Uncategorized

رواية توأمي الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل الأول 1 بقلم منة سامح

_ انا عايزة اهرب
نورين بصتلها :طب وماما
مليكة عينيها دمعت:ماما ماما بقت أنانية بقت واحدة تانية وانتو عارفين كدة 
يزن خدها في حضنه بيهديها:خلاص خلاص اهدي ياحبيبتي بس انتي عارفة أنها بتحبنا 
مليكة خرجت من حضنه وقالت:تعرفوا انا بحب ماما جدا جدا ومش قادرة علي بعدها ب بس هي هي الي خلتني افكر في كدة وهعمل كدة …..وبدأت عنيها تحمر:بعد ما بابا مات انتوا عارفين انها اتغيرت واتجوزت وخدتنا معاها كمان وعايشين في بيت ابووووونا مذلولين من الراجل ده ..بس عارف مين السبب ه هو هو بابا ايوة هو السبب هو سبنا ومشي مع اني قولتلوا متمشيش مسمعش الكلام ….وبدأ صوتها يتغير: كان م ماشي و وانا قولتلوا متمشيش خليك معايا ا انا خايف……
قاطعها يزن بخوف وبيحاول يهديها:خلاص خلاص هنهرب خلاص بقي …وبص علي نورين وقال:هاتي ماية بسرعةةةةة 
قامت نورين بسرعة وجابت ماية ورشوها علي مليكة علشان تهدي وفعلا هديت تنورين اتنهدت براحة
يزن براحة:الحمد لله 
مليكة بهدوء:هتيجوا معايا 
نورين ويزن:هنيجي وقام كل واحد يحضر حاجاتووا  
ا”ستوووووب تعريف الابطال “
“مليكة محمد ويزن محمد ونورين محمد التلاتة توأم نورين ومليكة شبه بعض جداااا ويزن شبهم بس مختلف في لون العين هما عسلي وهو اخضر عندهم ٢٠سنة مليكة في كلية الفاشون لأنها بتحب التصميم جدا ونورين في فنون جميلة لأنها رسامة ماهرة ويزن في كلية هندسة وهما بيحبوا بعض جدا وبيفهموا بعض من ناظرة وميقدروش يبعدنا عن بعض 
باباهم ميت وأمهم فريدة بعد ما مات راحت اتجوزت واحد معندوش قلب وبيعامل ولادها وحش جدا  وهي عارفة كدة وساكتة “
“نرجع”
______________________________في البيت عند فريدة 
سيد بخبث:مالك 
فريدة :خايفة خايفة علي العيال وبذات مليكة وانت كمان بتعاملهم وحش
سيد بمكر:اممم لا متقلقيش ده كدة هيتعلموا الادب 
فريدة بصتلوا :تفتكر …واكملت :هقوم ابص عليهم وقامت بتفتح باب الأوضة واتصدمت 
__________________عند مليكة واخواتها 
كانوا ماشيين مش عارفين هيروحوا فين 
مليكة وقفت  بتعب:انا تعبانة (مليكة عندها ضعف كبير جدا وبتغمي عليها لما مبتاكلش وتعمل مجهود ومحدش عارف غير اخواتها)
يزن ونورين جربوا عليها ومسكوها 
نورين بصت علي يزن وقالت:يزن روح هات اي حاجة من الكشك ده عصير او اي حاجة بسرعة 
مشي يزن بسرعة 
نورين بتهدي مليكة وبتدعك أيدها علشان تفوق :مليكة اهدي اهدي ياحبيبتي متقلقيش يزن راح يجيب اكل اهو اتمسكي ياحبيبتي
مليكة وهي بتغمض عينيها بتعب :م مش قا قادرة يان نورين ووقعت علي الارض وهنا جه يزن جري عليها بعد اما جاب الحاجة وفتح عصير وحاول يشربهولها علشان ترجع طاقتها تاني 
بعد وقت فاقت مليكة وقعدوا يفكروا هيروحوا فين وهيعملوا ايه علشان مفيش فلوس تقدي
نورين اتكلمت:افتكرت حاجة ياجماعة فاكرين بابا الله يرحمه لما كان بيحط لكل واحد في البنك كل شهر مبلغ 
مليكة افتكرت:ايوة صح افتكرت ط طب تعالوا نروح البنك تسحبها بسرعة معاك ياايزن البطايق والفيزات
يزن وهو بيقوم:اه معايا وقاموا بسرعة راحوا البنك 
________________نرجع لفريدة تاني 
فريدة دخلت الاوضة ملقتش حد انصدمت 
فردية بصوت عالي :سيد سيييييد 
سيد بضيق دخل:عايزة ايه 
فريدة بدموع:ا العيال م مش موجدين ه هربوا هربوا ياسيد ا انا ضيعتهم
سيد ببرود وهو بيقعد علي السرير:احسن والله دول كانوا زحمين الشقة علي الفاضي …وقام وهو بيقرب علي فريدة بخبث :اخيرا بقي هنبقي لوحدنا ياجميل 
فريدة نسيت اصلا الي حصل وقالت بكسوف :بس بقي ياسيد  بتكسف الااه 
سيد وهو بيقرب منها اكتر :الله ده احنا ليلتنا صباحي 
“ونسبهم بقي المجانين دول “
_______________في مكان مجهول 
_ هربوا ياباشا 
الباشا :عايزك تراقبلي كل تحركاتهم فاهم وبذات مليكة ديه متشلش عينك من عليهم 
_ تمام ياباشا ومشي
الباشا بمكر:مش هتبقي لغيري ابدااا…….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد