Uncategorized

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم محمد

 رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم محمد

رواية عندما يعشق الجاسر الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم ريم محمد

جاسر :لو سمحت يا دكتور هي مراتي تقدر تسافر بعد اما تخرج من المستشفي علطول ولا لاء لان المفروض نسافر مصر ورانا حجات كثير هناك 
الدكتور :اه تقدر بس تتابع مع دكتور هناك يكون كويس وتخلي بالها من نفسها كويس وتهتموا باكلها وصحتها كويس ده شئ مفروغ منه وكمان نفسيتها مهمه جدا 
جاسر :حاضر يا دكتور ودراعها هيقعد اد ايه في الجبس لو سمحت 
الدكتور :شهر 
جاسر :تمام هو حضرتك هتدخل تكشف عليها ولا ايه 
الدكتور :اه اكيد هدخل اشوف الانسه مليكه 
جاسر :نعم انسه ايه يا استاذ وانا قدامك هو يعني مش باين اني جوزها ولا ايه 
الدكتور :اه اسف كنت فاكر حضرتك اخوها سوري يا فندم 
جاسر بغضب : لاء مفيش حاجه بس المره النائمه خلي بالك المره الجايه لو سمحت 
جاسر كان مضايق لأن حس في صوت الدكتور بنبره اعجاب لميلكه وكمان من نظراته ده وصله الاحساس ده هو مش عارف ليه قال انو جوزها ليه حس بغيره رهيبه وبكره لدكتور لما قال إن مليكه انسه هل هو فعلا بيحبها زي ما محمد بيقول اكيد لاء واو اه هو مش عارف محتار بس لو اه يبقي هو دمر نفسه من العمله مع كارمن وخسر مليكه للابد بس اكيد مش كده او هو مش عايز يحصل كده من خوفه من الهيحصل وقتها 
محمد :جاسر ليه قررت انك تسافر بكره 
جاسر :طول ما مليكه هنا هي في خطر كبير في مصر امن ليها وبعيد عن الزعيم 
محمد :معاك حق يبقي كده احسن بكثير فعلا المهم انها تكون بخير 
جاسر :حضرتك كشفت عليه هي بقت احسن حالتها اتحسنت ولا ايه 
الدكتور :اه المدام اتحسنت كثير عن الاول وبقت صحتها احسن 
جاسر :تمام شكرا يا دكتور 
مليكه :ممكن اعرف انا هخرج امتي وهرجع مصر امتي عايزه اعرف لو سمحت 
جاسر :بكره الصبح هنخرج والطياره الساعه ٣العصر 
مليكه :تمام ممكن تسبني عشان عايزه أنام لو سمحت 
جاسر :هطلع اقعد في البلكون عن اذنك 
*********************************************
منصور :ازيك يا كارمن يبنتي عامله ايه 
كارمن :انا كويسه يا اونكل انت اخبارك ايه واخبار مايا وجاسر ايه 
منصور :لست في فرنسا 
كارمن :يارب يرجعهم بالسلامه 
منصور :امين بس انتي عايزه حاجه 
كارمن :اه عايزه طنط نجوي في حاجه  مهمه هي فين لو سمحت 
منصور :في اوضتها فوق 
الباب خبط 
نجوي :ادخل 
كارمن :انت يا طنط 
نجوي :طمنيني عليكي ايه الحصل في السفريه عرفتي تعملي اي حاجه مع جاسر تخليه يبعد عن البنت دي 
كارمن :اه متخافيش عليا يا طنط ادخال وادود انا أقدر أوقع مليون بنت زي مليكه الفلاحه دي مش دي ال هتنفسني ابدا يا طنط انا كارمن بنت سوزي هانم 
نجوي :ايوا كده عايزاكي قويه كده علطول واوعي البنت دي تاخده منك ابدا فاهمه 
كارمن :انا هخلي جاسر يحبني علطول ومش هخلي البنت دي فرصه أنها تقرب منه 
نجوي :احنا لازم في اقرب وقت نطرد البنت الفلاحه دي بره البيت هخليها في الشارع تقعد هناك ترجع المكان ال جت منه 
كارمن :وانا معاكي يا طنط 
كارمن لنفسها :وانا ثبتك يا حربايه بس لازم اخليكي فصفي عشان لما نعلن الجواز تكون هي معايا وفي صفي وده اهم حاجه بالنسبه ليا وبعد كده هشوف سرفه ليكي انتي وبنتك وابنك والثروه والفلوس والأملاك كلهم بتعاتي وهرميكم في الشارع وده وعد مني لاني عمري ما هسيبك تقعدي كده معايا لانك لنا تعرفي خطتي علي ابنك هتقفي ضدي وده ال انا مش عايزاه لاني مش قد عدواتها دلوقتي ابدا 
********************************************
تاني يوم في المستشفي
********************
جاسر :دكتور نقدر نخرج ولا لاء 
الدكتور :هعمل الكشف النهائي مع انك هتوحشيني جدا يا مدام مليكه بجد 
جاسر :افندم عيد تاني اصلي مفهمتش
الدكتور :اسف انا قصدي هتوحشنا كلنا ده قصدي 
جاسر :اه طب لو خلصت يلا عشان نلحق نمشي 
مليكه :جاسر انا ملمتش حاجتي ولا ايه حاجه 
جاسر :انا خليت مايا تلم كل حاجه 
مايا :متخافيش يا مليكه انا لميت كل حاجه حتي الحجات ال جبناها من همت والمسكات ال خدناها من خبيره تجميل شوفتي جبت كل حاجه يا روحي 
مليكه :انا تعبتك معايا اوي يا مايا  بجد.مذ عارفه اشكرك ازاي علي كل العملتيه ده 
مايا :متقوليش كده يا كوكي انتي بتكوني بالنسبه ليا أكثر من اخت مش مرات اه بس 
مليكه :وانا كمان اعتبرتك اختي وانتي بتعوضيني عنها فعلا شكرا ليكي يا مايا يا روحي 
مايا :انا اهم حاجه عندي انك تخفي وترجعي مش زي الاول احسن من الاول كمان يعني ترجعي حصان 
مليكه :انشاء الله بس بنا اننا هنمشي دلوقتي فكنت عايزه اقولك بنا أن الدكتور قال نخرج ويدوب نلحق ميعاد الطياره ممكن تسانديني عشان البس وتنزليني 
مايا :اكيد مش محتاج سؤال
مايا لبست مليكه بس مكنتش قادره تسندها لان رجل مليكه كمان انجرح جامد وكان في التؤاء
جاس راح شال مليكه 
مليكه :نزلني لو سمحت نزلني يا جاسر 
جاسر :انا مش نقعد اخليكي تتسندي علي الناس وتبقي مش قادره تمشي وانا موجود فاهمه ومش عايزه اسمع صوتك 
في المطار 
®®®®®
جاسر طلع مليكه الطياره وقعدهو علي الكرسي ال جميه
ومليكه كانت خايفه وقت انا الطياره كانت بتطلع كانت حاسه بخوف ومن غير ما تحس مسكت ايد جاسر وكانت بتضغط عليها 
جاسر :مليكه اهدي متخافيش بصي ركزي في أي حاجه يعني مثلا انتي زعلانه مني ليه 
مليكه كانت لسه هترد 
جاسر :شوفتي اه يطلعو اهي 
مليكه بصت فعلا لقت الطياره طلعت استغربت ازاي محستش بيها 
جاسر تقدري تنامي لو عايزه 
مليكه فعلا بعد وقت نامت وحطت راسها علي كتف جاسر 
مايا :شوف شكلهم حلو ازاي 
محمد :معاكي حق شكلهم حلو اوي ربنا يهديه ويحبها بقا 
مايا :انشاء الله
يتبع….
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد