Uncategorized

رواية صقر العشق الفصل الرابع 4 بقلم مهرائيل ماجد

 رواية صقر العشق الفصل الرابع 4 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل الرابع 4 بقلم مهرائيل ماجد

رواية صقر العشق الفصل الرابع 4 بقلم مهرائيل ماجد

صباح اليوم التالي ميرا كانت تهبط ع الدرج رأت عبير وسعاد القت عليهم الصباح بابتسامه:صباح الخير 
عبير وسعاد:صباح النور يابنتي
ميرا:فين بابا
عبير:راح هو و ولاد عمك كلهم المستشفي هيبدأو النهارده انتي عارفه..
اومأت براسهاا متفهمه:ماشي يالا بقي ياست الگل انتي وهي نجهز الفطار
عبير بابتسامه:يالا يحبيبتي ونظرت لها ف هي تتمناها لابنها فـ هي تعشق ميرا …..كانت هي و والدتها اصدقاء مقربين تنهدت وذهبت للمطبخ
فـِ المستشفي ….
دخل امير ينظر لارجاء المستشفي بانبهار وتعجب من جمال المستشفي ابدع من قام ببناء هذه المستشفي قطع انبهاره مراد بضحك:اي يعم مالك مستغرب ليه 
امير:لا مفيش كده بس المستشفي جميله جدا…..
 واكمل بضحك يابخت المرضي والله دول مش بيتعالجوا????
مراد بضحك:طب يالا يعم المريض نروح المكتب ونكمل هناك واطلبلك قهوتك واتجهوا نحو المكتب
 
