Uncategorized

رواية دار الأيتام الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

 رواية دار الأيتام الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

رواية دار الأيتام الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم أميرة أسامة

ليل….متزعلش مني يا نوح…
نوح…. بطلت ازعل من اي حد يا ليل… عموما نور كويسه….
الحمد لله…
ومن اللحظه دي اعتبر اللي قولته هيتنفذ. انا مش معاك في الشركة ياليل… ومهما زعلت منك هتفضل اخويا ..
وانتي يانور… انا عندي استعداد اسيبك حالا بس  للاسف بردو مش هتبقى حلوه في حقك.. انا هعمل اللي ليل قال عليه… هنحدد معاد لفرحنا وبعدها بكام شهر هسيبك يانور..الاول كنت بقولك استحمليني واعتبريني ضيف مؤقت.  الوقت هقولها لنفسي.. يانور… هستحمل مش عشانك عشان عم محمد..بس من اللحظه دي انتي بره حياتي يانور….معنديش استعداد اكمل مع واحده مبتثقش فيا حتى لو واحد فالميه…
نور….بدموع…نوح.  من فضلك اسمعني…
نوح…اترجيتك كتير تسمعيني  يانور…ومدتنيش فرصه..
ادم…نوح.  الامور مبتتاخدش كده 
جاسر…اهدى يانوح من فضلك…
نوح…انا هادي جدا…
ليل….نوح.
نوح….وفر اي حاجة محتاج تقولها ياليل من فضلك لاني مش هسمع محتاج اردلكم جزء بسيط من اللي عملتوه معايا اقرب حد ليا كان ناقص ابوس ايده عشان يسمعني…ومسمعتونيش..
عشق….نوح…ممكن طيب تأعد وتهدى
نوح…بابتسامه…صدقيني يا عشق… انا هادي جدا ومفيش اي حاجه.  يمكن اكون اهدى من اي وقت قبل كده…
بعد اذنكم….
ليل…نووووح
ركب…نوح عربيته وخرج.من الڤيلا. كلها
انهارت نور في حضن عشق..
عشق…اهدي يانور. كل حاجة هترجع زي الاول..
نور…بدموع خلاص يا عشق كل حاجة راحت..
سهام…مفيش حاجة راحت ياحبيبتي نوح مفيش اطيب من قلبه يمكن يكون واخد على خاطره عشان حس اننا كلنا جينا عليه.  وخصوصا انتي وليل…
نور…كان المفروض اعمل ايه المفروض هو يعذرني ويعرف اللي انا كنت فيه مكنش بمزاجي… 
سهام…عارفه ياحبيبتي بس نوح اتجرح متخيله واحد الكل بيبصله بنظره انك انت عملت كده حاسس انه متهم بحاجة معملهاش ومش اي حاجة يانور…
ليل……متقلقيش يانور… كل حاجة هترجع زي الاول الموضوع محتاج شوية وقت.
تمارا….نور.حبيبتي المهم اننا اطمنا عليكي..الوقت والمفروض تكوني مبسوطه..وصدقيني كام يوم كده ونوح هيرجع زي الاول…
نور…وهي بتمسح دموعها…معلش انا ممكن اطلع محتاجة ارتاح..
سهام…معقول تطلعي وتسيبي اخواتك…دول لسه لحد الوقت متغدوش. مرضيوش ياكلو غير لما ترجعو ويطمنو عليكي
نور…معلش يا طنط. انا حقيقي تعبانه اوي…محتاجة ارتاح هما مش هيزعلو..
عشق…اطلعي يانور احنا كمان لازم نمشي…
نور…طيب خلاص هاعد
عشق…لا حبيبتي احنا حقيقي لازم نمشي عشان الوقت ميتأخرش.. وبعدين…عشان الشغل بكره…
سهام…لا طبعا مش هيحصل لازم ناكل مع بعض..
عشق…معلش يا
سهام…قاطعتها..مفيش معلش ماتقول حاجة ياليل…
ليل….يلا يا امي بلغي الشغالين يحضرو الاكل..
سكتت عشق وبعدت عينها عن ليل اللي مبعدش عينه من عليها ولا ثانية  وده كان موترها جدااا..
سهام…طيب ثواني وكل حاجة نكون جاهزة. 
دخلت سهام…
واعدو كلهم كانو ساكتين نور كانت سرحانه وكأنها مش معاهم…
حتى عشق كانت سرحانه وحزينه…
جاسر…هتسافر امته ياليل..
ليل…اخر الاسبوع الخميس
جاسر…وهتأعد اد ايه… المفروض حوالي عشر ايام اسبوع بس ممكن احاول اضغط الشغل في وقت اقل عشان امتحانات عشق..
بصتله عشق وهي ساكته…
ادم…طيب وامتحانات عشق مالها..
ليل…وهو بيبصله بغضب بيحاول يداريه…عشان عشق مسافرة معايا…
ادم…حب يستفزه…ايه ده ليه….هتاخدها معاك..
ليل…بسخريه عشان افسحها…..عشان الشغل اكيد يعني..
ادم…ايوه بس عشق المفروض الفتره دي كانت هتاخد اجازه هي والبنات يعني المفروض كانو اخرهم الاسبوع الجاي…انت لسه هتاخدها الاسبوع الجاي معاك…
ليل….عشق هتاخد اي ورق وملازم محتاجاهم وهتذاكر هناك…
ادم…هتذاكر هناك اللي هو ازاي يعني هي رايحه معاك عشان شغل ولا عشان تذاكر .
ليل…الاتنين.  وبعدين انت ايه اللي مضايقك. هي عشق بتشتغل مع جنابك وانا معرفش. وهعطل شغل سيادتك.
ادم…ياعم براحه شويه انا قلبي عليها.  مش عايزها تتشتت….ولا ايه ياعشق.????
ليل…خليك في حالك ياحنين. 
ادم…ضحك وهز راسه يمين وشمال.  ماشي يا عم ليل..
جاسر.. على فكره ادم بيتكلم صح…
ليل….طيب متخليك في حالك انت كمان.
تمارا….فضلت تضحك 
جاسر…????????انتي بتضحكي على ايه..
تمارا…اصل بصراحه من غير زعل شكلكم وحش اوي
ليل….اوي اوي. يعني..
تمارا…فضلت تضحك.
جاسر…والله عجبتك ماشي طب وحيات امي لا هتفضلي تشتغلي لحد اخر يوم قبل امتحانك…
ادم…اهو جبتيه لنفسك عشان تضحكي علينا اوي…
زهره… طيب وبالنسبه ليا انا…
ادم…والله انا مستغناش.
زهره…ابتسمت..
ادم…بصي الفترة الجايه هتبقى صعبه عليا جدا نوح هيعند انا عارف ومش هينزل الشغل…انتي ونور عندكم امتحان… يعني الحمل كله هيكون عليا…
نور…انا هنزل من بكره يا ادم..
ليل…مش هينفع يا نور
نور…ليه..
ليل…انا معنديش اي مانع بس بلاش عشان الموضوع مش محتاج عند منك انتي ونوح…لو هو موافق انزلي بس مينفعش تلغيه يانور او تعملي حاجة غصب عنه خصوصا الفترة دي.
ادم…ليل عنده حق يا نور… عادي قوليله لو معترضش انزلي بس بردو انا شايف الافضل تخليكي عشان تقدري تذاكري الفترة اللي فاتت تقريبا محدش فيكم كان بيذاكر ولا يفتح كتاب..
زهره… خلاص انا هنزل. الشغل عادي مش هينفع تكون لوحدك والشغل كله عليك..
ادم…لا طبعا مش هتنزلي وعموما انا بهزر اكيد يعني الموضوع مش هيبقى صعب.
زهره…بردو هنزل معاك ولو على مذاكرتي متقلقش انا هعرف اظبط نفسي ..
ادم…الكلام منتهي يازهره.
زهره…ايوه بس انا عايزة انزل…
ادم…هنتكلم بعدين في الموضوع ده وبعدين لسه اسبوع..
جاسر….مالك يا عشق ساكته ليه…
عشق…بابتسامه بسيطه ابدا يا جاسر بسمعكم…
سهام….يلا الاكل جهز ..
قام ليل.. وقف يلا اتفضلو…
دخلو كلهم اعدو على السفره..
سهام…يلا كلو هتفضلو تبصو للاكل كده مش هتلاقو اي حاجه تاكلوها…
ضحكو البنات… وابتدو كلهم في الاكل اعدت سهام جمب نور… عشان تضمن انها تاكل 
جاسر.. وتمارا مش مبطلين كلام وضحك.. وادم وزهره معاهم ونظراتهم مش بتبعد عن بعض…
ليل ملتزم الصمت.. ومراقب كل تصرفات عشق..
عشق… سرحانه وباصه في طبقها مش بتاكل..
رن موبايل ليل…بص عالمتصل.  قفل الصوت ومردش…كانت ريما..
رجعت اتصلت تاني… قفل الصوت ومردش..
ومع كل مره تتصل ليل يبص لعشق… يلاقيها باعده عينها عنه…ومش باصه عليه…
اتصلت للمره التالته…
سهام…. ماترد ياليل مين بيكلم…
مسك… ليل موبايله… بص عليه…. وبكل ثقه وجبروت… فتح الخط.  وابتسم.   ايوه يا ريما….وبصلهم بعد اذنكم..
