وارتباك…ممساء النور..
عمر…..انتي عارفه انتي موجوده هنا ليه ولا لا..
نور…هزت راسها بلا.
نوح…لا يا عمر انا جبتها وجينا على طول مفيش وقت اني احكي…
عمر….تمام….انا المقدم عمر التونسي… وصاحب نوح انتي في امان متخافيش وطبعا كل الرجاله اللي انتي شيفاها دي معايا في الداخليه… ودول الرجاله بتوع نوح
هنفهمك كل حاجه او هتفهمي كل حاجه الوقت…كل اللي طالبه منك… تأعدي هنا. عالكرسي. ده… هتشوفي وتسمعي بنفسك كلام… يمكن يكون كلام بالنسبالك مهم بس اللي طالبه منك مش عايز اي انفعال وإلا كل اللي بنعمله هيبوظ…والكلام ليك يا نوح طبعا… مهما سمعت من كلام مش عايزك تنفعل ياريت تمسك اعصابك
نوح….متقلقش.. انت نسيت اني انا اللي بلغتك 
عمر…لا طبعا بس انت سمعت من طرف لكن الطرف الاساسي او اللي عمل كده لما تسمع منه ممكن تنفعل اكتر او متقدرش تتمالك اعصابك..
نوح…اطمن ياعمر… كله تمام…
عمر…انا كمان عايزك تطمن بمجرد ما يدخل الشخص ده الشقه رجالتنا هتحاوط البيت كله من بره
نوح…تمام.  بس زي ما اتفقنا يا عمر… هتحتفظ بكل التسجيلات صوت وصوره معاك.  بس مش هتقبض عليه هتسبهولي..
عمر….انا قولتلك تمام وعند وعدي ليك اني مش هقبض عليه هسبهولك بس انت كمان اوعدني انك متأذيهوش عشان لو جراله حاجه انت اللي هتتحط في وش المدفع يعني عشانك مش عشانه وكمان انت عارف ان ده لو اتعرف انا اللي هتأذي  ده مخالف للقوانين المفروض المتهم يتسلم يانوح بس انت عشان صاحبي وعشان عارف اللي انت حاسس بيه… هسبهولك علم عليه بس متعملش فيه حاجه لو جراله اي حاجه انت اللي هتروح فيها..
نوح…متقلقش صدقني انا اديتك كلمه
عمر….تمام يانوح
نور….وهي بتبص لنوح بخوف….انا مش فاهمه حاجه..
نوح….هتفهمي كل حاجه الوقت…
عدي…حوالي ربع… ساعه…
ودخل الشخص اللي فتحلهم …
هو طالع يا باشا…
عمر…تعمل اللي قولتلك عليه بالحرف وإلا انت عارف هيحصل فيك ايه…مفهوم.
حاضر ياباشا..
خرج..وقفل وراه الباب…
عمر…..مش عايز اي نفس الكل يلتزم الهدوء…
الجميع…تمام
ثواني… وخبط الباب????????????????????
راح فتح الباب…..تعالي ادخل. ياسامر????????????
اول ما نور… شافته في الكاميرا…اتصدمت????
سامر……ايه ده الله يخربيتك مال وشك ياهاني????????????
هاني…خناقه بسيطه مع شوية عيال..
سامر…وشوية عيال يعملو في وشك كده..
هاني….خدوني على خوانه واتكاترو عليا.
سامر…ومكلمتنيش ليه..
هاني…ياعم انا لحقت…انا اول ما حسيت اني قادر كلمتك…
سامر…طب اعد اعد…
هاني….اعد. على الكنبه اااه..
سامر…الله يخربيتك انت شكلك متدمر.
هاني…ياعم ولا متدمر ولا حاجه شويه كدمات وهتروح لحالها..المهم انت عامل ايه…
سامر…الحمد لله بخير…وطلع من جيبه. سجاير ملفوفه????????
سامر….امسك..
هاني…لا ياعم…انا مش قادر اشرب.
سامر….ياعم خد الحشيش هيخليك تمام امسك بس.
مسك منه هاني السيجاره…وولعها
وولع..سامر… سيجارته…
هاني….مقولتليش صحيح.  مفيش اخبار..
سامر…اخبار ايه..
هاني…اقصد اللي اسمه نوح.
