Uncategorized

رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمة أشرف

 رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمة أشرف

رواية حكاية وعد الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم فاطمة أشرف

الظابط:انا جي اخد الانسه وعد عبد الرحيم و مدام مني اشرف علي
الكل أتصدم 
شريف:ليه يبني ف اي
الظابط:هتعرفه كل حاجه ف القسم
محمد:قسم اي
الظابط:قسم الزمالك
حسام:ايه هنرجع مصر
الظابط:انا عيز الانسه و المدام بدون شوشره بعد اذنكم  
محمود:طيب ينفع نسافر ب العربيات بتعتنا اكيد مش هيركبه البوكس زي المتهمين
الظابط: طيب بس هركب معاكم 
محمد:تمم ثواني هروح اجيب شنطنا
كنت أنا و ماما واقفين متوتريا جدا مش عارفين في اي 
محمد جاب الشنط و حطها ف العربيات و ركبنا و مشينا كنزي كانت حضنتني و نيما ف حضني كأني امها فعلا 
بعد وقت وصلنا فعلا حي الزمالك 
ف القسم 
الظابط :انتظروني هنا مبلغ الباشا انكم وصلتم 
دخل الظابط و انا كنت مرعوبه اول مره احس قسم ف حياتي محمد قرب مني و
محمد:متخفيش انا معاكي  
بصيت ف عينه قوي حسيت اني مطمنه فعلا 
طلع الظابط و قال
الظابط:انسه وعد عبد الرحيم و مدام مني اشرف يتفضله معايه
محمد اخد مني كنزي الي كانت ف سابع نومه و دخلت انا و ماما
الظابط الي قاعد:اتفضله اقعده
وعد:انا عيزا افهم ف اي و جينا هنا ليه 
الظابط:انتي منفعله ليه اهدي
وعد:اهدي اي احنا جينا من سفر دا غير ف ناس كبيره معانه و ف طفله و تقلي اهدي اهدي اي و زفت اي من فضلك قول ف اي و خالصني
الظابط خد نفس حسيت أنه هيقوم يضربني 
الظابط:ممكن تهدي شويه انا جيبك بخصوص عبد الرحيم بيه
وعد:مين عبد الرحيم بيه دا
الظابط:انتي مش وعد عبد الرحيم 
وعد:اه
الظابط:يبقا مين بقا عبد الرحيم
وعد:و انا ايش عرفني متخلص الله هو انا كنت هنسبه
مني:الله يخربيت الغباء و المتخلفين الباشا بيقلك جيلنا بخصوص عبد الرحيم و انتي اسمك وعد عبد الرحيم هيبقى اي ي اذكه اخواتك ????كلمني انا يبني ف اي
الظابط:مدام مني البقاء لله عبد الرحيم بيه مات
مني اتصدمت و انا كنت زي الهبله مش فرق حاجه لاني معرفوش اصلاا
مني:أز ازاي 
الظابط:احم كان بيلعب اومار و اتعارك  هو و واحد و موته و التاني اتقبض عليه و اتحبس
وعد:ايون عيز اي بردو
الظابط:بما أن المرحوم لوش وريث غيركم يبقا اكيد جيبكم تستلمه الورث
وعد:امممم وجة نظر بردو 
الاتنان بصولي بقرف و اتكلمت كلام مكنتش فهما أو مكنتش حطه ف دماغي اني أفهمه خلص الكلام بنهم و امي اخدت منه ورق و مفتيح
طلعنا بره
محمد:ف اي عملتم اي
هند:كان عيزكم ليه
وعد:بيقول عبد الرحيم مات
مريم:عبد الرحيم مين
وعد:انا عرفه ياختشي 
مني:يلا نمشي و هفهمكم ي جماعه
مشينا رحنا الفيلا عند محمد نتكلم هناك دخلنا قعدنا و نيمت كانزي فوق ف اوضه من الاوض و قعدنا كلنا نتكلم
شريف:ف اي بقا فهمني
مني:عبد الرحيم جوزي و ابوه وعد مات و ملوش ورثه غرنه ف طلبونه عشان نستلم الورق الي هو عباره عن 3عماير ف الزمالك و فيلاه ف التجمع و شركه استيراد وتصدير
مريم:اوووبااا انتي بقتي غنيه يبت الايه 
وعد:و مين قلك اني هخد حاجه منه
نور:يعني اي دا حقك 
منه:ايوه لزم تعيشي الي اتحرمتي منه
وعد:انا متحرمتش من حاجه الحمد لله عشت مستوره طول عمري من غير اب و لا ام و اهو امي رجعتلي الحمد لله و بشتغل و بصرف ع نفسي و ع امي و هعرف اصرف ع كنزي انشاء الله 
محمد:لا طبعا لزم تهدي حقك و تعيشي ف ملكك و تتمتعين ب ورثك اهو مات و انتي تعيشي بقا
وعد:هي الدنيا و العيشه فلوس و بس لا ع فكرا انا كدا كويسه اوي اوي ماما لو عيزا تسبني و تروح تتنغنغ ب الفلوس عادي انا عيشه مبسوطه اوي اوي كدا من غير حاجه و ربنا بعتلي القمر كنزي عشان احب الدنيا اكتر و عشان يبقا ف حاجه اعيش عشنها
شريف:بس ي بنتي
وعد:مليش ي بابا شريف الفلوس دي انا حرمتها ع نفسي خلاص 
مني:طب هتعملي بيها اي
وعد:ممكن ابني ملجأ و ممكن ابني مستشفى ب المجاني ممكن اتبرع بيها و ممكن كمان اشوف كام ست كدا اطعهم حج أو كام بنت يتيمه مش لقيه تجيب جهاز أجهزتها المهم مش هاخد جنيه ليا لكن حقق انتي ي ماما انا هسبهولك تتصرفين فيه زي ما انتي عيزا
مني فكرت و قالت لنفسها
★عرفاكي ي بنت بطني كنتي صغيره و عنيده اوي و لم كبرتي بردوه عنيده هاخد نصيبه اسيبه ب اسمك ف البنك ممكن تحتاجيه★
مني:انا هاخد نصيبه عيزاه 
وعد:تمم محتجين محامي بقا يشوف نصيبي و تصيبك كام و يبقا معايه ف حكايه التبرع و الحجات دي
محمد بحب:تعرفي انتي كبرتي ف نظري اكتر ي وعد 
وعد:تسلم ي زوق
محمود:هكلمك المحامي بتاعي يبقا معاكي 
ف الوقت دا جت رساله ع فون مريم من رقم غريب
الرساله
”انا ساكت و صابر لم اشوف اخرتها لكن مش نسيكي و هندمك”
مريم خافت شويه بس متكلمتش ولا اي حاجه قالت دا هبل
جي المحامي و قال نصيبه كام و امي كام و تم الموضع و اتفقت من بكره هبيع نصيبه و اتبرع بيه و كدا المحامي مشي
شريف:طب نستأذن احنا بقا مش يلا ي ولاد ولي اي الوقت اتاخر
وعد:اه يلا 
محمد:يلا فين انتم هتباته هنا الوقت اتاخر مينفعش تروحه 
اسلام:لا مينفعش نبات بردو 
محمد:لا ينفع البيت بيتكم ولي احنا لسه مش اهل
هند:لا أهل طبعا 
محمد:يبقا خلاص يلا تعالوا معايا اوريكم الاوض 
طلعنا و كل واحد اخد اوضه بس مش لوحده 
انا و مريم و كنزي
 و منه و نور
 و حسام و اسلام
 و هند و مني
 و محمد ومحمود 
و شريف لوحده 
نمنا بعد اليوم الجامد دا 
تاني يوم
صحينا و صحيت كنزي و نزلنا ع الفاتر 
محمود:وعد المحامي بيقلك هو لقالك مشتري للشركه و ب****مليون 
وعد:اوبااااا كل دي فلوس ليه يعني
محمد:انتي عبيطه متعرفيش الشركات بتكسب ازاي خليها و اكسبي منها احسن
وعد:لا مش هاخد حاجه من الي دمرني 
محمود:طب اي اقول المحامي يخالص البيعاه
وعد:اه 
شريف:الحمد لله خالي حد بقا ينزل الشنط ي محمد لزم اروح بقا
هند:اه يبني عيزان نمشي
محمد:ليه ي جماعه انتم منورنا و لله
مني:دا نورك يبني بس لزم نمشي معلش
مشينا كلنا انا و البنات رحنا الكليه ماما و كنزي ع البيت هند ع بيتها شريف ع بيته
محمود:محمد انت اشتريت ليه الشركه بتاعت وعد مع أن احنا مش محتجين
محمد:عيز احفظلها ع فلسها و بنية اني بشارك ف الخير الي هي عيزا تعمله
محمود:هتكتبعا ب اسمك طبعا
محمد:تؤ ب اسم وعد عبد الرحيم 
محمود:ليه يبني 
محمد:محمود نفز انا بسعدها 
محمود:انت بتحبها 
محمد سكت 
محمود:كنت متاكد انك بتحبها طب ما تقلها بدل ما انت ساكت كدا و عامل زي المراهقين
محمد:خايف تصدني
محمود:جرب مش هتخسر حاجه
محمد:ربنا يقدم ما فيه الخير
………………….
(الي مركز دلوقت المفروض يسأل هم رايحين الكليه ازاي و هم لسه مخالصين امتحنات ???? اقلكم انا رايحين يشوفه النتيجه هتطلع امتي )
وعد:ياااالهوي لسه شهر النتيجه
اسلام:يستي اطمني انتي من الأوال اصلا الدور و البقي عليا انا و الغلبان دا
حسام:يختااااااي 
اسلام:اهدي يختي متعمليش ف نفسك كدا
حساام:يختااااااي
منه:متسترجل ياض
حسام:بس يبت بدل ما اعورك
وعد:بس ي اهبل منك ليها يلا ي مريم عشان الشغل 
مريم:يلاا
نور: احم اسلام عيزا اتكلم معاك
وعد:طب عن اذنكم 
مشينا انا و مريم ع الشغل
حسام:طب ي سولم اسيبك مع الجماعه يلا يبت ي منه قدامي
منه:بت لم تبتك 
حسام:هضربك
منه:هفتح نفوخك
اسلام :يلا بينا دول مش هيسكته 
مسك ايد نور و مشيه
نور:ا اسلام عيزا اسالك سؤال
اسلام:انا بحبك ي نور اه بحبك و عمري ما هبعد عنك حبيتك بعيوبك ع فكرا لم كنتي مغروره و متكبره بعد كدا حبيت كل تفصيله فيكي و عارف ان الي حاصلك دا كان غلطه و انتي مكنتيش تقصدي و انا مش هممني انا عيزك انتي
نور عيطت:يعني مش هاجي ف يوم تعيرني
اسلام:قطع لساني إن قلت كلمه تجرحك
نور:ولا هتندم انك اتجوزت وحده مش بنت
اسلام:الحاجه الوحيده الي ندمان عليها اني مموتهوش الكلب دا و كمان ندمان اني معرفتكيش من زمان
نور:يعني اطمن
اسلام بحب:اطمني
نور ابتسمت بحب و مشيه مع بعض 
…………….
عند مريم و وعد
كانه مشين ف امان الله رايحين الشغل شاب كان هيخبطهم ب العربيه
وعد:ي حيوان ي اعمل اه طبعا ما تلقي امك الي جيبهالك
الواد نزل طول بعرض:ام مين ي بت انتي
وعد مسكته من ليقت القميص و :دا انت نهارك مش فايت يلاا هطلت عينك 
الشاب حسس ع ايدها:اوبااا اد كدا اديكي نعمه
بعدت عنه و بصتله بقرف
وعد:انسان حقير يلا يبنتي بدل ما اموته
الشاب ضحك بقوه:تموتني انا طب متجي و نشوف مين هيموت مين دا انا اتعبك اوي
 و ضحك المهزء
شديت مريم و مشينا ركبنا تكس
الشاب :اي البت العنيفه دي لزم اتعرف عليها 
مشي ورانا لحد الشركه 
الشاب:أوبااا اي الصدف دي طلعه شركه محمد ابن عمي 
نزل و سال الامن
الشاب:بقلك هم مين الي طلعه دلوقت
الامن:تقصد انسه وعد و انسه مريم
الشاب:مين بقا وعد و مين مريم
الامن:القصيره وعد و الطويله مريم
الشاب:تمم
و سابه و طلع جي يركب الاسنسير كانت انا و مريم فيه و ناس تانيه كدا أصل الاسنسير كبير
الشاب اول ما شفتي غمز و انا نفخت بضيق 
طلعنا فوق 
مريم:يلا ي قلبي هروح عند محمود بعد كدا هروح ع شغلي
وعد:و انا هروح ع الشغل باي
مريم:باي
دعاء (للي ناسي دي تبقا سكرتاريه محمد):ازيك ي وعد
وعد:بخير ي قمر محمد بيه جوه
دعاء:اه خشي
الشاب:و انا كمان عيز محمد بيه
بصتله بقرف 
دعاء بفرحه:اي دا عز بيه هنا لا مش مصدقه
عز:ازيك ي دعاء
دعاء:الحمد لله ازيك انت ولله وحشتنا اوي
عز :و انتي ي قمر محمد جوه
دعاء:اه اتفضل اتفضل
عز دخل و انا كنت وقفه متبعي الكلام دخلت انا كمان وراه
تك تك
محمد:ادخل
محمد:اي دا عز جيت امتي 
و قام حضنه
عز:لسه واصل عامل اي وحشتني
وعد:احم محمد بيه انا…
محمد من فرحته ب عز محدش باله أن دي وعد ف اتكلم ب طريقه سخيفه
محمد:تمم تمم ع شغلك و مش عايز ازعاج … تعالي ي عز احكلي اخبارك
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!