Uncategorized

رواية توأمي الفصل السادس 6 بقلم منة سامح

 رواية توأمي الفصل السادس 6 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل السادس 6 بقلم منة سامح

رواية توأمي الفصل السادس 6 بقلم منة سامح

نرجع لمليكة 
مليكة بصدمة :م ماما 
نورين بفرحة :ماما وطلعت تجري في عليها بفرحة وحضنتها جامد 
أما مليكة كانت واقفة مكانها ومش قادرة تتحرك قلبها بيقولها تجري علي حضنها وعقلها بيقول غير كدة 
فريدة بدموع وابتسامة وفتحت دراعها:ايه مش عايزة تسلمي علي امك 
مليكة بدموع وهي بترجع لورا:م مش هقدر مش هقدر وطلعت تجري علي برة 
فرييدة بصت علي إثرها بحزن وندم ويزن جري وراها ونورين قعدت مع فريدة 
__
يزن وهو بيجري ورا مليكة :مليييكة استني استنييييي 
مليكة بتجري ومش حاسة بحاجة ومشهد موت باباها بيتكرر قدمها وذل سيد ليهم وكلاموا وامها فريدة وهي مش بتدافع عنهم وتفضليها عليهم قعدت تجري لحد اما اختفت من عيون يزن 
يزن بعصبية:راااحت فين روحتي فين …..وقعد وقال بدموع:ياارب يارب احميها انا مليش غيرها ياارب 
ورجع تاني لشركة وهو هيموت من القلق اول ما وصل جريت نورين وفريدة عليه 
نورين بقلق:اي ايه لقيتها ط طب هي فين 
فريدة :ايه يابني لقتها رد 
يزن بهدوء:اختفت بس متقلقوش هترجع انا عارف 
فريدة بدموع:ا انا اسفة يابني اسفة انا السبب ….انا خلاص بقي لازم امشي اهم حاجة اني اطمنت عليكم دلوقتي وجاية تمشي 
يزن مسكها :انتي راحة فين ياامي اقعدي ياامي انتي عتعيشي معانا 
فريدة :لا يابني لا مليكة مش هتتقبلني وممكن مترجعش لما تعرف اني موجودة 
يزن سكت بحزن
نورين بحزن:بصي ياماما مسألة مليكة مسألة وقت مش اكتر هي شافت كتير وانتي عارفة كدة فلازم تستحمليها ياحبيبتي وانا عارفة هي طيبة وهتسامحك والله بس هي مسألة وقت
فريدة اتنهدت بحزن وقعدت 
_______________________عند مازن واياد 
مازن بغضب :انتي ايه الي جابك هنااا 
سيرا وهي بتقعد ببرود:ايه موحشتكش ولا ايه 
مازن قام بغضب وخبط علي المكتب بعصبية :انتي مين الي سمحلك تقعدي ولا وكمان جاية بنفسك هنا بعد ياللي انتي عملتيه يابجحتك ياشيخة …وأكمل بصوت عالي :اطلعي برةةةة وملمحكيش بس ملمحكيش بتعدي من قدامي فاهمة ولو لمحتك بس هيبقي ليا تصرف تاني معاكي وانتي عارفة مين انااا ومش بهدد بس 
سيرا خافت من صوته العالي وقامت وقالت بغضب:ماشي يامااازن ماشي مبقاش انا سيرا اما وريتك وطلعت بغضب وحقد 
مازن قعد علي الكرسي وهو بيتنفس بسرعة اثار عصبيته واياد كان متابع بس مش بيتكلم وقام جاب مية لمازن وقعد يهديه 
_______________________عند مليكة وصلت في مكان هادئ ومفيهوش ناس مليكة وقفت وبصت لسما وبدأت تصرخ بكسرة  :يااااااااااااارب وقعدت علي ركبها وبدأت تكلم بصوت عالي:ليه رجعت ليه رجعت ا انا كنت بحاول انسي كنت بحاول ابدء من جديد يااارب انا تعبانة تعبانة اووي مكبوووتة مش قادرة احكي بس انت الي عارف ايه الي جوايا انت الوحيد الي حاسس بيا ….وبدأت تحكي بهدوء: بابا قبل كدة قالي متكبتيش في نفسك وتعالي احكيلي علي اي حاجة وانا هيبقي صاحبك قالي متخليش حاجة في نفسك كل الي نفسك بيه تعالي قولهولي …كنت بعمل بلي بيقولوا ليا كنت بروح عليه واحكيلوا دايما بس خلاص هو سابني بس سابني بدري اوي اوي كنت لسة مخلصتش الي عايزة اقولوا ليه كان في كلام كتير موجود في قلبي ومازال وبصت في السما افتكرت يوم موت باباها 
“فلاش باك “
محمد :بقولك ياحبيبتي هنزل اجيب حاجة واجي 
مليكة :ماشي ياحبيبي متتاخرش 
محمد باس مليكة : ماشي ونزل ومليكة متبعاه وهو بيعدي الطريق كان في عربية جاية بسرعة نحيته وقف محمد وقال بصوت عالي اشهد ان لا ….ومكملش والعربية خبطتوا وجريت ومليكة كانت متابعة وقالت بصريخ:باااباا وجريت  عليه ومسكت أيده 
مليكة بدموع :بابا بالله عليك متسبنيش بابا انا في كلام كتير  عايزة أقولهولك يلا ياحبيبي قوم 
محمد بتعب ومسك وشها وايده مليانة دم :خلي بالك من نفسك ومن اخواتك يامليكة انتو ملكوش غير بعض …..وجسمه ساب ومات 
مليكة بجنون وبتهزه:لا لا بابا بابا قوم متهزرش معايا يلا ياابابا قوم بقي بابا انت مبتتحركش ليه ههااا بابا قوووم يلا متهزرش يلا ياحبيبي …….وقالت بصرخة وجع وكسرة:بااااااااااااابابااااااااااااا
_ لا حول الله يارب ربنا يرحمه 
_ انا لله وانا اليه راجعون 
مليكة بصتلهم بعصبية :انتو بتقولوا ايه ها بابا ماحصلو حاجة فاهمين محدش يقول كدة عليه بابا قالي أنه مش هيسبني …وبصت علي باباها :مش انت قولت كدة ليا قوم ياحبيبي قوم متسبنيش يلا بقي رد علياااا  الناس بيحاولوا يشدها من عليه بالعافية وهي مش عايزة لحد اما أغمي عليها 
“باااااااااك”
مليكة بدموع وكسرة :انت سبتني بدري اوي يابابا بعديك مشفتش يوم حلو انا تعبانة اوي اووي 
وكل ده في عيون بتباعها من بعيد 
__________________عدا وقت لحد اما جه باليل عند يزن ونورين 
نورين بتوتر:يزن هي مرجعتش ليه 
يزن بتوتر وقلق بس حاول يكون طبيعي:م متقلقيش ياحبيبتي هتلاقيها جاية دلوقتي 
نورين سكتت وافتكرت حاجة :ا ايوة ايوة افتكرت مليكة قبل كدة راحت مكان بيبقي هادي كدة م مش ممكن تكون هنا ك وقامت بسرعة انا انا هروح اشوفها 
يزن وهو بيمشي وراها:طب استني جاي معاكي بسوقفهم صوت امهم 
فريدة بتوتر:ينفع اجي معاكم 
نورين ويزن بصوا لبعض بتوتر ومش عارفين يقولوا ايه ويزن اتكلم :معلش ياامي خليكي هنا احسن ليكي 
فريدة فهمت وقالت بحزن:تمام 
ونزلوا مليكة ونورين بسرعة وركبوا العربية ومشيوا 
__________________عنك مازن واياد 
مازن قاعد سرحان وبيفكر في مجية سيرا 
اياد :مالك يابني بتفكر في ايه 
مازن بتفكير:غريبة اوي أن سيرا تيجي تاني بعد الي عاملته الا إذا كان ناوية علي حاجة وفي حد باعتها 
اياد :ممكن اصلا البنت ديه يطلع منها اي حاجة متستغربش بس عارف انا شاكك في عمرو ده الواد ده اصلا مش برتاحلوا
مازن بحدة :اياد خلاص بقي عمرو عمرو انا شايف انو عادي يعني 
اياد وقف :براحتك انا داخل انام تصبح علي خير ودخل 
مازن حث أن هو زعل اخوه واتنهد بتعب ودخل ينام 
____________________عند مليكة كانت قاعدة واخدة وضع الجنين وكل حاجة مرت بيها بتمر من قدمها ومش حاثة بحاجة وفجاءة عربية وقفت قدامها ونزل منها شخص 
_لو سمحت ياانسة 
مليكة فاقت وبتبص عليه رش حاجة علي وشها وداخت وشالها وركب العربية 
وكان في نفس الوقت وصول نورين ويزن بالعربية وشافوا الراجل وهو شايل  بنت وبيداخلها العربية بس مش قادرين يحددوا ملامحها
نورين بصدمة :مليكة ياايزن اطلع بسرعة ورا العربية 
يزن فتح العربية بسرعة وتتحرك بااقصي سرعة ورا العربية وبيتمني أن ديه متكنش أخته 
___________عند فريدة في البيت الباب خبط وراحت فتحت واتصدمت 
فريدة بصدمة :ا انت 
_ مفجاءة مش كدة 
فريدة……….
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!