عشق…بصت عليه بطرف عينها بوجع..
سهام…????????
جاسر…وادم????
سهام…..وهي باصه لجاسر وادم…اللي بيحصل ده توقفوه فورا.  انتو فاهمين وإلا قسما بالله ليل لو فضل كده وعمل اللي في دماغه هسيب البيت كله وهمشي ومحدش هيعرف مكاني…
جاسر… نهدا كده ونصلي عالنبي وكل حاجة هتبقى تمام…
سهام…تبقي تمام ازاي انت مش شايف عامل ازاي…ولا شايف حاله اتبدل ازاي انا مش مطمنه يا جاسر..
جاسر… انا مأعدتش معاه ولا اتكلمنا لوحدنا من ساعة امبارح هأعد معاه واجيب اخره متقلقيش.
سهام… تجيب اخره في ايه يا جاسر… ريما ظهرت من تاني انت فاهم يعني ايه… انا عمري ما تخيلت ان ليل يكون كده عارفه انه جامد وقوي وكله الا كرامته بس اللي انا شيفاه ده واحد تاني مش ابني يا جاسر…
جاسر… اطمني والله العظيم هتعدي يمكن هو متفاجئ مش اكتر..
سهام… مينفعش يا جاسر.. صدقني مينفعش.  انا شيفاها كمان رجعت تكلمه.. وهو بيرد عادي انت مش شايف اتبسط ازاي لما شاف رقمها.. وبعدين عادي قال اسمها وكأنه مش هامه…
جاسر… هأعد معاه وهعرف ايه الحكايه وهتكلم معاه متقلقيش…المهم عايزك تتجاهليه خالص وبلاش  تسأليه ولا تحتكي بيه لحد ما نأعد معاه..  وغيري الموضوع بقى عشان جاي…
رجع ليل… اعد. مسك معلقته يكمل اكل ولا كأن في حاجه حصلت ولا حتى اهتم لكلامهم اللي قطعوه فجأه اول ما شافوه راجع…
عشق…. سابت المعلقه…الحمد لله ميرسي يا طنط…
سهام…. انتي مأكلتيش حاجه خالص ياعشق..
عشق…شبعت والله 
سهام…شبعتي ايه انتي طبقك زي ما هو يا بنتي.
عشق… معلش يا طنط بس معدتي تعباني شويه وبطني وجعاني مش قادرة والله.
سهام…الاكل مش عاجبك..
عشق…لا لا خالص الاكل جميل ماشاء الله بس والله مش قادرة..
انا هخرج بره في الهوا شويه .
سهام…طبعا حبيبتي اتفضلي…
خرجت عشق. تحت انظار الجميع على اد ما عشق كانت بتحاول تبان طبيعية.. لكن الكل كان حاسس بتغيرها..
خرجت عشق… اعدت على تربيزه ادام البيسين… وفضلت تاخد نفسها كانت حاسه انها بتتخنق…وبتحاول تخلي دموعها متنزلش بأي طريقة.
بعد فترة بسيطه خلص الجميع اكل وقامو …
خرجو بره…
ادم…. بصوت مسموع على فكره انا زعلان يا عشق..
بصت عشق على صوت ادم…ليه بس
ادم…عشان مكلتيش حاجه…
سهام…ايوه وانا كمان زعلانه… 
ابتسمت عشق… مقدرش على زعلكم بس والله حقيقي مش قادرة
سهام… خلاص ليكي عندي عزومه تانيه ووريني بقى مش هتاكلي ازاي..
عشق… لا المرة الجاية تعالي عندنا بقى وانا هعملك الاكل بأيدي…
سهام…. خلاص وانا موافقه..
ادم…وانا طبعا معزوم…
عشق…بابتسامه طبعا. انت لازم تكون معزوم..
ليل… كان واقف بيشرب سيجارته وحاسس ان دماغه بتغلي  وعينه عليها.  وعشق حاسه بنظراته اللي بتخترقها خايفه منه بس بتحاول تبان جامدة وبتتحداه…
جاسر… يعني انا ابن البطه السوده..
عشق…لا طبعا. متقولش كده. انت كمان معزوم يا سيدي.
تمارا… مابلاش هيجي ياكل الاكل كله????
جاسر… طب تصدقي بقى اني هاجي وهاكل طبقي وطبقك مخصوص..
ضحكت تمارا… ماشي موافقة.
عشق…. جاسر انت لسه اعد شويه..
جاسر… عادي ليه.
عشق… يعني عشان نمشي بقى الساعه داخله على واحدة
سهام…ما انتو اعدين يابنات 
عشق.. معلش يا طنط عشان بس نقدر نصحى للشغل..
جاسر… انا جاهز يلا لو هتمشو..
ادم… انا جاي معاك…
جاسر.. معايا فين…
ادم… هوصلهم معاك.  اصلي زهقان 
جاسر…وهو حاسس. بتغيير ادم وعارف هو جاي ليه. حب يرخم عليه..
ومين هيرجعك تاني لا خليك انت انا هوصلهم.
ادم…مش عايز حد يوصلني يارخم ????انا جاي بعربيتي لو معندكش مانع…
جاسر… تعالى يا سيدي وانا ماللي انا عامل عليك..
حس ليل انه عايز يمسك ادم يطلع غضبه فيه…
ليل… انا كمان جاي معاكم عندي مشوار سريع كده وهاجي معاكم…
جاسر…طيب تمام يلا…
سلمو البنات على سهام… ونور.  
عشق… يلا حبيبتي ادخلي واطلعي ارتاحي..
نور…حاضر…
عشق… وهي بتكلمها براحه فكي شويه عشان خاطري وبدل ما تفضلي حزينه كده حاولي تصلحي اللي حصل واللي فات خلاص متفكريش فيه ممكن…
نور…حاضر ياعشق…
حضنتها عشق….اوي
عشق… يلا سلام يا طنط.
سهام…سلام يا حبيبتي..
طلعو ناحية العربيات ودخلت سهام ونور…
ادم… قرب من جاسر قاله حاجة بسرعه براحه من غير ما حد يلاحظ..هز جاسر راسه..
اتحركو …
ركبت تمارا.  مع جاسر…
ادم… لزهره… انتي هتركبي معايا.
زهره… حاضر  بس.
ادم… بس ايه يلا عالعربيه انتي مش خلتيني مخرجش امبارح.  يبقى تسمعي كلامي انهرده????
ابتسمت زهره… حاضر..
قربو من العربيات….
جاسر….يلا ياعشق…
عشق….حاضر…
ادم…لا عشق ايه عشق هتركب معايا…
جاسر…لا انا اللي جايب عشق على فكرة…
ادم…وهي وزهره هيركبو معايا…ايه رأيك بقى.
جاسر…خلاص خد زهره.  بس عشق معايا..
ادم…بقولك ايه اتكل على الله كفايه عليك تمارا يا حبيب..
????????
اتحرجت تمارا.  وابتسمت على مشاكستهم لبعض…
زهره….انا هركب لحد ما تتخانقو..
ادم…خلاص عشق معايا..
كل ده وليل واقف فاضل ثواني وينفجر فيهم..
عشق… وهي مبتسمه.  خلصوني اركب فين….
حست عشق في اللحظه دي بأيد بتقبض على كف اديها….وبيشدها براحه لعربيته…فتح ليل باب العربيه ركبها…ولف ادامهم وكأنه معملش اي حاجة وركب في الكرسي بتاعه..
جاسر.. وهو بيضحك اهو جالك اللي مبيرحمش وخلصها في ثانية..
ادم…بصوت عاللي ماشي ياعم ليل براحتك ..بس متزعلش بقى
ليل…بصوت عالي من الشباك…..لو تقدر على زعلي زعلني….
ودور العربيه وخرج من الڤيلا..
ابتسم ادم لجاسر.  وغمزله..
جاسر…بصوت عالي انت يلا طلعت مش سهل .
ادم…يستاهل… 
ركب ادم ومشي وراه…
وجاسر دور وطلع وراهم…
…….
تمارا…هو في ايه..
جاسر…هقولك بس لو نطقتي هقتلك
تمارا…ليه انا فتانه.
جاسر…لا بس بردو لو نطقتي هقتلك.
تمارا…طب قول..
جاسر…بصي بقى يا ستي… ليل غيران على عشق من ادم وادم حابب يرخم عليه..
تمارا…????????????ليل غيران على عشق… هو ليل
جاسر…اه بيحب عشق..
تمارا…بابتسامه…طب ازاي.
جاسر…مالك فرحتي كده ليه
تمارا.. انا ????????لا خالص.
جاسر…والله ماشي ياستي عموما انا عارف ان عشق كمان بتحبه… هي باينه للكل مش ليا انا بس..
تمارا…بس هو يعني 
جاسر…تقصدي ريما…اهو ده بقى اللي هيجنني ازاي عامل كده عشان عشق… وفي نفس الوقت عامل كده من ساعة ما ريما ظهرت..
تمارا… طب وبعدين.
جاسر…ولا قبلين هنلاعبه انا وادم لحد ما يقول حقي برقبتي..
تمارا…احسن… عشان ميزعلش عشق تاني..
