Uncategorized

رواية بحر الزين الفصل العشرون 20 بقلم أمنية الجزار

  رواية بحر الزين الفصل العشرون 20 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل العشرون 20 بقلم أمنية الجزار

 رواية بحر الزين الفصل العشرون 20 بقلم أمنية الجزار

بحر راحت لزين المكتب علشان تتكلم معاه 
خبطت ودخلت بعد ما جاسر اذنلها تدخل 
بحر 
احم جاسر فين زين 
جاسر بحزن 
زين مشي ي بحر 
بحر باستغراب
لحق يروح 
جاسر بنفي 
لأ ي بحر جاسر رجع أسوان خرج من هنا على هناك 
بحر عينيها اتملت دموع 
يعني ايه سبني ومشي انت بتهزر صح 
جاسر بحزن ونفي
لا هو فعلا خلاص مشي 
بحر انصدمت ودموعها نزلت شهقاتها عليت وبتكلم نفسها 
خلاص مشي دانا خلاص كنت هقوله اني بحبه 
والله كنت هقوله 
جاسر يقلق 
بحر اهدي 
بحر زادت في العياط وجاسر مش عارف يهديها 
اتصل بعمر 
جاسر بسرعه 
عمر تعالي المكتب بحر منهاره وقفل قبل ما عمر يرد 
ثواني وعمر كان في المكتب ورحمه معاه لأنها شفته 
وهو رايح 
عمر ورحمه انصدموا من منظرها 
وشها احمر من العياط وعينيها حمره وبتاخد نفسها 
بصعوبه رحمه اخدتها في حضنها 
بس ي حبيبتي اهدي 
عمر 
فيه ايه ي جاسر وبحر مالها 
جاسر 
هي كانت جايه تسأل علي زين قلتلها رجع أسوان 
بقت زي مانت شيفها كده 
عمر بصلها بحزن واتكلم بحنيه 
بحر اهدي اكيد هيرجع امسحي دموعك 
بحر بصتله بأمل واتكلمت بصعوبه 
بجد هيرجع 
عمر 
أن شاء الله 
رحمه 
هيرجع ي حبيبتي أن شاء الله بس اهدي 
بحر مسحت دموعها وحاولت تاخد نفسها بالراحة 
لحد ما هديت وبصت لجاسر 
بحر بضعف 
جاسر لو سمحت مقلش حاجه قبل مايمشي  
جاسر بهدوء 
هو جه من الكافيه متضايق وقالي أنه رايح اسوان 
ومشي علي طول بس 
عمر 
يعني مقلكش حاجه متأكد
جاسر بنفي لأ هو ده الي حصل مشي 
بحر دموعها اتجددت وبصت لرحمه 
مشي بسببي ي رحمه انا الي خليته يمشي 
رحمه بتهدئة 
هيرجع متخافيش 
عمر وجاسر بيبصلها بحزن عليها ومش بيتكلموا 
بحر قامت بهدوء وخرجت من المكتب ومن المكان 
كله ورحمه خرجت وراها وراحوا البيت 
في المكتب 
جاسر 
صعبانه عليا اوي دي انهارت 
عمر بحزن علي أخته 
ربنا يجبر قلبها 
وليد دخل عليهم لقي الحزن طاغي علي  ملامحهم 
وليد باستغراب 
فيه ايه مالكوا 
جاسر حكالوا الي حصل 
وليد 
ربنا يهديهم وان شاء الله يجمعهم مع بعض 
عمر 
اللهم آمين 
وليد لجاسر 
يعني انت عايز تفهمني انك متعرفش هو مشي ليه 
وكمل بتساؤل معقول يكون مشي فعلا علشان بحر رفضته 
جاسر بنفي 
والله معرف هو جه من الكافيه متضايق وقال إنه راجع اسوان بس 
عمر كمل 
وممكن يكون مشي علشان بحر رفضته 
وليد 
لأ انا هرن عليه اشوف فيه ايه 
وليد رن بقي الفون مقفول رن اكتر من مره وبردوا مقفول 
فونه مقفول 
عمر وقف 
انا هروح اشوف بحر سلام 
عمر طلع الكافيه الأول وحكي لريم وسمر الي حصل 
سمر بحزن 
ي حبيبتي عمر انا هروحلها 
ريم وانا كمان 
عمر انا اصلا جاي اخدكوا علشان نرحلها يلا 
نزل 
جاسر احنا هشيين 
جاسر 
تمم ي عمر ابقي طمني عليها وانا لو عرفت حاجه 
عن زين هبلغك 
عمر اخد اخواته وراح لبحر عند رحمه 
بحر وصلت عند رحمه ورحمه وراها 
دخلت ام رحمه اتخضت من شكلها وقالت بلهفه 
مالك ي بحر مالك ي بنتي 
بحر اترمت في حضنها وعيطت اكنها معيطتش 
قبل كده 
رحمه عيطت علشان صحبتها 
الام بخوف 
مالك ي بنتي ووجهه كلامها لرحمه مالها ي رحمه 
ما حد يفهمني 
رحمه اتنهدت وحكت لمامتها الي حصل 
الام 
لا حول ولا قوه الا بالله معلش ي بنتي 
أن شاء الله هيرجع 
بحر فصلت تعيط لحد ما نامت في حضن والدة رحمه 
دقايق والباب خبط رحمه فتحت وكان عمر وريم وسمر 
