Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فاطمة أشرف

الدكتور:البقاء لله ..هو مفيش حد يستلمه
وحد من الأمن:الباشا مقطوع من شجرة ملهوش غير مراته و هي محدش يعرف مكنها و بنته تاهت من سنين
الدكتور:طيب انا هبلغ البوليس و هم هيتصرفه
………………………………….
عند نور و اسلام
اسلام:لا ي نور مستحيل اخلكي تعملي كدا
نور:دا الحل الوحيد عشان نهرب من هنا
اسلام:لا انا اهون عليا الموت ولا اني اسيبك تعملي كدا 
نور:هو انا هعمل اي دا انا هدلع بس لحد ما يصدق و بعد كدا اخد الفون و نكلم حد يلحقنا 
اسلام:لا بلاش لاء
نور لسه هتتكلم عادل دخل
عادل:صباح النور ي نور هعهعهعه
نور بصت ل اسلام و غمزتله و قامت راحت ل عادل بدلع
نور:صباح النور ي قلب نور
عادل:اي دا ف اي
نور:انا اسفه ي عادل عرفه اني زودتها معاك انا بحبك ي عدوله 
عادل:بلاش الشويتان دول عليا 
نور:شويتان اي بس 
و راحت حضنه و همست ف ودنه
نور:انت وحشتني خالص متجي نريح سوي بره شويه
عادل شلها و اسلام كان بيغلي و حسس ب العجز و طلعه بره عادل قلع الجاكت و لسه هيقرب منها
نور :احم اي مش نشرب حاجه الأول دا انا هموت من الجوع 
عادل:هجبلك احلي اكل بس كدا ثواني سبها و طلع بره و هي خدت الجاكت بسرعه فتشت فيه طلعت فون و بعتت رساله ل محمد
“محمد الحقني انا نور مخطوفه راقب الفون دا و تتبعه و تعاله انقظني انا و اسلام “
بعتتها و مسحتها بسرعه و هو جيه ب صنيه مليانه اكل
نور:احم جيت بسرعه
عادل:هو انا اقدر اتاخر علكي
نور:ع عادل هو انت لي بتحب تأذني 
عادل:فاكره زمان ايام الثانوي كنتي بتعملي اي فكره اول مره قلتلك بحبك عملتي فيه اي سعتها كنت بحبك بجد فكرا اليوم الي هزقاني فيه و
@Flash Bak
ايام الثانوي 
نور طلعه من المدرسه و عادل واقف قدام المدرسه رحلها و وقفها
عادل:ن نور نور ممكن ثانيه
نور بغرور:امممم عايز اي
عادل:تعالي نقف لوحدينه هقلك حاجه
نور:نعم أناا أقف معاك انت أخلص عايز تقول اي
عادل باحراج:ع عايز اقول اني اني معجب بيكي و وبحبك 
نور ضحكت بستهزاء:هههههههههه انت بتحبني انا هههههههه بتهزر صح بجد موتني ضحك 
عادل بحزن:و اي الي بيضحك
نور:انت مش شايف لبسك عامل ازاي انت مش شايف الباص الي بتجي بيه انت مش شايف شكلك معندكش مريات ف البيت ولي اي … هههههههههههه بيحبني قال …يلا ي بنات نمشي
مشت و سبته 
عادل:ولله هتندمي ولله هتندمي
@Baaaak
نور بحزن:و انت بعمل كدا عشان رفضتك
عادل:بعمل كدا عشان الاهانه عشان غرورك حتي بعد ما اخت منك اغلي حاجه عندك و بقتي ملكي انا برده فيكي غرور برده سبتني و رحتي للزباله الي مرمي جوه دا
نور:عارف الزباله دا احسن منك 100مره ع الأقل دا و صحابه غيروني خالوني محترمه خالوني وحده تانيه 
اسلام حاول يفك نفسه و عرف و راح براحه يشوف نور بتعمل اي و وقف و سمع الكلام
نور:عرف انا مبكرهش ف حياتي قدك انا بحبه عرفه أنه يستاهل وحده احسن مني بس اعمل اي حبته لانه راجل عرف يعني اي راجل أما انت اي هاا انت انسان زباله و حقير
طااااااخ
قلم نزل ع وش نور من عادل
عادل:انا الي حبيتك انا الي كنت هضيع عمري عشان انا الي هزقتيه و بهدلتيه و مع ذالك عيزك لسه اه كسرتك و خلاص خت حقي منك دلوقتي انتي بتعتي برضاكي غضب عنك بتعتي
اسلام جري عليه و مسكه ضربه و قعده يضربه ف بعض و نور وقفه تعيط
………………………………….
محمد و الكل كانه ف قسم الشرطه لكن شريف و مني و هند و كنزي قعدين مكنهم
محمد:ها وصلتم ل اي
الظابط:الحمد لله عرفنا المكان فين و بجهز القوه و هنروح دلوقت
محمد:انا هاجي معاكم
محمود:لزم نروح طبعا
الظابط:لا عشان لو ف ناس معاها سلاح انتم م تتأذوش
حسام:لا طبعا هنروح مش مهم اي حاجه يلا بينا نلحقهم
محمد:وعد خدي مريم و منه و روحه القعده هناك معاهم
وعد:لا طبعا احنا كمان جين معاكم
محمود:هي رحله انجزي ي وعد يلا
مريم:اقسم بالله ما هنسبكم يلا بينا 
منه:يلا 
و فعلا كلهم راحه يلحقوهم كان ف 5رجاله محوطين البيت الي ع البحر بس بعيد و معزول 
و جوي البيت عادل و اسلام نزلين طحن ف بعض
و زي الافلام الاكشن بقا البوليس ضرب نار ع ال5 رجاله و هم نفس النظام ف الآخر ماته و دخلنا البيت الظباطه مسكه عادل 
حسام.بيحضن اسلام:انت كويس
محمد حضن نور و كلنا جرينا ع اسلام لانه متشلفط
نور :ك ك كويسه المهم ا اسلام
محمد:اسلام كويس اهو متقلقيش يلا نوديهم مستشفه
حسام:اي ي حبيبي مالك
وعد:اسلام اسلام انت كويس
اسلام بتعب :امممم ك كويس المهم نور 
منه:يلا نروح بيهم مستشفي ي جماعه
خدناهم و رحنا مستشفي 
و كشفنا ع نور مكنش فيها حاجه اسلام كان دراعه مكسور و ف جرح ف دماغه خيطه  
محمد:حمدالله ع السلامه ي بطل ..بس قولي هو عادل هيعمل كدا ليه مع انكم صاحب 
اسلام بص لي نور و قال:عادل عمره ما كان صحبي و ممكن يكون عمل كدا عشان هو كان معجب ب نور اختك و افتكر أن بنا حاجه ف قعد يخرف ب الكلام و حتي كان عايز ي سوء سمعتها قبل كدا و حورات كتير كدا 
محمد:ايه دا انا مش هرحمه
اسلام:عرف أن الوقت مش مناسب بس ممكن اطلب منك طلب ي محمد
محمد:عيوني دا انت حفظت ع اغلي حاجه عندي نور دي بنتي مش اختي 
اسلام:انا عيز اطلب منك ايد نور
كلنا اتصدمنا انا و مريم و حسام عارفين أن نور مش بنت لكن منه و محمود و محمد لا ف كانه عادي اما احنا كنا مش مرحبين اوي
محمد بص لنور نور كانت ملمحه مش مفهومه مش عرفه توافق ولي ترفض 
اسلام:محمد انا ف كليه طب ف 2و انشاء الله تنجح و كدا نبقا ف 3 عندي شقتي الي ورثتها عن امي الله يرحمها و عندي شقه بتعتي انا و ابويه بشتغل ف صيدليه لحد ما بأذن الله اتخرج مش طالب منك ولا منها رد دلوقت فكره الاول 
منه:طب هم يفكره ع مهلهم و ياريت نمشي بقا لأن انا بكره المستشفيات
حسام:نعم يختي اومال هتبقي دكتوره ازاي
منه :انت مالك ي حشري يلا بجد بكره المستشفيات
وعد:لا بجد هتبقي دكتوره ازاي يختي
منه:عادتشي هفتح عياده مش مستشفى
محمد:انت كويس دلوقت ي اسلام
اسلام:اه احسن ب كتير
محمود:يعني نروح نخلي الدكتور يكتبلك ع خروج
اسلام:اه 
مريم:اشطاات يلا يجوزي المستقبلي روح هاتله خروج
منه:يلا ي محنها روح
حسام:الي صحيح مين البنت الي كانت معاكم دي ي وعد
وعد:البنت دي كانت بتعيط ف الشارع اتكلمت معاها و عرفت أن أمها سبتها ف الشارع و مشيت و سابت معاها الورقه دي و شهاده ميلادها
اخده الورقه قروها و شهاده الميلاد
مريم:طب هتعملي فيها اي دي
وعد:هعتبرها بنتي
اسلام:لا ي وعد مينفعش دي مسؤليه كبيره علكي 
محمد:ولله قلتلها بس هي صممت تجبها معاها 
نور:وعد مينفعش تخليها معاكي انا من رأيه توديها ملجأ
وعد:هششششش ينفع محدش يدخل انا هربيها يعني هربيها انتها النقاش
اسلام:خلاص ي جماعه سبوها برحتها
بعد شوية وقت الدكتور كتب ع خروج و اخدناهم و رجعنا ليهم كانه قعدين ع البحر لسه
قامه يجره ع نور و اسلام
هند:يلهوي مالك يبني مالك اي الي حصل كنتم فين 
شريف:كنتم فين ي حبيبي و مين عمل فيكم كدا
هند:متنطقم
مني:الصبر ي جماعه يستريحه 
كنزي كانت بتلعب فى الرمله جرت ع وعد حضنتها
كنزي:انا زحلانه منك خالص عسان انتي اتاخلتي عليا خالص “اتاخرتي”
وعد شلتها :معلشي ي كوكو انا جيت اهو
الكل كان متبعنا
كنزي بدموع:علفه انا كنت بحسبك هتمسي و تسبني زي مامي “عرفه …هتمشي”
الكل قلبه رق و هند و شريف و مني مش فاهمين محمد أخدهم ع جنب و فهمهم و طمنهم ع اسلام 
اليوم عدي ع كدا شريف و هند و مني طلعه نامه و انا و كنزي كنا بنلعب مع بعض و محمود و مريم بيتمشه ع البحر و بيتكلمه محمد و منه و حسام ونور و اسلام قعدين مع بعض
حسام :احم اسلام عيز اتكلم معاك تعالي اتسند عليا نقعد لوحدينا
نور حست أن الكلام عليها ف بصت ف الأرض بزعل
اسلام :تعالي سندني ….عن اذنكم ي جماعه 
راحه قعده بعيد و محمد قام جالي انا و كنزي
محمد:احم ينفع العب معاكم
كنزي:انت ولاد احنا بنات انت تلعب مع الولاد الي زيك احنا نلعب مع بعض عيب تلعب معانه 
محمد ضحك:بس انا عيز العب معاكم
كنزي:نلعبه معانه ي وعد 
وعد:الي انتي عيزاه ي قلب وعد
كنزي:خلاص خلاص ألعبه معانا
محمد:طب بتلعبه اي
كنزي:بنلسم ع اللمله “بنرسم ع الرمله”
محمد:اشطا يلا نرسم سوه
………..……………………………….
حسام:انت ليه طبت ايد نور ي اسلام
اسلام:اي السؤال الغبي دا اكيد عشان بحبها
حسام:دي مش بنت
اسلام:و فيها اي الشرف مش أن البنت تغلط أو لا الشرف أن هي تحترم نفسها أن هي تبقا انسانه محترمه مجتهدا سمعتها حلوه و بعدين الي حصلها دا كان غصب عنها كانت ضحيه ..حسام متخدش ب الشكل و لا كلام الناس ولا ب الهبل دا خد الي يختاره قلبك
حسام:انت متاكد من انك فعلا بتحبها و عيزها
اسلام:اه بحبها و عايزها و وثق فيها و مش فارق معايا بنت ولي مدام الي عجبني فيها رقتها حننها تغيرها اتغيرت ي حسام كانت اه مغروره و متكبره بس دلوقت لا و انت شفت بعينك
حسام:مشي ي صحبي انا كنت بطمن عليك بس
اسلام:لا اطمن يلاا سندني رجعني مكاني
………………………………….
منه:مالك ي نور شكلك زعلانه
نور:ها لا مفيش بس اليوم كان صعب علينا اوي
منه:اهو الحمد لله اتقبض عليه و انتم بخير الحمد لله فكي بقا
نور:ماشي 
رجعه حسام و اسلام قعده 
منه:من امته و ف اسرار بنا انا زحلااااااانه و الفضول هيموتني كنتم بتتكلمه ع اي
اسلام بص ل نور:كان بيسالني بحب نور ولي لا و انا قلتله اني مش بحبه انا بعشقها و بدمنها 
منه:الشوق الشوق
حسام:بولبيف بولبيف
منه:ااااه بولبيف هههههههه
قعده يضحكه
……….…………………….…………
كنزي:وعد وعد
وعد:قلب وعد اي ي عيوني
كنزي:انا حيزا انام عسان جوه ف دماغي ف واوه
محمد:ي قلبي طب هتنامي معايه ف الأوضه ولي مع وعد
كنزي:هو انا مس قلتلك أن احنا بنات و كل حاجه مع بعض و انت ولاد مينفعس حاجه مع بعض
محمد:اه حصل
كنزي:طب بتستعبط ليه بقا .. وعد وعد يلاا عسان الوااوه بتكبر 
“واوه يعني وجع هااا”
وعد:يلا ي قلبي 
شلتها و راحت للي قعدين يضحكه
وعد:سمعليكووو
اسلام:وعليكم اتفضل ي عرب
وعد بضحك:اومال فين محمود و مريم
منه:هيكونه فين ي اختشي الحب ولع ف الدره
وعد:بضحك صح ي اختشي 
كنزي:وعد مين الناس دي
اسلام:تعالي ي عسل اقلك انا مين الناس دي
كنزي نزلت و راحت ل اسلام 
اسلام:انا اسمي اسلام و دي نور و دي منه و دا حسام عرفتي مين الناس دي
كنزي:طب عمو اسلام مين عملك الاوفه الي ف دماغك و دلعك و ف وسك “الاوفه ..يعني التعويره درعك ..وشك”
اسلام:اممم اصل انا و انا بلعب وقعت في اتعورت
نور بضحك:لا ي حببتي دا ف واحد مسك عمو اسلام ادله علقه انما اي عنب
كنزي بضحك:يعني انت اتنفخت ي عمو 
منه:اه ي حببتي اتنفخ
كنزي:انتي طنط منه صح
منه:اه ي قمر
كنزي:طب فين جوزك
منه:لا انا سنجل لسه مفيش جوز
كنزي:يحني اي سنحل 
الكل ضحك
حسام:يعني لسه متجوزتش 
كنزي:طب اي رايكم انا اجوزكم
حسام:ازاي بقا
كنزي:يعني وعد تتجوز الولد الي بيحب يلعب مع البنات دا (شورت ع محمد) و منه و طنط دي يتجوزه عمو حسام و عمو اسلام انا هتجوزه
الكل ضحك تاني
اسلام:هتتجوزني انا 
كنزي:اه عسان انا حبيتك 
محمد:و محبتنيش انا
كنزي:بصلحه حبتكم كلكم “بصراحه”
وعد:طب يلا يختي نطلع ننام ولي الواوه خفت دلوقت
كنزي:لا لسه ف واوه يلا يلا 
تصحو ع خيل
“خير”
الكل:و انتي من اهلو
طلعت انا و كنزي و هم كلهم تحت
…………………………..
عند مريم و محمود الي بيتمشه سوه
مريم:كفايه كدا رجلي وجعاتني يلا نرجع
محمود:امم ماشي بس كنت عيز اقلك حاجه
مريم:قول
محمود:بفكر نعمل الخطوبه هنا
مريم:الله هتبقا جامده
محمود:يعني موفقه
مريم:اه طبعا نعمل حفله صغننه كدا ع قدنا احنا و نلبس الخواتم هتبقا جميله اوي
محمود:لا سبيلي انا الطلعه دي و شوفي اي رايك في الخطوبه
مريم:هتعمل اي
محمود:هتشوفيه
مريم:ربنا يستر
محمود:هاتي ايدك يلا نرجع 
مريم:يلا يسطاا
محمود:اسطاا ع فكرا انا حبيبك و خطيبك المفروض تبقي رومنسيه 
مريم:يلاا يااض
……………………………….
رجعه مريم و محمود و الكل طلع ع الأوضه بتعته و اليوم عدي ع خير
تاني يوم
باب الأوضه بتعتي انا و مريم بيخبط
كنزي ب همس :وعد وعد قومي بسلعه “بسرعه”
وعد بنوم:اممم اي ي كنزي
كنزي:ف حلامي بيخبط “حرامي”
وعد:هو ف حرامي بيخبط بردو
كنزي:ممكن يكون حلامي محتلم “حرامي محترم”
وعد بنوم:طب روحي افتحيله قليله يجي كمان شويه
كنزي :لا ممكن يموتني خالص خالص لوحي افتحيله انتي
“روحي” 
وعد:و عادي لم يموتني انا
كنزي:انتي كبيله انا صغننه لسه “كبيره “
وعد:اهو بطل يخبط تعالي نامي بقا
كنزي:ماسي
محمد رن عليا
وعد:هو يوم مش بين فيه نوم
وعد:الوو
محمد:اي بقالي ساعه بخبط مش هتنزلي ولي اي
وعد:هموت و انام يسطا
محمد:قومي بس و قومي مريم و أنزله يلاا
وعد:يجلك ف فخادك يشيخ 
و قفلت معاه و صحات مريم و كنت غسلي الطقم بتاع كنزي لبستهلها تاني 
كنزي:هو انا هعيس طول حياتي بي الطقم دا
وعد:لا هنروح نجبلك هدوم دلوقت
كنزي:هاااااي خدي بوسه عسان انتي حلوه 
مووووووه????
نزلنا و كأنه قعدين بيفتره قعدنا معاهم 
محمود:ي جماعه احم بعد اذنكم يعني انا و مريم عيزان نعمل الخطوبه بعد بكره
مني:هتعمل ها هنا
محمود:اه
هند:الف بركه اهو الفسحه تبقا احله
شريف:هتلحقي ي بنتي تجهزي نفسك
مريم:اه انشاء الله
نور:مبروك ي قلبي الف مبروك ي محمود
محمود:الله يبارك فيكِ عقبالك
اسلام:يااااارب
محمد ضحك:انا عن نفسي وفقت شوف هي بقا
نور استعبطت:احم هي مين
اسلام:لا يراجل
نور:احم هنروح نجيب الفساتين انهردا اكيد 
مريم:اه انهردا ننزل ندور
فتارنه و طلعنا غيرنا و رحنا المول نشوف فساتين
كنزي:الله بصي دا ي وعد انا عيزااه
وعد:دا بتاع عروسه كبيره مش هيبقى ع قدك
كنزي بزعل طفولي:طب خليه يصغل انا حيزااه مليس دعوه “يصغر”
وعد:طب اي رايك تجيبه واحد صغير شبه ع قدك 
كنزي:اتفقنا 
جبنا الفساتين وعد جابت فستان اسود جميل جدا و شيك نور و منه جابه زي بعض و كان لونه سماوي مريم جابت فستان بيلمع كدا و لونه فضيه كنزي فستان بنبي و كيوت قوي 
اليوم عدي ع خير و تاني يوم كان عباره عن طول النهار نحط مسكات و مشفناش حد من الشباب خالص
………………………………..
يوم الخطوبه
مريم:وعد وعد
وعد:يحرق وعد ع الي جابه وعد سبوني اتخمد بقا
نور:يبنتي قومي هنروح الكوافير يلاا
كنزي:وعد قومي عيزا احط لوچ “روچ”
وعد:اوووووف قومت اهو….بت اخر مره تتخطبيه انتي فهما
مريم بضحك:فهماا
رحنا و عدي الوقت و جهزنا و العريس جي استلم عرسته و طالعين كلنا ع المكان الي فيه الخطوبه
كان ع البحر و متزين حلو اوي و مكان راقي كدا 
هند:لولولولولولولييييي الف مبروك
مني:ربنا يتمم لهم بخير قمرات اوي
كنزي بزعل:محمد وعد بصولي كدا
بصنلها
محمد :ف اي
كنزي:انا وحسه
وعد:لا طبعا انتي قمر
محمد:ليه بتقولي كدا
كنزي:عسان الكل فلحان عسان مريم حلوه و بيبسوها و بيقللها كلام حلو و انا لا “فرحان”
محمد شلها و بسها:و لله ما في أحله منك انتي قمر 14 
قعدنا نهرز كلنا مع بعض قطع هزرنا دخول 4ظباط علينا
الظابط:السلام عليك اسف ع الاذعاج 
هند:لا يبني ولا يهمك بس ف اي
الظابط:انا جي اخد الانسه وعد عبد الرحيم و المدام مني اشرف علي
الكل أتصدم 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!