جاسر…يعني فرحانه فيه اهو يعني بتخبي عليا وعارفه ان عشق بتحبه…
تمارا…????ايوة عارفه بس مش عايزة اضايقها ولا اتكلم في حاجة مش بتاعتي وممكن تضايقها خصوصا ان هما مفيش حاجه بينهم. يمكن يكون ليل بيحبها زي ما بتقول وتصرفاته معاها من يوم ما عرفناكم وهي غريبه بس مقالش حاجة..
جاسر…اطمني انا والسوسه اللي ادام ده شاور على عربيه ادم…هنخليه ينطق…
ابتسمت تمارا.
………
زهره….بقى الحكايه كده وانا بسأل نفسي في ايه انت وجاسر مالكم 
ادم… بابتسامه لا ما انا فهمت جاسر بسرعه وهو نفذ
زهره… وواضح ان جاسر بيسعى فالخير ماصدق????
ادم…اه اوي????
زهره… يعني الوقت ليل فاهم ان في حاجه بينك انت وعشق.  
ادم…لا طبعا هو انا خليته يحس اني مهتم شويه بعشق عشان احركه وهو غيران عليها .مني.  
زهره…امممم فهمت..
ادم…اخيرا????
زهره…قصدك اني غبيه????
ادم…لا العفو انا اقدر..
زهره..بابتسامه ماشي هعديها…
ادم…مبسوط اني شوفتك يوم الاجازه كمان…
زهره…ده بجد ولا عشان غبيه اللي قولتها عليا دي????
ادم…على فكرة انا مقولتش غبيه انتي اللي قولتي على نفسك???? ثانيا اه بجد والله العظيم مبسوط اني شوفتك
زهره… طيب كويس انك مزهقتش مني طول الاسبوع معاك في الشغل ويوم الاجازة كمان زهقتك..
ادم…ياستي انا راضي وبعدين انا لو عليا هبقى مبسوط لو شوفتك كل يوم على فكرة..
لفت زهره… وشها بسرعه وبصت عالطريق وعلى وشها شبح ابتسامه. ووشها احمر
ادم…ايه ده ايه ده… انتي بتتكسفي ولا ايه…
زهره …انا ااا لا لا خالص
ادم…والله ده واضح فعلا انك مش بتتكسفي ولا حتى بتضربي لخمه..
زهره…بقولك ايه بس بقى بدل ما اسيبك وانزل.
ادم…ضحك خلاص خلاص هسكت خالص
زهره …وهي باصه عالطريق بس على فكرة بقى انت بتكذب
ادم…انا طب ليه
زهره….انت بتقول لو عليا هبقى مبسوط لو شوفتك كل يوم ازاي وانت مش عايزني انزل من الاسبوع الجاي الشغل.
ادم… ايوه ببقى مبسوط حقيقي بس انتي فعلا من الاسبوع الجاي في اجازة..
زهره… بس انا مش عايزة
ادم….مش بمزاجك على فكرة انتي لازم تأعدي تذاكري وتركزي عشان تعدي السنه دي على خير وتنجحي من غير ما تطلعي بأي مواد
زهره…بس انا هعرف اوفق بين الشغل والدراسه..
ادم….لا مش هتعرفي يا زهره انتي بتضحكي عليا ولا على نفسك
..انتي بتوصلي الشغل على 8 ونص تقريبا وملكيش وقت معين تروحي فيه. ويوم ما نقول انك هتمشي بدري مش هيبقى قبل 6 وعلى بال ما تروحي ..وتاخدي شاور تاكلي بقت فيها 10 او 11. هتبقي مضطره تنامي لانك بتصحي على 7 قوليلي بقى هتذاكري امته واصلا هتبقي قادره تذاكري…
زهره… بص يمكن اللي بتقوله ده صح. بس صدقني هحاول وهقدر…
ادم…مفيش حاجه اسمها هحاول. الوقت بيجري منك ومفيش وقت لتضيع الوقت ده اصلا
زهره…طيب حتى اجرب يومين… انا بجد مبقتش اقدر اعد من الشغل
ادم…انا مش عارف انتي بتحكي في ايه…الكلام خلص خلاص واللي قولته يازهره هيتعمل تمام.
زهره…طيب????
ادم…مش عايزك تقولي حاضر وانتي زعلانه صدقيني انا بتكلم عشان مصلحتك..
زهره…حاضر مش زعلانه..????
ادم..بابتسامه.  واضح..
……..
اما عند ليل وعشق…فا من اول ما ليل طلع بالعربيه وهو ساكت منطقش ولا كلمه…كان باين عليه الغضب… بيولع سيجاره من ورا سيجاره…
عشق…كانت باصه عالشباك.  بتحاول تتجاهله خالص ومتحتكش بيه كانت بتدعي انها توصل بسرعه…البيت من غير مايفتح معاها اي كلام
كانت حاسه بخنقه وحسه ان نفسها مش منتظم من كتر السجاير اللي ليل شربها وحاسه بتوتر من اللي حصل في الڤيلا كانت مش على بعضها. بس فضلت السكوت عشان متديلوش فرصه يتكلم والوقت اللي هتأعده معاه في العربيه يعدي على خير…لكن امنيتها متحققتش. وقطع ليل صمته اللي دام فترة طويلة….
ليل…مبسوطة انتي بالخناقه اللي حاصله عليكي ده عايزك معاه وده عايزك معاه…..وبردو مصممه تكسري كلامي قولتلك متحتكيش بأدم خالص وكأنك بتعانديني  وشايف ان ادم خد عليكي لدرجة انه يعزم نفسه عشان ياكل من ايدك. لا وكمان انتي شايفة ان العزومة متنفعش من غير ادم وكمل بصوت يرعب.. صححححح????????????
اتنفضت عشق من صوته ورجفه اصابت جسمها….
عشق………….
ليل…. ايه مبتتكلميش ليه.  سكتي يعنيييي????
عشق….ليل لو سمحت وطي صوتك 
ليل…. ليه بتخافي..
عشق… باستفزاز من ليل… انا مبخفش من حد.
ليل…. لا بتخافي ياعشق… وبتخافي مني كمان
عشق…بغيظ منه قولتلك مبخفش من حد..
سرع ليل العربيه.  وفضل باصص عليها ومش باصص للطريق..
عشق…برعب.وبصوت عالي ليل بص اداااامك…
ابتسم ليل وبص عالطريق…..ما انتي بتخافي اهو…
عشق…..ليل. لو سمحت بلاش طريقتك دي بلاش توترني عشان صدقني ياليل لو فضلت بطريقتك دي هسيب الشغل وهسيب الشقه وهبعد عن اي حاجه ممكن تجمعني بيك…
ليل… بهدوء انتي بتهدديني يا عشق…
عشق…لا مش بهددك يا ليل بس انا مبعرفش اكون في مكان في توتر.  مبعرفش اعد في مكان مسببلي اي قلق…وانت عارف اني ممكن اعمل كده …
ليل… انا موترك يا عشق.
عشق… ايوه موترني ياليل. وياريت تشيلني من دماغك شويه حياتي متخصكش يا ليل اكلم مين مكلمش مين اقرب من مين ابعد عن مين. اضحك اهزر اعمل اي حاجه دي حياتي انا اللي اعرف احدد اي حاجه فيها. انت فاهم ياليل.  شيلني من دماغك من فضلك حياتي متخصكش كلامي مع اي حد ميخصكش انت مش واصي عليا حياتي كلها على بعضها ميخصكش فيها غير الجزء بتاع شغلي ده اللي تقدر تقولي اعمل في ايه او معملش وده كمان لو حسيت اني غلط او اهملت لكن اي حاجة تانية في حياتي دي بتاعتي مش بتاعتك…انت فاهم ميخصكش بلاش تركز معايا ركز في حياتك ياليل اظن انت عندك مشاكل وحاجات كتير اوي تركز فيها ركز مع اي حد تاني غيري يا ليل ركز في حبيبتك اللي رجعتلها من تاني بعد اللي عملته…ادام قلبك كبير اوي كده وقادر تسامحها ياسيدي خلي قلبك كبير واتكرم وسيبني امشي حياتي زي ما انا عايزة…
في اللحظه.. دي ليل عفاريت الدنيا كانت بتتنطط ادام عينه
فرمل العربيه بسرعه مخيفه..
حست عشق انها اتسرعت في اللي قالته والرعب دب جوه قلبها من التحول المفاجئ ليه..
مسك… ليل ايدها بعنف شديد…
عشق…اااااه
ليل… انتي مين اللي قالك الكلام ده..
عشق….اتجمعت الدموع في عنيها.
ليل… انطقيييييي تعرفي ايه..
عشق….ليل ايدي هتتكسر 
ليل… قولتلك انطقي .
عشق…. انهارت مش هنطق ولا هتكلم. وسيب ايدي وابعد عني هو مفيش حد في حياتك تطلع عليه عصبيتك غيري انا ارحمني شوية انت ايه مبتحسش باي حد خالص كده مش شايف حد في حياتك غيرك انت كل الناس غلط وانت اللي صح… همك بس مين اللي قاللي مش همك انك غلط وان اللي بتعمله ده مش صح…قابل على نفسك ترجع لواحدة خانتك ومش قابل ليا اني اتكلم مع ادم فوق ياليل انا في حياتك مش اكتر من مجرد واحدة بتشتغل معاك في شركتك…انت فاهم…
صوت صفعه قويه عمل صدى صوت عالي نزل على وش عشق…
عشق….????حست بصدمه شلت حركتها ولجمت لسانها… مكنش في ايه اي رد فعل عندها غير دموع نزلت من عنيها….