رحمه دخلتهم لقوا بحر وشها كله دموع ونايمه في حضن 
والدة رحمه 
ريم  بحزن 
هي نامت 
الام 
اه جت فضلت تعيط لحد ما نامت 
عمر قعد بحزن زعلان علي أخته والي حصلها وعلي صاحبه الي مشي 
فضلوا قاعدين شويه وبعدين مشيوا 
عمر والبنات مشيوا دخلوا عند جدهم الاول 
الجد 
مالكوا 
عمر 
بحر ي جدي 
الجد بزعر 
بحر مالها هي كويسه 
عمر بحزن لا ي جدي مش كويسه لأن ………..بس ورحنالها عند رحمه لقيناها نايمه 
الجد بحزن علي حفيدته 
انا عايز اروحلها ي عمر 
عمر بهدوء 
مش دلوقتي ي جدي هي نايمه ممكن بليل 
الجد هز رأسه وسكت وهما طلعوا شقتهم 
تقريبا علي المغرب بحر كانت فاقت قامت بهدوء 
غيرت هدومها ونزلت ورحمه راحت معاها 
وجاسر ووليد مش مبطلين رن علي زين وبردوا فونه 
مقفول 
عند بحر ورحمه  راحوا علي بيت بحر 
اول ما دخلت جدها شافها 
قال بلهفه 
بحر حبيبتي كنت لسه هجيلك انتي كويسه 
بحر بهدوء غريب 
انا تمم ي جدي متقلقش 
جدها استغرب هدؤها عمر قاله إنها منهاره 
بحر اتكلمت بصوت عالي جه عليه كل الي في البيت
نزل عمر وأهله وأبوها وامها الي مكانوش بيتكلموا مع حد 
من يوم ماهي مشيت 
بحر اول ما شافت ابوها راحت وقفت قدامه 
واتكلمت بصوت عالي ودموع 
ارتحت حرام عليك حرام عليك انت السبب في 
الي انا فيه انا عملتلك ايه علشان تكرهني 
انت عارف بسببك انا ضيعت حب عمري
سبني ومشي سافر وانت السبب انت 
وبصت لامها انت وامي حرام عليكوا 
بتكرهني ليه علشان جيت بنت مش بإيدي 
بدل ما تحمد ربنا فيه غيرك مش بيخلفوا اصلا
كرهتني وكرهتني في نفسي بسببك بنت عمي واختي 
وبتشاور علي سمر كانت بتكرهني 
لان بسبب كرهك واهمالك ليا كان الكل بيحاول 
يعوضني عن حبك وحضنك 
وهي فسرت ده أنهم بيحبوني اكتر وعملت الي عملته 
سمر عيطت لما افتكرت الي عملته وكمان عيطت علي حاله بحر ورحمه وريم بيعيطوا علي بحر 
وبسببك بردوا بقيت خايفه خايفه اتجوز اتعامل زيها 
شاورت علي امها كنت بتهينها وتسمعها كلام زي السم 
وهي تسكت كل ده ليه علشان بتحبك 
انا بقيت اخاف من الحب علشان متهنش واسكت زيها علشان مبقاش ضعيفه 
وبسبب ده حب عمري سابني مشي بعد ما رفضته اكتر من مره 
حرام عليك حتي بعد امي ماشالت الرحم المفروض 
كنت تعاملني كويس بما أن مش هيكون عندك أطفال 
تاني 
انت عارف رغم كل ده انا عمري مكرهتك حاولت 
اخليك تحبني بس انت لأ بتكرهني لمجرد اني بنت 
بتتكلم ودموعها مغرقه وشها ووشها احمر بتتنفس بسرعه 
بصت لأمها 
وانتي ي أمي بدل ما تقفي معايا لا بتشوفيه بيعاملني 
وحش وبيهني وتسكتي حتي مش بتسمعيني كلمه 
حلوه كل ده علشان بتحبيه 
طب وانا مش بتحبيني مش بتحبوني ليه 
ده لما قرر يقعدني من التعليم متكلمتيش وسكتي 
ولولا جدي مكنتش كملت 
كملت بالم حتي لما شك فيا وقال إني 
مصاحبه اتنين محاولتيش تقفي جمبي وتقولي 
لأ دي بنتي تربيتي كل الي عملتيه وقفتي
تتفرجي بس متكلمتيش 
بسببكوا انا ضيعت من ايدي شخص كويس 
بسبب خوفي أنه يبقي زيك وبتشاور علي ابوها 
يبقي قاسي معايا او لو اتجوزنا وجبت بنت 
يعاملها زي ما بتعاملني أو انا ابقي زيها 
وبتشاور علي امها 
لو هني أو عمل اي حاجه لاولادي اسكت علشان خاطره 
حرام عليكم والله حرام 
الكل أنصدم من الي قلته البنات بتعيط حتي 
عمر عيط علي أخته وأهله وجده بحر صعبانه عليهم 
سكوت عن المكان والبنات شهقت بصوت عالي من الي حصل 
في أسوان 
زين اول ما  وصل جري علي والدته 
يتبع…
لقراءة الفصل الحادي والعشرون : اضغط هنا
لقراءة جميع فصول الرواية : اضغط هنا
 نرشح لك أيضاً رواية بريئة حطمت غروره للكاتبة ميرا أبو الخير

اترك رد

error: Content is protected !!