Uncategorized

رواية غرام الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أشرف

 رواية غرام الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أشرف

رواية غرام الرعد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رحمة أشرف

رحمه اتجهت لفوق عند رعد 
رحمه وهي تخبط على الباب. رعد ممكن ادخل 
رعد……… 
رحمه. رعد …… رعد  
ومفيش رد فقررت تفتح وتدخل 
رحمه وهي تفتح الباب وتدخل. رعد…. وهو فين….. 
جيه صوت من وراها…. بتعملي ايه هنا 
رحمه وهي تبص وراها. تلاقي رعد واقف مش لابس لي بنطلون وشعره مبلول وجسمه مبلول. وهي تحط اديها على وشها. وهي تكلم نفسها .. لا كده كتير اوي وهو مش بيلبس ولا ايه 
رعد بخبث .. لا بلبس بس انتي الي بتيجي هي اوقات غلط
رحمه بصتله بصدمه … انت سمعت 
رعد بابتسامه .. حبيبتي صوتك كان عالي 
رحمه وشها احمر من الكسوف … وبصت في الأرض 
رعد سابها واتجه يجيب تيشرت ولبسه
رحمه بانتباه … وهو مروان بجد ها يسافر
رعد وهو يقرب منها .. لا مش ها يسافر كان بس انا قلتله خليك علشان زهراء عيزاه. وانا ها سافر بداله 
رحمه بصدمه … ها تسافر 
رعد وهو يحاصرها بين ايده … ايوه مالك 
رحمه. احم مفيش هتغيب قد ايه 
رعد بابتسامه.. اسبوع 
رحمه الدموع  في عنيها وهي تفك نفسها من ايده. ممكن انزل 
رعد باستغراب .. مالك 
رحمه… انا كويسه ….. ممكن انزل 
رعد. انزلي وانا نازل وراكي علشان اذكرلك قبل متمشى 
رحمه بتحاول تسيطر على دموعها .. ح…. حاضر 
رحمه نزلت ودموعها على خدها. مش عارفه ليه هي زعلانه  هي بجد حبته ومش عيزاه يمشي و يسبها …. ليه زعلت لم قال ها يسافر… ليه دموعها مش راضيه تقف… ليه حاسه أن قلبها عايز يطلع من مكانه ……. دموعها شلال مش راضي يقف 
رحمه مسحت دموعها ودخلت قعدت مع زهراء ومروان 
زهراء باستغراب . مالك يا قلبي 
رحمه…سرحانه 
زهراء بصت لمروان باستغراب 
مروان. رحووم مالك 
رحمه بانتباه . هااا كنت بتقول حاجه 
مروان. كنت بقول مالك 
رحمه. انا تمام…. مش هنذاكر  بقاا علشان نمشي 
رعد الي نازل من علي السلم بهيبته المعتاده وشموخ … ايوه تعالي ورايا على المكتب وانت يا مروان خليك مع زهراء 
مروان بجديه.. حاضر 
رحمه قامت ومشيت وراه 
زهراء باستغراب … مالها 
مروان . مش عارف …. هاتي الكتاب يلا
زهراء. اهو
مروان اخد الكتاب وهي جنبه و بداء ذكرلها
عند رحمه ????
رحمه دخلت المكتب وكان رعد قاعد على الكنبه  
رعد بابتسامه. تعالي اقعدي 
رحمه اتجهت قعدت جنبه
رعد بابتسامه جذابه . هاتي الكتاب 
رحمه طلعت الكتاب من شنطتها. اهو اتفضل 
رعد اخد الكتاب وفتحه وورقه وقلم وبدأ يشرحلها 
رحمه في الأول مكنتش مركزه بس بعدها ركزت وفهمت جدا 
أم زهراء????
