Uncategorized

رواية جوازة في شهر الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة نجاح

 رواية جوازة في شهر الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة نجاح

رواية جوازة في شهر الفصل الحادي عشر 11 بقلم رحمة نجاح

ليل. ادم انتا جبتنا هنا ليه ..
ادم. ڤيلا ..
ليل. لا ما انا شايفه والله السوال هنا ليه مروحناش يعني جيت هنا ليه ..
ادم. اه باين أن استيعاب حضرتك بطئ ..
ليل. زرافه ..
ادم. الڤيلا لينا والله بتاعتي ..
ليل. نعم؟!.
ادم. هو ايه اللي نعم ڤيلتي والله ويالا نخش عشان ماما جوه ..
ليل. يالا ..
لتدلف ليل هذا الڤيلا التي كانت أكثر من رائعه فكانت ذو اثاث راقي جدا ..
ليل. ماشاء الله جميله جدا ..
الام. لولولولييي نورتوا يا قلوبي ..
ليل. بنورك يا ماما  ..
ادم. وأخيراً ست الكل رضيت تيجي الڤيلا عشانك يا ليل ..
ليل باستغراب. عشاني انا ليه؟!.
ادم. الڤيلا موجوده بقالها فتره بس ماما  مكنتش راضيه تيجي عشان انا ببقا في شغلي وهي مش حابه تقعد في مكان كبير كده لوحدها ..
ليل. اه فهمت ..
الام. يالا اطلعوا بقا عشان تستريحوا انتو اكيد تعبتوا ..
ليل. بصراحه يا ماما احلي تعب في الدنيا ..
الام. عقبال لما اشيل عيالكم يا روحي ..
ليل بكسوف. احم طب انا طلع بقا تصبحوا علي خير ..
الام. روح ورا مراتك ماهي مش هتعرف الجناح ياولا ..
ادم. حاضر ..
لتصعد ليل الي الاعلي ولكن لم تعرف مكان الجناح الخاص بهم  ..
ادم بضحك. بخ ..
ليل. خضتيني يا عم في ايه ..
ادم. في ايه يا وحش الكون ..
ليل. بضحك. تصدق من ساعه ما المسلسل ده اتعرض وانا نفسي حد يقولي يا وحش الكون ..
ادم بضحك. اؤمري وانا تحت امرك يا فندم ..
ليل. طب يالا يا فندم عشان انا عايزه انام ..
لياخذها ادم نحو الجناح الخاص بهم ما أن دلفت ليل حتا انبهرت بشده فكان الجناح أكثر من الرائع فكان مزيج من اللونين التي تحبهم بشده
 (الاسود والابيض) وهذا الأساس الراقي ويوجد غرفه خاصه للملابس ..
 ‏ليل. ما هذا الجمال ..
 ‏ادم. جمال عيونك ..
 ‏ليل. ما انا عارفه بس مش بحب اتكلم عن نفسي كتير ..
 ‏ادم. ايوه يا جامد ..
 ‏ليل. بصراحه كده يعني عايزه اطلب منك حاجه ممكن ..
 ‏ادم. من غير ممكن اطلبي عالطول ..
 ‏ليل. نلعب ..
 ‏ادم بضحك. هو مش عشان روحت الملاهي و احم غسلت السجاد قبل كده ابقا طفل لدرجادي ..
 ‏ليل. تصدق بالله ان شاء الله هتصدق انا حبيت شخصيتك جدا والله واول مره اتعلق بشخصية حد كده ..( كانت ليل تتكلم معه وكان صديق لها منذ الطفوله )
 ‏ادم. وبعدين ..
 ‏لتدرك ليل ما تفوهت به ..
 ‏ليل بسرعه. قصدي ك شخصية والله مش حاجه تانيه ..
 ‏ادم بضحك. ماشي يا ستي خشي خدي دوش وتعالي نلعب اللي انتي عايزاه ..
 ‏ليل. تمام ..
 ‏لتدلف ليل المرحاض بعد أن أخذت ملابس لها وبعد فتره كانت تخرج وهي ترتدي بچامه حرير من اللون الاسود التي عكست لون بشرتها وأصبحت ك حوريه خارجه من الماء بهذا السعر الأحمر المبلل ..
 ‏لينظر له ادم نظره هي أول مره تراها في عينه ولكن لم تفسر تلك النظره ..
 ‏ليل. انتا بتقرب ليه هاتتغابه ولا ايه ..
 ‏ادم. خارجه بشعرك مبلول ليه ؟!.
 ‏ليل. بعيد عنك كنت باخد شاور ولسه حاجه من مايه هخرج بيه ناعم كلحرير يعني ولا ايه ما هو الطبيعي يكون مبلول ..
 ‏ادم. خلاص انتي كان نفسك تطلعي محاميه ولا ايه مكنش سوال دا انتي فصيله ..
 ‏ليل بضحك. شكرا ..
 ‏ادم. طب تعالي هنشفهولك ..
 ‏ليل. ايه ده استاذ ادم بيضحي ..
 ‏ادم. اه خلصي بقا ..
 ‏لياخذها ادم نحو التسريحه ويشغل هذا المجفف ويبدأ في تجفيف شعرها ..
بعد مده ..
ادم. ايه يا بنتي انتي مولوده الاول ولا شعرك ..
ليل. ايه يا بابا ماشاء الله عينك ..
ادم بضحك.مش حسد والله بس ايدي وجعتني ..
ليل بضحك. ما هو عشان كده وفقت اخليك تعمله عشان هو اصلا بيوجع ايدي ..
ادم استغلاليه اوي ..
ليل. عارفه ..
لينتهي ادم من تجفيف شعرها ثم يجلسون علي السرير ..
ادم. ها يا ستي نلعب ايه بقا ..
ليل بتوتر. نلعب صراحه اصل بحبها اوي ..
( أرادت ليل أن تعرف ما سبب زواجهم لذلك اختارت تلك اللعبه)
ادم. ماشي .. ( كان يعلم ادم انها اختارت هذا اللعبه لتساله عن أمر زواجهم )
ليل. حبيت قبل كده ..
ادم. من خمس سنين ..
ليل بصدمه. ولسه بتحبها ..
ادم. بقيت بعشقها ..
ليل. حاولت أن تخفي تلك الدموع واردفت.احم تمام دورك ..
ادم. اتعرضتي لتنمر قبل كده ..
ليل. اه اولا بسبب غمازاتي والبت الرخمه دي اللي كانت بتقولي عيب وبسبب شعري عشان لونه مختلف بس انا والله لو كانوا اتنمروا عليا من هنا لسنه الجايه ولا فارق انا دماغي في حتا تانيه بس للاسف بياثر علي ناس تانيه كتير ..
ادم. فعلاً انا بيجيلي حالات كتير بسبب التنمر ده ..
ليل. وايه معالجته ؟!.
ادم. الثقه بالنفس اهم حاجه لعلاج التنمر ولو مش موجود ثقه يبقا المتنمر ربح عليك اصل انتا كده معندكش قوه انك تواجهه اصلا والمهم بردو دعم الأهل بيفرق بشكل كبير جدا ..
ليل. ايه سبب فقدان الشغف في الدراسه او عموماً ..
ادم. القلق المستمر بيقفد الشغف قلة فتره الراحه بيفقد الشغف انك تجهدي نفسك في العمل ده بيفقد الشغف ..
ليل. طريقه معالجته ..
ادم. الأهل افتكري انك لما تعملي الحاجه دي اهلك هيبقا فرحانين بيكي ازاي شوفي نفسك انتي هتبقي ازاي بعد ما تحققي ده فهماني ..
ليل. والله احنا قلبنا لعبه الصراحه لفقره اساله ..
ادم. حسيت أن في استغلال بس قولت اجوبك وخلاص ..