سامر…لا مفيش اهو طلع في التلفزيون جعجعلو بكلمتين هو واخوه وفضلو يقولو عارفين مين اللي عملها وهنجيبه…وطلعو قراطيس ولا عارفين حاجه هما كل اللي عايزينه يحسنو صورتهم مش اكتر انما هما عبط ولا عارفين حاجه…
نوح….الدم غلى في عروقه…بصله عمر.  هزله دماغه عشان يهدي. وميتعصبش مهما سمع ..
هاني…طب والبت…
سامر…مالها اهي اعده معاهم في الڤيلا. 
هاني…هو اتجوزها صحيح.
سامر…مش عارف. هما بيقولو انا بقى مش هامنني كل ده كل اللي هاممني انهم طقشو في بعض.
هاني…انا لحد الوقت مش فاهم دماغك… انت بتكره مين فيهم البت ولا اللي اسمه نوح ده.  وبعدين انت ليه عملت كده اصلا
سامر…..فضل يشرب يشرب خلص السيجاره وولع واحده تانيه لحد ما دماغه لفت…وابتدا يتكلم…
سامر…هقولك. ياسيدي… انا عملت كده لكذا سبب..
اولهم…البت انا مبكرهاش ولا حاجه بالعكس… نور كانت عجباني ومن اول ما شوفتها دخلت دماغي بس فضلت وراها اكتر لما عرفت انها تبع نوح..وده بقى انا مش بطيقه لله في لله كده فاحبيت اضايقه..بس نور..بقى لعبت في عداد عمرها…لما مدت ايدها عليا ادام الجامعة ..
بص نوح لنور بغضب عشان هي مكنتش حكيتله واللي قالته عشق. بعد ما حصل كده..
سامر…بس.  فاحبيت اعلم عليها بطريقة اوسخ من اللي عملته يعني من الاخر ردتلها القلم اتنين..
هاني…طب وايه دخل نوح..
سامر…ماانا حسيت ان هي ونوح في بينهم حاجه يعني نظراتهم كانت باينه. فاحبيت اعلم عليهم اكتر واوقعهم في بعض… واوهم نور ان نوح اللي عمل فيها كده
منها بقى هي تدمر بدل المره اتنين مره من اللي حصلها ومره ان اللي حصلها ده من حبيب القلب…
هاني…انت طلعت شيطان. جبتها منين الفكرة دي..
سامر…لا ما هو دي مش فكرتي بصراحه… دي فكرت اختي هايدي…
هاني….طب ليه انا اللي اعرفه ان هايدي اختك مخطوبه لجاسر ابن عمه يعني كده ممكن يحصلها مشاكل..
سامر…لا هايدي اصلا مش طايقه جاسر ولا عيلته ولما شافتني شايط من نور بعد اللي عملته في الجامعه…خدمتني وجبتهولي على طبق من فضه… اعلم عليها واكسرها واعلم عليه.  واكسره وبالمره اخليهم مش طايقين يبصو في وش بعض…
نور…كانت سامعه كل كلمه.  ودموعها نازله زي الشلالات…
سامر…..وطبعا بنخدم معانا بالمره حد ليه خدمه عندنا….
هاني…مين ده..
سامر…مش مهم مين.
هاني…طب وبتخدموه ازاي يعني..
سامر….اصل اليومين دول… شركة السيوفي فيها نقله جامدة صفقات بتتم. وشغل بيكبر.  واسم بيكبر… فالشخص ده مش عايز كده…او بمعنى اصح عايز يوقعهم 
يوقع شغلهم واسهمهم. يوقعهم في بعض. من الاخر عايز يدمرهم.  يعني توصيه جامدة..وهايدي حبت تخدم والضرب كان في سمعتهم اليومين اللي فاتو كان عال اوي…
هاني….بس في حاجه انا مش فاهمها يا سامر..
سامر….انت رغيت كتير وشكلك كده هتفصلني من الدماغ اللي عملتها 
هاني..ياعم اخر سؤال وادينا اهو اعدين نتكلم مع بعض….مين البت اللي خدت نور دي …
سامر…اشمعنى…انت بتحقق معايا ياض ولا ايه..
هاني…ياعم لا بحقق ولا بتنيل…بس البت جامدة وعجباني.
سامر…لا متحاولش انت متعجبهاش …دي صاحبة هايدي..
هاني….بس جامدة.
سامر…يعني…بس اقولك انا بقى على حاجة هتعجبك.وانت متعرفهاش…مفاجأه يعني
هاني….قول
سامر…احنا عارفين ان مش نوح اللي لمس نور صح..
هاني….انت اللي عملتها…ولبستهاله…
سامر…..هو صحيح معملهاش ولبسها…بس انا كمان معملتهاش…
هاني….نعم..انا مش ساعدتك لما صاحبة هايدي جت. وطلعنا البت بسرعه…وبعدها سبتك ونزلت عشان تخلص قبل ما نوح يشرف…
سامر…حصل بس ملمستهاش….
هاني…..نعممم.  امال مين..????
نور…ونوح….وقفو.  ????????????????????????????
سامر…..محدش لمسها…
هاني…ازاي..
سامر…زي الناس..مجتش جمبها ولا حد جه جنبها.  نور زي ما هي بنت..
هاني…لا معلش براحه وواحده وواحده عليا…
سامر…لما روحت لهايدي حكتلها عاللي حصل قالتلي عاللي هعمله بس قالتلي بشرط متلمسهاش…
هاني….اعذرني يا عني ياصاحبي واختك من امته وضميرها صاحي.
سامر ..لا مش حكايه ضمير. انا اختي ضميرها معدوم????????????????بس كل الحكايه خافت ان الحوار مع الوقت يتهرش فبالطريقه دي نكون في الامان… وقالتلي انت اللي ليك تكسرها وتعلم على نوح وانا اللي ليا انا والطرف التاني ان سمعتهم تبوظ وفعلا عملت كده..
هاني…امال الدم اللي كان عالسرير ده ايه…
سامر….ده لون يا مغفل..????????
هاني…انت بتتكلم جد ولا بتصيع عليا.
سامر…والله بتكلم جد…
هاني…يعني البت كل ده فاكره انها مغتصبة 
سامر…اهو الوجع اللي هي حاسه بيه ده لوحده مكفيني وردلي جزء من كرامتي اللي بعترتها ادام الجامعة واديني اهو مبسوط وانا متشفي فيها….حتى لو الجامعة نزلتلها اعتذار وحتى لو محدش هيقدر يجي جمبها بس كفاية ان حياتها واقفه وكفاية اني دمرت علاقتها هي وسي نوح…
هاني…..الله يخربيت معرفتك انت ايه يا اخي شيطان انت واختك…
سامر…من بعض ما عندكم. ….انا مش عارف انت واخوك حاتم ازاي اخوات..
نور…..حاتم..
هاني….ما لولا اني اخو حاتم مكنتش عرفت نور 
سامر….ده لو اخوك عرف هيروقك اللي عرفته انه صاحب نور من يوم ما دخلت الجامعة.
هاني…لا ميعرفش ومش هيعرف…
سامر….طب بقول ايه انت شكلك بقيت كويس هطير انا بقى عشان خلاص حاسس اني خربان ومش شايف ادامي….
اتفتح…الباب… في اللحظه دي….
عمر….على فين يا سامر… لسه بدري السهره لسه مطوله.
سامر…وقف. بذعر????????????????????????
في اللحظه… دي خرج نوح من الاوضه ووراه نور…لكن نوح مداش لاي حد فرصه وانقض على سامر… قتله.  ومكنش حد عارف يرحمه من تحت ايده…
نوح….هقتلك يا ابن الكلب يازباله وديني يا سامر لا هندمك انت واختك والكلب اللي وراكو ..
رجالة نوح البودي جارد بتوعه.  قربو من نوح ومسكوه بالعافيه. ورجالة عمر… مسكو سامر بعيد عنه.  مكنش قادر يقف على رجله…قربت منه نور….وهي دموعها مش بتقف..كأنها حنفية مايه رافضه تقف..
نور…ليه  انا عملتلك ايه اذيتك في ايه عشان تدمرلي حياتي عملتلك ايه عشان تموتني بالحيا..انت عارف انت عملت فيا ايه…عارف انا فكرت في الانتحار كام مره.. كل ده ليه عشان موافقتش اركب معاك.  عشان رفضتك كرامتك وجعتك لما ضربتك بالقلم عشان سمعتني كلام قذر زيك تقوم تنتقم مني بالمنظر ده.  انت لو شيطان انت واختك مكنتوش عملتوا كده…اد كده الناس عندكم رخيصه لا يعملو اللي على مزاجكم لاما تدمروهم …وفي اللحظه دي انهارت نور… وفضلت تضربه بالاقلام على وشه وهي بتصرخ.. حرااام عليك حرام عليك دمرتني فضحتني من غير ما اعمل اي حاجه سودت حياتي ليييييه 
مسكها..عمر يبعدها وبعدو سامر عنها..
قرب منها نوح…مسكها من ايدها وبدون اي مقدمات اترمت نور في حضنه وهي منهاره….فضل نوح حاضنها وماسك راسها بايدها مقربها لصدره وهي بتعيط بانهيار …
عمر….انا هاخد الكلب ده…وسامر هيفضل معاك.
نوح…هزله راسه..
مسك الرجاله بتاعة عمر هاني…
هاني…ايه ده… لا با باشا احنا متفقناش على كده.  نوح باشا انت وعدتني انك مش هتسلمني…
عمر.. اخرس يازباله… انت تهمتك متقلش عن تهمته… ياريتك مكنتش عارف حاجه انما انت كنت عارف هو جايبها ليه ونزلت وسبتله الشقه حتى محاولتش تمنعه..
هاني…انا مليش دعوة انا مليش دعوى.
عمر…خدوه عالبوكس…
هاني…لا يا باشا اسمعني طيب… نوح باشا ارجوك انا عملتلك اللي انت عايزة…
واختفي صوت هاني.  ونزلو بيه….
نوح… خدو الكلب ده.  ودوه على المكان اللي قولتلكم عليه….خدو منه الموبايل واقفلوه مش عايز كلب يعرف يوصله..
البودي جارد ..تحت امرك يا نوح باشا…
شالوه البودي وهو مستسلم ومش قادر يتكلم او حتى يقف الضرب مع الشرب اللي شربه فقدوه توازنه. وكأنه بقى في دنيا تانيه…..
نوح….لسه واقف ونور في حضنه… هديت كتير عن الاول…
نوح…مش عارف اشكرك ازاي ياعمر.
عمر…متقولش كده يا نوح..  انا عيني ليك. انت عارف انك غاللي عندي…وبعد ما يتسلم هو واللي معاه هعملك معاهم الصح متقلقش هخليهملك عبره .
نوح…تسلم يا عمر..
عمر…حمدالله على سلامتك يا انسه نور..وربنا يطمنك عليها يانوح.
نوح…شكرا. ياعمر..
عمر…هستأذنكم انا..
نوح…اتفضل..
نزل عمر…. وفضل نوح يتنفس بسرعه بيحاول ينظم نفسه مش قادر مبسوط بوجودها في حضنه بس موجوع منها انها صدقت انه يعمل فيها كده…
خرجها… نوح من حضنه….وخدها في ايده.  وخرج بيها وهي ساكته..
راح.. على شقة الحاجة فاطمة وخبط…
فتحت…بسرعه…
الحاجة…فاطمة.. ايه يانوح يا ابني كله تمام انا شيفاهم من البلكونه  خدوهم…
قرب منها نوح…ومسك ايدها باسها وباسها من دماغها..
نوح….انا مش عارف اقولك ايه بجد…مهما قولتلك انتي عملتي معايا ايه صدقيني هبقى مقصر في حقك.. انتي رجعتي فيا الروح انهرده.  مش بس عشان مسكنا اللي عمل كده وعرفناه… عشان خلتيني اثبت للكل اني معملتش كده خلتيني اعرف اجيب حق نور.  خلتيني آٱكدلها اني مش شيطان. زي ما هي كانت شيفاني…والاحسن من كل ده ان لولاكي مكناش عرفنا ان نور زي ما هي سليمه محدش لمسها. ودي كانت لعبه. 
الحاجة  فاطمة…بحب. وبابتسامه كلها طيبه…انا معملتش حاجة يا ابني لده كله انت تستاهل اكتر من كده متتخيلش انا مبسوطه ازاي. عشان شايفة الفرحة في عنيك وشكلك مبسوط اكتر من الاول بكتير ومش قادرة اقولك عن سعادتي انها بخير. ومحدش قربلها…
مبروك يا بنتي ..
نوح…بص لنور….دي الحاجة فاطمة يا نور… هي اللي ساعدتني ووقفت جمبي والوحيدة اللي تقريبا كانت مصدقاني بالرغم انها متعرفنيش.  وهي اللي بلغتني ان هاني جه الشقة
بصتلها نور…وهي دموعها مش بتقف…شكرا لحضرتك.
حاجه…فاطمة على ايه يابنتي.. افرحي واتبسطي وامسحي دموعك دي خلاص كل حاجة وحشه خلصت…وخلي بالك منه ده بيحبك اكتر من نفسه وصعب تلاقي شاب من شباب اليومين دول بيحب كده….
نوح….هنستأذن احنا بقى يا حاجه فاطمة بس هجيلك تاني 
الحاجة فاطمة…طيب ادخلو شوية معقول تفضلو عالباب كده.
نوح… معلش يا امي انا تعبان محتاج ارتاح شويه وعشان في البيت قلقانين وحقهم يعرفوا ويطمنوا..
الحاجة فاطمة… طبعا يا ابني ربنا يطمن قلبكم وقلبهم…هستناك يانوح اوعى متسألش عليا.
نوح…بابتسامه قرب منها باس راسها.  مقدرش يا امي هجيلك وكل ما اكون فاضي لازم اجي اشوفك..ورقمي معاكي اي وقت تحتاجي حاجة كلميني حتى لو محتاجه تتكلمي بردو كلميني.
حاجة فاطمة… طبعا يا نوح انت بقت غلاوتك من غلاوة ابني…
نوح… اشوفك على خير يا امي..
حاجة وفاطمة… مع السلامه يا ابني خد بالك منها…
نوح…حاضر… سلام.
حاجة فاطة… سلام..
نزل نوح ونور وراه… ركبو العربية…وطلع نوح…
وطول الطريق… ساكت ويخلص سيجاره يفتح التانيه…
نور…بتحاول تقول اي حاجه لكن مش عارفه الكلام هربان منها…فرحانه ومبسوطة وطايرة من السعادة انها طلعت بنت وعرفو مين اللي عمل كده… وان نوح  معملش فيها حاجه وانه كان مظلوم زيها بالظبط. لكن فرحتها مكنتش كامله لان في حاجه بينها وبين نوح اتكسرت جت عليه كتير ظلمته كانت بتعامله بطريقه وحشه… مكنتش عايزة تسمعه ولا اديته فرصة يدافع عن نفسه ويجيب حقها وحقه وهما مع بعض…الكل كان جاي عليه في الاول بالرغم انهم صدقوه في الاخر بس هي وليل…جم عليه اكتر…
نور……نوح..
نوح…بجمود وهو باصص على الطريق.ايوة.
نور…بدموع.  انا اسفه.
نوح…ابتسم بسخريه وهو باصص للطريق…وسكت ثواني…وفري اسفك يا نور…مبقاش في منه فايدة.. وانا معملتش كل ده عشان اسمع منك اسف ولا عملت ده عشان اثبت اني مظلوم انا واثق من نفسي كويس ومش محتاج تبرير بس عملت كده عشان اثبت ليكم انتو عشان  اجبلك حقك لانك متجوزه راجل مش عيل. يعني باختصار مش محتاج اصلا منك كلمه اسف…متهمنيش في حاجة…
نزلت دموع نور بوجع هو معاه حق في كل حاجه…
ساق نوح العربيه.  لحد ما وصل الڤيلا.  واول ما وصل سمع الكل فرملة جامدة…دخل نوح من باب الڤيلا… قام الكل وقف.. بقلق….
نزل نوح من العربيه.  ونزلت نور…. مشي نوح بخطوات ثابتة وملامح جامدة…مشيت نور وراه.ملامحها تخوف اي حد يشوفها. من كتر الدموع اللي حمرت عنيها. وملامح الحزن اللي على وشها.
سهام…نوح…ابني كنت فين طمني
مسك…نوح.  نور… في ايده. ….اطمني يا امي متقلقيش ابدا…
اتفضل. ياليل…
ليل…باصصله بغضب..وعايز يعرف في ايه…
نوح..قرب منه نور…اتفضل نور امانتك ووصية عم محمد ليك…
ليل…في ايه يانوح ماتتكلم..
نوح…ابدا مفيش… الكلب اللي عمل كده معايا.  نور سمعت بودنها كل حرف يأكد اني مجتش جمبها ولا لمستها…
جاسر…قول ايه اللي حصل يا نوح طيب فهمنا…
نوح….تمام حقكم ..
فلاش باك….
الساعه… 10الصبح….رن موبايل نوح. وهو نايم.  قام وهو بيفتح عينه بصعوبه وجسمه مكسر من نومته.  لكن ثواني وكان قام اول ما شاف المتصل …
نوح….الووووو
حاجة فاطمة…ايوه يانوح يا ابني..انا حاجة فاطمة.
نوح…خير يا امي في ايه..
حاجة فاطمة….عيزاك تيجي بسرعه يا ابني…شقة هاني فيها صوت ودخلت المطبخ بصيت لقيت النور بتاعه منور…وشكله لسه واصل ومعرفش هينزل على طول ولا اعد.
نوح…ثواني وهكون عندك.  بس معلش خليكي قريبة من الباب لو حسيتي انه هيخرج حاولي تعطليه باي طريقة.
حاجة…فاطمة.. حاضر عيني بس انت متتأخرش..
نوح…طيب طيب سلام…
لبس نوح بسرعه.  ونزل خد عربيته وطار..على هناك…ورجالته كانت وراه..
بعد مده بسيطه وصل… وقبل ما يطلع كلمها..
نوح…الوووو. ايوه يا حاجة فاطمة  نزل
حاجة فاطمة…لا يا ابني النور لسه فالشقة
نوح…طيب تمام.  اخرجي عالسلم… خبطي وانا هقف على جنب بعد ما يفتح ادخلي على شقتك..
حاجة فاطمة…حاضر يا ابني…
خرجت حاجة فاطمة..خبطت ونوح وقف على جنب هو ورجالته….
هاني….مين..
حاجة فاطمة … انا..
فتح هاني….ايوه.  وقبل ما يتكلم… كان خد لكمه قويه من نوح نطرته جوه الشقه عالارض…دخل نوح هو ورجالته.  ومشيت الحاجة فاطمة على شقتها…
نوح….قتل هاني. خلاه مش قادر يقف…
انت مين يالا…
هاني. وهو بيكح. جامد…سبني سبني انا مليش دعوة..
نوح…ملكش دعوة تعرفني منين يا وسخ يا زباله عشان تعمل اللي عملته تعرف نور منين عشان تسمح لنفسك انك تلمسها..
هاني…بتعب انا ملمستهاش والله ما لمستها انا مليش دعوة بكل ده..
نوح…طب انطق باللي عندك وإلا قسما بالله هتعبتر نفسك ميت ..وسحب نوح مسدسه وشد الزناد ووجهه في منتصف راس هاني..
هاني…هتكلم هتكلم بس نزل المسدس..
نوح…بصوت يرعب…انطققققق..
هاني…سامر سامر اللي عمل كل ده مش انا والله ما انا سامر اخو هايدي خطيبة جاسر ابن عمك هو اللي عمل كل ده ….
نوح….سامر…
هاني.. اه والله هو
نوح…عمل كده ليه..
هاني…معرفش معرفش…بس كل اللي اعرفه ان مش انت اللي عملت كده انت ملكش دعوة هو بس وقعكم في بعض…
نوح…تمام….ومسك نوح موبايله.  اتصل بعمر صاحبه اللي كان حاكيله من الاول….
عمر.الوو. ايوه يانوح عامل ابه
نوح…عمر انا عايزك حالا في العنوان ده……….
عمر…مسكت اللي عمل كده…
نوح…تقريبا لما تيجي هتعرف…
عمر…تمام حالا…
هاني…بلاش البوليس….انا مليش دعوة انا هعملك اللي انت عايزه بس متسلمنيش.
نوح…يبقى زي الشاطر تعمل اللي هقولك عليه…
هاني…ماشي ماشي..
نوح…هتكلم سامر … وتقوله يجيلك عشان انت اتخانقت ومتعور خليه يجيلك وديني لو بان على صوتك حاجة لهدفنك مكانك…..
هاني….حاضر حاضر…وطلع الموبايل.
نوح…استنى انت هتعمل ايه.  مش الوقت…
ومر…حوالي ساعه… وصل.  عمر…ومعاه رجالته…
حكاله نوح على كل حاجه ..
عمر…احنا كده محتاجين نسجله
نوح…تمام شوف محتاج ابه..
عمر….انا هنزل مع الرجاله اجيب حاجه تنفعنا في التسجيل صوت وصوره.  وهنركب كل حاجه ونظبط الاوضه وبعدها يتصل بيه…
نوح…تمام… بس نور لازم تيجي وتسمع بنفسها..
عمر…تمام هنجهز الحاجة وتروح تجبها.  وهو يتصل بيه ويجيبه….
نوح…تمام…نزل عمر مع رجالته..
فضل نوح رايح جاي وهاني اعد عالارض…خايف منه. باصصله برعب…
عدى وقت حوالي ساعه ونص رجع عمر وابتدو رجالته يركبو كل حاجة…
عمر…كده خلصنا كل حاجة روح جبها بسرعه.  واول ما تنزل هخليه يكلمه….عشان يجيبه..
نوح…تمام….وكملهم نوح باقي اللي حصل لحد ما رجعو الوقت
بااااااااك…
نوح……دي كل الحكايه…
سهام..بفرحه هي والبنات.يعني نور…زي ما هي يانوح..
نوح…محدش لمسها يا امي… كانت لعبه…
خدوها البنات في حضنهم فضلت تعيط.  
سهام…الحمد لله يارب الحمد لله اللهم لك الحمد 
جاسر…يا ولاد الكلب يعني عملو كل ده وبوظو حياتنا اليومين اللي فاتو دول..عشان ينتقمو…كنت عارف ان هايدي زباله بس عمري ما كنت اعرف انها زباله اوي كده….
زهره….انا مش قادرة اتخيل ان في حد في كمية السواد والشر ده..
ادم…لا في للاسف وفي اسوء من كده بكتير…
سهام…مبروك يا نور…وخدتها في حضنها…
كل ده تحت نظرات نوح..اللي ساكت وبيبص عليهم..
ليل…مبروك يا نور. وصدقيني حقك هيرجع منهم وكل وقت عدي وانتي حزينه وانتي بتعيطي هيدفعو تمنه…
وبص…لنوح… متزعلش مني يا نوح…
نوح…. بطلت ازعل من اي حد يا ليل… عموما نور كويسه….
الحمد لله…
ومن اللحظه دي اعتبر اللي قولته هيتنفذ انا مش معاك في الشركة ياليل… ومهما زعلت منك هتفضل اخويا ..
وانتي يانور… انا عندي استعداد اسيبك حالا بس  للاسف بردو مش هتبقى حلوه في حقك.. انا هعمل اللي ليل قال عليه… هنحدد معاد لفرحنا وبعدها بكام شهر هسيبك يانور..الاول كنت بقولك استحمليني واعتبريني ضيف مؤقت.  الوقت هقولها لنفسي.. يانور… هستحمل مش عشانك عشان عم محمد..بس من اللحظه دي انتي بره حياتي يانور….معنديش استعداد اكمل مع واحده مبتثقش فيا حتى لو واحد فالميه…
نور….بدموع…نوح.  من فضلك اسمعني…
نوح…اترجيتك كتير تسمعيني  يانور…ومدتنيش فرصه..
ادم…نوح.  الامور مبتتاخدش كده 
جاسر…اهدى يانوح من فضلك…
نوح…انا هادي جدا…
ليل….نوح.
نوح….وفر اي حاجه محتاج تقولها ياليل من فضلك لاني مش هسمع محتاج اردلكم جزء بسيط من اللي عملتوه معايا اقرب حد ليا كان ناقص ابوس ايده عشان يسمعني…ومسمعتونيش..
عشق….نوح…ممكن طيب تأعد وتهدى 
نوح…بابتسامه…صدقيني يا عشق… انا هادي جدا ومفيش اي حاجة  يمكن اكون اهدى من اي وقت قبل كده…
بعد اذنكم….
ليل…نووووح
ركب…نوح عربيته وخرج.من الڤيلا. كلها….
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

تعليق واحد

اترك رد