Uncategorized

رواية حياة الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رضا

 رواية حياة الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رضا

رواية حياة الأسد الفصل الثالث عشر 13 بقلم أسماء رضا

 ” و أحبّكَ نيابةً عن كلّ عِناقٍ فائت، وعَن كلّ مسافةٍ منعتْ يدايَ من ملامسةِ وجهكَ …!❤️???? “
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
العسكري ادي التحيه العسكريه وقال باحترام : علي محمد أحمد بره يا فندم
المأمور : دخله ،، علي دخل فانصدم انه شاف اهله وهو مكنش عاوزهم يجوا
نعمه بدموع : ابني حبيبي عملوا فيك ايي 
علي : مفيش حاجه دي خناقه بسيطه كداا في الحجز 
محمد بحزن : شوف يابني بقينا مشردين مش لقين حته نبات فيها 
علي بصدمه : مين الي عمل كدا فيكوا 
نعمه بدموع : بدر ابن عفاف بعت البوليس طردتنا من البيت قال ايي دا ورث الحربايه الي اسمها حياة هئ هئ هئ
علي بصدمه : هو بدر رجع امتي 
محمد : رجع تاني يوم الحادثه …..
العسكري بمقاطعة : الزيارة خلصت يلا
علي بغضب : قولي ليهم اني خارج وهيبقي حسابهم معايا كبير ومشي 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ورد : خلاص يلا هنلعب كل واحد هيقول اغنيه واخر حرف التاني هيبدا بيه خلاص مفهوم ،، الجميع بصوت واحد : مفهوم
ساره بمرح : مين الي هيبدأ 
ورد بمرح : امم ساره ههههه 
ساره بمرح : ايوة يلا ياا …. برقت عيونها وقالت انا 
ضحك الجميع على رده فعلها 
علياء بمرح : خلاص هبدا اناا احم احم 
كارمن بضحك : ما تخلصي يا ست ام كلثوم 
علياء بضحك : مش لازم نسلك الحنجرة الاول ههههه اغني ايي 
حياة بمرح: نهار السوح شكلنا مش هنلعب اصلا غني اي حاجه
علياء بضحك : ايوه بس اغني مهرجان ولا رومنسي ولا فراق ولا ايي النظام 
كارمن بمرح : علياء انتي في الاخر صوتك هيبقا وحش  هههه 
الجميع ضحك علي كارمن 
علياء بضحك: طب هغني اغنيه دا حته حته من قلبي 
ورد بضحك : ابهرني يا اختي ،،، بدات علياء بالغنا 
” وش من غير كاني وماني طبعي بدخل في الموضوع انتي صورتك مستلماني كل ايام الاسبوع دي حته حته حته  من قلبي لقيت نصي  )
ورد بصفيق وصفير : الله انا كبهير انبهرت هههه ،، يلا يا كارمن قدامك عشرين ثانيه علي حرف الياء
كارمن بضحك : يلهووي ياء استني يلهووي مش فاكره هههه 
حياة بمرح : هههه الوقت خلص يا عمري 
ساره بمرح : العقاب استني نختار 
وعد بضحك : انا عاوزه عقاب ايي مفيش منه اتنين 
الكل بيفكر في عقاب قاطع تفكريهم صوت الباب 
ورد بمرح : امم تسلمي علي اي حد هيدخل فهو اكيد لمهاب لطنط 
كارمن بضحك: ربنا يستر وانصدمت 
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
عمر : لو سمحتي انتي لازم تسمعي الكلام الي انا هقوله ، حكي لها حالة مالك 
عفاف بشفقه : يا حول الله انشاء الله هيقوم بالسلامه بس هو الي انا مستغرباه حاجه واحده
بدر بإستغراب : اي هيا يا امي 
عفاف : ازاي ان في شبه زي ما بتقول مبين مراته وحياة 
أسد بتفهم : يخلق من الشبه اربعين 
عفاف بفضول : ممكن يا بني اشوف صورة مراتك 
أسد طلع صورة نور من المحفظه واعطي لها 
عفاف اتصدمت انها شافت نور فيها شبه كبير مبين حياة 
عفاف بصدمة : دا فيها شبه من حياة 
بدر بضحك : خلاص يا امي ،، احم انت لغايه دلوقتي يا عمر متعرفش حالة حياة
عمر بهدوء : هو مهاب حكالي مش بتفاصيل ممكن تحكي بتفاصيل 
بدر : اه طبعا ……….. حكي له كل الي حصل 
عمر بهدوء : تمام كداا حياة هتقدر تساعد مالك بزيادة
بدر بإستغراب : بزيادة ازاي يعني
عمر بهدوء وتفهم : حالة حياة كان فيها شويه حاجات محتاجه مساعده والي هيقدر يساعدها هو مالك 
حسام بغباء : احنا مش فاهمين حاجه 
عمر بابتسامة : هفهمك زي ما انتوا قولتوا ان حياة بتخاف من الناس ومن الضلمه ومعشتش حياتها واتحرمت من بابها ومامتها فدا مالك هيساعدها في وهيا هتساعد مالك برده ان لقي حد يحتويه ويحبه زي مامته 
زين بخبث : طب وأسد هتحتاجه في حاجه 
عمر : طبعا دا هو العامل الرئيسي 
أسد بجمود : ازاي ان شاءالله 
عمر : يعني انت لازم ياخد منك الحنان والحب والامان ويحبك انت اكتر من حياة علشان لما احنا نقوله علي الحقيقة ميحصلش له انتكاسة 
أسد ببرود : يعني انا .. افتكر كلام نور في المقبره ،، تمام ماشي 
عفاف : روح يا بدر شوف البنات عاوزين حاجه ولا لا علي اما اعمل مكالمة ومشيت 
بدر بابتسامة: حاضر يا امي ،، حد عاوز حاجه يشباب 
حسام بمرح : يا شيخ اتنيل انا مش عارف انت جايب الاحترام دا منين 
بدر بمرح : لا مهو امي عارفه اني محترم وصاحب شركة 
زين بخبث : متعرفش ان انت شغال في المخابرات 
بدر : لا متعرفش والنبي محدش يعرفها 
زين وحسام في صوت واحد : عيب عليك يا كبير 
بدر بضحك : يبقا مصر كلها عرفت ،، وسع كدا اما ادخل
وخبط علي الباب ودخل لقاهم مصدومين 
بدر بإستغراب : مالكم في ايي
الكل ضحك الا كارمن كانت مكسوفه 
ساره بمرح وضحك : يلا يا كرمله قومي هههه 
كارمن بخجل : انا مش لعبه انا هقوم 
ورد بضحك : خدي هنا انتي راحه فين يلا 
كارمن بخجل : طب غيروا العقاب 
حياة بمرح : خلاص يا جماعه صعبت عليا 
كارمن بابتسامة : ربنا يكرم اصلك 
حياة بمرح : هتنفذي لينا كل واحد طلب ،، انا هاتي ليا فيلم كرتون علشان زهقانه من المستشفى دي 
بدر بيضحك : هو انا بضحك زي الاهبل كدا ليه ماتفهموني 
وعد بضحك : استني يابدر كداا 
بدر : طب حد عاوز ياكل او اجيبله اي حاجه 
ساره : لا شكرا وخد الباب وراك 
بدر بضحك : حياة هيا بتطردني 
حياة بمرح : لا هيا بتطردك بس هههه
بدر هز كتافه وقال بمرح : اذا كان كدا ماشي هههه ومشي 
وعد بخبث :انا طيبه هتخدي حاجه بسيطه كل اما تشوفيني لمده يومين تجي لغايه عندي وتحترميني كاني حد كبير 
كارمن ببرطامه : حسبي يالله ونعمه الوكيل في كل ظالم ومفتري 
ساره بضحك : بتقولي حاجه يا عمري 
كارمن بنصف إبتسامة : لا مفيش حاجه يا قلبي 
ورد بمرح وخبث : انتي كل لما تشفوني هتضربي تعظيم سلام هههه 
كارمن بضيق : وانتي يا علياء 
علياء بضحك : لا انتي عرفاني همي ديما علي بطني فانتِ تعزميني كداا بليل علي اي اكل كداا لمده يومين هههه 
ورد بابتسامة : انتي عارفه انا عاوزه ايي 
علياء وكارمن بصوت واحد : اكيد روايات 
ورد بضحك : بالظبط عاوزه يجي عشرين روايه كداا 
ساره بمرح : انا بصي بقا عاوزه اندومي علشان ماما مش بدخله البيت ههه
حياة بضحك : اه فاكره يا ساره لما انا كنت جايبه اندومي وكنت بندخله زي بتوع تجار المخدرات هههههه 
وعد بضحك : والله احنا لو بنهرب مخدرات مش هتبقي زي الاندومي ههههه 
قضوا اليوم ضحك وهزار وكان مالك مبسوط جدا ومشيوا 
بعد مرور اسبوع من وجود مالك عند حياة واتحسن اكتر يوم بعد يوم ،، حياة اتعافت نوعا ما ،، حياة ووعد وساره وكارمن وعلياء وورد بقوا اصدقاء ،، ساره بدات امتحانات الثانويه ،، بدر  بقا معجب بي كارمن 
~~~~~~~~~~~~~~~~~
*في اليل *
” في قصر الاسيوطي ” 
الجميع  قاعد على العشاء بصمت 
مالك بابتسامة : بابي هو مامي هتجي هنا امتي أصل انا عاوز اتكلم معاها كتير 
أسد ببرود : لما تخف هتجي ثم اكمل بزعيق مش عاوزك تتكلم في الموضوع دا تاني مفهوم 
مالك بيتكلم والدموع علي وشك الانهيار : انا اسف وطلع 
مهاب بضيق : حرام عليك يا أسد دا احنا مصدقنا يا اخي 
كارمن : انا هطلع اشوفه 
علياء وورد: خديني معاكي 
أسد بزعيق : مش عاوز حد يطلع كملوا اكل 
كارمن بخوف : يا ابيه زمانه بيعيط دلوقتي هطلع اشوفه وانزل علطول
أسد بصوت عالي نسبياً: هوو اناا كلمتييي مش بتتسمع اتزفتي اقعدي والي مش هيسمع الكلام عرفين انا هعمل ايي 
مهاب وقف وزعق : انت ايي يا اخي البرود ده دا ابنك المفروض تحبه وتهتم بيه لكن انت بتعمل ايي بتزعق فيه وبتخوفه انت اب انت 
أسد وقف مقابل لمهاب وقال بغضب  : انت ازاي تتكلم كدا مع اخوك الكبير 
مهاب بسخرية : اخويا الكبير وانا المفروض احترمك ليي او اخدك قدوه في ايي ايوه اخد منك السهر مع العاهرات والقرف الي انت بتعمله مش مكسوف 
أسد بغضب شديد : مهااب كان هيضربه بالقلم لكن وقف في المنتصف 
مهاب هدأ نوعا ما واتكلم بهدوء : وقفت ليه يا أسد بيه فعلا دي كانت وصيت نور انك تحافظ على ابنك وتهتم بيه 
أسد تركه واتجه نحو غرفه الملاكمه يطلع غضبه فيه
علياء بحزن : انت عملت كدا ليه يا مهاب ممكن ابيه يعمل في نفسه حاجه 
مهاب بهدوء : كان لازم ياخد اي حاجه تفوقه من القرف اللي هو فيه 
ورد بحزن : زمان مالك دلوقتي زعلان وبيعيط 
كارمن بحزن : مهاب اطلع انت لمالك اصل زي ما انت شايف ابيه قال ايي 
مهاب بهدوء : مينفعش هو أسد الي هيطلع يصالحه بس كمان شوية 
‘ بعد مرور نصف ساعة ‘ 
أسد طلع وكان باين طبيعي جدا 
كارمن بهمس لمهاب : قولوا انه يطلع لمالك 
مهاب بخبث : مثلوا انكم بتعيطوا ولو قال ملكم قولوا علشان انت مرديتش نروح نشوف مالك فهو هيطلع 
كارمن قالت كلام مهاب لورد وعلياء فمثلوا العياط 
أسد لاحظ انهم بيعيطوا اتجه نحيتهم 
أسد بهدوء : مالكم 
علياء بخبث : علشان انت مردتش نطلع نشوف مالك وهو زمانه بيعيط 
كارمن بخبث : ايوة يا ابيه وممكن ينام وهو زعلان فا هيصحي علي كوابيس 
ورد بخبث : لا وكمان لما انا كنت بنام مع مالك لو هو كان زعلان بيفضل يعيط طول اليل وانا احاول اهديه وهو يفضل يعيط هئ هئ هئ 
أسد كان بيفكر هو ازاي بقي قاسي كدا علي ابنه وان نور دلوقتي زعلانه منه 
كارمن بابتسامة : نطلع نشوفه يا ابيه 
أسد : لا انا هطلع اشوفه وطلع فوق 
مهاب بابتسامة : ودي اول خطوه 
علياء بفرحه : ياا لو ابيه يخلي مالك يحس بالامان والحنان مالك هيبقي فرحان 
بعد مرور ساعة
ورد بقلق : هو ابيه اتاخر كدا لي 
علياء : انا خايفه ليكون عامله حاجه 
مهاب بهدوء : تعالوا نطلع نشفوفهم 
طلعوا كلهم وشافوا ……
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد