Uncategorized

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الثاني عشر 12 بقلم نيرة محمد

 رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الثاني عشر 12 بقلم نيرة محمد

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الثاني عشر 12 بقلم نيرة محمد

رواية قدري الحلو أنتَ الفصل الثاني عشر 12 بقلم نيرة محمد

بعدها عنه براحه ومسح دموعها بحنان وهو بيتكلم بخوف عليها …مالك يا ايمان ..بتعيطي كده ليه ياحبيبتي ..انا اذيتك من غير ما اقصد ولا ايه لو كده حقك عليا بس انا بحبك اوي ياايمان بحبك اوي حقيقي 
ايمان كانت بتسمعه ومش عارفه ولاقادره تتكلم تقول ايه مشاعرها متلخبطه ولو اتكلمت وفتحتله قلبها وقالت اللي جواها هتكسره اكيد وهو ميستهلش منها كده يستاهل منها الحلو وبس حتي لو هتضحي هي بسعدتها 
حاولت تبرر سبب انهيارها ده وهي بترد بتقطع ..انا كويسه ياكريم انت اصلا كنت حنين اوي معايا وحبك كنت حساه ..بس اصل انا يعني محروجه وكده وبعدين انا لما بقيت مراتك بجد حسيت اني يعني ….
مقدرتش تكمل ولا عرفت تكمل تقول ايه اصلا من توترها هو حس بيها ومش مقتنع بكلامها بس حاول يحتويها ويهديها بكلامه ….خلاص ياحبيبتي انا فاهمك ..بس انا جوزك ومفيش اي داعي للاحراج ولا الخجل بينا واللي حصل ده ياحبيبتي شئ طبيعي وكان ممكن يحصل من اول يوم بس خوفك مني يومها منعني اني اقرب ..فاهدي كده وانا هقوم اخد شاور وراجعلك 
سابها وقام ودخل الحمام وقفل عليه واتكلم بصوت عالي لنفسه …هي  رد فعلها كان كده ليه ..معقول كل ده عشان احرجها مني ولا اللي انا حسيته منها صح  يارب يكون غلط يارب بجد والا دي هتكون النهايه 
بعد شويه كان خرج بعد ما اخد الشاور وبدا يغير هدومه وهي متبعاه بعنيها بس بعدت عنيها بسرعه لما شافها سرحانه فيه وقامت بتوتر ودخلت الحمام من غير ولا كلمه تحت نظراته المتعجبه من تصروفتها الغير مفهومه ليه 
بعد نص ساعه كانوا قاعدين كلهم مع هدي بيتفرجوا علي فيلم بس كل واحد في تفكيره الخاص 
بس اللي لاحظه ان ايمان بتبص لامها بنظرات باينه كانها بتعاتبها علي حاجه هو مش فاهمها 
واللي مستغربه ان هدي بتبعد عنيها  عنها بحزن 
الجو متوتر حواليه ومش عارف السبب فحب يقطع الصمت …بقولكوا ياجماعه تحبوا نخرج نتمشي شويه بالعربيه ونتعشي بره وتغيروا جو ولا ايه رايكم 
ايمان ردت باندفاع من ضيقتها اللي مش عارف سببها ..لا مش عايزه اخرج ..خد ماما واخرج انت لو عايز 
كريم اتحرج خاصه انه حابب يخرج معاها هي بس مش هيسيب هدي لوحدها لانها متهونش عليه رد عليها بهدوء مصطنع رغم ضيقه من ردها …خلاص لو ماما تحب مش مشكله بس انا كنت حابب اغيرلك جو انتي كمان 
هدي حاسه بيه فعفته من احراجه …لا ياحبيبي انا مليش مزاج اخرج خليها يوم تاني باذن الله 
بصت لايمان بضيق بس هي تجاهلتها وسابتهم وقامت من غير ماترد عليه 
بصلها بخنقه وهو مستغرب منها ومن اسلوبها …هي مالها يا امي انتي مزعلاها في حاجه 
هدي بحنان …متزعلش منها يابني بس هي متدلعه بس حبتين 
كريم بضيق ..بس انا مزعلتهاش ومش عارف مالها 
هدي بحزن ..والله هي طيبه اوي ..بس بتدلع عليك متزعلش منها بقا عشان خاطري 
كريم اتنهد بتعب ورد بهدوء 
.خلاص مفيش حاجه يا امي حصل خير 
في بيت هند 
يعني انت برضوا مش عايز تشوفها ..مايمكن تحبها يا ادهم ولا هو مفيش غير ايمان يعني 
ادهم بضيق ..خلاص بقا ياهند خلصنا من موضوع ايمان من ساعه ماتجوزت ..بس انا مش مستعد لخطوبه دلوقتي خالص ..مش في دماغي غير شغلي بس حاليا 
هند بحنان ..وهو يعني الخطوبه هتبعدك عن شغلك ..ده حتي هتفتح نفسك علي الشغل والله خاصه لو واحده زي سلمي متاكده انها بتحبك اوي ومن زمان اوي كمان 
ادهم باستغراب …وهو انتي عرفتي منين انها بتحبني بقا كانت قالتك يعني 
هند بصدق ..لا ياادهم مقالتش حاجه بس انا بنت زيها واحس بيها ..سلمي جارتنا وصاحبتي ودايما نظارتها ليك كشفاها خاصه لما اجيب في سيرتك عنيها بتلمع وبتسمع اوي للكلام اللي بقوله عنك لو ده مش حب يبقي ايه بقي 
ادهم بصلها بحيره واتنهد بحزن ..مش عايز اظلمها معايا ياهند 
هند قامت حضنته وردت بحنان …مش هتظلمها متخافش ..اخويا ميعرفش يظلم حد ابدا ..وصدقني حبها ليك هينسيك ايمان ومش هتشوف غيرها هي صدقني 
ابتسم ورد بامل …تفتكري 
هند بابتسامه …افتكر وافتكر جدا كمان  ..بس توكل انت علي الله وكلم عمو علي بكره 
ادهم باستسلام ..ماشي …هكلمه بكره باذن الله وربنا يوفق 
في بيت سالم 
كان قاعد علي الكنبه وجنبه التلفون وحاطط ايديه عليه ومتردد 
بيكلم نفسه بحيره ..اكلمها بس ممكن حد تاني يرد …طب لو حد غيرها رد اقفل وخلاص 
وفعلا شجع نفسه واتصل علي رقم كريم وحمد ربنا لما سمع صوتها …الو
سالم بلهفه …هدي 
ادعت عدم المعرفه …مين معايا 
سالم بحزن ..انتي نسيتي صوتي ياهدي 
هدي بضيق ..عايز ايه ياسالم 
سالم بندم ..مش عايز غير انك تسامحيني ياهدي وانا والله هعوضك عن كل وحش شوفتيه مني 
هدي بسخريه مريره …يبقي بتحلم ياسالم .. لان الوحش اللي شوفته منك كتير اوي لو قعدت عمرك كله مش هتعرف تعوضني… فياريت توفر علي نفسك التعب وتنساني خالص بس نصيحه مني ليك ياريت متتجوزش تاني ..عشان متشيلش ذنب واحده غيري وانت كفاياك ذنوب 
سالم رد بحزن ووجع الدنيا في قلبه من كلامها ….يعني مفيش امل 
هدي بقوه …..مستحييل 
وقفلت قبل ماتعطيه فرصه للرد وسابته هو وندم الدنيا مليه بس عدي وقته وفات 
تاني يوم في بيت كريم 
رجع البيت لقاه هادي عكس كل يوم بس سمع صوت كلام بصوت عالي وعياط جاي من اوضه الاطفال 
قرب عشان يحل المشكله خاصه ان سمع ايمان وهي بتعيط وبتكلم امها بعصبيه بس ياريته ماقرب لانه سمع اللي كسر رجولته ووجعه وكتب سطور نهايته مع ايمان….
انتي عايزه ايه مني تاني ياماما ..قولتيلي اني بغضب ربنا في بعدي عنه وبغضبك انتي كمان لانك مش راضيه عن تصرفاتي معاه ..وخلتيني اروحله برجليا واخليه يلمسني مع اني مبحبوش ولا عايزاه بس عشان ارضي ربنا وارضيكي واستسلم لحياتي معاه وخلاص ..خاصه اننا مشوفناش منه غير كل حاجه حلوه ..بس ياريت كفايه تانيب فيا بقا ومعاملتك واسلوبك وايه وايه وايه ومطلعاني قدام نفسي شيطانه ..يارريت ترحميني بقا ياريت بجد ..
انا اللي هرحمك يا ايمان …..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث عشر والأخيراضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

اترك رد