**********************
بالقصر…
ميرا بزعيق وحماس وهي تفر هاربه نحو باب القصر من التي ستقتلها اذا وقعت بين ايديههاا …  لا مش هديهولگ انا قريت كل حاجه اساسا واكملت بضحك تحبي افضح وال اخلي الطبق مستور ????
دخل اسر ف نهايه الجمله نظر لميرا:فيه اي طبق اي وكوبايه اي
ميرا وهي تنظر ل الاء بخبث ثم وجهت انظارها لاسر:ده حاجات قد كده وفضايح تحب اقولگ
الاء بخضه وزعيق:ميرا هاتي المذكره
دخل امير ومراد ومصطفي خلفهم:صوتكوا عالي ليه
الاء باستعطاف:ابيه امير خلي ميرا تديني المذكره … انت الوحيد اللي بتسمع كلامك وبتخاف منك من زمان 
نظر امير لميرا وابتسم ابتسامه هادئه انزلت وجهها لاسفل وبخجل:خلاص اتفضليها اهي
الاء براحه وتنهيده:واخيرا
خرجت عبير (عبير ام الاء ومصطفي ومراد و والدهم عم امير الثاني واسمه حسن)تناديهم لتناول العشاء
عبير:يالا ياولاد العشاء جاهز
جلسوا ع السفره وبعد انتهاءهم اتجه امير ليغسل يده 
لم يجد المنشفه كان شخصا ما ماددا له يده  بالمنشفه كانت هي”ميرا” ….
 نظر لها وابتسم بهدوء وهي عيونها لاسفل 
امير:عامله اي
ميرا بخجل:كويسه انت اي اخبارك
امير:انا كويس 
ميرا:يارب دايما
امير:عندك جامعه بكرا
ميرا نظرت له:اه
امير وهو متجه للصالون:اعملي حسابك هوصلك بكرا
ميرا بصدمه وفتحت فاها:هاا
شافها بطرف عينه ضحك ع شكلها…… خرجت مصدومه
….
 رأتها الاء:مالك يابنتي
ميرا ومازل فاها مفتوح:قالي هوصلك بكرا
الاء:اي ضااه بجد
ميرا:اه وربنا
الاء:هي غريبه بس مش لدرجه اللي انتي فيه ده وضربتها ع قفاها
ميرا:اه ي حيوانه طب استني عليا
 وركضت خلفها متجها للصالون هنفخك يالاء بتضربيني ع قفايا… وهووووووب اصطدمت ميرا ولثاني مره بااخر شخص كانت تريد ان ترااه او تصطدم به
اغمضت عيناها ثم تحدثت بخجل:انا اسسفه 
امير بنظره حارقه:بتجروا ليه
ميرا بخوف:هي هي ..
…الاء مسرعه:كنا بنهزر ياابيه احنا اسفين
الجد متدخلا:خلاص ي امير كانوا بيهزروا
اومأ له بصمت ثم اتجه إلي الاريكه بهدوء
ميرا بهمس سمعه الجد :ده المفروض يخوفوا بيه الاطفال
كتم الجد ضحكته:قومي هاتي القهوه
“ميرا”حاضر ياجدو
وذهبت باتجاه المطبخ لجلب القهوه للجد
*************************
كانت تخطو خارج الغرفه رأته متجه الي اسفل ….اتسعت ابتسامته عندماا رأها اراد ان ينكشها قليلا
اسر:اي داااه
الاء بخضه:ايييي
اسر بابتسامه:اي الجمال ده
ابتسمت بخجل وجهت انظارها الي اسفل كاد وجهها يحترق من الخجل
اسر بضحك:اهدي اهدي بهزر ده انا قولت اي الجمال ده “وبغمزه”مقولتش حاجه تاني يعني
احمر وجهها اكثر ونظرت له بغضب بعض الشئ
اسر:اي ي حجه بنهزر مبتهزريش
الاء توعد:لا بهزر تحب تشوف
اسر بضحك:بنظراتك دي لا محبش خالص
الاء بهمس:يبقي احسن
ثم اتجهت لاسفل
نظر لها بحب ووضع يده بجيب بنطاله ثم تنهد تنهيده عاشق ولهاان 
*******************
/الوو
/عايزه ايي
/هو اي اللي عايزه اي بقالك اسبوع مُختفي معرفش عنك حاجه
/انتي فين
/ف الشقه
/انا ف الطريق
/هستناك good bey ي بيبي
اغلق الخط وتنهد واتجه للخارج
********************
فــ غرفتهاا جالسه تنظر إلي “القمر” اللذي يسطع نوررهه ف السمااء وبجانبهُ “نجوم حبها”كما اطلقت عليهم ف هي تتذكر جلوسهاا معه تحت نور السمااء عندما كان يساعدها في دراستها كانت اجمل لحظات عاشتها معه كان ياخذها معه للخارج كانت لا تتركه ابدا ولگن ما حدث ف ذلك اليوم ….گل شئ انقلب رأساا ع عقب.
Flash back……..
*”اتاه اتصالا دمر گـل حياته”*
كـاان جالسآ يضحك هو واميرته الصغيره التي سلبت عقله وقلبه وگـل كيانه منذ ولادتها نظر لها بابتسامه ردتها له بابتسامه خجوله وهي ممسكه بخصلات شعرها التي تتطاير بفعل الهواء اقترب منها وارجع شعرها خلف اذنها ثم همس لها :انتي جميله اوي ي اميرتي
ابتسمت بخجل واحمرت وجنتاها بشده بفعل اقترابه وكلماته التي اذابت قلبها
ميرا بابتسسامه خجوله:شگـرا
امير:الووو……ايييييه….انا جاي حالا 
اتجه مسرعاا خارج القصر ركضت خلفه لتعرف ما به ولگن قد سبقها وخرج ثم استقل سيارته واتجهه بها بعيداا بسرعه مميته
“*انتهي ال فلاااششش باااكك*”
تنهدت ونظرت لهم”القمر ونجوم حبها” بحزن 
ميرا:كل حاجه اتغيرت من وقت اللي حصل ف اليوم ده كل حاجه لغايه دلوقتي مجهوله اتمني يرجع زي الاول واعرف اي اللي حصل يومها انا محبتش قدك ي امير وده   “وقد اشارات إلي قلبها”   بيتعذب وتعبان من بعدك وجفائك وتعاملك بالبرود الممييت ده محتجاك فعلا وتنهدت واكملت تأملها في القمر ونجوم حبها 
***********************”***
بعد وقت طويل هبطت لاسفل هي وبنات عمها وكانوا مجتمعين اسفل
جلسوا يتبادلوا الاحاديث
ميرا بصوت عالي:انتبااه
نظر الجميع لها:هاا
ميرا:عايزين نسافر الشاليه اللي ف اسكندريه ف يووم والنبي ياجدو
الجد بضحك:حاضر ياحبيبتي
ميرا بصياح هي وسلمي والاء:هيييهه قلب حبيبتك ياجدو ياقمر….. 
بالخطاء وقعت عيناها ع امير كان ينظر لها بدون اي تعابير ع وجهه استاذن من الجميع وذهب خارجا 
وراءه مصطفي واسر ومراد اللي لازقين فيه دايما وجلسوا ع الاريكه اللي ف جنينه الڤيلا 
اسر:والله البنات دول مجانين
مراد بضحك:اتفق…….” بس قمرات”
سلمي جت من وراهم:حد عنده اعتراض
امير بهدوء:محدش يقدر يبشه
سلمي:يااختي كميله
نظر لها بقرف مصطنع:بتقولي حاجه
سلمي:اي… هو حد اتكلم انت اتكلمت يامراد 
مراد بضحك:جبانه…لا محدش اتكلم تلاقيها دبانه
نظرت له بغيظ:اه فعلا دبانه رزله
كلهم بنفس واحد وضحك:اه رزله جدا
سلمي:بقي كده طب انا غلطانه اني جيت اقولكوا ان جدو قالي اني هروح معاكوا بكرا المستشفي علشان اتدرب… يعني هشرفكوا..
مصطفي:ياريتك مقولتي????
سلمي موجهه انظارها بغيظ لمصطفي: بتقول حاجه
مصطفي ببرود:بقول ياريتك مااتكلمتي
سلمي: ماتلم نفسك ي بني ادم
مصطفي:مراد شيل اختك علشان معملهاش عاها مستديمه ف وشها
مراد:اكبروا شويه
سلمي بحده:بص يامراد انا هسكت احتراما ليك بس مش اكتر
مصطفي باستفزاز مقلدا اياها: هسكت احتراما ليك بس مش اكتر 
سلمي بغضب:لا كده كتير انا بقي اللي هعملك عاها مستديمه
مصطفي ببرود:تقدري؟!
كانت سوف ترد ع جملته ولكن تحدث امير بغضب
امير بصوت عالي نسبيا:سلمي ع جوه مصطفي حسابك معايا بعدين
سلمي اتجهت للداخل بخوف ، ومصطفي اومأ براسه وجلس صامتا
اسر متذكرا شيئا ماا:اووف ده الاسبوع الجاي عيد ميلاد ميرا هتتم ال19 انا نسيت خالص
 نظر امير بطرف عينه ولم يعطي الامر اهتمام ولكن بداخله شئ اخر استاذن للنوم اتجه لغرفته
 دخل الڤيلا وصعد الي غرفته….
 عند اقترابه من غرفته رأي ميرا نظر لها:رايحه فين
ميرا:عملت فشار علشان هنسهر 
امير:انتي ومين
ميرا:الاء واسر وسلمي ومراد ومصطفي
امير: امم هتسهروا فين
ميرا:ف البلكونه وهنخرج الTV بره تحب تسهر معانا
امير:لا هروح انام
ميرا:براحتك تصبح ع خير
امير:وانتي بخير واتجه لغرفته غير ملابسه
 بعد ساعه لم يستطيع النوم ذهب راهم مستمتعين بالسهره جدا :ممكن انضم ليكوا وال مفيش مكان
اسر بضحك:لا ازاي اتفضل طبعا
ولسوء الحظ جلس بجانبها خجلت وكتمت انفاسها
 نظرت الاء رأتها هكذا ضحكت عليها قائله بخفوت احسن وانسجمت مع الباقيين …..
كانت ميرا تضع اناء الفوشار ع ساقيها قام بأخذه منها نظرت له …
قام برفع حاجبه الايسر لها باستغراب وگأن صاعق كهربي اقترب منها وبعد فتره كبيره بدأتت باتخاذ راحتها وهي تجلس بجانبه
 وابتدوا يناموا ع نفسهم ……غادر الجميع لغرفههم وانتهت السهره وانتهي اليوم…”
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك رد