ليل. طب يالا نكمل الدور عليا ..
ادم. اه اسالي ..
ليل. سبب جوازك اللي معرفوش ..
ضحك ادم بشده فكان يعلم أنها ستساله هذا السوال ..
ليل. هي بضحك اوي كده ..
ادم. كنت عارف انك هتساليه يالا أطفئ النور ده عشان ننام ..
ليل. لا احنا متفقناش علي كده جاوب ..
ادم. ماليش مزاج أطفئ النور يالا ..
ليل بهمس. قسما بالله انك بارد ..
ادم. سمعتك ..
ليل بغيظ. احسن وكمان في كنبه هنا اهو تتفضل تنام عليها  ..
ادم ببرود. اللي يريحك ..
كادت ليل أن تنفجر من بروده فكنت تتوقع أنه يعاندها ولكن من الواضح أن ادم دائماً يفعل عكس توقعتها ..
أطفأت ليل النور وذهبت الي السرير حاولت أن تنام ولكنها لم تنجح فهي تعودت أن تنام بجوار ادم ف كيف لهذا المده القصيره أن يجعلها تتعلق به هكذا .. (والله أنا ك رحمه اتعلقت بيه ????)
بعد مده كانت ليل قد نامت ليقوم ادم من تلك الاريكه ويتوجه إليها وليضمها إليه ويقبل جبينها كانت تنام ليل ثم احتضنت ادم بشده ظنن منها أنها الوساده ولكن هذا الحركه اسعدت ادم كثيراً ليضمها ثم يقبلها من شفتيها بحنان ويغطا في النوم  ..
صباح يوم جديد استيقظ ادم ثم دلف الي المرحاض أخذ الشاور ثم خرج وكانت ما زالت ليل نائمه ..
ادم. قومي بقا يا كسوله ..
ليل بتعب. نعم ..
ادم. بقلق. مالك يا ليل.
ليل. مفيش.
ادم.. مالك بجد في ايه..
ليل.بتعب. معرفش بس حاسه انى تعبانه ومش قادره اقوم ..
ادم. طب قومي كده..
لساعدها ادم حتا تقوم ليخفض رأسه الي مستواها ويقيس حرارتها بشفتيه..
ليل  انتا بتعمل ايه..
ادم. بشوف حرارتك..
ليل.هي بتتشاف كده..
ادم. بقلق. اه كده بتبقا اوضح ليا..
ادم.بخوف. ليل انتي حرارتك مرتفعه ليه..
بدات ليل في الارتجاف ليحتضنها ادم بشده يحاول يسيطر علي رجفتها وقد توقف دماغه عن العمل بسبب هذا الرجفه التي صابتها ولكنه تمالك نفسه وقام وهو يحملها علي يديه ثم دلف الي المرحاض وافتح المياه لتنزل عليهم هما الاثنان وكانت ليل ترتجف بشده بسبب تلك المياه ليمر أكثر من ربع ساعه وهي ما زالت تحت المياه ..
ليخرج من المرحاض ويتوجه بها إلي غرفه الملابس ثم يجذب قميص خاص به واغلق الانوار فهو يعلم أن ليل الان لست بوعيها  وكل هذا  وليل في عالم اخر لم تشعر بشئ انتهي ادم من تبديل ملابسها ثم خرج من تلك الغرفه وتوجه الي السرير وهو حملها انزلها علي السرير ثم توجه مره اخري الي غرفه الملابس لكي يبدل ملابسه هو الآخر ..
ليخرج بعد خمس دقائق وهو مزعور عليها..
ليتوجه الي الصيدليه الموجوده في الڤيلا الخاصه به وطلب من أحدي الخادمات أن تجهز لها شوربه خضار لكي تتناولها ثم يرجع إليها مره اخري ..
ادم وهو يدلف عليها الغرفه ليجدها مازالت نائمه والحراره انخفضت قليلاً ليجدها تقول كلام وهو يعلم أنها ليست بوعيها ولكن كلامها يلفت انتباهه بشده .
ليل. ادم متسبنيش انا عايزاك جمبي..
ليحتضنها ادم وهو يردد مش هسيبك عمري ما هسيبك ..
 ليضع علي جبهتها هذا الخافض الحراره ..
 ‏ ‏ثم يحاول أن يعدل من جلستها لكي يعطيها الدواء..
 ‏ ‏ظل ادم يهتم بها إلي أن أتت الخادمه ومعها هذا الشربه ولحسن حظ ادم كان الحراره قد خفضت ولكنها مازالت يوجد علي وجهه التعب ليحاول ادم ان يفيقها لكي تاكل وبعد معاناه قد استفاقت..
 ‏ ‏مراد. يالا يا ليل عشان تأكلي..
 ‏ ‏ليل. بتعب. مش عايزه..
 ‏ ‏ادم. ليل انتي تعبانه لازم تأكلي..
 ‏ ‏عشق. مش بحب الشربه..
 ‏ ‏ادم. معلش عشان خاطري ..
 ‏ ‏ليطعمها مراد بيده وعشق مستسلمه له …
 ‏ ‏انتهي هذا الحساء …
 ثم يأخذ ليل بين أحضانه وينام مري اخري ..
علي الجهه الاخرى ..
ايه. عامر عايزه اشوف ليل ..
عامر. …
ايه. عاااامر ..
عامر. ….
ايه. عاااامر عاااايزه اشوووف ليييييل ..
عامر. حسبي الله ونعم الوكيل يا شيخه هو حد قالك أن ودني ليها قطع غيار ..
ايه. الله ما انا عماله اكلمك وانتا مش بترد ..
عامر. يبقا فيه شويه ذكاء وتعرفي اني مش عايز ارد عليكي ما هو انا لو عايز كنت رديت من اول مره ..
ايه. عايزه اروح ل ليل ..
عامر. مش دلوقتي ..
ايه. اهو ده اللي كنت عامله حسابه عملت ايه في البت انتا وصحبك يا منيل ..
عامر. ايه انتي شيفانا مافيا ..
ادم. انا اتوقع منك اي حاجه ..
عامر. لا متقلقيش ادم خدها امبارح خرجها وبعدين راحوا ڤيلتهم الجديده يعني عايشين في سعاده 
( كده انا عرفت البت تعبت ليه ما اهو من النق????)
ايه. ماشاء الله الله واكبر عينك علي البت والواد سبهم ينبسطوا ..
عامر. حاضر. ياختي يالا هوينا بقا عشان الدنيا حر ومش ناقصه تلزيق ..  
ايه. ماشي يا محترم ..
لتخرج ايه من الڤيلا وتتوجه الي الحديقه ..
ايه. عااااا حرامي ..
وليد. حرامي ايه يا بنت الهبله ..
ايه. انا بنت هبله ..
وليد. اه في الحرامي هيخش ڤيلتكم يعمل فيها ايه ..
ايه بتفكير. عندك حق بردو اومال انتا مين ..
وليد. يويو ..
ايه. بتفكير. يويو دي كان شخص واحد بيقولهالي وكان بعيد عنك وليد ابن خالتي الله يرحمها بس كان ايه بارد بصحيح اوعا تكون انتاااا ..
وليد. ايوان انا البارد ..
ايه. باحراج. احم طول عمري بعزك وبقول انك واد جدع ..
وليد. اه ما انا واخد بالي ..
ايه. بضحك. الله متبقاش قفوش كده ..
وليد. خلاص يا زرافه هانم  انا هدخل لعامر ..
ايه. انصرف ..
عند يامور ..
يامور. ماما ممكن اتكلم معاكي شويه ..
الام. اتفضلي ..
يامور. أولا انا قررت ارجع الجامعه ..
الام. بفرحه. بجد يا يامور .. ‏ ‏ 
يامور. اه يا ماما وحابه اتكلم معاكي في موضوع تاني ..
الام. قولي ..
يامور بدموع. معملتك ليا هي اللي كرهتني في التعليم وكرهتني في نفسي كمان بصي يا ماما معملتك الوحشه معايا عمرها ما هتخليني ناجحه في حياتي بل بالعكس هكتئب عشان انتي المفروض اكتر انسانه تدعمني اكتر انسانه قريبه مني بس انتي من ساعة موت بابا بتعملي العكس وانا مش عارفه سببه كل يوم بنام معيطه بسبب كلامك ليا انا مش وحشه اوي كده انتي فعلاً بكلامك وافعالك معايا خلتيني فاشله  ..
كانت يامور تقول هذا الكلام وهي تبكي بشده لتحتضنها الام ويبكي الاثنان ..
الام. صدقيني يا بنتي مكنتش اعرف انك شايله اوي كده ..
يامور. وجودك جمبي ودعمك ليا هيفرق في حاجات كتير يا ماما ..
الام. خلاص يا ضنايه صدقيني هتغير مفيش الكلام ولا اي حاجه تزعلك تاني ..
نصيحه( ياريت لو فعلاً مامتك بتعملك كده وجهيها ممكن تكون هي شايفه أن الطريقه دي احسن ليكي لكن هي بتيجي معاكي بالسالب الام دائماً بتحب الخير لاولدها مفيش ام وحشه حاولي تعرفي سبب تغيرها معاكي أو المعامله نفسها ممكن يكون في ضغط عليها ومنها بتنتج معاملتها ليكي خليكوا قريبين من بعض لان في الاول والاخر الام هي صديقه البنت الوحيده وهي الاوفي ليها علي الاطلاق )
عند ليل وادم ..
تستيقظ ليل وهي تشعر بتعب في جسدها وأثر حركتها فاق ادم ..
ادم. ليل انتي كويسه ..
ليل. ليه هو كان مالي ..
ادم. تعبتي شويه الصبح والحمد لله دلوقتي احسن ..
ليل. مش فاكره حاجه ..
ادم. عشان حرارتك كانت مرتفعة فممكن تكوني مش فاكره حاجه اصلا ..
ليل. ممكن ..
لتقوم ليل لكي تتجه الي المرحاض ولكنها تنظر ملابسها فكانت تلبس قميص قصير  ماذا أنه يخص ادم  لتنزل تحت الفراش مره اخري ..
ليل. عااا ايه ده ..
ادم. قميصي ..
ليل. انا مكنتش لابسه كده ..
ادم. ما انا غيرتلك ..
ليل بكسوف وصدمه. نعم ..
ادم. غيرتلك ..
ليل. ومين سمحلك بكده اصلا انتا ازاي تعمل كده ايه الاستغلال ده  ..
ادم. اللي سمحلي اني جوزك ده أولا ثانياً أن حضرتك كنتي تعبانه جدا اضطريت انزلك تحت مايه وأخيرا طفيت النور وانا بغيرلك اصلا واكيد مش هستغلك وانتي مش في وعيك .. 
ليتركها ادم ويخرج من الغرفه ..
ليل. ياااه بقا هو انا كل مره بعكها كده ده ايه النصيبه دي ..
( دي مش مصيبه دي عين عامر ????)
كان ادم يقف بالخارج وما انتشله من تفكيره هذا الاتصال .. 
ادم.الو ..
م. …
ادم. تمام ..
ليدلف ادم غرفته مره اخري ولكن دون أن يتكلم مع ليل يدلف غرفه الملابس ويخرج بعد فتره وهو يرتدي ملابسه ..
ليل باستغراب. ادم انتا رايح فين ..
ادم. …
ليل.ادم انا بكلمك ..
لم يرد عليها ادم ليأخذ اشيائه ويخرج خارج الغرفه بل من الڤيلا بأكملها ..
ياتري ما وراء هذا الاتصال والي اين ادم ذهب ؟!.
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!