مروان خلص شرح لزهراء.. ها فهمتي حاجه 
زهراء بمرح.. قول مفهمتيش حاجه 
مروان. طيب كويس خدي اختبار وركزي علشان مش ها قبل بالسقوط
زهراء ..ايه يا عم اختبار ايه. طيرت الدمغين الي عملتهم 
مروان مسكها من قفاها..دماغين ايه يا بت انتي بتضربي ايه علي المسا
زهراء ..يا عم مش قصدي… الي فهمته. قصدي يعني أن انا كان في معلومات كتير في دماغي محوشاهم لبكره ..وانا بكلمة اختبار دي طيرتها. اصلي ببقا مذاكره والله يا باشا. بس أول ما اسمع اختبار اوي امتحان … مبلقيش المعلومات …  بتخلع مني 
مروان بابتسامه .. بحب واحد صاحبي. عم وباشا
زهراء بمرح وهزار ….استر عليا اللهي يسترها علي عيالك 
مروان .هههههه اوعي يخربيتك يا ساقطه
زهراء. سقوط ايه بس وانت وعليا.. 
مروان. ليه حاسس سيكا انك بتستغليني
زهراء بضحك.. حاسس هههههههه 
أم رحمه ????
رعد خلص شرح لرحمه … وهو يلف يده على كتفها. ها فهمتي 
رحمه ولسه أثر الحزن بين عليها. ايوه 
رعد باستغراب.. مالك 
رحمه بتوتر… ها…. تمام 
عند زهراء ومروان ????
زهراء خلصت الاختبار الي ادهولها مروان. اهو خلصت
مروان اخد الاختبار وبص فيه بخبث. ايه ده
زهراء عيطت.. ايه غلط
مروان وهو يبصلها يلقيها بتعيط قرب منها وحضنها. بتعيطي ليه بس يا روحي انا قصدي ان الحل صح برافو عليكي
زهراء مسحت دموعها بابتسامه.. بجد
مروان بابتسامه. ايوه صح شاطره 
زهراء بابتسامه وغرور … اقل حاجه
مروان. لا انتي تستحقي هديه بقا 
زهراء بفرح. ايه
مروان قرب منها وقبل خدها… شاطراا
زهراء سرحت في الي حصل
مروان وهو يحط ايده على وشها. رحتي فين
زهراء. ها…… لا مفيش..متعملش كده تاني 
مروان بابتسامه..مظنش
زهراء بعصبية. مروااان
مروان بابتسامه خبيثه..يعيون مروان 
عند رحمه ورعد ????
رعد وهو يحاصر وشها بايده بحنان  … مش عايزك تكدبي عليا تاني هعديها المره دي … قوليلي مالك
رحمه معرفتش تسيطر على دموعها و عيطت
رعد بلهفه عليها وخوف.. مالك يا حبيبتي  في ايه
رحمه حضنته و عيطت في حضنه.
رعد اخدها في حضنه الي بيحسسها بالأمان علي ما تهدأ .. طيب اهدي
رحمه بعياط … إن ….انت ….ها تسافر …….ل … ليه 
رعد بحنان . طيب اهدي يا حبيبي  انا مش فاهم حاجه
رحمه هديت شويه وكلامها بقا مفهوم شويه … انت ها تسافر ….. خليك معايا… متسفرش
رعد وهو يحضنها لقلبه .. انتي عايزاني افضل معاكي
رحمه بدموع.. اه …… خليك معايا 
رعد ابتسم معقول تكون بتحبه… ولا ايه …. طيب .. اهدي و هنتكلم
رحمه طلعت من حضنه و مسحت دموعها. هاا.. قول
رعد وهو يحاصر وشها بايده. اولا انا مش عايز امشي وسيبك لا انا ولا قلبي عيزين نبعد  بس مروان عايز يفضل مع زهراء ومفيش حد اعتمد عليه يروح مكاني غيره. ثنين ..  غصب عني.. هو اسبوع واحد و هرجع… مش هتأخر عليكي
رحمه بتسرع. طيب… اجي معاك 
رعد بيصلها بتأمل وضحك . هههههه مينفعش يا روحي …انا رايح في شغل… وانتي هتديقي هنا….. اوعدك يوم ما الكل يعرف انك مراتي هوديكي مكان انا وانتي بس الي فيه مفيش حد تاني معانا . انا وانتي …. بس مش عايز اشوف دموعك تاني 
رحمه دموعها نزلت منها ومش عارفه ليه ممكن علشان اتعودت عليه في حياتها.. او ممكن تكون حبته بجد وهي بتعاند
رعد قرب منها وباسها من عنيها الاتنين. اهدي… ..علشان خاطري..دموعك غاليا
رحمه مسحت دموعها. هتوحشني
رعد بصدمه وعدم تصديق… قلتي ايه
رحمه حضنته ودموعها نزلت تاني . هتوحشني اوي يا رعد 
رعد ابتسم وحضنها جامد. وانتي هتوحشيني اوي يا روح قلب رعد  .. هحاول متاخرش 
رحمه وهي تخرج من حضنه. هستناك
رعد. خلاص يا ري ري…طيب اقولك علي حاجه 
رحمه بفضول قوم 
رعد بغمزه … كانو بيقولو الدموع علي الشفايف طعمها حلو وانا حابب اجرب 
رحمه ضربته علي صدره وبعدت. قليل الادب.
رعد بصلها بابتسامه عريضه لسه لحد دلوقتي مش مصدق أنه حب طفله تؤ تؤ ..بقا بيعشقها …بس نظرته ليها فيها شوية خوف من فرق السن الي بينهم..فرق السن كبير برضو ..
رحمه قطعت صفو تفكيره …. رعد بكلمك
رعد بابتسامه وانتباه .. نعم يا عيون رعد 
رحمه .. هتمشي أمته
رعد بابتسامه … بكره الفجر يا روحي 
رحمه…… قطع كلامها خبط على الباب
رعد. ادخل
سميحه. حامد باشا بره…
رعد. ايه الي جابه ده…… دخليه
سميحه. ماشي
رحمه. مالك
رعد بابتسامه … مفيش يا قلبي
رحمه بهمس ..هو الراجل الشرير ده جي ليه 
رعد بابتسامه ..هنعرف أهو 
حامد. رعد باشا 
رعد وهو يسلم عليه. تمام….. خير جي ليه
حامد بص على رحمه لقاها جميله جداا دلوقتي اخد باله منها اكتر .. اهلا يا باشا…. ازيك 
رحمه بصت على رعد لقته مكشر سلمت عليه.  اهلا 
رعد بص لرحمه بعصبيه 
حامد .ايه ده بين كده البش مهندس بيغير عليكي اوي 
رحمه بثقه .. اكيد .يا باشا مش جوزي… 
رعد بصلها وبتسم اتفجأ من رد فعلها 
حامد انكسف.. انا جي ابركلك على الصفقه الجديده 
رعد ببرود معتاد مع الكل … اهلا
حامد وهو يكلم رحمه. انا حامد 
رعد ببرود . ده حامد يا رحمه الي قلتلك عليه 
حامد بابتسامه خبيثه. سمعتي سبقاني بقا
رحمه بثقه. اكيد يا باشا.  ازاي معرفش حامد باشا منافس رقم 2 لرعد اصل رعد الأول في كل حاجه 
حامد ادايق كتير….طيب عن اذنكم  واتجه للخروج
رحمه ببرود . حامد بيه.. حضرتك اخدت معاد قبل ما تيجي
حامد. لا….. انا قلت إنه مش محتاجه معاد 
رحمه. طيب حضرتك….. المفروض قبل ما تيجي لبيت اي حد مع العلم أن البش مهندس رعد مش اي حد ومعروف.جدا. .. تاخد معاد. افرض كنت حابه أخرج انا وجوزي انهرضه …والخروجه باظت بسبب زيارة حضرتك ..ما الاحسن . متدخليش مكان  مش مرحب بيك فيه
حامد كان بيولع كان جي يدايق رعد بس انقلب السحر علي الساحر ..بصلها بتوعد جه رعد ماسكه من لياقت البدله ..عينك متترفعش علي مراتي …تتكلم … عينك متجيش عليها 
رحمه بخضه… رعد سيبه هيموت في ايدك كده 
رعد زقه… بره يلا 
حامد بشر ..ماشي يا رعد 
رعد بمقاطعة. اسمي البش مهندس رعد الجارحي ….. 
حامد بصلهم بحقد وطلع مروان بصله بابتسامه مستفزه ..شرفت يا باشا 
رعد بصلها بابتسامه. عملتي كده ليه
رحمه بتشاور علي وجهه … علشان دي.. لم دخل لحظت انك كشرت وقلبت كده فجاءه وابتسامتك اختفت .. الصراحه اديقت…. فقلت اديقه زي مديقك
رعد مسك منخيرها .بس برضو هتتعاقبي علي انك تتكلمي معاه وانا واقف 
رحمه ابتسمت و شالت أيده … هتعاقبني …ليه هو انا عملت ايه 
رعد جزبها لحضنه..ممكن اطلب منك طلب وتعمليه ..بس برضو ده ملوش علاقه بالعقاب 
رحمه بابتسامه.. طلب ايه 
رعد بصلها .. متتكلميش مع أي راجل تاني غيري 
رحمه باستغراب. حتي بابا 
رعد بتفكير وابتسامه علي طفولتها ….لا خلاص انا وبابا وبس…..ماشي 
رحمه .طيب هفكر 
رعد فضل بصصلها وبس 
رحمه بابتسامه. يووووه خلاص موافقه 
رعد ابتسم وقرب منها .. دلوقتي وقت العقاب … وباسها من شفايفها بوسه طويله وهي انصدمت 
رعد فصل قبلته عنها. بعشقك يا ري ري
رحمه بصت في الارض.  رعد انت قليل الادب ..وعيب بقا كده 
رعد بابتسامه..تحبي أعلن من دلوقتي للكل انك مراتي ..
رحمه بصتله بصدمه 
رعد بابتسامه عريضه .. انا بعد الايام لعيد ملادك بفارغ الصبر 
رحمه بابتسامه وبتتوه الكلام  .. تعالي اخلص مذاكره علشان نسيت كل حاجه
رعد. يلا 
أم زهراء ????
مروان قاعد مع زهراء. قوليلي بقا ليه عايزه تدخلي كلية هندسه
زهراء بابتسامه .. معرفش… من وانا صغيره نفسي ادخلها ورحمه كمان
مروان . ماشي  وتدريب هيكون عل ايدي
زهراء بفرح .. بجد
مروان بابتسامه ومرح .. طبعا يعني اخلي مراتي المستقبليه تشتغل في شركه تانيه غير بتاعتي   … هتبقي أحلا بش مهندسه
زهراء بابتسامه . يا رب…… ربنا يخليك ليا
مروان. ههههههه ويخليكي ليا يا زهره قلبي 
زهراء. وهو انت مش عندك قرايب خالص ولا عم ولا خال
مروان بتفكير . ليا ابن عمي اصغر مني بسنتين اسمه مراد و عمتي نهي بس مسافرين 
زهراء. بجد ….  انا عندي اخت اكبر مني انا ورحمه   بس مسافره مع بابا
مروان . اسمها ايه
زهراء بابتسامه . ريوان….. اختي  الكبيره….. احنا 3 بنات
مروان بابتسامه . ربنا يخليكم لبعض 
سميحه جيت عليهم. يلا الغدا جاهز 
مروان. ماشي يا دادا قولي لرعد ورحمه 
زهراء. انت اسمك مروان الألفي مش كده 
مروان بضحك. ههههه ايوه  اسمي مروان عز الدين الألفي 
زهراء. وانا اسمي زهراء طارق يونس 
مروان بغمزه. قريب اوي هيكون زهراء مروان عز الدين الألفي 
زهراء بابتسامه… هههههههههه أن شاءالله
مروان. يلا تعالي 
زهراء. ماشي 
أم عند رعد ????
رعد.ها فهمتي 
رحمه. جداا 
رعد بابتسامه … عايزك تجيبي اعلي درجه 
رحمه بابتسامه هاديه. اكيد…. البركه فيك 
رعد بحنان. في اي وقت عايزه حاجه قليلي 
رحمه. طيب ممكن طلب ومتقلش عليا عيله صغيره 
رعد وهو يضع يده على وشها.. انتي اصلا طفله يا روحي ..ايه قولي 
رحمه بتظمر طفولي..مش طفله يا رعد 
رعد بابتسامه..خلاص يا روح رعد .قولي 
رحمه بخجل .. عايزه شوكولاته 
رعد بابتسامه. شوكولاته… هههههههه
رحمه زعلت. قلتلك ماتضحكش…. بس شكرا خلاص مش عايزه … يلا نطلع 
رعد مسك ايديها. استنى مش قصدي…… ها جيبلك الي انتي عايزاه..بس متزعليش
رحمه بفرح. بجد 
رعد بابتسامه .. اكيد 
رحمه بفرح. شكرا ….شكرا 
الباب خبط
رعد بانتباه.. ادخل 
سميحه بابتسامه. الغدا جاهز يابني 
رعد. حاضر يا دادا 
رحمه. يلا نخرج 
رعد. يلا 
مروان.. ده الاكل 
زهراء باستغراب … ليه ماله وحش 
مروان. وحش ايه… دا. رعد مكنت بيخلي الاكل ده يدخل البيت او يعدي من قدام القصر بس .ودي تاني مره اشوفه. لا لا مش قادر. قلبي قلبي 
زهراء..هههههههه متكبرش الموضوع ..اكيد يعني رعد مش للدرجه دي 
رعد بابتسامه. مين بيجيب سيرتي 
مروان. انت الي قلتلها تعمل اكل ده 
رعد بص على الاكل. لا… مش انا 
مروان ورعد وزهراء بصو لرحمه
رحمه بضحك. ايه اهدو كده… انا قلت الاكل الصحي بتاع الميتين ده  ده مش حلوو وانا الصراحه مش بحبه فقلت لدادا تعمل ده 
مروان بابتسامه وعفويه… اشطاا عليكي….. والله انا حبيتك 
رحمه بابتسامه مش واخده بالها من الوحش الغاضب …اشطا عليك يا ابو الصحاب
رعد بصلها بنظره هي  مش عارفه تفسرها. بعدها بص لمروان و سابهم. وطلع لاوضه
رحمه وهي تكلم مروان باستغراب  ماله 
مروان بتفكير…. علمي علمك 
رحمه بابتسامه… اقعدو انتو كلو 
مروان وزهراء قعدو يا كلو 
رحمه اخدت اكل وطلعت 
مروان. اختك دي غيرت رعد ٣٦٠ درجه 
زهراء. ليه كده 
مروان. قبل ما تظهر في حياته عمري مشفته بيضحك أو مبتسم كده  ولا كان بيدخل الاكل ده البيت ولا مهتم بحد كده… حجات كتير اتغيرت فيه … بس الاحسن برضو 
زهراء. رحمه اختي…. غيرته خالص علي كده 
مروان. ايوه……. هو من اول ما دخلت البيت وهو اتغير وقواعد البيت اتغيرت كمان 
زهراء. ربنا يخليهم لبعض
مروان بابتسامه .. ويخلينا لبعض 
زهراء. قلي بقاا مش انت مهندس ايه صاحب مدرسه و ميتم ده 
مروان بانتباه. . بصي يا ستي… انا لم كنت صغير. امي وابويا واختي ماتو في حادثه ….. بعدها عشت مع عمي وهو كمان مات ومراته اخدت مراد وسافرت و وسبتني في ميتم  فدخلت ميتم و قبلك رعد هناك ومن سعتها واحنا صحاب.. ابويا كان رجل أعمال صغير فا لم دخلت الميتم طلبت منهم اكمل تعليمي  من فلوسي الي سبهالي بابا كملت تعليمي انا ورعد وطلعنا من الميتم قعدنا في القصر ده بعد ما انسرق كل املاك عمي ادهم وعلشان القصر ده كان جديده الي اخد الاملاك مكنش يعرف عنه حاجه ما فضل باسم ابو رعد  قعدنا فيه  على متخرجنا وكانت معانا دادا سميحه  وبقينا مهندسين اشتغلت في شركت ابويا وكبرتها ورعد ابوه كان راجل أعمال اكبر من ابويا بكتير وهو كمان طلع من الميتم لقا حياته اتشقلبت كل ده انا مش هعرف احكيلك  بس هو ها يحكيلكم عنه بعدين. انا كبرت أعمال ابويا …وامي كان نفسها في مجموعة مدارس تكون باسمها اصل هي كانت مديره لمدرسه للبنات فلم بقيت رجل أعمال مشهور عملتها المدرسه الي انتي فيها ومدارس كتير تانيه في أنحاء العالم باسمها 
زهراء بفضول…. ليه متجوزتش لحد دلوقتي 
مروان. كنت هتجوز  ..الصراحه حبيت جميله صحبت الميتم كانت صحبتي  انا ورعد كانت طيبه جداا وانا أعجبت بيها وهي كمان بس مع الوقت اكتشفت مش هي دي الي تكملني وهي كمان محستنيش الشخص الي تحبه قعدنا مع بعض اتكلمنا كلام كتير  فقلنا نفضل صحاب احسن وبعدها هي اتجوزت وانا من سعتها مفتحتش قلبي لحد تاني……لحد ما جيتي انتي واول ما عيني جت في عينك    حبيتك حسيت معاكي بحاجه محستهاش مع جميله 
زهراء كانت مبتسمه ودموعها على خدها 
مروان شافها. وهو يمسح دموعها. مالك ..بتعيطي ليه بس يا قلبي
زهراء……….. 
أم عند رحمه ????
رحمه طلعت لرعد وهي تخبط على الباب 
رعد بعصبية… مش عايز اشوف حد 
رحمه فتحت الباب ودخلت بتوتر… ممكن اقعد معاك 
رعد بص التحيه التانيه ببرود . لا 
رحمه حطت الصينيه  على التربيظه … طيب انت زعلان ليه انا عملت حاجه غلط 
رعد لا رد …..
رحمه عنيها دمعت… ر.. عد.. 
رعد حس بصوتها انها بتعيط بص وراه لقاها واقفه بتعيط حاول يتحكم في نفسه بس فشل جري عليها. اهدي يا حبيبتي انا اسف
رحمه بدموع. ممكن….. اعرف زعلان ليه 
رعد بغيره.. مش زعلان…. بس مش كلامك مع مروان كتر  شويه
رحمه بعدم فهم.. وفيها ايه
رعد بعد عنها … لا مفيش….. يلا برا
رحمه زعلت. انت ايه كل شويه تقلب كده…و بتخوفني منك .. .. بص ما تكلمنيش انا مخصماك…… واتجهت قعدت على الكنبه
رعد بص عليها. ايه مخصماك دي انتي بتكلمي عيل صغير  قدامك….. مش انتي مخصماني قاعده ليه برااااا قال الكلمه الاخيره بصوت عالي
رحمه انخضت في مكانها من نبرت صوته وعيطت.
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!