Uncategorized

رواية عشقت معاق الفصل السابع عشر 17 بقلم نادين محمد

 رواية عشقت معاق الفصل السابع عشر 17 بقلم نادين محمد

رواية عشقت معاق الفصل السابع عشر 17 بقلم نادين محمد

رواية عشقت معاق الفصل السابع عشر 17 بقلم نادين محمد

عمر:اي اللي انتي عملتيه تحت ده
ماسه: يعني عايزني اشوفها ماسكه ايدك وبتتدلع واسكت انت اتجننت
عمر:ده علي اساس انك بتغيري عليا اوي يعني
ماسه:لا مش بغير عليك… منظري قدام الناس…كلهم عارفين اني مراتك ويشوفو واحده ماسكه ايدك وبتتدلع يبقي ده اسمه هبل…لما تبقي تطلقني ابقي اعمل اللي انت عايزه… ماشي
ايدها علطول ومسك وشها بين ايديه وباسها
اتصدمت فضلت واقفه متنحه يجي خمس ثواني كده بعدين استجابت معاه
عمر بعد عنها عشان تقدر تتنفس وسند جبينه علي جبينها وقال: بس انا مش عايز اطلقك
ماسه:ل… ليه؟
عمر: عشان بحبك ياماسه..
بعدت عنه بسرعه وهي مصدومه يعني الانسان البارد ده يحبها هي
ماسه:انت بتضحك عليا صح
وهو واقف باصصلها وخلاص
ماسه بدموع:والنبي قول انت بتضحك عليا متعشمنيش بحاجه
عمر بضحك:يعني انتي كمان بتحبيني
ماسه بتوتر:مين… أنا… معقول انا احبك انت…لا مش بحبك طبعا
عمر ببرود:لو مكنتيش بتحبيني كنتي زقتيني ياماسه مستجبتيش معايا
ماسه:هو الحوار خلص…انا مش بحبك وخلاص 
عمر:بس انا بحبك
ماسه فسرها:بخربيتك وانا والله بعدين رجعت قالت ايوه وانا مش بحبك
عمر بهدوء:ماسه تعالي كده
ماسه:انت منحرف اوي علفكره لا مش جايه
عمر بهدوء:تعالي بس كده
ماسه بخوف: هتعمل اي
عمر:هعملك اي يعني مش هعملك حاجه 
ماسه قربت:اهو…علفكره لو لمستني هم… همشي واسيبلك البيت كله هه 
مسك خصلات شعرها وقعد يلعب فيهم
ماسه بتوتر:في اي
مش بيرد عليها برضو
ماسه: هعيط والله هعيط في اي
بيلعب بشعرها لسه وبصلها فعيونها…كالعاده بتبص يمين وشمال لحد ما هو ثبت وشها بايده وخلاها تبصله برضو
عمر بهدوء:ماسه
ماسه بسرحان:ها
عمر:بتحبيني؟!
ماسه بسرحان:ايوه
عمر:شوفتي.. متحاوليش تلعبي معايا تاني بقا
ماسه بتكشيره: يارخم
عمر:يلا ننزل
ماسه:عايزني انزل انا واوليفيا دي فمكان واحد عشان اقتلها 
عمر: ماسه اوليفيا خدوها عالمستشفي عشان بعد مانتي ضربتيها بالقلم وقعت عالارض ودماغها اتعورت
ماسه بطفوله:احسن احسن 
عمر:يلا تعالي
ماسه:لا انزل انت انا هقعد هنا عشان مش قادره انزل بصراحه
عمر:ليه
ماسه: مفيش هقعد هنا شويه مع نفسي
عمر:شويه وهطلع
ماسه بابتسامه:ماشي..
عمر نزل…ماسه علطول راحت قعدت عالسرير وجابت الفون ورنت علي رنا
رنا:ماسه عامله اي
ماسه:فل
رنا:في اي
ماسه: اقولك
رنا:قولي شوقتيني
ماسه:احم…عمر..
رنا:ماله 
ماسه:قالي انه بيحبني
رنا بصدمه: بتهزري
ماسه بفرحه: انا مبسوطه اوي
رنا:وانتي صدقتيه كده
ماسه:ايوه يعني هيقول كده ليه
رنا:بيلعب بيكي مثلا
ماسه:رنا اسكتي احسن اسكتي
رنا:ايوه ماشي ها وبعدين
ماسه:بت تصدقي انك كلبه انتي واللي يتصل عليكي  
رنا:كويس انك عارفه
ماسه:بقولك اي … تصبحي علي خير 
رنا:وانتي من اهله
وقفلت..
دخلت قلعت الفستان  ولبست بيجامه عادي وقعدت عالسرير  
عمر:ماسه
ماسه:نعم
عمر:صاحيه لسه
ماسه:اتأخرت علفكره
عمر:معلشي 
ماسه:طيب يلا روح غير وتعالي 
دخل الحمام وغير وطلع قعد جمب ماسه
عمر: بتعملي اي
ماسه: مفيش كنت قاعده بقرأ روايه علي ما تطلع
عمر خدها فحضنه ونام 
عمر:اسمها اي بقا
ماسه:اسمها سأرحل
عمر:وريني 
ماسه بصتله:بتحب القراءه
عمر باسهاا برقه وقال:ايون…وريني
ماسه:اهي وقعدت تقرأ لحد ما نامو هما الاتنين 
*عند رنا*
رنا عملت نسكافيه وراحت قعدت فالبلكونه بليل وكله نايم وجابت كتاب وقعدت تقرأ فيه 
قاطعها صوت موبايلها بيرن وكان المتصل ادم
رنا:هو جاب رقمي منين..الو
ادم:رنا صح
رنا:جبت رقمي منين
ادم:من ماسه
رنا:ايوه ليه..؟
ادم:في اي يارنا 
رنا: مفيش حاجه خلاص
ادم: عامله اي
رنا:الحمدلله كويسه
ادم:بقولك اي
رنا:نعم
ادم: تيجي معانا الاسطبل بكره
رنا بفرحه:بجد اسطبل…بتهزر
ادم:انتي بتحبي الخيل
رنا:اوي 
ادم:خلاص تعالي بكره
رنا:بس ممكن اجيب اخويا معايا
ادم:ايوه براحتك
رنا:ماشي
وقعدو يتكلمو يجي ساعه كده بعدين قفلو ورنا دخلت نامت
“تاني يوم الصبح”
ماسه فتحت عينيها لقت عمر لسه نايم
ماسه:يالهوي عالكسل..عمر.. عمر
عمر:اممم
ماسه:مش هتقوم 
عمر:صحيت اهو
ماسه:طيب يلا قوم
عمر:عايزه اي مني ياماسه
ماسه:الشركه
عمر:النهارده اجازه
ماسه:لييه
عمر:عشان هنروح الاسطبل
ماسه بصدمه: بتهزر…يعني خيل وكده صح
عمر:ايوه
ماسه: بجد
عمر:ايوه بجد
ماسه:ياااااي
قامت نطت من عالسرير نزلت تحت بسرعه
ماسه:نادين
نادين:نعم 
ماسه:هتيجي معانا الاسطبل
نادين: العيله كلها رايحه
ماسه حضنتها:انا مبسوطه اوي بجد
نادين بخبث:للخيل ولا لعمر
ماسه: الاتنين هه
وقفو هما الاتنين فالمطبخ بيعملو فطار وبعدين قعدو يفطرو
ادم:عمر
عمر: نعم
ادم:احم…رنا واخوها هييجو معانا
عمر:رنا مين
ادم: صاحبه ماسه وصحبتي
عمر: اها… ماشي
ادم ابتسم وكملو اكل
بعدين ماسه طلعت لبست توب وبنطلون قصير شويه ونزلت
عمر:ماستي… تعالي
ماسه: انت قولت اي؟
عمر:ماستي.. عشان انتي ليا انا
ابتسمت بسرحان وبعدين طلعت بره وهو ضحك عليها وطلع وراها
“بعد ما وصلو الاسطبل”
رنا: اهلا يا استاذ عمر
عمر:ازيك يا انسه رنا
رنا: تمام
ماسه بغيره:عمر تعالي يلا ننقي الخيل
عمر: ماشي تعالي
وراحو مكان الخيل
ماسه وهي باصه قدامها:ايدك دي لو لمست ايد بنت غيري هقطعهالك
عمر:بتغيري؟
ماسه:مش واضح يعني
عمر:تعالي ياماستي نقي الخيل
ماسه:حلوه اوي دي.. اسمها اي
عمر: اسمها ماسه
ماسه كانت بتطبطب عليها وقفت من الاستغراب
ماسه:وده من امتي الاسم ده
عمر:من اسبوع..من وقت ما بدأت احبك
ماسه بصت للخيل تاني وضحكت 
عمر: بتعرفي تسوقي خيل
ماسه:لا
عمر:هعلمك.. تعالي
ماسه:هتعمل اي
عمر:هركبك يابنتي
ماسه:طيب
مسكها من وسطها ورفعها عالخيل بعدين طلع هو قدامها
عمر:امسكي فيا
ماسه بخوف:لا انا خايفه نزلني
عمر: متخافيش امسكي فيا بس
ماسه: حاضر
مسكت فيه وبعدين الخيل مشي
“رنا وادم”
ادم:بتعرفي تركبي الخيل
رنا: يعني كده وكده 
ادم:طب تعالي
رفعها برضو عن الخيل وركب قدامها
ادم:امسكي فيا
رنا:ط.. طيب ومسكت فيه والخيل مشي برضو
“احمد ونادين”
نادين:عايز اي يابني ادم يا سئيل
احمد:انا كلمتك يابنتي
نادين:اما انت رخم صحيح…اوعي عايزه اركب الخيل يخربيتك
احمد:وعيت ااهو
وركبت الخيل وبصتله.بقرف ومشيت
وهو قعد عالكرسي يعني مش بيكرب خيل
“عمر وماسه”
عمر وقف عند النيل هو وماسه وقعدو سوا
ماسه: الجو هنا حلو اوي
عمر: جدا
ماسه:عمر..انا بحبك اوي
عمر:مش اكتر مني ياماستي وباس راسها 
عمر: خليكي هنا هروح اجيب عصير واجي
ماسه:متتأخرش
عمر: حاضر ومشي
في ست معديه(الخيل مش خاص) راحت وقفت جمب ماسه
الست:اجرالك الكف يا بنتي
ماسه مش بتأمن بالحجات دي بس قالت تجرب يعني اي المشكله
الست خدت كفها وقعدت تمشي عليه صوبعها وهي قافله عينها…بعدين فتحت بخضه وقالت: شايفه في بنت شبهك…بتجري بليل فالمطر بفستان فرح…!
يتبع….
لقراءة الفصل الثامن عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!