ليل…بياخد نفسه بغضب.. مسك ايدها. بعنف… اللي قولتيه ده كله هتتحاسبي عليه بس مش الوقت ياعشق والقلم ده كان درس… عشان متفكريش تعلي صوتك مره تانيه.  عشان لما تقولي كلام تعرفي الاول ينفع يتقال او لا.. عشان قبل ما تحكمي عليا تبقي عارفه كل حاجه الاول…كنت فاكرك اذكي من كده ياعشق من يوم ما بقيتي موجوده في حياتي.. كنت بقول عليكي ذكيه ولماحه… بس للاسف الوقت اثبتيلي عكس كده وطلعتي غبيه ياعشق… بتحكمي على الناس من غير ما تتأكدي
بتجرحي بكلامك من غير ما تعرفي ممكن جرحك ده يعمل ايه  مبتشغليش عقلك بطريقه صح…
انتي عارفه انا الوقت عايز اعمل فيكي ايه عشان استفزتيني لدرجة اني مديت ايدي عليكي.  عارفه انا عايز اعمل في نفسي ايه عشان ايدي خانتني واتمدت عليكي….
وتاني هقولهالك ولاخر مره يا عشق وقسما بالله مش هكرر كلامي مره تانيه… تحاسبي على تصرفاتك تنفذي اللي قولتهولك..وهقولهالك تاني ياعشق… بلاش تمثلي وتثبتيلي عكس اللي انا حاسه… انتي بتحبيني ياعشق… ومش هتحبي حد غيري ..
عشق … وهي بتمسح دموعها… روحني ياليل..
ليل…..باصصلها من غير ولا كلمه…
عشق….قولتلك روحني…
داس ليل على البنزين..وطار بالعربيه…
بعد مده وصل ليل تحت البيت…ووصلو كلهم قبله بدقايق…
جاسر…ايه ياعم… فينك..
ليل… ابدا كنت وراكم..
حبت عشق تبان طبيعيه..
سلمو عليهم… وطلعو البنات…..
واطمنو عليهم…
جاسر… اخلع انا بقى 
ليل… تمام انا كمان ماشي..
ادم..انت مش مروح ولا ايه
ليل…لا عندي مشوار 
جاسر…مشوار ايه
ليل… هو انتو متعرفوش تخليكو في حالكم شويه. سلام..
ركب.. عربيته…ومشي
جاسر… بصوت عالي… براحتك بس متزعلش لما اخبي عليك حاجه..
مشي.. ليل من غير ما يرد.
جاسر… شكله قافش.
ادم…احسن خليه عشان يفوق 
جاسر… ايه هتروح
ادم…اه عشان اقدر اصحى…
جاسر…طيب تمام… يلا انا كمان هروح تصبح على خير
ادم…وانت من اهله…اشوفك بكرة
……….
فضلت نور… رايحة جاية في الاوضه ودموعها مش بتقف… دخلت في بلكونة اوضتها فضلت اعده مستنيه نوح يرجع وتطمن عليه…حزينه على كل حاجه حصلت فرحتها بأنها سليمه ومحدش لمسها.. مكنتش كامله احساسها بأن نوح ممكن يسيبها كان مخليها مستسلمه وتايهه…مش متخيله انه ممكن يبعد عنها…
فضلت اعده عالكرسي…لحد ما نامت مكانها من كتر العياط..ومن كتر ما ستنيته…..
………اما عند ليل… فا وصل لصاله العاب كبيره ديما بيروح يلعب فيها…
دخل ليل خد الغيار بتاعه وغير وفضل يتمرن وقت طويل بقى يعرق من كل مكان في جسمه وفضل يضرب بأيده الكيس الرملي وكأنه بيفرغ شحنة غضب كبيرة او بيعاقب ايده اللي اتمدت عليها…
عدى وقت طويل مكنش عارف هو اد ايه…. لحد ما النهار طلع. عليه…
دخل ليل غير هدومه. تاني.. وطلع من الصاله…عشان يروح الڤيلا يغير هدومه…ويطلع عل الشركة….
مر الوقت.. وصل ليل للڤيلا…
كانت سهام والدته صاحيه..
ليل… صباح الخير يا امي..
سهام…كنت فين كل ده ياليل..
ليل…ابدا يا امي روحت الچيم بقالي كذا يوم مروحتش روحت لعبت شويه انتي ايه اللي مصحيكي بدري كده
سهام…انا منمتش اصلا
ليل… ليه يا امي انتي تعبانه ولا ابه
سهام.. اخوك لسه مرجعش لحد الوقت
ليل..  طلع موبايله يكلمه..
سهام… متتصلش حاولت كتير موبايله مقفول
ليل… اطمني يا امي اكيد راح اي مكان يبات فيه.  سبيه يا امي يريح اعصابه شويه وهيرجع.
سهام….انا قلقانه عليه ياليل..
ليل… قرب منها باس ايدها.. متقلقيش يا حبيبتي هيرجع وكل حاجه هترجع زي ماكانت. الموضوع محتاج وقت..
ومتقلقيش انا هعرف هو فين وهطمنك عليه..
سهام… ربنا يستر..طمني يا ليل عشان خاطري
ليل ….. حاضر يا امي..ادم صحي.
سهام…معرفش. 
ليل…انا هطلع اخد شاور وابتدي اجهز.
سهام…طيب يا حبيبي..هحضرلكم الفطار لحد ما تخلصو.
ليل…. ماشي يا امي.
طلع ليل…خد شاور وابتدا يجهز عشان يروح شغله…
وبعد مده. بسيطه… نزل ليل   كان ادم جهز ونزل….
اعدو فطرو ..
كانت الاعدة خاليه من الكلام  ونور ونوح مكنوش موجودين على السفره  نور في اوضتها نايمه  ونوح محدش عارف هو فين..
ادم….نور فين يا امي.
سهام…خبطت على الاوضه بس مفتحتش اكيد نايمه رجعو تاني  زي ماكانو بيفطرو في صمت…
مشي ليل وادم راحو على الشركة….
وصل ليل…ودخل على مكتبه..كانت عشق لسه موصلتش…
دخل ابتدا شغله…
ودخل ادم على مكتبه…
وصل جاسر بعدهم بشويه وصل معاه البنات..
دخل جاسر وتمارا يبتدو شغلهم..
ودخلت زهره…لادم .
اما عشق…خبطت.. على المكتب وفتحت….
فضل ليل مركز معاها وهي داخله..
عشق… وهي مش بصاله صباح الخير.. وكملت مشي على مكتبها من غير ما تستنى رده..
ليل… عشق..
وقفت عشق… من غير ما تبصله…
ليل… جهزي نفسك ادامنا ساعه ونخرج انا وانتي من هنا في ميتنج مهم لازم تحضريه معايا صفقه جديدة تهمني 
عشق… بصتله واتكلمت بعملية هو مش المفروض جاسر وتمارا اللي بيحضرو اي ميتنج..
ليل… ايوه بس ده لما بيبقى تم التوقيع على الصفقه لكن دي صفقه لسه متوقعش عليها…وهنروح انا وانتي وهنشوف المكان كمان .
عشق… باستغراب… تمام..اي حاجه تاني.
ليل… شكرا..
مشيت عشق.. على مكتبها ومر الوقت سريعا لكن عند عشق وليل كان بيمر ببطئ…
بص ليل في ساعته….
ليل…عشق
قامت عشق من مكتبها.. وراحتله..
عشق…افندم
ليل… المفروض نتحرك.. جاهزة..
عشق…تمام… دقيقه اجيب حاجتي..
راحت عشق.. خدت حاجتها من المكتب.. ورجعتله كان واقف مستنيها…وخرج هو وهي من المكتب.  ومحدش شافهم…كل واحد كان مشغول في مكتبه..
ركبت عشق جمب ليل. من غير ما تنطق ولا كلمه..
حتى ليل كان باين على وشه الهدوء والثبات ولا كأن في حاجه حصلت بينهم…
بعد مرور حوالي ساعه .
مسك ليل موبايله..
ليل… الووووو
………ايوه ياليل.
ليل… انا وصلت فينك.
……. مستنياك في المكان زي ما قولتلك..
……. انا داخل عليكي.
عشق… كانت حاسه ان في حاجه والميتنج ده بالنسبالها غريب…لكن فضلت تستنى وتعرف لما توصل…
وصل ليل..اخيرا ركن عربيته ورا عربيه كان في ناس في المكان شغالين…
نزل ليل من عربيته ونزلت عشق…
واتفاجأت بواحدة بتقرب منهم بابتسامه وكل تركيزها على ليل وهو مبتسم وشكله مبسوط..
وقفت..ادامه…وهي مبتسمه عمرك ما اتأخرت عن مواعيدك..وقربت منه باسته
قرب منها ليل سلم عليها وباسها…
ليل… مقدرش اتأخر عليكي ياريما.❣️
عشق…????????????????????????????????
يتبع…
لقراءة الفصل الخامس والثلاثون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!